Middle East ´67 – tahová verze Šestidenní války

Válka se na obrazovkách našich počítačů objevuje díky mnoha hrám takřka den co den. Kromě spousty stříleček a vůbec 3D akcí inspirovaných právě válečnými konflikty, tvoří samostatnou část i tahové strategie. Ty se většinou vyznačují vysokým realismem a bývají určeny hlavně pro fanoušky tohoto žánru. A právě to je případ Middle East ´67.
Middle East ´67 – tahová verze Šestidenní války

Platforma: PC
Typ hry: válečná tahová strategie
Multiplayer: Internet, síťová hra, emailová hra
Minimální konfigurace: procesor 200 MHz, 16 MB RAM, 250 MB na HDD, 4MB grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 300 MHz, 32 MB RAM, 250 MB na HDD, 8MB grafická karta
Testovací konfigurace: Duron 600 MHz, 256 MB RAM, 600 MB na HDD, 32MB grafická karta
Výrobce hry: HPS Simulations (http://www.hpssims.com)
Distributor hry: HPS Simulations (http://www.hpssims.com)

Má smysl v dnešní době vydávat novou tahovou strategii? Přiláká taková hra dostatek hráčů a získají tvůrci zpět finance, které museli při vývoji vynaložit? Nepopiratelným faktem zůstává, že tahovky pomalu ale jistě ztrácejí svou pozici ve světě počítačových her a jejich místo zaujímají především realtime strategie (doufejme, že kvalitnější tahové strategie se ve světě počítačových her podaří udržet – snad alespoň díky několika stále vytrvalým sériím). Nechci však zde rozpitvávat budoucnost tohoto typu strategií a tak se pojďme spíše podívat na novou hru tohoto žánru, kterou je zajímavě vyhlížející titul Middle East ´67.

Middle East 67   Middle East 67

Middle East 67   Middle East 67

Především bychom měli začít u firmy, která stojí za tímto výtvorem. Je jí vývojářský tým HPS Simulations, z jehož dílen pochází například velice podobný titul Bulge ´44 (recenzi najdete zde). Nemilým faktem ovšem zůstává, že už na první pohled je hra Middle East ´67 vlastně jen právě zmiňovaným Bulgem oblečeným do nového hávu – ten ovšem reprezentuje pouze prostředí, kde se hra odehrává a to je žalostně málo. Upozorňuji, že dále v textu už jsem se nevracel k této podobnosti mezi těmito dvěma hrami a všechny vlastnosti Middle East rozebíral bez ohledu na jejich podobnost či „stejnost“ právě s Bulge ´44.

Šestidenní válka na vašich obrazovkách

Jak už jasně vyplývá z názvu hry, máte možnost tentokráte navštívit neklidnou oblast Blízkého východu, tedy místa, která jen krátký čas v dějinách nebyla zužována válkami či jinými konflikty. Hlavní roli v celé hře pak hraje jen několik málo států – Izrael (ten by v žádném případě nemohl chybět), Irák, Egypt, Sýrie a Jordánsko (mohli bychom tedy tento seznam zúžit na Izrael a arabské státy). Konkrétně se pak přesunete do let 1953 – 1973, k shlédnutí jsou k dispozici všechny zásadní konflikty, které se v této době odehrály. Všemu pak dominuje rok 1967, kdy proběhla tzv. šestidenní válka, jeden ze zřejmě nejrychlejších a nejzajímavějších válečných konfliktů všech dob (konkrétnější informace si můžete přečíst i v našem boxíku, který taktéž najdete v této recenzi). K dispozici tedy máte nespočet kampaní a misí, potěší jistě i výskyt editoru map, který bezpochyby prodlouží dobu strávenou u hry.

Middle East 67   Middle East 67

Middle East 67   Middle East 67

Herní obrazovka

Herní obrazovce dominuje mapa hry se všemi jednotkami, jednotlivá políčka jsou zpracována ve tvaru pravidelných šestiúhelníků (ve hře se setkáte s označením hex – zkrácená verze slova hexagon = šestiúhelník). Mapa je tedy zpracována tak, jak ji konec konců známe z mnoha tahových strategií, žádný revoluční krok se nekonal (popravdě se ani nedal očekávat). Důležitou funkci pak také plní horní lišta, kde jsou pod ikonami schovány nejdůležitější funkce hry – mimo jiné pak tlačítko pro posun hry do dalšího kola. Herní obrazovce dominuje také pravé menu, kde se zobrazují informace o jednotkách či terénu každého určitého políčka. Právě u popisu vojenských jednotek se na chvíli zastavím – hra vás informuje o počtu vojáku či eventuelně strojů, morálce mužstva a kromě jiného také o jeho únavě. Při podržení pravého tlačítka v tomto menu pak získáte i další, konkrétnější informace.

