Microsoft: budoucnost je v jednotě

Plány Microsoftu týkající se budoucnosti hraní na platformě PC připomínají v některých momentech prorocké vize V.I. Lenina o dokonale centralizované společnosti. Další verze Windows, prozatím označovaná jako Longhorn, má přinést revoluční změny nejen v pojetí grafického prostředí, ale například také centralizovanou správu herních záležitostí a další zajímavosti. Dožene zase PC konzole?
Microsoft: budoucnost je v jednotě

Koncem minulého týdne proběhla v San Jose akce nazvaná Game Developer`s Conference 2003, kde se každoročně scházejí herní vývojáři z celého světa, aby prezentovali své novinky, připravované tituly i plány do budoucna. Jedním z účastníků této konference byla samozřejmě také společnost Microsoft, která má mezi herními vývojáři pevné místo už od dob prvních Age of Empires.

Microsoft se v posledních letech pustil do herního světa takřka se stejnou vervou, s jakou se pustil do Internetu v polovině 90. let. Vypovídá o tom nejen mnoho už vydaných i připravovaných her, ale především konzole Xbox a její doplňková online služba. Zatímco předešlý rok byl právě hlavně ve znamení Xboxu, mají se tento a roky následující nést spíše v duchu návratu PC platformy na herní výsluní. Dean Lester, hlava grafické a herní divize softwarového giganta dokonce přímo říká, že "teď je na řadě PC".

Tato nová "iniciativa" má prý oficiální posvěcení dvojice "Bill and Ballmer" (Steve Ballmer je v současné době výkonným ředitelem Microsoftu). Vylepšení herního zážitku na PC je jedním z hlavních cílů příští verze OS Windows, která prozatím nese kódové označení Longhorn a má se objevit během následujících dvou let. O tom, že dosažení tohoto cíle je pro Microsoft poměrně velká priorita svědčí i fakt, že se tímto problémem zabývá přes 200 lidí.

A jak to tedy bude dál? V prvé řadě se zdá, že DirectX verze 9, respektive 9.1 (viz. článek "DirectX aneb CoToKČertuVlastněJe?"), je na dlouhou dobu posledním vydáním - nejspíš právě až do příchodu Longhornu. Tento zbrusu nový OS pak představí nejen grafické rozhraní využívající některé trojrozměrné elementy (a tak i zvláštní schopnosti 3D akcelerátorů), ale zejména jakousi unifikovanou část systému nazvanou "My Games", která zjevně čerpá inspiraci v současných Windows a adresářích My Documents, My Music atd. Díky ní by se měla do značně míry zjednodušit správa seznamů přístupných multiplayerových serverů, nastavení herních ovladačů, stahování opravných patchů, apod. Microsoft navíc pracuje na zřetelném usnadnění (podle mnohých) stále ještě poměrně komplikovaných procesů jakým je vlastní instalace hry, herních updatů nebo nedej bože třeba grafických ovladačů. To vše má být spojeno do jednoho jediného, uživatelský kouzelně přívětivého, ba přímo vřele se usmívajícího procesu. Kupříkladu všechny updaty by měly být přístupné přes Windows Update server.

Diskutuje se také o možnosti spouštění her přímo z CD (či DVD) bez nutnosti instalace či o omezování přístupu jistých uživatelům k jistým hrám (to jako že rodiče zakáží svým dětem hrát krváky, ale to už je stará omletá písnička...). Mezi další plány do budoucna patří zjednodušení pohledu na systémové požadavky her. Co to znamená? Ukažme si na příkladu: každý pupkatý tatík pochopí mnohem snadněji, že když je na krabici napsáno "Vyžaduje PS2" a on má doma PS1, tak mu ta asi hra nepoběží, než když na obalu stojí "Doporučeno P4 1,8GHz 256MB RAM, 32MB graf. karta" - a on vlastně ani přesně neví, co to vlastně doma na tom stole má. Microsoft chce tedy prosadit označování numerické. Úroveň 1 by znamenala, že ke spuštění hry vám stačí počítač vyrobený v roce vydání hry nebo rok starý. Úrovně 2 a 3 pak říkají, že potřebujete současný mainstreamový nebo ještě o něco lepší (high-end) systém.

K čemu to vlastně všechno spěje? Z mého pohledu to vypadá tak, že Microsoft chce PC učinit jen o málo složitější než herní konzole (ale zároveň chce konzole přeměnit na jednodušší PC, viz. Xbox 2). Hry se tak stanou zcela běžnou součástí každodenního života, stejně jako třeba poslouchání rádia nebo sledování televize (ne že by to pro většinu čtenářů Doupěte už dávno neplatilo).

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 11 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 13 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Fanoušci přinutili EA ke změně, Star Wars Battlefront 2 bude lepší

Fanoušci přinutili EA ke změně, Star W…

Velká vlna nevole od fanoušků Battlefrontu podle všeho padla na úrodnou půdu. EA chystá změny.

18.  11.  2017 | | 2 N/A