Mig Alley

Píše se rok 1950. Rusové v Koreji triumfují se svým Migem 15. Ty sedíš coby Američan ve své Šavli (F86 Sabre), potíš se pod tíhou velkého přetížení a Rusa máš za zadkem.... Konečně přišla na svět velmi reálná simulace bojů v prvních tryskových stíhačkách. Akčněji založení hráči také nepřijdou zkrátka, protože hra dovoluje i nastavení stupně realističnosti a akčnosti.
Mig Alley

Žánr: letecký bojový simulátor
Minimální konfigurace: P233, 32 MB RAM
3D akcelerace: Direct3D
Multiplayer: ano
Výrobce: Rowan Software
Vydavatel: Empire Interactive
Zapůjčil: JRC


Děj tohoto bojového simulátoru vás vsadí přímo do korejského konfliktu v roce 1951 (ze stejné války je i populární seriál M*A*S*H). V Rowan Software si tentokrát vsadili hlavně na realističnost, takže pro vymodelování korejského poloostrova využili opravdové radarové a satelitní snímky (ne však pro fotorealistické textury). Také letadla jsou velmi věrně provedená. Nenajdete zde žádné automaticky naváděné rakety nebo dopplerovské radary s identifikátorem a označovačem cíle. K dispozici máte nejmodernější techniku padesátých let, to znamená stíhačky schopné létat rychlostí 1200 km/h, neřízené rakety, napalmové bomby, jednoduchý radar a radarem řízený kulomet. Pokud vás už nebaví jen vzlétnout ze základny, na padesát kilometrů sestřelit třemi raketami čtyři nepřátele a zase přistát, tak Mig Alley je právě pro vás!

Hra nabízí velké možnosti ve svém nastavení. Měnit se dají jak parametry týkající se zobrazení grafiky (čímž ladíte výkon hry), tak i parametry vlastností letu a chování letadla. Takhle si nastavíte superrealistický simulátor, kdy se budete potýkat se všemi neduhy, které při letu vznikají, nebo tuto hru “degradujete” na běžný simulátor pro nejširší vrstvy akčních hráčů. Výhodou je, že toto lze měnit zcela plynule a navíc v různých úrovních letových vlastností. Takže jak se postupně zdokonalujete, můžete si zapínat více realističnosti. Při nastavení nejvyšší realističnosti kromě mnohého jiného prožíváte i velké hodnoty přetížení při prudkých manévrech. Zvláště nepříjemné je, když se snažíte uniknout protivníkovi prudkou zatáčkou a najednou se vám díky přetížení začne zatemňovat zorné pole až nic nevidíte (bezvědomí). Musíte ukončit manévr, čímž sice procitnete, ale protivníkovi tím dáváte šanci.

Jen tak si letím v MiGu a najednou Američan, tak už do něj sypu olovo....      MiG-15, no není to krása?

Mig Alley nabízí několik samostatných misí, několik kampaní a nakonec vlastní válku v Koreji. Samostatné mise slouží spíše k tréninku. V nich se přenesete přímo do velkých leteckých bitev, kdy se na obloze pohybuje něco mezi 50 až 100 spojeneckými a nepřátelskými letadly, nebo do akcí typu jeden proti jednomu, kdy bojujete jen s jedním nepřátelským letadlem. Dále si zde procvičíte útoky na pozemní cíle (vlaky, konvoje náklaďáků), na bombardéry a nepřátelské vesnice. V samostatných misích můžete létat za obě dvě strany, tedy jak za spojence, tak za “rudé”. V kampaních jsou už použity reálné situace, včetně podrobného plánování na mapě. Každá kampaň je dokreslená dobovými filmovými záběry a podrobným popisem. Ve vlastní válce se zapíšete jménem a jdete z mise do mise, podle toho, jak válka pokračuje. Pokud v akci zahynete, můžete začít úplně od začátku války, nebo ve válce pokračovat jako jiný pilot. V kampaních a ve válce již hrajete pouze za USA.

Ty náklaďáky na mě střílí, tak jim to oplatím raketami      Partyzáni se schovávají všude

Na straně spojenců se posadíte do letadel F86, F84, F80 a vrtulové P51 Mustang (pro ničení pozemních cílů). Za stranu rudých se prolétnete ve stíhačce MiG 15. Všechna letadla jsou provedena na vysoké úrovni a snad poprvé je v Mig Alley použit virtuální kokpit, ve kterém fungují všechny přístroje. V letadle se můžete plynule rozhlížet a vše se hýbe naprosto plynule i na běžném PC (P350 + TNT1). Okolní krajina a efekty (výbuchy, kouře) sice nejsou vyvedeny naprosto realisticky, přesto však vypadají docela věrně – viz obrázky tady někde okolo. Díky tomu není grafika nijak náročná a v nižším rozlišení je hra hratelná i bez 3D akcelerátoru. Mraky a obloha ve všech svých denních fázích vypadají velmi pěkně a skoro opravdově. Zvuky jsou kvalitní – od hučení motoru, svištění kulek nepřátelské palby až po sténání pilota a vrzání letadla při velkých přetíženích. Hudba je už slabší a slouží spíš jen k podbarvení atmosféry. V podstatě ani při letu nehraje, ale jakmile se dostanete do nějaké klíčové situace (vývrtka, zásah) počítač to pozná a začne hrát dramatickou hudbu.

