Midtown Madness 2 – nejbujnější fantazie každého řidiče

Představovat hru Midtown Madness, která se stala loni jednou z nejoblíbenějších her automobilového rázu, by bylo nanejvýš zbytečné, stejně tak jako společnost Microsoft, která má Midtown Madness na svědomí. V kalendáři nyní již nevedeme roky začínající jedničkou a vida – máme tu druhý díl hry, která pro mnoho lidí znamenala tolik stráveného času.
Midtown Madness 2 – nejbujnější fantazie každého řidiče

Žánr: závodní hra
Minimum: Pentium II 233 MHz, 32 MB, 250 MB HDD, 4xCD-ROM, 3D grafická karta
3D: DirectX
Multiplayer: ano
Výrobce: Angel Studios
Distributor:
Microsoft

Představovat hru Midtown Madness, která se stala loni jednou z nejoblíbenějších her automobilového rázu, by bylo nanejvýš zbytečné, stejně tak jako společnost Microsoft, která má Midtown Madness na svědomí. V kalendáři nyní již nevedeme roky začínající jedničkou a vida – máme tu druhý díl hry, která pro mnoho lidí znamenala tolik stráveného času.

Midtown Madness 2Midtown Madness 2

Hlavní „konkurenční“ výhodou hry Midtown Madness byla odjakživa těsná provázanost s konkrétními místy na světě. Zatímco první díl se vztahoval pouze na Chicago (byť v omezeném rozsahu – coby hranice trati a „toho venku“ sloužil rafinovaný dálniční obchvat), letošní Midtown Madness obsahuje již města dvě – konzervativní Londýn a volnomyšlenkářské San Francisco. Zatímco Londýn dodržuje klasické drobné uličky a rafinovaný systém ježdění vlevo, San Francisco těží především z pravoúhlých uliček spojených do složité sítě města postaveného na kopci – což budete upřímně řečeno při nejedné jízdě proklínat. Oboje města jsou naplněna reáliemi skutečného prostředí, pokud tedy budete ve virtuálním Londýně hledat Trafalgar Square, opravdu jej najdete (v souvislosti s mým nedávným „výletem“ na ECTS v Londýně jsem zkusil porovnat mnou nafocené fotografie s hrou, přičemž výsledky byly maximálně překvapující – hra se drží opravdu maličkostí a prakticky každý roh byl přenesen i do podoby virtuálně polygonové; zajímá-li vás přesnost převedení reálu do hry, neopomeňte si přečíst tento článek, který názorně dokumentuje, jakou pekelnou práci si museli v Microsoftu při vytváření Midtown Madness 2 dát).

Modus Operandus aneb čtyři způsoby seberealizace

Midtown Madness 2 má stejně jako díl předchozí čtyři základní módy hraní, které slibují dlouhou hrací dobu. Jsou to:
  • Cruise – volná projížďka městem, při které se můžete seznámit s celou mapou, samozřejmostí je možnost na stavit si hustotu provozu a chodců, denní dobu a stav počasí. Dalo by se říct, že mód Cruise je vlastně jakýmsi výletem, při kterém se můžete kochat přesností převedení do hry nebo se prostě jen projíždět (ještě před odjezdem do Londýna na ECTS jsem ve schránce v redakci nalezl obálku s betaverzí hry – možná se mi budete smát, ale byla to právě beta MM2, která mi pomohla se v centru Londýna posléze lépe orientovat).
  • Blitz – jak známo, zkratka je nejdelší vzdálenost mezi body A a B (rozuměj Startem a Cílem). Úkolem v módu Blitz je projetí všech checkpointů mezi body A a B v rámci daného času, přičemž volba, který checkpoint projet první, zůstává na vás a samozřejmě i vašem řidičském umění. Novinkou oproti prvnímu dílu je skutečnost, že po vypršení časového limitu se vaše jízda nezastaví, ale umožní vám dojet až do cíle (samozřejmě, v tomto případě se vám výsledek počítat nebude).
  • Checkpoint – Obdoba Blitz, jen s tím rozdílem, že jsou zde proti vám i protivníci řízení počítačem, což situaci mnohdy ztěžuje. V tomto módu se více jak kdekoliv jinde vyplatí zvážení okolností a volba alternativní cesty (je zde sice podobně jako v Blitz zelená šipka, která ukazuje k nejbližšímu checkpointu, volba vaší trasy je však čistě na vás) – zvážení takových maličkostí, jako zda kopec vyjet nebo sjet teď či potom, jsou pak v celkovém součtu všech okolností rozhodující a bylo jen na vás, jak jste se se závodem vypořádali. Vzhledem k tomu, že ani počítaem řízení protivníci nejezdí přesně podle šipek, je mnoho způsobů, jak se vybičovat k maximálnímu výkonu – základem všeho jsou však stejně ale vynikající řidičské schopnosti, teprve poté lze přemýšlet nad trasou.
  • Circuit – Uzavřené okruhy, které jsou obložené mantinely (pozor – oproti prvnímu dílu je nyní možné mantinely bez problémů porážet a vydávat se tak vlastní cestou), skrývají mnoho prostoru pro soupeření. Opět soutěžíte s počítačem ovládanými protivníky, kteří vám nedají vydechnout a s radostí využijí vámi hozené rukavice v podobě zničení svého vozu (v takovém případě následuje zhruba pětisekundová pauza, ve které se vaše auto samo „opravuje“ – tzv. penalty time). Naštěstí je hra dobře vyvážená, neboť mnohokrát to budete vy, kdo projede vítězoslavně kolem nabořeného soupeře a ujme se vedení. V tomto módu se soutěží na kola, přičemž podmínkou je projetí všech checkpointů.
Midtown Madness 2Midtown Madness 2

