Metal Gear Solid 2: Sons Of Liberty – spíš virus, než hra

Dlouhou dobu byl jediným, o čem fanoušci Sony mluvili a co používali jako argument pro pořízení PS2. Nyní je MGS2 na světě a to neznamená nic menšího, než zkázu ostatních herních systémů a konec jedné éry počítačových her. Opravdu, je to ještě horší/lepší: MGS2 je prvním dítětem digitálního věku, které z hráče udělá hračku.
Metal Gear Solid 2: Sons Of Liberty – spíš virus, než hra
Multiplayer: ne
Paměťová karta: ano, minimálně 80 kB
Analogové ovládání: všechna tlačítka
Vibrace: ano
Výrobce: Konami
Distributor: Konami

Dlouhou dobu byl jediným, o čem fanoušci Sony mluvili a co používali jako argument pro pořízení PS2. Nyní je MGS2 na světě a to neznamená nic menšího, než zkázu ostatních herních systémů a konec jedné éry počítačových her. Opravdu, je to ještě horší/lepší: MGS2 je prvním dítětem digitálního věku, které z hráče udělá hračku.

„Co je skutečnost? Jestli jsou to vjemy, které zaznamenává lidský mozek nebo lidské vědomí, liší se potom nějak úmrtí milované postavy ve hře od úmrtí přítele? Jak dokážete určit, co je opravdové, pokud je imitace dostatečně věrohodná? A je to vůbec k něčemu? Co když svět okolo vás není tím, zač jej máte? Na čem potom záleží doopravdy? Co dělá věci tím, čím jsou? Kdo jste a proč?PC hráči nebo fanoušci jiných platforem měli v posledních letech trápení s neustálým předhazováním tohoto titulu všemi, kdo mají v oblibě PlayStation 2. Když se ohlédnu zpátky, bylo to skoro jako osud, protože ve slavné větě, kterou pronesl Hideo Kojima o PS2 a MGS2 („Udělám hru, kterou lidé chtějí, pro stroj, který lidé chtějí.“) bylo více pravdy, než se na první pohled zdálo. Budou další konzole a další hry od pana Kojimi, ale druhá generace nejprodávanějšího videoherního stroje na světě už bude navždy patřit k druhé generaci nejpropracovanější hry na světě, zázrak digitálního věku, který na úsvitu třetího tisíciletí nenávratně změnil způsob lidského myšlení. MGS2 totiž není jen hra. Je to revoluční prototyp mechanismu na úpravu osobnosti, způsob, jak proniknout do vědomí člověka a cíleně změnit jeho myšlení za pomoci „moderní magie“ (elektroniky). Co se snažím vysvětlit: hra MGS2 je pouze obalem pro neuvěřitelně nadčasové odhalení podstaty samotné existence života. Když před dvěma roky Hideo Kojima, geniální tvůrce MGS2, řekl novinářům, jaký cíl si klade a jakou myšlenkou se zabývá jeho nejnovější projekt (přesto jde o dílo, na kterém pracoval už v době, kdy vznikla jeho první verze pro Nintendo), zůstali jak novináři, tak veřejnost dokonale zmateni. Aby člověk pochopil, musí si vzpomenout na důvod existence prvního MGS (kromě touhy vydavatele vydělat spoustu peněz). Hideo Kojima vytvořil MGS, aby ukázal lidem, co tvoří jejich životy. Genové dědictví našich zkušeností, které předáváme svým dětem, abychom tak jako rasa postupovali vstříc budoucnosti a (snad, jednou) odhalení smyslu naší existence, existence života i vesmíru. MGS2, který tvoří s prvním dílem nerozdělitelný celek, tuto myšlenku dokončuje tím, co většina z nás cítí (jako Neo existenci Matrixu), ale neumí to uchopit a pracovat s tím. Jde o odhalení toho, co nás činí tím, čím jsme a nenajdeme to zašifrované v DNA. Jinými slovy, existuje cosi, co tvoří naše životy a dává tvar životům našich dětí, na co nelze sáhnout nebo to vědecky vysvětlit. A právě o těchto základních hodnotách je MGS2, přičemž je odhaluje s takovou silou, že o sobě (a lidech a životě vůbec) zjistíte věci, které jste si nikdy úplně neuvědomili, což byla škoda, protože s jejich vědomím budete šťastnější. MGS2 je vlastně návod, instrukční manuál jak žít.

