Medieval – kandidát na nejlepší strategii roku 2002

Pamatujete na skvělou strategii Shogun? Vyšla v roce 2000 a stala se jednou z nejlepších her, které v té době vznikly. Její tvůrci však neusnuli na vavřínech a chystají ještě letos pokračování, které se však narozdíl od původní hry bude odehrávat na území středověké Evropy. Medieval: The Total War už teď někteří odborníci pasují na nejlepší strategii roku, což jistě o něčem svědčí, a právě proto jsme ji podrobně prozkoumali.

Předchůdce Medievalu – Shogun (recenze) byla hra, která poněkud netradičně spojovala velké válečné konflikty s ekonomickou stránkou věci. Nejednalo se o klasické těžení surovin či stavění farem, Shogun byl o něčem jiném. V kolovém režimu hry jste se starali o všechny své provincie (upravovali diplomacii, nastavovali daně apod.) podobně jako ve hře Europa Universalis 2, avšak kde nestačila diplomacie a vyjednávání, dostali se ke slovu zbraně. Na rozsáhlé 3D mapě se v reálném čase utkali obrovské armády čítající několik tisíc mužů. Ten, který dokázal porazit nepřátele a dobyl většinu feudálního Japonska obsadil post nejvyššího vojenského velitele země vycházejícího Slunce – šogunát. Shogun byl ve své době skvělá hra, ale přesto mu něco chybělo. Japonská kultura a dějiny jsou sice krásné a zajímavé, nicméně pro našince jsou evropské konflikty bližší a zábavnější. A právě těch se v Medievalu dočkáme.

Medieval   Medieval   Medieval

Hlavní myšlenka zůstane stejná – dva různé režimy, ekonomický na kola a bojový probíhající v reálném čase, pouze se přesuneme mnohem dál na západ a o několik století vzad. Medieval: The Total War se odehrává v období od první křížové výpravy 1095 až po pád Cařihradu v roce 1453. Dočkáte se všech zajímavých historických událostí, které se ve středověké Evropě staly. Nebude chybět stoletá válka mezi Anglii a Francii, vpád Mongolů do Evropy nebo třeba dobývání „božího hrobu“ na Blízkém Východě.

K dispozici je 12 národů, mezi kterými nechybí Anglie, Francie, Rusko, Svatá říše římská, Byzantská říše a mnohé další. Ve hře se také budou vyskytovat vedlejší národy, za které sice nebude možno hrát, ale které budou zdatnými nepřáteli (např. Skotsko, Maďarsko a mnoho dalších; možná se dočkáme i českého státu). Výběr země ale neovlivní jen startovní pozici a barvu vojáků. Právě naopak. Autoři se snažili udělat hru různorodou, kdy každý národ je unikátní a používání odlišnou strategii a taktiku. Například Turci budou mít rychlé jednotky a kvalitní artilerii, avšak nikdy nebudou mít tak dobré rytíře jako třeba Francouzi.
„V Mongol Invasion (datadisk Shogunu) jsme zjistili, že dvě různorodé armády značně prodlužují zábavu a zajímavost hry, proto jde v tomto směru Medieval mnohem dál,“ říká vedoucí projektu Michael de Plater. Aby byly odlišnosti ještě více zřetelné, každá země je obdařena speciální jednotkou. Angličané budou mít tradičně dobré lukostřelce, kdežto už zmiňovaní Turci dostanou velbloudí jezdce. Tyto jednotky navíc budete moci vyrábět jen na určitém území (pravděpodobně v hlavním městě), takže určitě nehrozí jejich inflace na bitevním poli.

Medieval   Medieval   Medieval

Jelikož Medieval zasahuje bezmála do čtyř století středověké historie, hra se bude postupem času měnit. Přibudou nové jednotky, vyzkoumáte nové technologie, díky kterým naprosto převálcujete staré a zaostalé armády. Celkově hra obsahuje zhruba 60 různých typů jednotek (od lučištníků, přes obyčejné pěšáky, rytíře až po katapulty a balisty). Postupem času se objeví i velké osobnosti té doby (Johanka z Arku, Richard Lví Srdce, Robin Hood, William Wallace, Saladin atd.)

Ekonomický model hry je velice propracovaný. Spravování vašeho království bude relativně náročné, takže není divu, že se bude odehrávat v kolovém režimu. Důležitou roli hrají například suroviny. Jelikož se v každé oblasti těží něco jiného, některé provincie díky tomu mohou vyrábět vzácnější a lepší jednotky. Pokud však máte s touto provincií přátelské vztahy, můžete je díky obchodnímu styku produkovat také. Samozřejmě k tomu potřebujete postavit příslušné budovy. Těch je v Medievalu více než stovka, což dává hráčům široké možnosti vybrat si pro sebe tu nejvíce vyhovující strategii. Nepůjde jen tak našetřit co nejvíce peněz a surovin a následně postavit úplně všechno. V každém kole můžete stavět v jedné provincii jen jednu budovu, takže se musíte dobře rozhodnout, co je pro vás v daném okamžiku výhodnější.

