Microsoft: budoucnost je v jednotě

Plány Microsoftu týkající se budoucnosti hraní na platformě PC připomínají v některých momentech prorocké vize V.I. Lenina o dokonale centralizované společnosti. Další verze Windows, prozatím označovaná jako Longhorn, má přinést revoluční změny nejen v pojetí grafického prostředí, ale například také centralizovanou správu herních záležitostí a další zajímavosti. Dožene zase PC konzole?
Microsoft: budoucnost je v jednotě

Koncem minulého týdne proběhla v San Jose akce nazvaná Game Developer`s Conference 2003, kde se každoročně scházejí herní vývojáři z celého světa, aby prezentovali své novinky, připravované tituly i plány do budoucna. Jedním z účastníků této konference byla samozřejmě také společnost Microsoft, která má mezi herními vývojáři pevné místo už od dob prvních Age of Empires.

Microsoft se v posledních letech pustil do herního světa takřka se stejnou vervou, s jakou se pustil do Internetu v polovině 90. let. Vypovídá o tom nejen mnoho už vydaných i připravovaných her, ale především konzole Xbox a její doplňková online služba. Zatímco předešlý rok byl právě hlavně ve znamení Xboxu, mají se tento a roky následující nést spíše v duchu návratu PC platformy na herní výsluní. Dean Lester, hlava grafické a herní divize softwarového giganta dokonce přímo říká, že "teď je na řadě PC".

Tato nová "iniciativa" má prý oficiální posvěcení dvojice "Bill and Ballmer" (Steve Ballmer je v současné době výkonným ředitelem Microsoftu). Vylepšení herního zážitku na PC je jedním z hlavních cílů příští verze OS Windows, která prozatím nese kódové označení Longhorn a má se objevit během následujících dvou let. O tom, že dosažení tohoto cíle je pro Microsoft poměrně velká priorita svědčí i fakt, že se tímto problémem zabývá přes 200 lidí.

A jak to tedy bude dál? V prvé řadě se zdá, že DirectX verze 9, respektive 9.1 (viz. článek "DirectX aneb CoToKČertuVlastněJe?"), je na dlouhou dobu posledním vydáním - nejspíš právě až do příchodu Longhornu. Tento zbrusu nový OS pak představí nejen grafické rozhraní využívající některé trojrozměrné elementy (a tak i zvláštní schopnosti 3D akcelerátorů), ale zejména jakousi unifikovanou část systému nazvanou "My Games", která zjevně čerpá inspiraci v současných Windows a adresářích My Documents, My Music atd. Díky ní by se měla do značně míry zjednodušit správa seznamů přístupných multiplayerových serverů, nastavení herních ovladačů, stahování opravných patchů, apod. Microsoft navíc pracuje na zřetelném usnadnění (podle mnohých) stále ještě poměrně komplikovaných procesů jakým je vlastní instalace hry, herních updatů nebo nedej bože třeba grafických ovladačů. To vše má být spojeno do jednoho jediného, uživatelský kouzelně přívětivého, ba přímo vřele se usmívajícího procesu. Kupříkladu všechny updaty by měly být přístupné přes Windows Update server.

Diskutuje se také o možnosti spouštění her přímo z CD (či DVD) bez nutnosti instalace či o omezování přístupu jistých uživatelům k jistým hrám (to jako že rodiče zakáží svým dětem hrát krváky, ale to už je stará omletá písnička...). Mezi další plány do budoucna patří zjednodušení pohledu na systémové požadavky her. Co to znamená? Ukažme si na příkladu: každý pupkatý tatík pochopí mnohem snadněji, že když je na krabici napsáno "Vyžaduje PS2" a on má doma PS1, tak mu ta asi hra nepoběží, než když na obalu stojí "Doporučeno P4 1,8GHz 256MB RAM, 32MB graf. karta" - a on vlastně ani přesně neví, co to vlastně doma na tom stole má. Microsoft chce tedy prosadit označování numerické. Úroveň 1 by znamenala, že ke spuštění hry vám stačí počítač vyrobený v roce vydání hry nebo rok starý. Úrovně 2 a 3 pak říkají, že potřebujete současný mainstreamový nebo ještě o něco lepší (high-end) systém.

K čemu to vlastně všechno spěje? Z mého pohledu to vypadá tak, že Microsoft chce PC učinit jen o málo složitější než herní konzole (ale zároveň chce konzole přeměnit na jednodušší PC, viz. Xbox 2). Hry se tak stanou zcela běžnou součástí každodenního života, stejně jako třeba poslouchání rádia nebo sledování televize (ne že by to pro většinu čtenářů Doupěte už dávno neplatilo).


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Minecraft zdarma: 5 her, které si můžete zahrát hned teď

Minecraft zdarma: 5 her, které si může…

Minecraft se dočkal extrémního úspěchu a dodnes staví své domy z bloků miliony hráčů. I když mnoho lidí hru „upirátilo“, my jsme proti pořizování her na černo. Pokud si však chcete zahrát Minecraft a nechcete platit, možná vám pomůžou naše tipy na jiné parádní herní kousky.

15.  8.  2018 | | 4 N/A
Red Dead Redemption 2 vypadá jako dokonalá westernovka od Tarantina

Red Dead Redemption 2 vypadá jako doko…

Rockstar špatné hry nedělá. A když spojíte divoký západ s jedním z nejlepších studií, máte zaděláno na hit.

12.  8.  2018 |
Reportáž: Navštívili jsme virtuální hernu v Praze

Reportáž: Navštívili jsme virtuální he…

Virtuální realita vás doslova shodí na zem.

8.  8.  2018 |
Fotoseriál z českého survival royale: Vigor pěkně zblízka

Fotoseriál z českého survival royale: …

Další český battle royale začíná vystrkovat růžky. Jak vypadá a jak působí?

7.  8.  2018 |
Herní filosofie: sex ve hrách aneb kdy budou pixely sexy

Herní filosofie: sex ve hrách aneb kdy…

Sexualita ve hrách již dávno není tabu. Přesvědčte se s námi.

10.  8.  2018 |