Metal Gear Solid 2Metal Gear Solid 2

Všechna tato slova tady nepíši jen tak. Pokud se jimi dokážete pročíst tolikrát, abyste je alespoň částečně pochopili, pak máte šanci, že budete patřit mezi ty, koho MGS2 nejen nezklame, ale také jim dá to, co dát chce. Obrovská, silná myšlenka, upravující svoji podobu pro každého člověka individuálně jako přizpůsobivý mutagenní virus, to je pravý obsah MGS2 a jeho poselství, kterému je celá hra podřízena. Proto budete hodiny a hodiny zírat na filmy, místo abyste hráli, proto budete MGS2 žít, místo abyste jej hráli. Je to také důvod, proč se ve hře objevují prvky a techniky (především v souvislosti s jejím průběhem a příběhem, který vypráví), které jste v životě nepoznali a první setkání s nimi je jako setkání s kulturou mimozemšťanů, kdy nic nechápete, ať si namáháte hlavu jak chcete.

Jak již bylo napsáno, myšlenka je obsahem a důvodem existence MGS2 a pro její složitost není možné ji zde rozebrat (ani na to nemám slovní zásobu a inteligenci génia), nicméně hlavní je její existence a náš svět (počítačové techniky) nezažil doposud zajímavější okamžik, než bude ten, kdy budeme mít MGS2 dohraný všichni a pokusíme se podělit o tu myšlenku, která (jak jsem uvedl) je pro každého poněkud jiná, podle jeho osobnosti. Až se tato myšlenka zde shromáždí v podání každého z vás, vznikne obraz naší doby, generace a existence.

Metal Gear Solid 2Metal Gear Solid 2

Následuje recenze počítačové hry, tak jak ji znáte a chcete (jde o recenzi importované USA verze, Evropská vychází 8. března). Přesto bych nerad, kdybyste začínali pořádně číst až zde a zapomněli tak na to hlavní, čím MGS2 je. Vize. Tak opravdová a nadčasová, že je milníkem naší doby a existence, v obecném i individuálním významu.

Máme leden roku 2002. K tomuto datu žádná hra nevypadá tak dobře a věrohodně, jako MGS2. Stačí vám to jako ohodnocení technické stránky věci? Ne? A jak vám mám, k čertu, vysvětlit něco, co jste doposud nikde neviděli? Dobře, jsem za to placený, tak to zkusím: především to vypadá jinak. MGS2 vypadá nejen docela jinak, než jakákoliv hra na PS2, ale vypadá jinak, než jakákoliv hra kdekoliv jinde. Nejsem odborník a nemohu vám posloužit technickými termíny, nevím jak se jmenují postupy, kterými byla vytvořena grafika a živoucí svět MGS2, nicméně třeba na vzhledu a chování vody poznáte, že máte před sebou něco nového, jiného, bezprecedentního. Nejde jen o to, jak se všechno vlní pod hladinou, vzhled všech těch tisíců bublinek a hýbajících se těles ve vodě nebo rychlost a věrohodnost, s jakou voda reaguje na jakékoliv „podráždění“. Je to genialita tvůrce a promyšlenost, která nechává na obrazovce vašeho televizoru cákance a kapky vody, když se z ní vynoříte, aby postupně stekly a okapaly, když se začnete znovu pohybovat na souši. Tyto dvě věci, kvalita a promyšlenost provedení, jsou zodpovědné za technickou nadřazenost MGS2 oproti jiným hrám a uvědomíte si to při každém pohledu na nejvýraznější absenci kolize polygonů při setkání s nepřáteli ve hře, když si zároveň uvědomíte, co všechno dělají a co je možné dělat s nimi. Uniknu z toho poněkud lacině: ani já, ani nikdo jiný vám nevysvětli, jak dobře MGS2 vypadá. Musíte to vidět a ani potom možná nebudete věřit (jen mimochodem, oproti hratelnému demu, které vyšlo spolu s hrou ZOE, vypadá hra o pořádný kus lépe). V tomto kontextu považuji zbytečné hovořit o revolučních světelných efektech nebo nulovém zpomalování či trhání hry.