Je nesmysl, aby do větších misí létalo jedno letadlo. Proto s vámi ve většině případů letí letka počítačem řízených spolubojovníků. Pomocí takzvaného radiového menu s nimi můžete komunikovat a dávat jim povely nebo naopak povely přijímat. Radiové menu obsahuje mnoho běžných vět a příkazů seřazených podle kategorií (před útokem, během útoku, po útoku, komunikace s kontrolní věží atd.). Veškerá komunikace ihned probíhá hlasově a je doprovázena titulky, bohužel vše anglicky. Ale zkušený hráč her (které jsou dnes bohužel většinou v angličtině) jistě nebude mít problémy s pochopením příkazů. Jakmile se blížíte k pozemnímu cíli, tak někdo začne do rádia nadšeně křičet “Už vidím cíl, už vidím cíl!!!” Pak je na vás, abyste jako první zahájil první útok raketami a potom i zbytek letky vyprázdní na cíl svoje zbraně. Cestou zpátky ještě potkáte nějaké MiGy nebo na vás střílejí ze země rozzuření Severní Korejci. To všechno jsou vaše sekundární cíle. Při ničení náklaďáků na cestě mě dokonce při velmi nízkém přeletu překvapila taková drobnost, že z náklaďáků zděšeně utíkali malí človíčkové a šlo slyšet korejské nadávání. Tomu teda říkám realističnost.

Plánovat, plánovat, plánovat      Takhle to dopadne když vás sestřelí - v tom lepším případě

Vaše letadlo se v bitvě postupně opotřebovává. Pokud umíte dobře unikat nepřátelské palbě, jste v pohodě. Ale určitě nějakou tu kulku časem schytáte. Hra kontroluje kam a jak bylo letadlo zasaženo a podle toho upravuje jeho chování. Můžete mít třeba prostřílené křídlo – vidíte díry, kterými v podobě malého pramínku táhnoucího se za letadlem uniká palivo. Když vás zasáhne nepřítel do trupu letadla, začne se postupně snižovat výkonnost motoru a objeví se charakteristický černý kouř. Při tom všem slyšíte, jak kulky dopadají na letadlo a odráží se – takový ten nepříjemný zvuk. Pokud to dostanete “naplno”, nezbývá nic jiného, než použít katapult. Ovšem letadlo si můžete zničit i sami. Pokud uděláte velmi ostrý manévr při velké rychlosti, klidně se ulomí křídlo a máte dobojováno. Další zákeřností čekající na pilota je zhasnutí turbíny (motoru stíhaček). To se většinou stane, pokud při krkolomném manévru letadlo “utrhnete” (drastická ztráta vztlaku většinou spojená se ztrátou rychlosti) a dostanete se do vývrtky. V polovině případů se vám s klapkami podaří letadlo z vývrtky vyvést a motor znovu nastartovat. Pokud se do takovéto situace dostanete v malé výšce, nemáte žádnou šanci kromě použití zabudovaného cheatu, který vás po stisknutí tlačítka vyšoupne o několik set metrů nahoru. Jak jsem již řekl, vše je tak realistické, že se takovýchto potíží můžete vyvarovat. Jak? Čím prudší manévr, tím dostává letadlo větší vibrace, které jsou znázorněny grafickým efektem i zvukem. Ještě při prudším manévru začnete pociťovat přetížení v podobě černající nebo červenající obrazovky. Tyto efekty berte jako určité hranice možností letadla, které když nepřekročíte, tak se z většiny krkolomných manévrů jednoduše dostanete.

Samozřejmostí je možnost síťové hry přes Internet, místní síť a klasicky přes sériový kabel. Můžete se tak utkat s kamarády nebo lidmi z celého světa v různých bojových situacích. S tímto simulátorem se každopádně nebudete nudit.

5/5

Grafika ŚŤŽŹ…
Zvuky ŚŤŽŹ…
Hudba ŚŤŽ„…

ŚŤŽŹ

Hratelnost ŚŤŽŹ

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě nikdy nevypadalo lépe

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě…

Grand Theft Auto 5 dostává grafické modifikace takřka každý měsíc. Nyní máte před sebou špičku současné tvorby - Project NVRX.

4.  11.  2017 | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 9 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Wolfenstein II: The New Colossus - natrhněte náckům sandál (recenze)

Wolfenstein II: The New Colossus - nat…

BJ je zpět. Brutálnější, naštvanější...a na vozíku. To vás ale nezachrání pane Adolfe!

3.  11.  2017 | | 3 N/A
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A