Medal of Honor: AA Spearhead: pár akcí pro nadšence – recenze

„Tak chlapi, ste připravení hnát nácky pěkně zpátky do Berlína? Máte už plný zuby toho uřvanýho skrčka s patkou na hlavě? Máte dost keců o vyvolené rase? Jestli jo, tak si zkontrolujte nádobíčko, vzpomeňte na ženy, děcka a modlete se k Bohu, ať se vám otevře padák. Máme zelenou, takže skočte dolů a pozdravujte Francii.“

Typ hry: 3D akční
Multiplayer: až 64 hráčů přes LAN, Internet
Minimální konfigurace: procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 800 MB na HDD, 16MB grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 700 MHz, 128 MB RAM, 800 MB na HDD, 32MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 1500+, 256 MB RAM, 2 GB na HDD, GeForce 2 Ti, Win2000 SP3
Distributor: Electronic Arts (www.ea.com)
Distribuce v ČR: Cenega (www.cenega.cz)
Homepage: mohaa.ea.com

Trošku jsem si přibarvil úvod k datadisku hry Medal Of Honour: Allied Assault nesoucí zvučný podtitulek - Spearhead. Pozorně si prosím přečtěte celý název, protože v  recenzi nehodlám toto zákeřně roztáhlé jméno opakovat. Doufám, že se spokojíte se zkratkou MOHAAS. Můj počáteční výmysl nese v podstatě jedinou užitečnou informaci, jejíž obsah hlásá návrat na historická bojiště druhé světové války. Podobně jako v původním MOHAA se stává hlavním hrdinou neznámý americký voják, který však zvolil pro invazi do Francie druhou variantu. Jelikož ta první, slavný den D, byla impozantně zachycena v MOHAA, datadisk vykresluje méně zdařilou paralelní akci amerických výsadkářů.

Medal of Honor: AA Spearhead Medal of Honor: AA Spearhead

První dojmy

Podobně jako šílenství na plážích, i seskok si v herním podání zachovává přesvědčivost vyvolávající na hráčově obličeji výrazy němého úžasu. Po vyskočení z letadla se vám nabídne několik okamžiků, ve kterých můžete sledovat probíhající chaos masového výsadku. Šrapnely létají snad ze všech stran, protiletecké kulomety krájí oblohu i s výsadkovými letadly. Už první minuty MOHAAS vám okamžitě připomenou nejsilnější stránku původní hry, zvukový doprovod. Řev leteckých motorů, praskavé exploze a svištění kulek vzduchem ihned oživí vzpomínky na mateřskou hru a její nezaměnitelnou atmosféru, tvořenou minimálně ze čtyřiceti procent právě mistrovským zvukem. Než se stihnete probrat z úžasu vstupujete na půdu staré stodoly pěkně po paragánsku, střechou. Němci již pobíhají po okolí a doráží nešťastníky, kteří skončili na stromech nebo jako vy na seně. Náš hrdina patří ke šťastnějším jedincům, kteří se dokázali vymotat z padáku dřív, než je vyčmuchala německá hlídka a to je důvod, proč může naše dobrodružství neohroženě pokračovat.

Normandie, Ardeny, Berlín

Tak tedy co nám nabízí MOHAAS nad rámec svého papínka? Datadisk na mne zapůsobil dojmem jakoby ve všech misích (s výjimkou berlínské) autoři připoutali hráče těsněji k jeho týmu a donutili jej k bližší spolupráci. Tím se nám tu rýsuje potenciální konfliktní bod. Kdo měl víc v oblibě pomalý postup a záškodnické akce, ve kterých hraje hlavní roli překvapení a naplánovaný útok, zajásá. Naopak akčněji ladění hráči nejspíš pohrdavě odfrknou a půjdou si opět sednout třeba k Serióznímu Samovi. Faktem je, že spolupráce dostává poněkud osobnější rozměr. Přinejmenším předskriptované akce, kdy například celá skupina útočí na německé pozice, si zaslouží pochvalu. Pět chlapů se automaticky rozdělí a útočí odděleně na domy, ve kterých jsou nácci schovaní. Jindy „vymyslí“ plán, jak zalezlé Němce jednou stranou vyšťourat ze stodoly, abyste si je vy mohli u zadních dveří patřičně vychutnat. Bohužel nemohu oslavovat druhou misi, německou protiofenzívu v Ardenách, kde vaše jednotka zůstane většinou zalezlá někde vzadu za kamenem a pokřikuje na vás ať si dáváte pozor. Když si veškerou tvrdou práci odřete,  vaši chlapci poslušně doběhnou a obezřetně pozorují okolí. Alespoň že vás vyléčí užitečný polní medik. Asi nejnezapomenutelnější zážitky mi zůstanou ze střetů s těžkou mobilní technikou. Když už jsem v těch Ardenách, tak mezi nejšťavnatější lahůdku patří právě odvážný sprint k tanku, nalepení výbušniny na kola a šup zpátky do díry. Lup! Další bonus nad rámec základní hry je rozšířený arzenál, jak o ruční zbraně (několik německých), tak o těžší kalibr jako jsou děla, raketomety nebo polní minomety. I když je hra na honěnou s tankem docela zábavná, mnohem jednoduší bývá dvakrát přesně vystřelit osmdesátkou dělem do otočné věže nebo pásů. Na co jsem naopak nebyl zvyklý u mateřské hry jsou zaseklí nepřátelé za stěnou nebo v domu, k čemuž bohužel tu a tam u datadisku dochází. Jednou se mi dokonce stalo, že se jaksi nedokončila jinak skvělá, skriptovaná akcička mých parťáků a já zabředl do největšího zákysu, co jsem kdy v 3D-éčku zažil, jelikož pánové nevyhodili do vzduchu dveře. Když už nyní začínám mluvit o nedostatcích, musím zmínit jeden z největších. Je mi trochu líto, že je datadisk tak krátký. Jak již napovídá nadpis odstavce, tři mise se mi nezdají jako dostatečná útěcha pro fandu čekajícího několik měsíců na oživení své oblíbené hry. Mě zabralo dohrání datadisku necelý půlden a to se považuji za mírný nadprůměr pokud jde o 3D střílečky.

Pár slov závěrem

K technickému zpracování není co dodávat. Datadisk pochopitelně běží na stejném enginu jako MOHAA, tedy Quake 3. Já bych se chtěl pouze pozastavit nad podivným chováním datadisku oproti MOHAA. Jestliže na naprosto identickém počítači použitém k recenzi MOHAA,  běží datadisk mnohem, mnohem hůře, musí mi to vrtat hlavou. Přes nespočet pokusů o urychlení hry (včetně zoufalého přetaktování karty) se mi nepodařilo zvýšit framerate na uspokojivou úroveň. Příliš často se hra zastavuje, aby posléze udělala nepříjemný skok, který úspěšně snižuje schopnost cokoliv zasáhnout. Tento exces nebudu zahrnovat do výsledného hodnocení, jelikož nemohu zaručit, že nejde jen o ojedinělý problém tykající se mého PC. Ale pokud jste něco podobného četli i na jiných stránkách, můžete se na  tento problém zaměřit.

• rozšířený multiplayer mód
  • dostupnost těžkých zbraní
  • rozhodně dost krátké
  • obecně málo novinek

Celý datadisk ohodnotím nadprůměrně převážně díky výjimečné kvalitě původní hry. Je pravda, že datadisk se veze na vlně úspěchu původní hry víc, než by bylo zdrávo a je poněkud krátký, nicméně jako připomínka okamžiků strávených u MOHAA je ideální. Pokusím-li se zobecnit svůj pohled na MOHAAS, pak se vleze do následující věty. Spearhead je zdánlivě lacinější nastavovaná kaše, nicméně pro zarytého fanouška MOHAA je tento datadisk jasná koupě. Ať se mu to líbí nebo ne, z atmosféry MOHAA se nevytratilo vůbec nic a pár drobečků naopak přibylo.

Zvuky: 10/10

Obstojné rozšíření MOHAA, které bohužel nedává původní hře nový rozměr tak jako jiné datadisky.