A s čím můžete vyrazit do boje? Z jednotek nechybí snad nic významného – využít tak můžete nejen pěchotu a dělostřelectvo, ale také služeb několika druhů tanků (za všechny jmenujme světoznámý Sherman) či letectva. Jednotlivé jednotky mají samozřejmě rozdílné atributy a ve hře je to díky bohu poznat, byť v některých případech nejsou rozdíly takové, jaké by podle mého názoru být měly.

Middle East 67   Middle East 67

Middle East 67   Middle East 67

Grafika, zvuky a vůbec to ostatní

Po grafické stránce nesplňuje titul Middle East ´67 ani zdaleka to, co jsem od něj osobně očekával. K dispozici je sice 2D i 3D pohled, mezi kterými můžete libovolně přepínat, faktem ale zůstává, že právě 3D pohled mohl být daleko lépe zpracován. Celkově tedy nečekejte žádné zázraky – grafika je totiž na dnešní dobu podprůměrná. Příznivé jsou však hardwarové nároky – pro zcela plynulou hru vám postačí už první stařičké Pentium s frekvencí někde okolo dvou set MHz.

Světlé stránky hry
  • atraktivní prostředí Blízkého východu
  • množství map a scénářů
  • propracovaný elektronický manuál
Temné stránky hry
  • slabá grafika
  • pro průměrné hráče složité
  • až příliš podobné titulu Bulge 44

Po zvukové stránce nečekejte žádné orgie, vše je zpracováno na průměrné až podprůměrné úrovni. Já osobně jen těžko přetrpěl neustále se opakující zvukové sekvence, speciálně pak při boji, které jsou za chvíli ohrané a rozhodně nepůsobí na lidský organismus příznivým způsobem (jednodušeji řečeno – nejlepší věcí, kterou můžete v tomto případě učinit, je vypnout reproduktory nebo samotné zvuky). Někteří z vás možná nebudou mít stejný pocit, ale u mě se první přízraky objevily nebezpečně brzy po začátku hraní Middle East ´67 a tak jsem o této záležitostí nemohl v textu nezmínit. 

Nadšenci pak bezpochyby vyzkouší i multiplayer. Můžete si pochopitelně zahrát přes Internet, mimo jiné pak  také ve dvou na jednom počítači. Na dnešní dobu stále nezvyklá je pak možnost tkz. emailové hry. A co říci závěrem? Hra Middle East ´67 bezpochyby osloví zarputilé hráče tahových strategie, bez „šance“ úplně nejsou ani obyčejní hráči (ke hře je totiž přidán vynikající elektronický manuál, který každému v případě nutnosti poradí).

Grafika: 5/10
Zvuky: 5/10
Hudba: 5/10
Hratelnost: 5/10

Middle East ´67 je bezpochyby titulem, který dokáže uspokojit fandy žánru tahových strategií. Plusem je pak bezpochyby „neohrané“ prostředí Blízkého východu.

Celkové hodnocení: 5/10

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of War, výsledkem jsou nádherné obrázky

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of Wa…

God of War je jednou z nejlépe vypadajících her současnosti a fotorežim je toho jasným důkazem.

16.  5.  2018 | | 2 N/A
Wargaming pod palbou kritiky: podvodník jako kontributor World of Tanks?

Wargaming pod palbou kritiky: podvodní…

Českou a slovenskou komunitou světoznámého MMO World of Tanks otřásá skandál. Co se stalo?

24.  5.  2018 | | 20 N/A
Call of Duty: Black Ops 4 je novým dílem série, co boří zažité standardy

Call of Duty: Black Ops 4 je novým díl…

Prvotní představení máme za sebou, teď přišel čas na nášup videí a obrázků z očekávané akce.

18.  5.  2018 | | 8 N/A
Playstation 4 je na konci svého životního cyklu, říká šéf konzolové divize

Playstation 4 je na konci svého životn…

Konzole PS4 už se pomalu blíží konci cesty a za rohem začíná vykukovat další generace.

22.  5.  2018 | | 17 N/A
Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Pomalými krůčky se k nám dostává léto a s ním i období sucha. Květnový line-up tomu ale rozhodně neodpovídá.

11.  5.  2018 |
Zaklínač: Dobrodružná hra - obuj si boty železné (recenze)

Zaklínač: Dobrodružná hra - obuj si bo…

Dohráli jste všechny tři díly videoherního Zaklínače a ságu i s povídkami znáte stránku po stránce? Pak je na čase vyzkoušet deskovou hru Zaklínač: Dobrodružná hra, která vás přenese do zaklínačského světa plného strig, graveinů, ghúlů a dalších starých známých.

22.  5.  2018 | | 8 N/A
E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na největším herním veletrhu

E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na…

Letošní E3 bude velké. A bude stát za to.

21.  5.  2018 | | 7 N/A
Detroit Become Human: co stojí svoboda? (recenze)

Detroit Become Human: co stojí svoboda…

Quantic Dream opět přináší příběhový epos z žánru, ve kterém je špičkou. Podařil se úspěšný návrat?

24.  5.  2018 |