Microsoft SideWinder GameVoice – potěšení z Redmondu

Oblast klasických herních ovladačů již Microsoft dobyl, o tom netřeba dlouze diskutovat. Jeho joysticky nebo volanty patří ke špičce v oboru a mohlo by se zdát, že mýtinka je již vykácena. Nikoliv, v Redmondu přišli po zajímavém Strategic Commanderu na další herní zajímavost – Sidewinder GameVoice. Microsoftu to myslí zkrátka nově.
Oblast klasických herních ovladačů již Microsoft dobyl, o tom netřeba dlouze diskutovat. Jeho joysticky nebo volanty patří ke špičce v oboru a mohlo by se zdát, že mýtinka je již vykácena. Nikoliv, v Redmondu přišli po zajímavém Strategic Commanderu na další herní zajímavost – Sidewinder GameVoice. Microsoftu to myslí zkrátka nově.

Účely vzniku Microsoft SideWinder GameVoice jsou celkově dva – alespoň ty hlavní. Prvním z nich je vnesení hlasové komunikace do her (včetně těch, ve kterých není podpora přímo výrobcem zakomponována). Druhý způsob využití navazuje na úspěch Strategic Commanderu – totiž rozpoznání povelů a jejich přiřazení dle nadefinovaných zkratek určitým klávesám. Radostem i strastem této technologie konkrétně v případě SideWinder GameVoice se budu ještě věnovat později, vězte však zatím, že každý líc má i svůj rub a naopak.

Na první pohled bude přístrojek za 2350 korun vypadat přinejmenším velmi střízlivě. Jeho tělo o velikosti přibližně 13×12×3 cm působí poněkud drobným dojmem a nic mu na výrazu nepřidají ani všelijak barevné kontrolky – konkrétně zelený Command, červený Mute a oranžové All, Team a tlačítka 1-4 (viz obrázek). Součástí GameVoice jsou však kromě těla i sluchátka s tradiční nožkou s mikrofonem. Sluchátka prakticky nemají v čem vyniknout – to, že sedí na hlavě je podmínkou, která je ergonomickému pojetí všeho, co z Microsoft vyjde, vlastní zhruba stejně jako plachta jachtám.

Tělo GameVoice sestává ze dvou částí – korpusu a tlačítek. Těch je na zařízení celkem osm. Po levé straně naleznete kolečkovou regulaci hlasitosti sluchátek, na zadní straně je pak přepínač pro volbu výstupu na reproduktory nebo sluchátka. Za zmínku pak nepochybně stojí také zmíněný výstup na reproduktory, který se nachází v polovině propojovacích kabelu ve formě ploché 4×4×1.5 krabičky.

Instalace

Pusťme se do veškeré té zpropadené kabeláže, která provází každý krok instalace čehokoliv k čemukoliv. Základem všeho je USB konektor, jenž propojuje kulatou černou krabičku s počítačem. Pokud si budete přát zapojit i externí reproduktory, připojte je pomocí již zmíněného výstupu v půli kabelu. Poslední částí je propojení výstupu a vstupu. Sluchátka zapojíte velice snadno – konektory jsou barevně značené spolu se zdířkami v zařízení, takže nemůže dojít k záměně (a i kdyby – stačí je prohodit a jede se dál). Je potěšitelné, že konektory na propojení zařízení se zvukovou kartou jsou barveny do světle zelené a růžové, tedy dle konvencí daných společnostmi vyrábějící zvukové karty. Díky právě těmto barevným konvencím je instalace zařízení otázkou chvilky i pro zcela netechnické typy. Softwarová instalace si vystačí s přibližně deseti až patnácti klepnutími myši na tlačítko Next.

Komunikace pomocí LAN nebo Internetu

To, v čem Microsoft SideWinder GameVoice skutečně vyniká, je komprese přenášeného zvuku, díky čemuž je možné jej používat pro komunikace v rámci lokální nebo světové sítě i na velmi pomalých připojeních. Kvalitu přenosu je možné nastavit dle vyhrazené přenosové rychlosti, která se různí typem komprese. Nejkvalitnější komprese (ovšem s největší ztrátou dat) vyžaduje pouhých 1.4 kbit/sec). Je velice dobré, že tak nechali autoři volné ruce široké škále uživatelů, kteří si díky tomu mohou vybrat, která komprese nejvíce odpovídá jejich typu připojení.