Metal Gear Solid 2Metal Gear Solid 2

MGS je považován za hru s nejkvalitnějším dabingem vůbec. Kvůli úspěchu a kvalitě anglického dabingu byla hra otitulkována japonsky a znovu vydána v Japonsku rok poté, co tam vyšla v japonštině. To hovoří samo za sebe. Proto by mělo stačit, když ke zvuku poznamenám, že dabing byl svěřen stejnému týmu herců a techniků. Samozřejmě jsou nesrovnatelně kvalitnější zvuky (dokonale realistické, abych byl přesný, stejně jako všechny zbraně) a hudba, která je elektronickým a orchestrálním dílem Harryho-Gregsona Williamse (Skála, Arameddoon, Nepřítel státu, Shrek nebo Střelci na útěku). Jen malé varování: až budete shánět soundtrack, vězte, že jím rozhodně nebudete zklamáni ve smyslu toho, co obsahuje, nicméně problém spočívá v tom, co neobsahuje (většinu hudby ze hry). Pokud jde o styl a kvalitu hudby, snad vám postačí, že ji několik mnou testovaných subjektů označilo za hudbu z filmu Skála.

Na rozdíl od George Lucase trávil Hideo Kojima celé ty roky, po které jeho dílo vznikalo, přemýšlením nad tím, co vylepšit a přidat. Proto je MGS2 obrovskou konstrukcí nápadů a dokonalosti, která neobsahuje žádné chyby. Nebudu tedy rozebírat funkčnost a přehlednost ovládání, koneckonců už MGS byl označen za jedinou hru, která opravdu využila ovladač PlayStationu – jako kdyby sama konzole vznikla jen proto, aby umožnila existenci této jedné hry. V případě MGS2 a PS2 je tento dojem ještě silnější.

K chování protivníků ve hře bych rád podotknul, že není co recenzovat nebo vysvětlovat. Jednají jako lidé.

Metal Gear Solid 2Metal Gear Solid 2

Hra se skládá ze dvou částí, tankeru a mořské čističky odpadů „Big shell“ (pokaždé budete v roli speciálního agenta čelit teroristické hrozbě). Ta první je spíše jako prolog, tvoří asi desetinu celé hry, která mi při prvním pokusu na nejlehčí obtížnost zabrala devět a půl hodiny (spoustu věcí jsem vynechal a objevil až napodruhé). Malé varování: hra nelze přerušit. Když se pokusíte vstát od rozehraného MGS2, zjistíte, že vás nějaká tajemná síla tlačí zpět do křesla a že zkrátka přestat nemůžete.

Světlé stránky hry
  • nádherný vzhled
  • téměř nekonečná hloubka a promyšlenost
  • znamenitý příběh a hluboké myšlenky v jeho pozadí
Temné stránky hry
  • pro absolutní zážitek je nezbytná znalost angličtiny
  • příběh je někdy až příliš komplikovaný, bolí z toho hlava
  • hraní nelze přerušit (viz. text recenze)

Četl jsem desítky recenzí na MGS2. Doufám, že ta moje je alespoň trochu jiná, že její existence má smysl. Rád bych krátce komentoval jedinou negativní recenzi, na kterou jsem narazil. Její autor hře vytýkal hře délku závěrečného filmu (přes hodinu) a přehnanost všeho. Jeho smysly se prostě s MGS2 nedokázaly vyrovnat (nejnáročnější částí hry je příběh a jeho myšlenka).

Jiná recenze (žebříček nejlepších her roku podle IGN) označila MGS2 za nejvtipnější projekt ve světě videoher. MGS2 je totiž natolik vážný, že je možné jej obrátit naruby a všemu se vysmát (pro spoustu lidí to bude jednodušší). V takovém případě se vám budou obzvlášť líbit pasáže, kde váš hrdina uklouzne na výkalu racka, kterého předtím zastřelil a zřítí se tak vstříc smrti na konci dlouhého pádu nebo vám zavolá váš nadřízený a bude chtít, abyste na sebe dávali pozor, neboť mu dlužíte peníze a on má přece skromný plat, takže se bez nich neobejde. Také snaha Otacona napodobit přísloví, která vyprávěla Mei Ling (jeho slova „hodně jsem toho načetl a teď to spolu rozebereme“ mi okamžitě vyvolala úsměv na rtech) či situace, kdy bojujete ve velmi drsné bitvě a zavolá vám přítelkyně, aby vám začala vyčítat, že se jí málo věnujete, patří k těm veselejším okamžikům hry. Ani nemluvím o hláškách velícího plukovníka v průběhu dramatického finále „Jsi odvolaný, vrať se domů. Já tam půjdu místo tebe a všechny je zmlátím!“, nebo „Neseď tak blízko u televize, nehrál jsi tu hru už dost dlouho?“.

