Metal Gear Solid – kovová náhražka za cenu 2 CD

Metal Gear Solid – hra předělaná na PC z konzole Playstation, kde se stala jednou z nejoblíbenějších a nejhranějších věcí vůbec. Jak tedy může dopadnout konverze na PC? Je možné u takového titulu vůbec něco zkazit nebo se z MGS vyklubal megahit? Hra vyniká naprosto úžasným příběhem, ale dokáže svým hráčům nabídnout ještě něco více?
Metal Gear Solid – kovová náhražka za cenu 2 CD

Žánr: akční
Minimum: P233, 32 MB RAM
3D: ano
Multiplayer: ne
Výrobce: Konami
Distributor:
Microsoft

První spuštění, intro, outro a tak dále
První co vás praští do očí při prvním spuštění je téměř dokonalé intro. Po grafické stránce se nejedná o žádnou horkou novinku – celé je udělané v enginu hru, kouzlo tkví v něčem jiném a přijdete na to s postupující hrou. V MGS je velice důležitý příběh – ve hře nejsou titulky a pokud neumíte anglicky, přijdete o dobrých 75% zábavy, protože prostě nebudete vědět proč děláte to co děláte a proč je lepší udělat tohle než tamto. Příběh je utvářen rozhovory s vašimi spolupracovníky skrz váš komunikační prostředek – touto cestou se dozvíte nejdůležitější údaje a fakta – zde titulky naštěstí jsou. Ta pravá zábava ovšem přichází se sledováním děje – tedy z filmů, která dokreslují hru a zde již titulky nejsou. Pokud vaše angličtina není na takové úrovni, abyste rozuměli mluvenému slovu, budete mít sice základní povědomí o tom co máte udělat, ale jak už jsem napsal, přijdete o většinu příběhu.

Intra, kterými je hra proložena, jsou jedním slovem… fascinující. Tak dokonalé zvládnutí pohybů kamery jsem neviděl snad ani v žádném filmu. Předtím bych nikdy neřekl, že právě toto může mít tak velký vliv na výsledný dojem ze sledovaného snímku, ale MGS bych dával povinně jako vzor ke shlédnutí všem adeptům na filmařské řemeslo.

Metal Gear SolidMetal Gear Solid

Co více říci k atmosféře. Myslím, že nebudu daleko od pravdy a velká část hráčů se mnou bude souhlasit, když řeknu, že MGS svým zpracováním nastolil tak trochu nový žánr. Animovaných scén je tu opravdu hodně, daleko více než v jiných hrách a ty přitom přicházejí tak nenápadně a nevtíravě, že je ani jako intra neberete – je to prostě součást hry. Když pominu absolutně rozdílné grafické zpracování, dýchla na mě po několika minutách hraní atmosféra starých zlatých klasik z dob ZX Spectra. Například takový Saboteur je svým způsobem této hře docela podobný.

Začali jsme trochu netradičně, protože povídáním o atmosféře hry recenzent obvykle končí, ale snad mi to protentokrát prominete, protože právě atmosféra je tou nejpodstatnější součástí MGS. Snad si z této hry vezmou ponaučení tvůrci dalších připravovaných titulů. Ale nyní již dále…

O co ve hře vlastně jde aneb Příběh podruhé
Děj hry vypadá poměrně tuctově, posuďte sami. Jako Solid Snake – agent speciální jednotky, jste vyslán na Aljašku, kde je vaší konečnou stanicí stará základna a vaším cílem zabránit teroristům v zneužití jaderné rakety, díky níž mohou vydírat vládu Spojených států. Když mluvíme o příběhu, neodpustím si další ódu – ano, příběh může být tuctový, může vypadat jako kdyby byl vytržen z béčkového filmu, ale to zpracování… to se jen tak nevidí.

Metal Gear SolidMetal Gear Solid

Poté, co vás nedaleko základny vysadí ponorka, se Snake dostává do podzemního přístavu a zde začíná samotná hra – končí první animace a ovládání postavy přebíráte vy. První věcí, která vás patrně praští do očí (nebo spíše klepne přes prsty) je způsob, jakým ovládáte pohyb postavy. Zatímco prakticky ve všech dalších hrách podobného typu používáte šipky vlevo a vpravo (případně myš) pro otáčení postavy a šipky vpřed a vzad pro pohyb, zde je tomu jinak – každá šipka rozpohybuje postavu příslušným směrem. Stisknutím pravé šipky půjde Snake doprava, stisknutím levé doleva atd. Ze začátku je to velmi nezvyklé a chvíli mi trvalo, než jsem se s tímto způsobem ovládání sžil, ale po několika chvílích (spíše hodinách) hraní mi to přišlo jako ideální způsob ovládání tohoto typu her. Po několika nesmělých krocích, až odtrhnete oči od nemotorně se pohybující postavy, se dostanete k prostudování dalších částí obrazovky. Jak můžete vidět z přiložených obrázků, podstatnou součástí je jakýsi radar vpravo. Vzhledem k použitému způsobu zobrazení jej budete využívat poměrně často, protože díky němu máte možnost vidět nejen dále než ze standardního pohledu, ale i za roh. Neméně důležité je také to, že u všech postav, které se na radaru pohybují, vidíte směr jejich pohledu. Této vlastnosti mnohokrát využijete, protože spousta misí a úkolů je založená na základním pravidle „nebýt spatřen“ a tak častokrát budete chodit s očima upřenýma na radar.

