Metal Gear Solid V: Ground Zeroes – demo za všechny prachy (recenze)

Ještě, než k nám dorazí plnohodnotné pokračování eposu od pana Kojimy, můžete si proběhnout malý prolog v Ground Zeroes. Jak dopadl?

Pamatujete doby, kdy jsme demoverze očekávaných her dostávali zdarma? Společnosti nás chtěli natěšit na připravované hry a uvolňovaly krátké ukázky, které jsou čas od času k dispozici i dnes. Když ale jde o opravdu velkou značku, občas si někdo řekne, že fanoušci skousnou všechno. Co takhle demo s cenovkou plné hry? Žádný problém.

Vtip je v tom, že jsou Ground Zeroes skvělou hrou. Vlastně perfektní špionážní akcí, která pozvedla mé očekávání Phantom Pain do nebeských výšin. Hra má jen jednu výraznou slabinu – prodává se za tisícovku. Doby, kdy jsme si kupovali Zone of the Enders kvůli tomu, abychom si zahráli demoverzi druhého dílu Metal Gear Solid jsou nenávratně pryč. Dnes se zkrátka tvrdě platí a bohužel bude tento styl marketingu pravděpodobně nabírat na síle. Ale to tady řešit nehodláme. Jaký zážitek vlastně Ground Zeroes nabízí?

1394094868-7.jpg 1394095056-14.jpg 1394095063-12.jpg

Snake! Snaaaake!

Popisovat příběh nějakého dílu MGS bez přípravy a šťourání se v dílech předchozích je jako snažit se vyskočit z letadla bez padáku a trefit komín továrny na výrobu polštářů. Tentokrát jen stačí říct, že jde o prolog k plnohodnotnému pátému dílu série a vy se se Snakem vydáte do nepřátelského tábora Omega, kde musíte najít a vytáhnout z pařátů vojáků dvojici důležitých postav – Chico a Paze. Znalci série okamžitě ví, která bije, nováčci tápou. Pro ty je připraveno rychlé shrnutí předchozích událostí z dílu Peace Walker, který Ground Zeroes předchází. Na úplné pochopení to ale chce být fanouškem série. To je holt výhoda i prokletí MGS.

1394095064-10.jpg

Pokud se vám zdá, že jsem popsal jednu misi, zrak vás neklame. Prolog sestává z jedné příběhové mise, která vysvětlí, proč se ve Phantom Pain probouzíte v nemocnici, což bylo již mnohokrát ukazováno v trailerech, co je zač tajemná vojenská organizace XOF atd. Jedná se o krátký, ale velmi chutný předkrm. To podstatné se totiž skrývá v hratelnosti, která je boží.

Starý dobrý Metal Gear, nanovo

Kojima dokázal obnovit fasádu série, aniž by zbytečně překrucoval klíčové prvky a kořeny, které dělají z MGS to důvěrně známé. Fox Engine posloužil na výbornou a my tak dostali skvělé špionážní pískoviště, v tomto případě tábora a jeho nejbližšího okolí, kde se můžete pohybovat dle libosti. Pěšky, džípem, obrněným transportérem, je to na vás. Mise mají velmi volný charakter a v zásadě je řešíte tak, jak se vám zlíbí a na co se zrovna cítíte. To nejlepší ale přichází v samotné struktuře.

1394095066-11.jpg 1394095069-15.jpg 1394095075-13.jpg

Poprvé za dlouhou dobu jsem hrál hru, ve které jsem se opravdu cítil jako tajný agent. Jako špión za nepřátelskou linií. Všechny vaše kroky totiž musíte důkladně rozmýšlet, pochopit, kde má cenu se proplížit a kde zase udeřit akčně. I přesto, že jsem hrál misi několikrát, vždy jsem zkusil jiný přístup a dospěl k jinému zážitku. Pocit, když se opravdu důkladně proplížíte celým táborem pod rouškou hustého slejváku a nespustíte jediný alarm, prostě nemá chybu.

 

Budete odstraňovat nepohodlné osoby, extrahovat kolegu z akčního chumlu či hledat kazetu s důležitou informací

 

Po dokončení příběhové mise se vám odemknou 4 další pod taktovkou Side Ops. Jedná se o mise, předcházející tu příběhovou, avšak v žádném případě přímo nenavazující. Budete odstraňovat nepohodlné osoby, extrahovat kolegu z akčního chumlu či hledat kazetu s důležitou informací. Jedná se spíše o malý dodatek, aby zákazník nepřišel mlátit do výlohy za cenovou zlodějnu, dokáže vám ale řádně prodloužit hrací dobu. Příběhem lze proletět za necelou hodinu, pokud moc nespěcháte a jste pečliví. S pomocí Side Ops a plnění výzev (sbírání odznaků, odposlechy aj.) si dobu zvednete na cca 4-5 hodin. Což je ale stále velmi málo, vezmeme-li v úvahu, že hrajete v zásadě to samé. Jako prolog a ochutnávku to zcela beru. Ale ta cena?!

