Microsoft: budoucnost je v jednotě

Plány Microsoftu týkající se budoucnosti hraní na platformě PC připomínají v některých momentech prorocké vize V.I. Lenina o dokonale centralizované společnosti. Další verze Windows, prozatím označovaná jako Longhorn, má přinést revoluční změny nejen v pojetí grafického prostředí, ale například také centralizovanou správu herních záležitostí a další zajímavosti. Dožene zase PC konzole?
Microsoft: budoucnost je v jednotě

Koncem minulého týdne proběhla v San Jose akce nazvaná Game Developer`s Conference 2003, kde se každoročně scházejí herní vývojáři z celého světa, aby prezentovali své novinky, připravované tituly i plány do budoucna. Jedním z účastníků této konference byla samozřejmě také společnost Microsoft, která má mezi herními vývojáři pevné místo už od dob prvních Age of Empires.

Microsoft se v posledních letech pustil do herního světa takřka se stejnou vervou, s jakou se pustil do Internetu v polovině 90. let. Vypovídá o tom nejen mnoho už vydaných i připravovaných her, ale především konzole Xbox a její doplňková online služba. Zatímco předešlý rok byl právě hlavně ve znamení Xboxu, mají se tento a roky následující nést spíše v duchu návratu PC platformy na herní výsluní. Dean Lester, hlava grafické a herní divize softwarového giganta dokonce přímo říká, že "teď je na řadě PC".

Tato nová "iniciativa" má prý oficiální posvěcení dvojice "Bill and Ballmer" (Steve Ballmer je v současné době výkonným ředitelem Microsoftu). Vylepšení herního zážitku na PC je jedním z hlavních cílů příští verze OS Windows, která prozatím nese kódové označení Longhorn a má se objevit během následujících dvou let. O tom, že dosažení tohoto cíle je pro Microsoft poměrně velká priorita svědčí i fakt, že se tímto problémem zabývá přes 200 lidí.

A jak to tedy bude dál? V prvé řadě se zdá, že DirectX verze 9, respektive 9.1 (viz. článek "DirectX aneb CoToKČertuVlastněJe?"), je na dlouhou dobu posledním vydáním - nejspíš právě až do příchodu Longhornu. Tento zbrusu nový OS pak představí nejen grafické rozhraní využívající některé trojrozměrné elementy (a tak i zvláštní schopnosti 3D akcelerátorů), ale zejména jakousi unifikovanou část systému nazvanou "My Games", která zjevně čerpá inspiraci v současných Windows a adresářích My Documents, My Music atd. Díky ní by se měla do značně míry zjednodušit správa seznamů přístupných multiplayerových serverů, nastavení herních ovladačů, stahování opravných patchů, apod. Microsoft navíc pracuje na zřetelném usnadnění (podle mnohých) stále ještě poměrně komplikovaných procesů jakým je vlastní instalace hry, herních updatů nebo nedej bože třeba grafických ovladačů. To vše má být spojeno do jednoho jediného, uživatelský kouzelně přívětivého, ba přímo vřele se usmívajícího procesu. Kupříkladu všechny updaty by měly být přístupné přes Windows Update server.

Diskutuje se také o možnosti spouštění her přímo z CD (či DVD) bez nutnosti instalace či o omezování přístupu jistých uživatelům k jistým hrám (to jako že rodiče zakáží svým dětem hrát krváky, ale to už je stará omletá písnička...). Mezi další plány do budoucna patří zjednodušení pohledu na systémové požadavky her. Co to znamená? Ukažme si na příkladu: každý pupkatý tatík pochopí mnohem snadněji, že když je na krabici napsáno "Vyžaduje PS2" a on má doma PS1, tak mu ta asi hra nepoběží, než když na obalu stojí "Doporučeno P4 1,8GHz 256MB RAM, 32MB graf. karta" - a on vlastně ani přesně neví, co to vlastně doma na tom stole má. Microsoft chce tedy prosadit označování numerické. Úroveň 1 by znamenala, že ke spuštění hry vám stačí počítač vyrobený v roce vydání hry nebo rok starý. Úrovně 2 a 3 pak říkají, že potřebujete současný mainstreamový nebo ještě o něco lepší (high-end) systém.

K čemu to vlastně všechno spěje? Z mého pohledu to vypadá tak, že Microsoft chce PC učinit jen o málo složitější než herní konzole (ale zároveň chce konzole přeměnit na jednodušší PC, viz. Xbox 2). Hry se tak stanou zcela běžnou součástí každodenního života, stejně jako třeba poslouchání rádia nebo sledování televize (ne že by to pro většinu čtenářů Doupěte už dávno neplatilo).

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of War, výsledkem jsou nádherné obrázky

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of Wa…

God of War je jednou z nejlépe vypadajících her současnosti a fotorežim je toho jasným důkazem.

16.  5.  2018 | | 2 N/A
Call of Duty: Black Ops 4 je novým dílem série, co boří zažité standardy

Call of Duty: Black Ops 4 je novým díl…

Prvotní představení máme za sebou, teď přišel čas na nášup videí a obrázků z očekávané akce.

18.  5.  2018 | | 8 N/A
Playstation 4 je na konci svého životního cyklu, říká šéf konzolové divize

Playstation 4 je na konci svého životn…

Konzole PS4 už se pomalu blíží konci cesty a za rohem začíná vykukovat další generace.

22.  5.  2018 | | 17 N/A
Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Pomalými krůčky se k nám dostává léto a s ním i období sucha. Květnový line-up tomu ale rozhodně neodpovídá.

11.  5.  2018 |
Wargaming pod palbou kritiky: podvodník jako kontributor World of Tanks?

Wargaming pod palbou kritiky: podvodní…

Českou a slovenskou komunitou světoznámého MMO World of Tanks otřásá skandál. Co se stalo?

včera | | 15 N/A
E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na největším herním veletrhu

E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na…

Letošní E3 bude velké. A bude stát za to.

21.  5.  2018 | | 7 N/A
Zaklínač: Dobrodružná hra - obuj si boty železné (recenze)

Zaklínač: Dobrodružná hra - obuj si bo…

Dohráli jste všechny tři díly videoherního Zaklínače a ságu i s povídkami znáte stránku po stránce? Pak je na čase vyzkoušet deskovou hru Zaklínač: Dobrodružná hra, která vás přenese do zaklínačského světa plného strig, graveinů, ghúlů a dalších starých známých.

22.  5.  2018 | | 8 N/A
Marvel v herním průmyslu: nastává zlom po vzoru filmů?

Marvel v herním průmyslu: nastává zlom…

Jednomu ze dvou největších komiksových vydavatelství světa se to v poslední době daří jak na poli komiksů, tak na filmovém plátně. Co se ale týče produkce počítačových her, nikdy na tom nebylo extra dobře. To se ale možná v blízké budoucnosti změní a my si tak užijete s našimi oblíbenými superhrdiny a záporáky také nějaké pořádné herní dobrodružství.

20.  5.  2018 | | 2 N/A