To už samo o sobě je mnoho, neboť každý mód skýtá pro každé město jiných 12 tratí. Připočteme-li k tomu ještě možnost jezdit ve dvou kategoriích (Amateur a Professional – navzájem se liší především tuhostí nepřátel a nižšími časovými limity), představuje suché jádro hry zábavu pro nespočet hodin (bezděky si vybavuji, jak jsem vloni trávil týdny projížděním těch samých tratích, dokud jsem se nedostal na postupová místa a nedokončil celou hru na obě obtížnosti od začátku až do konce). Tím vším však celá hra vlastně jenom začíná, jsou zde totiž oproti prvním dílům vylepšení ve formě Crash Course, opět pro každé město jiné. V případě Londýna se stanete řidičem klasického černého cabbie, s nímž budete muset vykonat spoustu úkolů, mezi které patří například jízda napříč městem s tím, že rychlost nesmí klesnout pod 50 kmh (nebo že by mph?), pronásledování jiného vozu, aby nezmizelo z dohledu a dalších 14 úkolů. San Francisco je v porovnání s Londýnem mnohem akčnější, jak by pravil klasik z dob Aloise Jiráska. Stanete se kaskadérem, jenž se živí natáčením nebezpečných scén pro lačné oko kamery a potěchu režisérovu. Život kaskadéra je krušný – budete muset provádět jak rychlé závody na druhou stranu města, tak útěk před pronásledovateli, jsou tu však i další – likvidace auta pomocí vytlačování ze silnice a jiné. Každé tři „levely“ jsou zakončené zkouškami, které zpravidla kombinují zkušenosti nabyté během oněch tří úrovní. Závěrečné zkoušky jsou pak v případě SF vrcholnou akcí ve filmu, v případě Londýna velikánský slepenec kličkování, držení rychlosti, pronásledování, uhýbání apod. Navíc po dokončení Crash Course získáte přístup k dalším vozidlům. S tím už však souvisí další bodík této recenze – odemykání vozů.

Bez práce nejsou koláče

Podmínky na odemykání nových vozů (bonusové tratě zde bohužel žádné nejsou) se liší dle obtížnosti, za kterou hru hrajete. V případě Amateura stačí dojet jak se říká „na bedně“, tedy nejhůře třetí, Professional však na věc pohlíží čistě akademicky a jakákoliv pozice horší jak první je neakceptovatelná, což v mnoha případech vede k neustálému opakování toho stejného levelu, takříkajíc do alelujá. Odměnou za lopotné snažení jsou však nové a nové vozy a jiné úpravy již odemčených vozů.

Midtown Madness 2Midtown Madness 2

Těch je ve hře přibližně 30, přičemž pouze zhruba polovina je přístupná hned na začátku hry, perly typu funky pomalovaného doubledeckeru získáte až po splnění určitých podmínek (rozuměj vítězství v několika daných závodech). Za opravdovou radost a odměnu pak považuji vozidla typu Hummer (takový ten moooooc široký americký vojenský jeep – v barvách bratrů a sester hippie je vskutku slaďounký a k nakousnutí), Audi TT nebo požární vůz (byť ten zrovna je spíše raritkou pro pobavení více než účelovým vozidlem – skvěle se však hodí k likvidaci nepřátel, jeho výdrž je skvělá). Tak, jak postupujete závodem dál a dál, odemykáte nové vozy, které vám naději na výhru opět o nějaké procento svými vlastnostmi zvýší.