Pokud se dostanete do zorného pole některé stráže, automaticky se spustí alarm. Ze všech stran se začnou sbíhat další strážní a příliš slitování s vámi nemají – jakmile vás spatří, automaticky začnou pálit. Situace je o to méně milá, že při alarmu není vidět radar a přicházíte tak o informace z které strany se k vám kdo blíží. V takové chvíli je nejlepší utéci do nějakého klidného rohu a tam v klidu přečkat celou událost. Velikost poplachu je znázorněna číselně – když vás spatří stráž, naskočí červená hodnota 99. Ta se po chvíli začne snižovat na nulu, potom následuje oranžová hodnota 99 (stále nevidíte radar) a teprve když i ta se odpočítá k nule, nastává normální režim, kdy už vidíte radar a můžete se volně pohybovat.

Ve většině budov je umístěno poměrně velké množství kamer (v pozdějších částech hry i s automaticky střílejícími zbraněmi) a tak si musíte dávat velký pozor, abyste se neobjevili v zorném poli některé z nich, protože pak následuje opět poplach a ze všech stran se začnou hrnout stráže. I u kamer je na radaru viditelná právě snímaná plocha a tak není těžké vyhnout se jejich zornému úhlu. Na řadu dojde ovšem i zabíjení stráží – nejlépe provádět střelbou do zad. Je mi jasné, že po téhle radě mě proklejí všichni příznivci válek 18. století, kdy se ještě bojovalo stylem „čelem k sobě, buď to chytnu nebo ne“, ale na něco takového si v MGS hrát opravdu nemůžete. Snake, jako speciální agent, je ostatně na používání zákeřných metod boje cvičený.

Metal Gear SolidMetal Gear Solid

Ve hře nejsou žádné jednoznačné předěly, které by oddělovaly jednotlivé části příběhu. Prostě jdete stále dál a dál, občas je hra proložena intrem, ale nápisu „Mission accomplished“ se nedočkáte. I když na druhou stranu, za takové předěly by mohly být považovány boje s bossy, kteří na vás vždy po nějaké době čekají. Když jsem poprvé potkal Revolvera Ocelota (první z bossů), celkem mě to vyvedlo z míry a trvalo mi poměrně dlouho, než se mi jej podařilo zabít. Teprve s postupem času a příchodem dalších bossů mi došlo, že proti těmto protivníkům nelze praktikovat obvyklý způsob obrany nebo útoku. Každý z nich je totiž specifickým soupeřem a musíte na něj vymyslet něco „extra“. Kupříkladu na Revolvera si ještě vystačíte s klasickou „smrťáckou“ taktikou, ale v pozdějších fázích hry se dostanou na řadu i granáty a boj „tělo na tělo“. Momenty před a po boji s bossy (tedy pokud zvítězíte) jsou chvílemi, kdy vám hra pokaždé nadělí největší porci příběhu a s tím spojených animací.

Pokud bossa nezabijete, resp. pokud on zabije vás, hra samozřejmě končí a pokud byste nějakým způsobem přežili, nemůžete se dostat dál – zabití bossů je tedy podmínkou pro pokračování ve hře. Odměnou za každou úspěšně skončenou akci je zvýšení hit pointů (života) vaší postavy – teoreticky (často ovšem zůstane jenom u té teorie) byste toho měli více vydržet. Stejně tak se rozšíří i zásobníky zbraní – po boji s prvním bossem se maximální možný počet nábojů v pistoli zvýší z 25 na 49 a podobné je to i u dalších střelných zbraní, zvýší se i počet granátů, které můžete nést.

Metal Gear SolidMetal Gear Solid

Co do rozsáhlosti prostor ve hře, nejedná se o žádné velké bludiště a tak se naštěstí většinou nekoná noční můra všech hráčů a to, že by opětovně museli procházet všechny lokace zda někde něco nepřehlédli a nemohou se proto dostat dál. Jedním z nejdůležitějších předmětů, který je ve hře k nalezení jsou přístupové karty, které umožňují vstup do uzavřených místností. Karty jsou označeny čísly, které znázorňuje úroveň přístupu, do dveří s vyššími čísly tedy získáte přístup až v pozdějších fázích hry.

Hratelnost
Postupem hry se objevují stále nové prvky, které ji činí opět o něco bohatší a vám zajistí, že se ani ke konci nebudete nudit. Kupříkladu jaké bylo mé překvapení, když jsem v atomovém bunkru poprvé použil řízené střely. Pravda, musel jsem několikrát použít funkci load, než se mi podařilo úspěšně zvládnout ovládání raket, ale o to sladší byl pocit, když se mi to podařilo. Tím se dostáváme k možnému problému této hry.