Základem každého úspěšného evropského státu byla, je a bude obratná diplomacie. Jinak tomu není ani v Medievalu. Nikdy nebudete tak silní, abyste mohli jít se svými armádami proti celému zbytku Evropy. Vždy potřebujete spojence, případně alespoň státy vůči vám neutrální. Nesmíte zapomínat ani na obchod a vyjednat svým karavanám volný přechod přes cizí státy, protože v opačném případě bude po přejezdu hranic rychle zlikvidována. I vaše armády nemohou procházet Evropou křížem krážem – pokud třeba v pozici Anglie chcete vylodit své jednotky na francouzském pobřeží Středozemního moře, potřebujete mít dobré vztahy se Španělskem, jinak vás přes své území nepustí. Důležitá je i sňatková politika – pro zlepšení vztahů se sousedním státem můžete třeba oženit krále s neméně urozenou panovnicí vedlejší země.

Kromě králů se v Medievalu vyskytují i vévodové, baroni a generálové, kteří se mohou zlepšovat (!) ve svých dovednostech a pozitivně tak ovlivnit své vojáky. Představte si rozsáhlou bitvu, ve které už pomalu prohráváte, když v tom se do boje pustí i generál se svou družinou a svou vervou a nadšením nakazí ostatní vojáky, takže nakonec v boji zvítězíte. Pokud půjde o všechno, můžete dokonce do boje nasadit samotného krále, ale musíte vzít v úvahu, že může být v boji zabit. Nepůjde ale jen o bitvy – v závislosti na schopnostech panovníka se bude utvářet celý stát. Král může být obratný v diplomacii, lid ho může milovat nebo se ho bát. Vtip je v tom, že všechny jeho vlastnosti můžete vlastním přičiněním měnit. Pokud snížíte daně a postavíte kostely, jeho obliba se zvýší. RPG systém je rozhodně jednou z věcí, která se mi na hře velmi zamlouvá.

Ekonomika a diplomacie je sice hezká věc, ale kdepak by byly bez armády. Bez několika tisíc nabroušených vojáků nemáte (zvláště ve středověké Evropě) šanci. K boji dojde vždy když se armády střetnou tam, kde je zkrátka místo jen pro jednu. Hra se přepne do 3D zobrazení a vy před sebou uvidíte bitevní pole. Jednou to budou hory, jindy zase poušť, lesy, dohromady 400 rozličných map. Na mapě se může prohánět přes 10 000 jednotek, což by při jednotlivém klikání na jednu po druhé bylo jaksi nepohodlné, takže se pohybují v celých skupinách. Skupiny jednoduše postavíte do vámi vybraných formací, nastavíte cíl a pak už se jen můžete kochat tím, zda-li je vaše taktika úspěšná. Autoři se chlubí tím, že i přes hrozivě vypadající počet jednotek, půjde vše jednoduše nastavit a soustředit se jen na daný boj.

Medieval   Medieval   Medieval

Protože mapy jsou velice různorodé, vždy si musíte dobře rozmyslet rozmístění jednotek. Střelecké jednotky jsou hodně závislé na výšce (na kopci jsou mnohem účinnější než v údolí), těžká kavalérie se nemá ráda s nepřístupným terénem apod. Hodně důležitá je i morálka jednotek. Pokud je armáda zdecimovaná, nepřikážete ji ani aby se postavili do řady. Dva příkaz vykonají, jeden zůstane stát, tři utečou – slušně řečeno binec. Právě proto jsou důležití dobří generálové, kteří si dokáží udržet v jednotce pořádek. Ale ani generálové nejsou všemocní, pokud na něj vyšlete špióna, který jej unese, rozvrátí tím morálku celé nepřátelské armády.

Ve hře nebude chybět ani dobývání hradů, tak význačné pro danou dobu. Před každým dobýváním se můžete rozhodnout – zaútočíte nebo jen oblehnete hrad a jeho posádku vyhladovíte? Pokud budete hrad jen obléhat, možná neztratíte tolik vojáků jako v přímém boji, může se však stát, že hradu přispěchá na pomoc jiná armáda a budete to vy, kdo se bude snažit utéct. Co se týče klasického dobývání, nebudou ve hře chybět klasické katapulty, beranidla a později i kanóny. Naopak obránci mohou stavět několikanásobné hradby nebo obranné věže. Nechybí ani možnost vylézt z hradu a rozdat si to s útočníky v otevřeném boji.

Zní to všechno pěkně, ale hodně důležitá bude inteligence vojáků. I tady Medieval září. Když třeba velká armáda při přesunu narazí na desetičlennou nepřátelskou skupinku, oddělí se z ní zhruba 15 borců, kteří na ni zaútočí, kdežto většina armády vesele pokračuje v plnění úkolu. Skoro to vypadá, že se hra bude hrát sama. Stejně tak propracovaná bude i inteligence počítačem ovládaných protivníků. Každý stát bude mít své priority a „národní zájmy“, takže se s někým lehce domluvíte, s jiným to půjde snadno. Jeden stát bude agresivní, jiný se bude snažit o přátelské vztahy.

Zní to zatím parádně. Propracovaná ekonomika, diplomacie, skvělé rozsáhlé bitvy, zajímavé obléhání hradu, RPG systém důležitých jednotek a spousta dalšího. Pokud se splní většina z toho, co autoři slibují, stane se Medieval opravdu horkým kandidátem na titul „strategie roku“. Navíc hra nemá být nikterak náročná na HW – 300 MHz procesor má snad dnes opravdu každý, kdo hraje hry. Datum vydání zatím nebylo nijak blíže specifikováno.  Šušká se zhruba o létě, možná podzimu tohoto roku.

Homepage hry naleznete zde.

Diskuze (3) Další článek: Video z Command & Conquer: Generals

Témata článku: , , , , , , , , , ,