Mesiáš herního průmyslu: David Perry

Earthworm Jim, MDK, Messiah, Sacrifice... co mají všechny tyto hry společného? Ve své podstatě jednu jedinou věc - společnost Shiny Entertainment, jejímž otcem je jedna z hvězdných osobností současné herní scény, totiž David Perry. Právě o něm bude v tomto dalším článku ze série profilů herních osobností řeč.
Mesiáš herního průmyslu: David Perry
Earthworm Jim, MDK, Messiah, Sacrifice... co mají všechny tyto hry společného? Ve své podstatě jednu jedinou věc - společnost Shiny Entertainment, jejímž otcem je jedna z hvězdných osobností současné herní scény, totiž David Perry. Právě o něm bude v tomto dalším článku ze série profilů herních osobností řeč.

Dave začal svou herní kariéru již ve velmi ranném věku. Psal se památný rok 1981, když poprvé ulpěl svými zraky na věci po anglicku zvané "computer" [komp-jútr]. Kdo ví, zda to slovo uměl v té době vůbec vyslovit. Jisté je jedině to, že si jeden takový pořídil. Jmenoval se Sinclair ZX81. Protože byl (či snad ještě je) Dave od svých mláděcích let velice zvídavý a zkoumavý, a když viděl, jak se všeliké ty barevné čárečky a tečičky hýbou po té blikavé zrnité obrazovce na jeho vlastní jednoduchý povel, chtěl sám něco takového umět stvořit. Chtěl sám dokázat přimět černý čtvereček, aby se po stisku klávesy přesunul na druhý okraj obrazovky. Jeho neúnavná duše strávila nad tímto problémem mnoho a mnoho měsíců, dnem i nocí se snažil, tápal, potil, učil, a snad i mučil, až se mu to nakonec povedlo. Pronikl tam dovnitř, do samotinké základní struktury světa her, do programování - a to zcela sám, bez jakékoliv cizí pomoci. Protože byl také duše tvořivá, rozhodl se všechny svoje poznatky sdělit i všem ostatním, kteří "chtějí". A tak se mu co nevidět podařilo vydat knihu "Astounding Arcade Games", která, jak název napovídá, pojednávala o nejoblíbenějším žánru tehdejšího času, o všudypřítomných arkádách. Dá se říci, že kniha byla úspěšná - prodalo se jí na 13 000 kopií. Celé tohle snažení prováděl stále ještě souběžně se svou povinnou školní docházkou, a tak se z něj stal docela úspěšný mladík.

Dave Perry a jeho tvorba Dave Perry a jeho tvorba

Povzbuzen svými úspěchy, odstěhoval se ve svých sedmnácti letech z rodných krajů a lánů Severní Irska daleko na jih, do Londýna, aby mohl začít dělat hry profesionálně, pro již tak zavedené společnosti jakými byli (někdy ještě jsou) Mikro-Gen, Elite Systems, Probe Software, US-Gold, Mirrosoft či Virgin Games. Hned roce 1985 se mu s jeho hrou, poněkud složitěji zvanou "Pyjamarama", podařilo získat ta nejlepší (tj. obvykle desítková) hodnocení v herních časopisech. Pyjamarama byla určena pro platformu Amstrad CPC, o níž dnes ví již jen málokdo. Své hry však Dave Perry nesituoval pouze na jedinou platformu - a ačkoliv Sinclair (alias Spectrum) se stal jeho titulům nanejvýš útulným domovem, byly tu i jiné. Tak vnikly hry jako 3 Weeks in Paradise (Mikro-Gen; Sinclair), Herbert`s Dummy Run (Mikro-Gen; Sinclair a taktéž Commodore 64), Stainless Steel (Mikro-Gen; Sinclair), Teenage Mutant Hero Turtles (Mirrorsoft; Sinlair, Amstrad), Smash TV (US Gold; Sinclair a Amstrad) - tady se musím přiznat, že na tuhle pářku pro ZXko se osobně pamatuji (mnoho dětských večerů jsem pro ni obětoval, a jak rád!), Paperboy II (Mindscape; Sinclair) - tohle je taktéž jedna z mnoha legend, a další a další.

Na těchto úspěších se potvrdilo, že Perry má dokonalý cit pro rychlé akční hry, které však se zdaleka nedají nazývat "bezduchými". Tento svůj talent ještě rozvinul spoluprací s výtvarníkem Nickem Brutym.

V době, kdy byl zrovna zaměstnán u společnosti Probe, vytvořil jednu z nejváženějších her své kariéry - strategii jménem Supremacy, která byla určena pro Amigu a Atari ST. Říká se, že to byla právě tahle gameska, která určila zlatý herní standard všem dalším amigáckým hrám (samozřejmě, že je to nadnesené, ale jak se říká, na každém šprochu trochu pravdy...).

