1. Hype:
Je pravda, že za ta dlouhá léta jsme asi už všichni viděli hry, které vyšly a byly totálně nejlepší a nesmrtelné v recenzi, načež potom se ukázalo, že to zase taková sláva není. Mistrem v psaní těchto recenzí byl podle mě Andrej, který tvrdě šel za svým subjektivním názorem - a podle mě je to správný způsob. Kvůli
Andrejovi jsem si koupil Albion, který mě zklamal, ale kvůli Andrejovi a jeho recenzi v LEVELu jsem si také koupil FF7, o kterou bych jinak ani nezavadil. S celou řadou absolutních hodnocení v historii naší herní žurnalistiky nesouhlasím, ale řekl bych, že dneska už to není blasfemie dát něčemu 10/10, jako tomu bylo v dávných časech SCORE - je to prostě silně vyjádřený názor recenzenta, který na tu či onu hru chce doopravdy upozornit. O nic víc ale nejde. Před pár týdny jsme tu měli Silent Hill 2, jako hru dotýkající se "samotného dna lidství", dnes prý totéž dokázal MGS 2, za měsíc bude ta nejlidštější hra FFX a tak dále. Ale to neznamená, že by hodnocení bylo lživé a já si rozhodně zahraji všechny tři tyhle hry - i na nejhlubší podstatu lidství se dá přeci dívat různě.
2. Války platforem:
Připadne mi směšné, že se ještě dneska někdo chce hádat o to, která herní platforma je lepší. Myslím, že tyto diskuse mohly být zajímavé ve starých SCORE, kde se pařanská obec učila pravidlům diskuse a tolerance a přitom to byla velká legrace, ale dneska jsou na PC i na konsole tak skvělé a jedinečné hry, že diskuse je mimo mísu. Třeba já hodně hraji na PC, ale mám i PSX a bydu si holt muset koupit i PSX2. Jak se říká, každé má něco. Když jsou japonské RPG jenom na PSX, nedá se nic dělat a musím si koupit PSX. Ale na druhou stranu asi nikdy nebudu hrát Civilizaci na PSX, na blikající televizi s rozpitým obrazem, takováto strategie přímo volá po monitoru s vysokým rozlišením. Ale to jsou snad jasné věci.
3. Debilní Wolf v. Ultrafilosofická Final Fantasy:
To je stará písnička: "Vy hrajete debilní střílečky, ale my máme Xenogears!" - volají konsolisté. "Cha chá!" smějí se PCčkáři, "My máme Torment a vy máte debilní autíčka!" Myslím si, že na obě platformy je spousta chytrých a zajímavých i debilních her, takže je to zase jenom na lidech. Někdo chce u počtačové hry žít alternatiovní život (ten sáhne po Final Fantasy), někdo se chce odreagovat po večeři a sáhne po autíčkách. Je nesmysl, aby konsolisté na jednu stranu odsuzovali hloupé hry na PC a jedním dechem litovali, že ty hezké hry Final Fantasy u nás betak skoro nikdo nehraje.
4. Od 18ti let:
Otázka cenzury je asi hodně relativní. Cenzura u nás je hodně v duchu "sex je škodlivý, odtatní je OK". Mně třeba bylo dost líto malých dětí na Pánovi Prstenů, na které se tři hodiny valily příšery, skřeti, nazgulové a nepochopitelný příběh. Z toho filmu šel jako zmlácený leckterý dospělý a já myslím, že pro malé děti to film není (u nás je myslím od 12ti, ale dětem v sále bylo mnohem míň). V herní oblasti připomeňme třeba System Shock, který měl nálepku "OD 18TI" (původně, dnes se prodává bez ní), protože nějaká komise rozhodla, že je to hra strašně brutální. Já považuji SS za jeden z nejhorších herních horrorů, jaké jsem hrál, ale bylo mi asi 17 a myslím, že mi to žádné hluboké trauma nezpůsobilo . A konečně otázka "jaké to je" (třeba od 18ti) a "o čem to je" (třeba pro všechny). Brutání příběh údajně "závadný" má nakonec třeba humanistické vyznění, takže proč ho cenzurovat? Potom se ale uvažuje tak, že dílo musí být přístupné až divákům, kteří pochopí jeho myšlenku a vyznění, což je samozřejmě diskutabilní. A konečně jsou i zdánlivě neškodná díla s nějakým děsivým vyzněním, o které zpravidla cenzoři ani nezavadí, a přitom mohou často napáchat větší škody, než obsah zjevně škodlivý (to je to "Psycho", jak psal kdosi nahoře). Například já si myslím, že operu Tristan a Isolda, kterou snad ještě dávají v Národním Divadle, by měli zakázat a dirigenta zastřelit, protože za zdánlivě neškodnou operou se skrývá jedno z nejstrašlivějších, nejskandálnějších a nejurážlivějších (a nejkrásnějších) děl, jaká jsou k vidění. A cenzoři? Kdepak, ti pokrytci tomu říkají "umění"! Tím jenom dokumentuji, že podobné diskuse je možné vést i u mnohem starších děl, než je "Klub rváčů" nebo "Metal Gear Solid" - jsou to otázky věčné.
Omlouvám se za dlouhý příspěvek, ale jsem už taková nátura.