Jak se s tím vším popral počítač

Po grafické stránce nevidím až tak velký rozdíl mezi prvním a druhým dílem, přestože přibyla podpora nových karet. Nestává se již tak často, že by vozidlo láskyplně splynulo řekněme s mostem nebo budovou, nicméně občasné chyby tohoto charakteru jsou bohužel ve hře stále k vidění. Soutěživého ducha však nemůže něco takového odradit. Je možné nastavit různá rozlišení od 640*480 výše při tůzných barevných hloubkách, lze odstranit chodce (stejně nejdou přejet, uskakují – a jak komicky :) – pozn. temné a chladnokrevné mysli), otexturovanou oblohu, zmenšit kvalitu textur a modelů vozidel, jejich odlesky – zkrátka a dobře, pokud nemáte zrovna nejrychlejší počítač, lze hru natolik vytuningovat, že poběží i na pomalejších strojích. Nepříjemností spojenou s načítáním samotných závodů jsou dlouhé prodlevy mezi načtením textur a modelů a samotným startem závodu (byť jsem pro objektivnost hru nainstaloval na třech počítačích).

Midtown Madness 2Midtown Madness 2

Hudba zvukuje moc hezky, jedná se vpodstatě o chytlavé, ale nerušící hudební motivy, které příjemně podbarví závodění (pro upřesnění – hudba v Midtown Madness 2 vychází z toho nejlepšího, co dal světový instrumentální pop hudbě do vínku). O něco hůře jsou na tom zvuky – přestože zvuk motoru není protentokrát nadabován horkovzdušným fénem či vysavačem, do brumlavého motoru má zvuková kulisa dále, než bych čekal. Obzvláště rušivé jsou pak v tomto kontextu zvuková znázornění toho, že se vaše vozidlo octlo ve vzduchu (stačí jedna projížďka po pověstných steep hills v San Franciscu a budete mít onoho „vžuuuuuuuum“ až po krk). Je až s podivem, jak s tímto vším kontrastují výborně namluvené monology uvádějící každý závod – v některých hláškách v Londýně jsem dokonce rozpoznal zbytky tamního nářečí cockney, což se v mnoha hrách už opravdu nevídá (ba i američtina je správně líná).

Nespornou devízou hry je její chytlavost a hratelnost. Vzhledem k tomu, že okolní vozidla se ve hře chovají víceméně reálně (=stojí na červenou, na zelenou se rozjedou – s objížděním překážet však stále ještě počítat nemůžeme), je pocit z celé hry o to silnější. Konečně máte pocit, že jste ve městě a to kolem vás není jen kulisa, ale opravdové žijící město... můžete se postavit na křižovatku a dívat se, jak kolem projíždí vozy. Můžete se stát jedním z davu a projíždět se s nimi, můžete si užívat svobody pohybu – a to je přesně to, co mi vždy ve hrách tohoto typu chybělo (do příchodu Midtown Madness 1).

Nevím, jak zhodnotit tuto hru. Pokud k ní přistupujete coby nováček a první díl jste nikdy neviděli, unese vás, budete u ní trávit hodiny a nepřestanete se divit. Druhou variantou je, že jste již jedničku hráli – v takovém případě vás napadne, zda se nejedná vlastně jen o jakýsi datadisk, na kterém je několik nových vozů (konkrétně 10), jiná města a vylepšené chování prostředí. Hratelností je však Midtown Madness natolik vysoko, že s radostí tyto pochyby zapomenete a vrátíte se do doby, kdy jste zdolávali rekordy a zdánlivě nemožné časové limity v prvním díle. Tak jako tak, hra si vás získá, ať už kompleností, reáliemi, hratelností, grafikou nebo čímkoliv jiným. Jedinou drobností na kráse je absence editoru map – je však zřejmé, že tvorba jednoho městečka by amatérům zabrala tolik času, že by přítomnost editoru byla vlastně jen pro skalní fandy (nemluvě o tom, že by si tak Microsoft uzavřel cestu pro nová města do dílu třetího).

Grafika: 8/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 10/10
Fantastické pokračování vynikajícího titulu, dobrá zábava a rozsah, nad kterým vám bude čelist padat několik pater.
Celkové hodnocení: 8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Máme kompletní přehled

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Má…

Se hrami na novou generaci konzolí je to o něco složitější, než tomu bylo při příchodu té poslední. Kromě klasických launch titulů, které vyjdou ve stejný den jako konzole tady máme navíc zpětnou kompatibilitu. Tím ale ani zdaleka nekončíme.

17.  10.  2020 | | 10 N/A
Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nasáklé kultovní atmosférou

Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nas…

Předělávka první Mafie se rozhodně povedla, a kromě recenze to dokazují i pohlednice přímo ze hry.

20.  10.  2020 | | 3 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox Studios a Amnesia zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox St…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

16.  10.  2020 |
Ve Flight Simulatoru se můžete proletět kolem konzolí nové generace

Ve Flight Simulatoru se můžete proletět kolem konz…

Hráči už si začínají dělat sranda i z profesionálního simulátoru Microsoftu.

19.  10.  2020 | | 2 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: hororový balíček a Layers of Fear 2 zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: hororový balíček a Lay…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

23.  10.  2020 | | 1 N/A