"Mladý a úspěšný" - tak by se dal David Perry charakterizovat. Ve svých třiadvaceti letech měl za sebou několik knih a kupu herní titulů. To nejlepší ho ale stále teprve čeká... Chladné a deštivé počasí evropského Londýna ho pomalu ale jistě začíná nudit a on, jelikož má peníze, vliv i zázemí, rozhoduje se roku 1991 odstěhovat se do USA, konkrétně do tepla a slunečna kalifornského města Irvine, kde panuje doslova nekonečné léto. A právě tam skrz naskrz poznává pomíjivou krásu videoherních konzolí, když pro Segu Genesis vytváří několik skutečně brilantních titulů, jako The Terminator (Virgin), Global Gladiators (Virgin), Cool Spot (Virgin) a zejména Aladdin (Disney). To byly tituly, které pomohli konzoli Sega Genesis přestát válku se svým konkurentem ze stáje Nintendo, Super Nintendem.

Přestože byla právě pro Virgin plodná a úspěšná, protože je Perry velmi samostatná osobnost, rozhodl se po čase, že si založí svou vlastní herní společnost. A tak začíná nová kapitola jeho života. Jmenuje se "Shiny Entertainment".

Dave Perry a jeho tvorba Dave Perry a jeho tvorba

Dave měl peníze, zkušenosti i tým talentovaných lidí. Co více si do začátku přát. Navíc, on, jak by si mohla většina z vás možná myslet, není zdaleka jen programátor. Je to také (jak se tak povídá...) velmi talentovaný obchodník. A když je někdo talentovaný obchodník, nutně musí hravě dokázat udělat reklamu svým záměrům a plánům, to znamená dokázat zapůsobit na lidi kolem. A tato schopnost se Davidu Perrymu vskutku upřít nedá. Již od roku 1993 se na něj upírá zrak širokého spektra médií, od herních časopisů po televizi - a to nejen díky sic přátelskému, stále však tak trochu "mrzutému" odchodu z Virginu. Netrvalo dlouho, a objevil se první dychtivý investor, který mermomocí chtěl strkat penízky do Perryho nových úchvatných nápadů a projektů. Pro Shiny začali pracovat designéři, programátoři, hudebníci i výtvarníci z USA i z Evropy.

A jelikož všichni tihle lidé, nejvíc samozřejmě Perry, přímo milují líbezné slunečné počasí, nejlépe někde u moře, má Shiny sídlo ve městě Laguna Beach, kde jim výhled na třpytivé palmy a blyštící se vodní hladinu jistě dodává notnou dávku inspirace.

Prvním výplodem jejich úpěnlivého snažení se stalo divnooké futuristicko-humorně laděné "cosi", zvané Earthworm Jim, které poprvé přistálo opět na platformě videoher od Segy.

"Vzpomínám si, jaký to byl pocit, být jen jakousi malou společností, která chce dělat hry pro Segu. Při onom osudném setkání se nás snažili doslova odstrčit všemi těmi svými řečmi o přehlcení trhu a podobnými ptákovinami a na Shiny se dívali jenom jako na nějaké roztodivné zběhlíky z Virginu. Když přednášeli celou tu svojí sáhodlouhou řeč, já tam jenom přikrčeně seděl a připravoval se na nejhorší. Když jsem pak dostal slovo a ukázal jim, co vlastně máme, přísahám, že jediná čelist nezůstala na svém místě. Byli Earthworm Jimem úplně ohromení. V několika následujících minutách jsme měli uzavřenou smlouvu, a spolu s ní i zajištěnou příští obálku vlastního magazínu Segy. A co víc, měli jsme jejich respekt."

- tak takhle vypráví Dave Perry o svých jednáních ohledně distribuce první hry své společnosti.

Earthworm Jim byl nakonec tak úspěšný, že si nejen vysloužil pokračování, ale také několik velice lukrativních licencí. Playmates Toys, onen prvotní investor společnosti Shiny, ihned na úspěch zareagoval vydáním souboru "akčních" figurek EJ. Jim se tak náhle ocitl ve stejné aréně, jako všechny ostatní známé videoherní postavičky, jako třeba Mario nebo Sonic. Následoval komiks, televizní seriál, a šušká se dokonce i něco o nějakém Hollywoodu, ale PŠŠŠŠT!

