Max: The Curse of Brotherhood – já na bráchu (recenze)

Jednou z domén nové generace herních konzolí jsou indie hry. Playstation Network i Xbox Live disponuje desítkami takových titulů. Pro druhou zmiňovanou službu nyní dorazil Max: The Curse of Brotherhood, který poctil přítomností i staršího bratra Xbox One. Jak se hraje?

Za hrou stojí dánské studio Press Play, které první díl série vydalo už v roce 2010, a to na iOS, Wii, počítače a kapesní konzole. Jako talentovaného studia se Press Play o dva roky později ujal Microsoft, který z tvůrčího týmu hodlá udělat stěžejního vývojáře pro platformu Xbox Live Arcade. A právě pokračování Maxe je jedním z takových počinů, protože hra na konci minulého roku dorazila na Xbox One a letos v květnu na Xbox 360 a PC. Jinými slovy, na všechny platformy Microsoftu.

Bratrské pouto

Max: The Curse of Brotherhood je klasickou platformovkou viděnou z pohledu ze strany. Vcítíte se do role malého chlapce jménem Max, který nechtěně nechal zmizet svého bratra. Jak se taková věc povede? Max se vrátil domů do svého pokoje ze školy, kde našel svého mladšího bratra, jak si hraje se všemi jeho hračkami.

Zoufale na internet zadá heslo: jak nechat zmizet bratra. Když čte návod na obrazovce, neuvědomuje si, že jde o zaklínadlo. V tu ránu se na scéně objeví portál do jiného světa, z něhož vykukuje pařát, který Maxova bratra Felixe chňapne a odtáhne do neznámých hlubin. Max neváhá a skáče do jiného světa, kde ho čekají neuvěřitelná dobrodružství plná fantazie, krásy, ale i napětí.

Cesta za záchranou bratříčka ale bude mnohdy dosti trnitá a zapeklitá, protože Max narazí na spoustu překážek. Nepůjde jen o přírodní úkazy a nerovnosti terénu, ale i o monstra, která se ho snaží nemilosrdně zlikvidovat. V neposlední řadě na Maxe čekají logické hříčky, které využívají hrátek s fyzikou nebo hráčovou pohotovostí, ale také schopnost logicky uvažovat.

Zázračný fix

Max se ocitá v prekérní situaci, ale nebyla by to správná pohádka, aby se síly na obou stranách alespoň trošičku nevyrovnaly. Hned na začátku hry se ústřední potká s čarodějnicí, jenž své čarovné schopnosti vtělí do jedné jediné věci, kterou má Max u sebe – fix do školy. Díky fixu může Maxe dělat neskutečné věci – měnit přírodu a užívat magie dle svého vlastního přání. Co to ale v praxi přesně znamená?

Když dorazíte na místo, kde je třeba magických sil využít (což poznáte jednoduše, protože hra vám přímo ukáže, kde lze měnit prostředí, otázkou pro hráče je jen ´jak´), pravou spouští na ovladači přepnete ovládání z Maxe na velký hologram fixu. Pomocí toho budete na vyznačených místech stisknutím tlačítka A měnit terén. Max je v ten moment nepohyblivý, a tak se vám nestane, že byste s hlavní postavičkou zamířili někam, kam byste nechtěli.

První schopností je možnost vysouvat zeminu do jakýchsi pilířů, pomocí kterých se dostanete na určené místo nebo si vytvoříte můstek tak, abyste se vyhnuli zlé bestii

Magické schopnosti fixu lze rozdělit do čtyř oblastí, přičemž každou ze schopností získáte v jiné části hry. První schopností je možnost vysouvat zeminu do jakýchsi pilířů, pomocí kterých se dostanete na určené místo nebo si vytvoříte můstek tak, abyste se vyhnuli zlé bestii. Schopnost vyvolat růst větví je druhou vymožeností, přičemž jejich výhodou je, že se po nich dá i ručkovat.

Třetí magickou sílu představuje vyčarování přírodních lan, jež poslouží na místech, kde je třeba vyšplhat vysoko nebo se rozhoupat a někam doskočit; pomocí lián je rovněž možné spojovat objekty. Čtvrtou silou je vodní proud, který vás donese na místo určení a jeho specifikem je, že dokáže přenášet i předměty. Užívání magických sil vždy slouží k vyřešení hádanek, které sestávají z překonání smrtelných prostorů, útesů, hýbání předmětů, spuštění velké kamenné koule a tak dále. To všechno funguje na základě platných fyzikálních zákonů. Síly nebudete využívat jen odděleně, nýbrž i v kombinacích. Vedle hádanek na vás samozřejmě čeká sbírání speciálních předmětů. Ve finále jde o opravdu pestrý mix.

Barevný svět v hrsti

Max: The Curse Brotherhood disponuje nádherným technickým zpracováním. Styl připomene pestrobarevné a dokonale rozpohybované pixarovky. Devizou budiž i velmi pěkně vymodelované postavy a vůbec celý okolní svět, který sestává z opravdu originálně pojatých prostorů pouště, džungle, písečných měst, jeskyní a dalších lokací, při jejichž sledování budete někdy sbírat čelist ze země.

Potěšující je i dynamická kamera, které se v některých pasážích oddálí natolik, že na obrazovce svou postavu vidíte jen jako malou tečku, někdy zase pozorujete každičký Maxův vlas. Titul disponuje i výborným dabingem (během hraní ústřední postava komentuje dění vtipnými hláškami) a cut-scénami. Oba prvky neskutečně zpestřují hraní a vytváří neuvěřitelně dynamický a zábavný celek.

Sedm kapitol čítající celkem dvacet různých levelů zabere nějakých pět až šest hodin herního času

Hratelnostně je na tom Max více než dobře. Hádanky jsou dobře vymyšlené, neustále testují vaši bystrost a schopnost spojovat různé schopnosti fixu v daném prostředí. Především ale baví a jelikož jsou servírovány postupně, hráč má pocit, že postupně dostává herní principy do rukou. Sedm kapitol čítající celkem dvacet různých levelů pak zabere nějakých pět až šest hodin herního času. Ten lze ale jednoduše natáhnout sbíráním všech bonusových předmětů.

Co může jinak bezproblémové hraní trošičku znepříjemnit je ovládání a nedodělky v oblasti fyziky. Ať už je to tím, že Max byl původně určen pro dotykové přístroje nebo že si tvůrci dostatečně nepohráli s Xbox 360 verzí titulu, ovládání místy působí trochu nemotorně. Občas se nám stalo, že jsme nemohli nakreslit přesně to, co jsme daným materiálem chtěli – to má za následek třeba několikeré bourání a stavění toho samého dokola. Místy jsou puzzly navrženy tak, že pokud si v nich napoprvé neprojdete smrtí, nemáte šanci je zdolat. Časté umírání nebaví a hlavně nepříjemně kouskuje hru, která by měla být ucelenou jízdou.

Dostupné pro: PC, X360, Xbox One
Žánr: Logické | Logická plošinovka
Výrobce: Press Play
Začátek prodeje: 21. května 2014
  • Magie
  • Povedený audiovizuál
  • Skvělé logické hádanky
  • Menší nedostatky

Max: The Curse of Brotherhood je výbornou a na pohled opravdu krásnou hříčkou pro Xbox Live. Čekají vás v ní dobrodružství, logické hádanky, ale i zběsilé úprky před temnými monstry. Máte-li rádi klasické platformovky s osvěžujícím prvky a oceňujete-li originální a povedené audio-vizuální provedení, máme pro vás kandidáta na krácení deštivých jarních večerů.

Váš názor Další článek: Povedený mód transformuje GTA IV na Watch Dogs

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,