Abyste si mohli povídat s ostatními lidmi pomocí Internetu, je nezbytné, aby oni i vy měli nainstalovaný MSN Messenger. Zde začíná v našich podmínkách celý obchodní záměr pajdat na jednu nohu – MSN Messenger u nás nemá mnoho příznivců, zvláště v pak v komunitách počítačových hráčů. Ale budiž – k registraci na MSN Messenger je třeba jedna ze dvou podmínek – mít zaregistrovaný email na Hotmailu nebo vlastnit Microsoft Passport (pro našince je však nejspíše schůdnější jednorázové zřízení emailu i Hotmailu).

Microsoft SideWinder GameVoiceMicrosoft SideWinder GameVoice

GameVoice přímo spolupracuje s kontakty, které v rámci MSN Messengeru máte. Tyto kontakty se vám přesunou i do GameVoice softwaru, kde můžete s danými členy navázat hlasový kontakt. Jednotlivým uživatelům v seznamu přátel je možné přidělit číslo od jedné do čtyř. Takto je možné kontakty roztřídit do „škatulek“, pro které Microsoft použil zcela pochopitelný výraz Team. Výběrem konkrétního tlačítka na horní části GameVoice pak můžete hovořit jen s určitými uživateli. Tlačítka Team nebo All pak jen zužují nebo naopak rozšiřují výběr účastníku hovoru, kteří vás uslyší. Největší využití má tedy toto zařízení pro multiplayerové převážně 3D týmové hry (Half-Life, Counter Strike, Unreal Tournament, Quake 3 Arena atd…).

Rozpoznání hlasu

Zde Microsoft malinko zapomněl na zbytek světa. Myšlenka zůstala hodná chvály – podobně jako v případě Strategic Commanderu jde o přiřazení klávesových zkratek na určitou událost. U SC se jednalo o tlačítka, GameVoice si vzal na mušku technologii nepoměrně složitější – dešifrování řeči. Pokud by nyní končily moje znalosti z používání zařízení, dokázal bych si další průběh představit – namluvím slovo podobně jako jméno v mobilním telefonu a poté jej „vytočím“ zopakováním stejného slova. S takovou bych ovšem daleko nedošel. Zde je totiž situace přesně opačná – Microsoft pro dešifrování hlasu používá počítačový syntetický hlas, jemuž se musíte přizpůsobit, aby software pochopil, co vlastně chcete. Pádnější než slova však bude jeden krátký příklad.

Po instalaci budete dotázáni na svou „hlasovou vizitku“, tedy kousek textu, který se přehraje ostatním účastníkům konferenčního hovoru (on to prakticky konferenční hovor opravdu je). Těšil jsem se, jak začnu namlouvat do počítače slovo „Potvora“… kéž by. Objevilo se pouze textové pole, do něhož jsem musel vyplnit slova, která pak počítač vyslovil. V praxi to pak znamenalo, že jsem musel pro suplování slova Potvora vytvořit řetězec typu „pot vohra“, i když ani ten nebyl zcela čistý. Odtud se pak problémy nesly jeden za druhým. Málokdy se mi podařilo v Unreal Tournament říct ukázkově „rocket launcher“, abych se přepnul na raketomet. Mnohem lepší tak bylo přiřazení slov jako „one“, „two“ atd., která se lépe vyslovují a hlavně dekódují. Ani tak jsem však v hlasových makrech nenašel takové potěšení, jako v již zmíněném Strategic Commanderu.

Jak jej přijmou hráči?

Nejsem si moc jist, zda bude mít v zemi krále Václava GameVoice na růžích ustláno. První jeho důležitá funkce vyžaduje registraci na Hotmailu nebo v MS Passportu, přičemž ani jedno není české hráčské komunitě myslím si příliš blízké. Malinko mě mrzí, že jsem si účet na Hotmailu registroval jen kvůli recenzi GameVoice – zde nejspíše korporátní politika Microsoftu popustila uzdu své fantazii a dala se strategii „všichni se všemi“.

Ani druhá funkce GameVoice to nebude mít v ČR snadné – přizpůsobovat se počítačem čtenému projevu je nadmíru složité, česky psané výrazy jsou ihned komoleny anglickou výslovností, což nejednomu hráči zkalí radost.

Pokud se ale oprostíme od provozních nároků, mezi které patří registrace nebo exaktní výslovnost anglického textu, je GameVoice revolučním kouskem hardware – přichází v atraktivní podobě s něčím, co tu ještě nebylo. Jak jsem již řekl – škoda jen, že jej nemůžeme ocenit stejně, jako hráči z anglicky mluvících zemí.

Zapůjčil: Microsoft CZ
Cena: 2350 Kč

Váš názor Další článek: Indiana Jones And The Infernal Machine – symfonie pro N64

Témata článku: , , , , , , , ,