I když ji spustíte na nejlehčí obtížnost, občas se nevyhnete potřebě hrát stylem save-load-save-load. Je mi jasné, že je tu určitá skupina hráčů, která tento způsob hraní nemá příliš ráda (sám se mezi ně řadím, ale v případě MGS jsem to dokázal překousnout) a těm MGS nemusí vyhovovat. Přesto si myslím, že tato hra obsahuje tolik kladů, že něco málo se z ní musí líbit i tomu největšímu zarputilci.

Ze začátku může hratelnost ovlivňovat také způsob ovládání postavy a pohled kamery. I když časem se na obě věci dá zvyknout (způsob ovládání MGS se mi dokonce po určité době hraní jeví jako lepší než klasický model), pohled kamery může někdy vadit. Přece jenom dosah radaru není tak velký a při některých příležitostech může být výhodné vidět situaci z pohledu vlastních očí. To je možné stiskem klávesy, která vás na moment přepne do tzv. přímého pohledu, ale během něj můžete pouze otáčet a zvedat hlavu, jinak nic.

Metal Gear SolidMetal Gear Solid

Co trochu zamrzí je délka hry. Při troše štěstí a především při opatrném postupu nezažijete mnoho záseků a tak vám hra příliš dlouho nevydrží. Ne, že bych si snad přál, aby záseky ovlivňovaly délku hraní té které hry, ale v tomto případě není příliš dlouhá ani samotná hra. Během několika dní ji dohraje i málo zkušený hráč a to je škoda. Na druhou stranu, těch několik dní bude doslova nabitých akcí všeho druhu a po dohrání ve vás zůstane pocit, že jste toho stihli opravdu moc.

Grafika
Grafické zpracování je, řekl bych, zvláštní. Není nikterak oslňující, ale zároveň je plně dostačující a rozhodně nelze říci, že by hra měla špatnou grafiku. Za poznámku stojí také HW nároky, které jsou poměrně nízké – na slušné hraní vám vystačí 64 MB paměti a procesor 300+.

Zvuk a hudba
Kvalitní stereo, co více dodat. Ozvučení je na standardní úrovni dnešních her. Více než ozvučení hry mě zaujalo hudební pozadí během sledování filmečků (další z ód), protože tesknivý hlas mladé dívky zpívající jakési smutné chorály je více než skvělým doplňkem k atmosféře, kterou filmy, ale i celá hra vytváří. Několikrát se mi stalo, že mi během sledování části děje naskočila husí kůže, možná právě díky tomuto hudebnímu doprovodu.

Doplňky
Spolu s hrou se dodávají i tzv. VR mise, což jsou vlastně tréninkové úkoly, které se odehrávají na jakýchsi virtuálních čtvercích (znáte holografický simulátor ze Star Treku? ;-). Ač na trénink čehokoliv obvykle kašlu (stejně tak, jako že manuály házím do koše ihned po rozbalení jakékoliv krabice), musím uznat, že tyto cvičební lekce jsou poměrně užitečné a pokud projdete celým výcvikem, může vám to potom ve hře mnohokrát zachránit zadek. Naleznete zde nejenom základní lekce ve skrývání se, pohybu, ale také ve správném používání všech druhů zbraní, které se ve hře vyskytují. Těch sice není nikterak moc – příznivci akčních řezaček Quake a UT budou patrně mírně zklamáni, ale na skvělou zábavu a poměrně efektivní obranu to stačí. Co nám řezníci mohou závidět, jsou tři druhy granátů.

Světlé stránky hryTemné stránky hry
  • Dokonalý příběh a jeho zpracování
  • Nepříliš velká složitost hry
  • Občas nevyhovující pohled kamery
  • Délka hraní

Druhým doplňkem je jakási virtuální výstavní síň žen, které se ve hře vyskytují – ať již přímo, či ty s kterými komunikujete přes vaše kecátko. Pokud postrádáte smysl této libůstky, kterou hra nabízí, tak chápete zcela správně – tato volba nijak neovlivňuje hru a na rozdíl od tréninkových misí zde nemáte ani možnost se přiučit něčemu novému či se v něčem zdokonalit – je to pouze na okrasu a když říkám na okrasu, tak myslím skutečně pro potěchu oka. Všechny vaše kolegyně jsou totiž poměrně pěkná děvčata a tak je na co se dívat. Každý z modelů (v jednu chvíli máte vždy přístup pouze k jedné z dívek) stojí uprostřed jakéhosi silového pole a tak se k ní nemůžete nikdy úplně přiblížit. Naštěstí ale máte dalekohled se zoomem a také fotoaparát, kterým můžete dívky vyfotit. To by bylo poměrně zajímavé zpestření hry samo o sobě, v MGS ovšem dostává další rozměr – všechny snímky se totiž skutečně uloží na disk ve formátu BMP do adresáře /photos/. Mnozí z vás možná pochybují, jaký užitek mohou mít hráči z takové blbosti jako je focení dívek z polygonu – žádný, ale stejně jako v případě Lary Croftové, na hráče to evidentně funguje – galerii krásek z Metal Gear Solid přineseme zítra :-).

Grafika: 7/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 10/10
Jedna z mála her, která dokáže chytit a nepustí dřív, než ji dohrajete až do konce.
Celkové hodnocení: 9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 11 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A