Mechwarrior 4: Mercenaries – obří roboti vykopali válečnou sekeru – recenze

Série Mechwarrior má po celém světě své věrné fanoušky už dlouhé roky. Druhý díl této ságy mě v době svého vydání fascinoval natolik, že ho dnes považuji za jednu z nejlepších akčních her. Nádherné zpracování v kombinaci s hratelností strhující zážitek z řízení bojových robotů. Po slabším čtvrtém dílu nám Microsoft přináší další pokračování s podtitulem Mercenaries.

Typ hry: akční
Výrobce: FASA Interactive
Distributor: Microsoft
Distributor v ČR: Microsoft
Minimální konfigurace: procesor 700 MHz, 128 MB RAM, 8MB 3D grafická karta
Optimální konfigurace: procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 32MB 3D grafická karta
Testovací konfigurace: procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 64MB 3D grafická karta
Homepage hry:

„Vyplácí se být brutálním“, tak doslova zní podtitulek nejnovějšího simulátoru elegantních kovových oblud. A v této hře platí uvedená slovní hříčka doslova. Hráč vstupuje do role žoldáka, který má možnost profitovat ze zuřící občanské války mezi znepřátelenými světy. V tomto období jsou šikovní piloti hledaní a sumy za splněné mise vysoké.

Hra po spuštění nabízí trénink, rychlou akci, kampaň a multiplayer. Jako správný veterán jsem samozřejmě hned klikl na kampaň. První věc, jež musíte udělat hned na začátku kampaně, je vybrat si sponzora pro vaší nebojácnou jednotku robotů, který vás bude duchovně navnaďovat svými politickými přesvědčeními a svým peněžním vkladem do vaší jednotky. Na výběr jsou: Wolf´s Dragoons, Northwind Highlanders, Kell Hounds a Gray Death Legion. Neliší se jen ve svých přesvědčeních, ale i počáteční výbavou, kterou vám na začátku dodají. Další počínání ve hře je pak už jen na vás.

Mechwarrior 4: Mercenaries Mechwarrior 4: Mercenaries

Po tom, co jste si vybrali sponzora, ukáže se Command Center, ve kterém vidíte stav svého účtu (ten po úspěšných misích radostně stoupá) a stav rating, jenž hovoří o profesionalitě a schopnostech vaší jednotky (zatím máte nejhorší :). Odsud je možné zapnout si hvězdnou mapu a prohlédnout si nabízené mise na jednotlivých planetách a jejich zadavatele. Samozřejmě i cestování na místo, kde se mise odehrává, vás stojí jisté peníze, takže je třeba pečlivě uvažovat. Jestliže jste si vybrali nějakou misi, hurá do MechLabu, kde si své kovové gentlemany (dohromady je jich na výběr 35) vyzbrojíte podle svého gusta, peněz a tonáže samotného robota. S MechLabem úzce souvisí i obrazovka Free Market, kde se dá koupit a prodat v podstatě všechno – od nových robotů, přes zbraňové systémy až po piloty (po svém boku můžete mít celkem tři, ale vynímečně i sedm, což závisí na typu mise). Proto je potřeba vybírat pečlivě (hlavně ze začátku), protože každého pilota platíte, nemluvě o jeho výbavě.

Grafika

V Mechwarrior 4: Mercenaries je grafika zřejmě tím nejslabším článkem vůbec. Engine se od třetího dílu v podstatě nezměnil a na dnešní dobu je to jen pouhý průměr. Předchozí řádky se týkají především nízkých detailů a textur povrchu. Taktéž bitmapové stromy už dávno vyšly z módy, no ale tady se jim vesele daří. Na druhou stranu – „Mechové“ vypadají stále dost dobře a jsou jednoznačně nejlepším článkem jinak slabého grafického zpracování. To je alespoň trochu vyváženo krásnými animacemi robotů, ale ty tu byly už od druhého dílu. Tak či onak, hra mě nenechala dlouho spekulovat nad negativními věcmi a bitevní vřava mě celkem pohltila. Roboti jsou rozděleni na několik částí, což je velmi důležité pro zásah. Klidně se může stát, že v boji přijdete o ruku (tu „mechovskou“, samozřejmě) a pokud na ní máte nainstalované ty nejlepší zbraně, jednoduše máte smůlu. Nejsou vynímečné ani požáry na částech robota, které jsou hodně poškozené. Taktéž pokud má robot poškozenou nohu, začne kulhat. Velmi efektně vypadají stopy po vystřelených raketách.