MGS2 je revoluce. Po všech stránkách. Až uvidíte úvodní film (vytvořený profesionální hollywoodskou firmou), ve kterém se egyptské runy mění v římské číslice, japonské znaky a kód DNA, bude to jako předznamenání změny, kterou si projde každý, kdo si MGS2 zahraje. Což by měl být každý, kdo hraje počítačové hry nebo rád hodně přemýšlí nad lidskou existencí. Osvoboďte svoji mysl a najděte odpověď na nevyslovenou otázku. Zahrajte si nejlepší hru, jaká kdy vznikla.

Metal Gear Solid 2Metal Gear Solid 2

Pokud jde o můj nejsilnější zážitek, byla to chvíle, kdy jsem plakal (západ slunce nad Big shell). To se mi u knihy, filmu nebo hry někdy stane, ale zde jsem poprvé řval jako raněné zvíře a nemohl ani dýchat, jak se mi srdce svíralo dojetím a zármutkem. Bravo.

Posledních pár slov bych rád věnoval poděkování bývalému šéfredaktorovi Doupěte, bez kterého by tento článek nevzniknul. A vám, čtenářům, bych rád slíbil poněkud „odtažitější“ recenzi na Evropskou verzi, která bude obsahovat nové herní módy a především dokument o výrobě MGS2. Stejně tak můžete počítat se samostatným článkem, rozebírajícím příběh.

Grafika: 10/10
Zvuky: 10/10
Hudba: 10/10
Hratelnost: 10/10
Dokonalá hra s lidským zrakem, sluchem, hmatem, citem, rozumem a duší.
Celkové hodnocení: 10/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of War, výsledkem jsou nádherné obrázky

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of Wa…

God of War je jednou z nejlépe vypadajících her současnosti a fotorežim je toho jasným důkazem.

16.  5.  2018 | | 2 N/A
Call of Duty: Black Ops 4 je novým dílem série, co boří zažité standardy

Call of Duty: Black Ops 4 je novým díl…

Prvotní představení máme za sebou, teď přišel čas na nášup videí a obrázků z očekávané akce.

18.  5.  2018 | | 8 N/A
Grand Theft Auto 6: co čekat od dalšího hitu Rockstaru?

Grand Theft Auto 6: co čekat od dalšíh…

GTA V je jistě stále celkem cool záležitost, poločas rozpadu se ovšem přiblížil a spolu s ním i myšlenky na nástupce v podobě GTA VI. Jaké bude?

9.  5.  2018 | | 6 N/A
Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Pomalými krůčky se k nám dostává léto a s ním i období sucha. Květnový line-up tomu ale rozhodně neodpovídá.

11.  5.  2018 |
Playstation 4 je na konci svého životního cyklu, říká šéf konzolové divize

Playstation 4 je na konci svého životn…

Konzole PS4 už se pomalu blíží konci cesty a za rohem začíná vykukovat další generace.

22.  5.  2018 | | 17 N/A
LEGENDY: Gangsterské herní šílenství se zrodilo ze zkratky GTA

LEGENDY: Gangsterské herní šílenství s…

Slavná série Grand Theft Auto nastartovala žánr, kterému se dnes zjednodušeně říká gangsterky. Od svého zrodu jako chyba v kódu se dostala až na výsluní herního průmyslu.

9.  5.  2018 |
E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na největším herním veletrhu

E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na…

Letošní E3 bude velké. A bude stát za to.

21.  5.  2018 | | 7 N/A
Marvel v herním průmyslu: nastává zlom po vzoru filmů?

Marvel v herním průmyslu: nastává zlom…

Jednomu ze dvou největších komiksových vydavatelství světa se to v poslední době daří jak na poli komiksů, tak na filmovém plátně. Co se ale týče produkce počítačových her, nikdy na tom nebylo extra dobře. To se ale možná v blízké budoucnosti změní a my si tak užijete s našimi oblíbenými superhrdiny a záporáky také nějaké pořádné herní dobrodružství.

20.  5.  2018 | | 2 N/A