Další tvrdou ránu hernímu světu uštědřila pravačka Shiny počátkem roku 1997, když se objevila podivnost zvaná MDK. Podivnost začíná už u samotného názvu, MDK totiž znamená "Murder - Death - Kill" - vražda, smrt, zabití (díky těmhle slovům si můžete celkem jednoduše domyslet, o co asi v celé hře šlo). Právě tahle gameska ukázala, že Shiny skutečně jsou tím, za co se vydávají. Byla to jejich první hra pro PC trh, který sice Perry zatím tak dobře neznal, však zdál se býti mnohem lukrativnějším. MDK se stalo jednou z nejprodávanějších her tehdejší doby, když se jí za několik málo měsíců podařilo prodat přes půl milionu kopií. Nemalou zásluhu na tom samozřejmě měla vlna výborných hodnocení, která se převalila přes "odborný" herní tisk (např. ve SCORE č. 39 získalo MDK hodnocení 8/10). Ihned po uvedení MDK se začaly v kancelářích Shiny kupit návrhy na hračky, figurky, a dokonce i na film. Přibližně od té doby je Dave Perry více manažerem, nežli herním tvůrcem (kteroužto svou neodolatelnou zálibu však samozřejmě nikdy neopustil a zřejmě ani neopustí).

Dave Perry a jeho tvorba Dave Perry a jeho tvorba

Když dnes Shiny připravují novou hru, Dave už se jen zřídka podílí na samotném jejím programování. Celkový design hry, návrhy prostředí, scénáře - jistě, to jsou v porovnání s programováním činnosti relativně krátkodobé, na něž si Dave ještě takříkajíc "může troufnout" (příkladem mohou být například poslední dvě dílka Shiny - 3D akce Messiah a originální strategie Sacrifice, obě samozřejmě tak originální, jak jen se to dá od Shiny čekat). Zbytek jeho času však z velké většiny zabírá, vyjma přednášení na nejrůznějších herních konferencích či zasedání v porotách roztodivných herních soutěží, řízení jeho dítka, Shiny.

Pokud se o Davidu Perrym a jeho práci chcete dozvědět víc, nalistujte ve svých browserech buďto adresu http://www.dperry.com, což je jeho oficiální domovská stránka, nebo http://www.shiny.com/company/meet_dp.htm, což je jeho poněkud nadneseně sepsaný životopis.

Seznam všech titulů, které Perry vytvořil nebo na kterých se podílel

"Námezdní" práce
  • Pyjamarama (Mikro-Gen) - Amstrad CPC
  • 3 Weeks in Paradise (Mikro-Gen) - Spectrum 48K
  • 3 Weeks in Paradise Special Edition (Mikro-Gen) - Spectrum 128K
  • Herbert`s Dummy Run (Mikro-Gen) - Spectrum 48K, Commodore 64
  • Stainless Steel (Mikro-Gen) - Spectrum 48K, Amstrad CPC
  • Extreme (Digital Integration) - Spectrum 48K
  • Trantor the Last StormTrooper (US-Gold) - Amstrad CPC
  • Great Gurianos (Elite) - Spectrum 48K
  • Savage (US Gold) - Spectrum 48K, Amstrad CPC
  • Teenage Mutant Hero Turtles (Mirrorsoft) - Spectrum 48K, Amstrad CPC
  • Smash TV (US Gold) - Spectrum 48K, Amstrad CPC
  • Paperboy II (Mindscape) - Spectrum 48K
  • Captain Planet (Mindscape) - Spectrum 48K
  • Tintin in the Moon (Infogrammes) - Spectrum 48K
  • Dan Dare III (Virgin) - Spectrum, Amstrad CPC
  • Supremacy/Overlord (Virgin) - Amiga, Atari ST
  • The Terminator (Virgin) - Sega Megadrive/Genesis
  • Global Gladiators (Virgin) - Sega Megadrive/Genesis
  • Cool Spot (Virgin) - Sega Megadrive/Genesis
  • Aladdin (Disney) - Sega Megadrive/Genesis
  • Jungle Book (Disney) - Sega Megadrive/Genesis (bohužel nedokončeno)

    Práce v Shiny
  • Earthworm Jim (Sega Megadrive/Genesis)
  • Earthworm Jim (Super Nintendo)
  • Earthworm Jim 2 (Sega Megadrive/Genesis)
  • Earthworm Jim 2 (Super Nintendo)
  • Earthworm Jim Special Edition (Sega CD)
  • M.D.K. (PC)
  • Wild 9 (PSX)
  • R/C Stunt Copter (PSX)
  • Messiah (PC)
  • Sacrifice (PC)

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

včera |
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

17.  1.  2018 |
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Playstation 4 v roce 2018: nejočekávanější hry platformy

Playstation 4 v roce 2018: nejočekávan…

Sice jste si u nás nedávno mohli přečíst o očekávaných hrách, tím ale ani zdaleka nekončíme. Letošní rok toho totiž přinese mnohem více než by se mohlo zdát. Začneme s tím, co se v tomto roce dostane na konzoli Playstation 4.

6.  1.  2018 |
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A