Interface

Robota můžete ovládat klasickou kombinací kláves a myši (případně joysticku). Je podporovaný force-feedback, takže zážitek z hraní se ještě znásobuje. Hráči je k dispozici 1st-person pohled z vlastních očí, stejně tak jako pohled zpoza robota – tzv. 3rd-person. Přístrojová deska v kokpitu je přehledná a zbytečně vás nezahlcuje údaji, které nepotřebujete. Vše je uspořádané tak, abyste se maximálně soustředili na bojové tažení.

Hratelnost

Co se týká hratelnosti, Mechwarrior 4: Mercenaries důstojně pokračuje ve šlépějích svých předchůdců, kteří laťku stanovili dost vysoko. Mise jsou propracované a detailně navržené, takže si vydechnete, až když vás hra hodí zpět do menu a potěší vás nápisem: mission succesfull. Na začátku a konci každé mise je krátká animace v enginu hry. Samozřejmě jsou k dispozici různé stupně obtížnosti a čeká na vás celkem 50 různých misí na 10-ti planetách.

Po každé misi máte k dispozici statistiku vaší jednotky. Hra bere v úvahu i faktor hyenizmu a noblesy, tedy jaké mise plníte a kdo vám je zadává. Svými výsledky ovlivňujete náklonnost a nebo odpor dvou znepřátelených světů, jenž mezi sebou bojují. Jestliže si získáte velké sympatie jedné strany, můžete se za odměnu těšit na různorodé speciální mise.

Těžce vydělané peníze můžete utratit ve Free Marketu na jakoukoliv výbavu. Další kapitolu tvoří mise typu „aréna“, kde jako novodobý gladiátor máte možnost vydobýt si slávu a čest, ale samozřejmě, že hlavně další peníze :). V aréně se s vámi vždy nachází několik zoufalců, takže bojuje každý proti každému a vyhraje ten, kdo zůstane jako poslední.

Dění na obrazovce komentuje opravdový (a profesionální) komentátor, takže to celé trochu připomíná jakési sportovní klání.

Zvukové efekty

Zvuky jsou rozhodně na vysoké úrovni. Je slyšet těžký dupot vašeho hřebce, svištění laserů, raket, výbuchy (subwoofer potěší) atd. Po těžkém zásahu do robota je slyšet nepříjemné elektrické zkratování a podobné fajnovosti. Nechybí ani hlášky mezi piloty, jako i vaše rozkazy, které jim zadáváte. Věš palubní počítač hovoří příjemným ženským hlasem, takže i oznámení kritického poškození zní z jeho „úst“ příjemně.

• obchodní faktor
  • hudba
  • zvuky
  • AI společníků
  • grafika

Hudba

Metalová hudba podbarvuje burácení kovových obrů, a i když je kvalitní, nevyrovná se hudbě z druhého dílu, která byla atmosférická a pohlcující.

Umělá inteligence a obtížnost

AI nepřátel je vyvážená a na tento typ hry standardní. Když se chcete dostat z jejich dohledu, chvíli vás pronásledují, a jestliže se vzdálíte hodně, vzdají to. Sem tam umí vytvořit i kombinovaný útok na vás a vaše pomocníky, ale žádné prokoumané manévry se nekonají. Mise jsou stavěné na tom, že nepřátelé vás převyšují množstvím a ne inteligencí. Vaši spolubojovníci si počínají překvapivě dobře (záleží na schopnostech pilotů, které jste si najali) a dají se vypozorovat rozdíly v jejich chování, což je závislé hlavně na jejich zkušenostech. Nesetkal jsem se s tím, že by se někteří roboti zasekávali například o budovy a nebo jiné nerovnosti a ani jiné výrazné bugy jsem nenašel.

Závěrečný verdikt

Mechwarrior 4: Mercenaries je důstojným pokračováním této série, ale žádné grafické orgie se nekonají. Právě hezčí grafický kabát bych opravdu uvítal (snad se ho dočkáme v dalším dílu). I přes to si na tomto díle fanoušci dozajista smlsnou. Obchodní faktor dává hře správnou šťávu a drží hráče u hry přinejmenším do doby, kdy se mu nepodaří vydělat velké peníze a nakoupit si nejlepší výbavu. Takže, loučím se heslem: „Sensors online, weapons online… all systems nominal.“.

Grafika: 6/10

Důstojné pokračování série Mechwarrior.

Diskuze (1) Další článek: Představena nová postava ze hry Vietcong