Microsoft omezuje hraní Asheron`s Call 2

Už dlouho tu nebyla žádná větší aféra točící se kolem Microsoftu a právě teď, zdá se, nastal ten pravý čas. Společnost totiž ve spolupráci s herním studiem Turbine Entertainment uvedla na trh dlouho očekávanou online hru Asheron`s Call 2. Bohužel, hrát ji zatím mohou pouze hráči z devíti vybraných zemí.
Microsoft omezuje hraní Asheron`s Call 2

Na masivně multiplayerové RPG jménem Asheron`s Call 2 se na celém světě těšily desítky tisíc hráčů. Někteří z nich si krabici se hrou dokonce předobjednali. Právě v den oficiálního vypuštění AC2 (22. 11. 2002) přišla ovšem z Microsoftu zpráva, že u AC2 zavádí nový platící systém. Ten má tu přednost, že hráči mohou platit měsíční poplatek ve své vlastní měně pomocí kreditní karty typu American Express, Discover, Master Card či Visa. Co už je ale horší, tato "vymoženost" je zatím omezena pouze na devět vybraných zemí - USA, Kanadu, Francii, Německo, Itálii, Japonsko, Nizozemí, Španělsko a Anglii. Co z toho vyplývá pro ty, kteří si hru zakoupili nebo předobjednali a pocházejí třeba z Finska, Švédska nebo České Republiky (nebo kterékoliv jiné "šedé" země)? Hra je jim naprosto k ničemu - nemohou za ni platit a nemohou ji tedy ani hrát.

 

Na internetu se samozřejmě ihned zvedla neútěšná vlna odporu. Oficiální diskusní fórum bylo zahlceno příspěvky, které žádaly vysvětlení. To nakonec přišlo od Kena Karla, programového manažera AC2: "Jakkoliv to může znít nepřesvědčivě, prostě jsme o ohlášení onoho omezení dříve neuvažovali. O neblahé situaci jsme ale věděli..." Diskuse na toto téma byla nakonec administrátorem (v tomto případě dokonce samotným Kenem Karlem) smazána. Přesto si rozzlobení hráči našli místo jinde. Bohužel, odpovědí z oficiálních míst je jen pomálu. Ono už také není mnoho co říct. Microsoft vydal prohlášení, ve kterém oznamuje svůj nový platební systém a zároveň dodává, že bude okruh zemí ve kterých jej zavede postupně rozšiřovat. Konkrétní data ani jména ale nebyla uvedena.

 

Objevují se také nejrůznější spekulace - co bylo důvodem zavedení nového platebního systému? Jistě, Microsoft tvrdí že větší komfort pro zákazníky. Jenže kdo to kdy viděl, aby si samotná společnost takto omezovala okruh platících zákazníků a přicházela tak o zisk - jistě nemalý, protože síla online her je právě v tom, že je mohou hrát společně hráči z celého světa. Přestože se dá očekávat, že právě ve zvolených devíti zemích budou tržby nejvyšší, částka plynoucí ze "zbytku světa" by jistě také byla nemalá a je tak v zájmu samotného Microsoftu, aby řady "vyvolených" rozšířil co nejrychleji.

Někteří hráči pomysleli také na porušování smlouvy EULA (End User License Agreement), což je smlouva mezi zákazníkem a výrobcem softwaru (jejíž "Ano" při instalaci nějakého nového programu téměř každý ihned bez mžiku oka odklikne). Ukázalo se však, že Microsoft má skutečně velmi dobré právníky -  i přes nemožnost hrát AC2 není porušována a při bližším zkoumání zjistíte, že uživateli nedává žádné záruky a výrobce od prakticky čehokoliv vyjma poskytnutí samotného výrobku osvobozuje. O žádný podvod se tedy nejedná. Navíc je Microsoft natolik "prohnaný", že tuto smlouvu umístil přímo do instalačního adresáře AC2 (obvykle c:\Program Files\Microsoft Games\Asheron`s Call 2.0\EULA-1.rtf a EULA_Billing-0.rtf) a tak ji může s kterýmkoliv spuštěním hry nechat přepsat novou verzí.

 

Popustíme-li trochu uzdu fantazie, můžeme dojít třeba až ke vztahu mezi touto "kauzou" a spuštěním služby Xbox Online nebo k té možnosti, že se Microsoft chce vyvarovat konfliktů s jinými zeměmi. Jeden z účastníků diskusního fóra dodal i smyšlený příklad: řekněme, že hráč ze Spojených Arabských Emirátů se rozhodne ve hře švindlovat. Administrátoři hry mu proto zabaví jeho postavu a víckrát ho do hry nevpustí. Jenže prohnaný hráč se rozhodne zažalovat Microsoft a protože USA a SAE nikdy neměly dobré vztahy, mohl by se případný soudní spor protáhnout na pěkných pár tisíc dolarů...

Těžko se dnes ale někdo dozví skutečnou příčinu tohoto marketingového tahu - oficiální místa vám nic nepoví. Jisté je to, že mnoho hráčů je jím natolik znechuceno, že ani kdyby  v jejich zemi byl konečně nový platební systém zaveden, AC2 by nezačali hrát (to v případě těch, kterým se ho nepodařilo vrátit krabici zpět, ti ostatní mají štěstí - dostanou zpět alespoň své peníze). Většina z nich čeká na konkurenční Star Wars Galaxies nebo EverQuest 2.

A jaký je tedy závěr? Velmi prostý - smrdí to.

Související odkazy: Turbine Games, Microsoft

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

dnes | | 8 N/A
Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

18.  1.  2018 |
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
PlayerUnknown

PlayerUnknown's Battlegrounds: v jedno…

Když ze zkušeností v herní branži vycucáte geniálně jednoduchý koncept, občas to může fungovat. Občas až tak, že se z vašeho projektu stane nejhranější titul na světě. Skoro.

12.  1.  2018 | | 8 N/A