Hop, skok, au

Ať si kdo chce říká co chce, série MGS se nikdy neblýskala velmi pohodlným ovládáním a pokud došlo na akční pasáže, byl Snake lehce toporný. Tomu je nyní konec, ovládání bylo od základu přepracováno, je rychlé, svižné a velmi intuitivní. Po chvilce cviku se budete pohybovat jako pravý agent, plazit se listím, krýt se za překážkami a krást mezi světlem. Ovládání je opravdu bravurní a i když se dostanete do šarvátek, můžete velmi jednoduše a pohotově reagovat. Styl zůstal téměř beze změny, jednou z novinek je však tzv. Reakce.

1394095081-17.jpg

Pokud vás někdo zmerčí, čas se zpomalí a vy máte pár vteřin na to, abyste chudáka odpravili, než spustí poplach. Příjemná novinka, která mnohdy pomůže zachránit misi, pokud ale patříte mezi hardcore fanoušky, není problém ji vypnout. Velmi mě potěšil realistický přístup k postavě. Snake je samozřejmě slyšet a vidět, na což musíte dávat pozor v závislosti na prostředí. Čím více zbraní si na sebe navěšíte, tím hlasitější budete. S raketometem na zádech se holt v trávě neschováte. A to je skvělý detail.

 

Vojáci jsou čilí, kontrolují divné zvuky či stíny, posílají kolegy za roh, pokud se jim náhodou něco nelíbí a aktivně komunikují přes vysílačku

 

Také umělou inteligenci musím pochválit. Ta je nejen kvalitní, ale především nepředvídatelná a během opakovaného hraní mi přichystala spoustu překvapení. Vojáci jsou čilí, kontrolují divné zvuky či stíny, posílají kolegy za roh, pokud se jim náhodou něco nelíbí a aktivně komunikují přes vysílačku. Pokud se rozezní poplach, koordinují své síly, povolávají posily a především dokážou koncentrovat svou pozornost na důležité objekty.

1383574951-mgsvgz-ss-demo.jpg 1383574962-mgsvgz-ss-game-005.jpg 1383574972-mgsvgz-ss-game-006.jpg

To jsem takhle jednou nedohlédl na jednoho hlídače a ten spustil poplach. Stihl jsem však uniknout a schovat se, zatímco mě nadále hledala skupinka vojáků. Druhá se však oddělila a odběhla kamsi do jiné části mapy. Jaké bylo mé překvapení, když jsem je následoval a zjistil, že byli posláni hlídat druhého vězně, kterého jsem musel vytáhnout. Hráč tedy může vymýšlet léčky a dokonce spouštět poplachy naschvál, aby sledoval reakci vojáků a jednal v závislosti na vyvíjející situaci. Tleskám.

What does the fox say?

Už výše jsem poznamenal, že Fox Engine odvádí skvělou práci, co se týče rozsahu mapy. A to prosím bude prostředí ve výsledné hře mnohonásobně větší. Jinak je vizuální kvalita velmi působivá, především z hlediska modelů postav, ostrosti textur a detailnosti prostředí. V noci vyniká nádherná práce se světlem a vodou, která je jednou z nejlepších, které jsem ve hře kdy viděl. Také animace jsou velmi živé a kvalitní a i když je občas možné si všimnout jakéhosi plastového efektu, není to nic, co by kazilo výsledný zážitek.

1383574976-mgsvgz-ss-game-002.jpg

Také zvuková stránka jde ruku v ruce s vizuálem a vytváří hollywoodský epos, který především ve filmečcích natrhává filmařům trenky. Kojima je prostě geniální tvůrce a Ground Zeroes to znovu dokazují. Dokonce mi nevadil ani Kiefer Sutherland v roli Snakea aka Big Bosse, jemuž hlas sedí.

Dostupné pro: X360, PS3, PS4, Xbox One
Žánr: Akce | Špionážní akce
Výrobce: Kojima Productions
Začátek prodeje: 20. března 2014
  • Skvělá atmosféra
  • Volnost pohybu
  • Napínavá hratelnost
  • Realistické pojetí
  • Nový pohled na sérii
  • Cena

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes jsou vlastně perfektním špionážním thrillerem, kterému nemám absolutně co vytknout. O příběh se perspektivně nebojím, hratelnost je perfektní, variabilita dostatečná a nový přístup k celé sérii svěží a neokoukaný. Kojimovi se povedlo zachovat srdce série a přitom nabídnout zcela nový pohled na celou značku a já už se nemohu dočkat, až se naplno ponořím do světa Metal Gearu. Jediný nedostatek? Cena, kterou bohužel musím zařadit jako velké negativum do výsledného hodnocení a která je naprosto neomluvitelná. V případě, že se o cenu nemusíte starat, přidejte si další hvězdu k dobru.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 11 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A