Microsoft: budoucnost je v jednotě

Plány Microsoftu týkající se budoucnosti hraní na platformě PC připomínají v některých momentech prorocké vize V.I. Lenina o dokonale centralizované společnosti. Další verze Windows, prozatím označovaná jako Longhorn, má přinést revoluční změny nejen v pojetí grafického prostředí, ale například také centralizovanou správu herních záležitostí a další zajímavosti. Dožene zase PC konzole?
Microsoft: budoucnost je v jednotě

Koncem minulého týdne proběhla v San Jose akce nazvaná Game Developer`s Conference 2003, kde se každoročně scházejí herní vývojáři z celého světa, aby prezentovali své novinky, připravované tituly i plány do budoucna. Jedním z účastníků této konference byla samozřejmě také společnost Microsoft, která má mezi herními vývojáři pevné místo už od dob prvních Age of Empires.

Microsoft se v posledních letech pustil do herního světa takřka se stejnou vervou, s jakou se pustil do Internetu v polovině 90. let. Vypovídá o tom nejen mnoho už vydaných i připravovaných her, ale především konzole Xbox a její doplňková online služba. Zatímco předešlý rok byl právě hlavně ve znamení Xboxu, mají se tento a roky následující nést spíše v duchu návratu PC platformy na herní výsluní. Dean Lester, hlava grafické a herní divize softwarového giganta dokonce přímo říká, že "teď je na řadě PC".

Tato nová "iniciativa" má prý oficiální posvěcení dvojice "Bill and Ballmer" (Steve Ballmer je v současné době výkonným ředitelem Microsoftu). Vylepšení herního zážitku na PC je jedním z hlavních cílů příští verze OS Windows, která prozatím nese kódové označení Longhorn a má se objevit během následujících dvou let. O tom, že dosažení tohoto cíle je pro Microsoft poměrně velká priorita svědčí i fakt, že se tímto problémem zabývá přes 200 lidí.

A jak to tedy bude dál? V prvé řadě se zdá, že DirectX verze 9, respektive 9.1 (viz. článek "DirectX aneb CoToKČertuVlastněJe?"), je na dlouhou dobu posledním vydáním - nejspíš právě až do příchodu Longhornu. Tento zbrusu nový OS pak představí nejen grafické rozhraní využívající některé trojrozměrné elementy (a tak i zvláštní schopnosti 3D akcelerátorů), ale zejména jakousi unifikovanou část systému nazvanou "My Games", která zjevně čerpá inspiraci v současných Windows a adresářích My Documents, My Music atd. Díky ní by se měla do značně míry zjednodušit správa seznamů přístupných multiplayerových serverů, nastavení herních ovladačů, stahování opravných patchů, apod. Microsoft navíc pracuje na zřetelném usnadnění (podle mnohých) stále ještě poměrně komplikovaných procesů jakým je vlastní instalace hry, herních updatů nebo nedej bože třeba grafických ovladačů. To vše má být spojeno do jednoho jediného, uživatelský kouzelně přívětivého, ba přímo vřele se usmívajícího procesu. Kupříkladu všechny updaty by měly být přístupné přes Windows Update server.

Diskutuje se také o možnosti spouštění her přímo z CD (či DVD) bez nutnosti instalace či o omezování přístupu jistých uživatelům k jistým hrám (to jako že rodiče zakáží svým dětem hrát krváky, ale to už je stará omletá písnička...). Mezi další plány do budoucna patří zjednodušení pohledu na systémové požadavky her. Co to znamená? Ukažme si na příkladu: každý pupkatý tatík pochopí mnohem snadněji, že když je na krabici napsáno "Vyžaduje PS2" a on má doma PS1, tak mu ta asi hra nepoběží, než když na obalu stojí "Doporučeno P4 1,8GHz 256MB RAM, 32MB graf. karta" - a on vlastně ani přesně neví, co to vlastně doma na tom stole má. Microsoft chce tedy prosadit označování numerické. Úroveň 1 by znamenala, že ke spuštění hry vám stačí počítač vyrobený v roce vydání hry nebo rok starý. Úrovně 2 a 3 pak říkají, že potřebujete současný mainstreamový nebo ještě o něco lepší (high-end) systém.

K čemu to vlastně všechno spěje? Z mého pohledu to vypadá tak, že Microsoft chce PC učinit jen o málo složitější než herní konzole (ale zároveň chce konzole přeměnit na jednodušší PC, viz. Xbox 2). Hry se tak stanou zcela běžnou součástí každodenního života, stejně jako třeba poslouchání rádia nebo sledování televize (ne že by to pro většinu čtenářů Doupěte už dávno neplatilo).

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 122 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

včera | | 15 N/A
Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se na obrázky z českého středověku

Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se …

Kingdom Come bude výpravou do středověku se vším všudy. České lesy, věrohodné souboje a příběhové zvraty, které otřásly zemí. Pojďme se podívat na všechny dostupné pohlednice z výletu.

včera | | 18 N/A
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

19.  2.  2018 | | 4 N/A
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
V Kingdom Come: Deliverance se musíte naučit řádně oblékat a obrnit

V Kingdom Come: Deliverance se musíte …

V očekávaném českém RPG nebudou věrohodné jen souboje, ale také způsob oblékání a využívání brnění.

7.  2.  2018 |
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |