Might & Magic VII – rady

Jako každá správná RPG nebo chcete-li dungeon je i M&M VII velmi složitá hra (více se o tom dočtete v recenzi). Nebudou to mít těžké pouze začátečníci, ale i leckteří hráči, kteří s podobnými hrami už přišli do styku. Zde je několik málo rad, kterými se vyplatí ve světě M&M řídit.

Volba družiny
Jak už jste se dočetli v recenzi, úvodní volba družiny je nesmírně důležitá, protože v průběhu hry žádnou z postav nemůžete vyměnit. Abyste dokázali čelit oběma základním druhům útoku, tedy magii a fyzické síle, je dobré vybrat jednoho rozražeče a siláka, který vůbec nebude moci kouzlit a bude se specializovat na boj zblízka. Pro tyto účely se ze čtyř ras nabízí buď člověk nebo trpaslík a jako povolání rytíř. Druhá základní postava je protipólem bojovníka, tedy kouzelník. Do této role se zase hodí elfové, ale i lidé. Abyste nemuseli po každém souboji spěchat do kostela, je potřeba mít i klerika, který bude léčit zranění ostatních a používat spíš obranná než útočná kouzla.

Zatímco tyto tři postavy jsou více méně nutností, výběr čtvrté je méně důležitý. Buď se můžete rozhodnout pro zloděje, jehož schopnosti překonávání pastí při otevírání truhel jsou velmi cenné, nebo pro paladina či lukostřelce, kteří navíc mohou v omezeném množství vládnout magií.

Při volbě postav také mějte na paměti, že si budete muset zvolit kladné nebo záporné hrdiny a ne každé povolání je pro vaši cestu vhodné. Například zloděje bohatě využijete na straně zla, v opačném případě vám bude platný pouze zpočátku.

Ještě než se budete moci čelem postavit nebezpečným příšerám, je dobré se s nimi vypořádat dříve, než k vám stačí doběhnout. Proto každou postavu co nejdříve vybavte lukem, s jehož pomocí a ústupovou taktikou nebudete tak snadné sousto. Snažte se ihned plnit zadané úkoly, abyste za ně obdrželi zkušenost a mohli se vytrénovat na vyšší úrovně. Dobrým cvičištěm je také louka plná “ohnivušek”, které ovšem nepodceňujte. Ve větším množství najednou vás dostanou. V nejhorším prchejte zpátky do města, kde se s pronásledovateli vypořádají tamní stráže.

Zastavujte lidi ve městech a mluvte s nimi. Budete to potřebovat už ke splnění prvního úkolu a navíc natrefíte na postavy, které se k vám za určité procento vašich peněz přidají a budou vám svými schopnostmi pomáhat. Nebudete je moci ovládat ani se o ně nějak starat, pouze s vámi budou. Jejich maximální počet je dvě, takže neberte hned každého. Například se vyplatí postava, která se vám bude starat o finance a ty budou rychleji přibývat. Někde také pobíhá žena, která s vámi půjde zadarmo (do dobrodružství) a zvýší všem schopnost překonávání pastí. Samozřejmě je kdykoliv můžete propustit a najmout třeba kováře na rychlou opravu vašeho brnění.

Města
Přestože se města liší svými obyvateli i architekturou, mají jisté společné znaky. Téměř v každém najdete hospodu, kováře, zbrojíře, obchodníka s bylinkami, magickými předměty a kouzelnické cechy. Vždy, když budete mít možnost, skupujte prázdné lahvičky na lektvary, protože ve hře jich najdete jen velmi málo. Až budete mít dost peněz, také kupujte už hotové lektvary, a to hlavně na zvýšení magie, nebo později ty s názvem “pure...”, které jsou sice velmi drahé, ale přidají vám například 50 bodů k jedné charakteristice, což nezískáte ani za několik týdnů hraní. U kovářů zbytečně nekupujte obyčejná brnění, spíš se zaměřte na vylepšené předměty, které mají nějaký zásahový nebo magický bonus. Při nákupu mějte vždycky zvolenou postavu, která má nejvyšší body u umění obchodování (merchant). Dostanete ty nejvýhodnější ceny. Až pomůžete trpaslíkům ve Stone City, vracejte se vždy do tamních obchodů, tam vás mají rádi a za nalezené brnění vám nabídnou o mnoho více než jinde.

Do magických cechů je třeba nejprve vstoupit. Nelitujte poplatků a přihlašte se do všech, budete mít možnost kupovat nová kouzla. Jakmile dosáhnete určité úrovně znalosti v té dané magii, zapíšete si je do kouzelnické knihy a můžete je používat. Obchody s kouzly vyšších úrovní najdete až na později přístupných místech.

Dejte si veliký pozor, abyste na nikoho ve městě neútočili, a to ani neúmyslně, protože stráže se na vás ihned vrhnou a i když jste natolik silní, že je přemůžete, dozví se to vládce daného města a až k němu přijdete na návštěvu, místo pohodlného křesla vám nabídne tvrdou lavici vězeňské cely, a to na celý rok. Pokud se vám přesto něco podobného stane, zkuste zajít na radnici a tam zaplatit poplatek, kterým se ze svých hříchů vykoupíte.

Ve světě M&M se můžete pohybovat třemi způsoby. Buď budete chodit pěšky a strávíte na cestách dost času, nebo využijete dostavníku či lodi. Problém s dopravními prostředky je ten, že každý den se jede někam jinam, a když tam zrovna nepotřebujete, buď musíte počkat ve městě nebo se vydat po svých. Ve městech bývají lidé, kteří znají jízdní řády a když si je někam poznamenáte, můžete si cestu předem plánovat. Neznamená to ale, abyste si pořád jenom vozili zadky. Některé vesnice nebo důležité budovy najdete na odlehlých místech mapy a každou oblast se vyplatí pořádně projít a prozkoumat, byť se na ní setkáte s novými nepřáteli.

Souboje
M&M VII nabízí zcela nový mód soubojů. Jestliže se vám zdá, že soupeře nezvládnete v realtimovém módu, můžete se přepnout do tahového systému, kde máte spoustu času na to, abyste si rozmysleli, jak a čím budete útočit, případně přichystali nějaké to kouzlo. Vaše postavy útočí v závislosti na svém číslu rychlosti a pokud jste si je správně vytrénovali, budou se moci hýbat i vícekrát za jedno kolo. Tento systém souboje je vhodný na většinu příšer, pouze se nehodí na ty, jejichž jediný povedený zásah vás zabije, a na větší skupiny, kde v jednom kole na vás útočí třeba deset potvor. V těch případech je lepší se neustále pohybovat a uhýbat se a přitom zasahovat ty, které se vám připletou do cesty.

Pokud už nebudete vědět, kam dávat body za získané úrovně, zkuste jednu postavu naučit identifikaci nepřítele. Díky tomu můžete při soubojích sledovat jeho přesný počet zásahových bodů, později i obranné číslo a dokonce odolnost vůči různým druhům magie. Nemusíte pak zkoušet, co na kterou potvoru nejvíce platí, ale jednoduše si to přečtete a podle toho vedete útok. Neustále však mějte na paměti, v čem je vaše největší síla a budete-li mít smrtící dvojici rytířů, samozřejmě útočte zblízka, protože správný zásah pořádným mečem dokáže mnohdy víc než silné kouzlo.

Kouzla
Přestože systém kouzel z prvního Dungeon Mastera zůstal nepřekonán, zdejší kouzlení má něco do sebe. Kouzla několika skupin lze užívat v mnoha kombinacích, jejichž vypisování by zabralo příliš mnoho místa a času, a tak upozorním jen na ty nejzákladnější. Vždy mějte na paměti, s kým bojujete, a podle toho také používejte zbraně. Když po vás někdo metá firebally, nepočítejte s tím, že ho zneškodníte stejnou zbraní. Spíš vyzkoušejte několik různých kouzel a uvidíte, jak budou fungovat. Fyzicky slabé postavy vládnoucí magií řežte hlava nehlava svým rytířem, stejně tak i lučištníky, kteří by vás než ukuchtíte nějaké to kouzlo prošpikovali jak ražniči. Váš klerik by neměl zapomínat na ochranné prostředky jako “shield”, popřípadě “resistance to..”, velmi šikovné je také “wizard eye”, díky kterému nejenže na mapě uvidíte předměty, jež byste snadno přehlédli, ale také příšery, které se k vám přibližují, případně jsou tak daleko, že na ně z normálního výhledu nevidíte. Kouzlo “bless” zvýší vašim bojovníkům šanci zasažení soupeře a nenápadný “jump” využijete v nesnázích s terénem nebo při překonávání pastí.

Jestliže narazíte na skupinu nepřátel, z nichž alespoň jeden je silnější než vy, zkuste na něj kouzlo ”berserk”, po jehož zasažení se pustí do nejbližší postavy, ať už bojuje na jaké straně chce. Ne vždycky to samozřejmě vyjde, ale když se tak stane, můžete se jenom koukat, jak šílený nepřítel zmasakruje vlastní spojence a pak se notně oslaben vrhne na vás, abyste ho velmi snadno přemohli. Oblíbené kouzlo ”haste”, které partu na čas urychlí a tedy jí umožní více pohybů při souboji, zde nemá takový efekt, na jaký můžete být zvyklí z jiných her, navíc po jeho vypršení jsou všichni členové party unavení a vy se musíte buď někde vyspat nebo je magicky občerstvit, což není vždy možné.

Kouzla vyšších úrovní master a grandmaster jsou všechna velmi užitečná, jen si dávejte pozor na to, abyste se sami nevystavili jejich působení. Pozorně si čtěte jejich popis, účinky a použití a nepoužívejte je třeba jenom proto, že jsou efektní nebo hodně zahřmí :-).

Úkoly
Při plnění některých úkolů narazíte na nepříjemné zapeklitosti, které byste u M&M VII nečekali, protože se nikde předtím neobjevily. Až se vám například stane, že kdesi za zdí uvidíte po použití zmíněného kouzla “wizard eye” nepřítele nebo nějaké věci, rozhlédněte se kolem po stěnách, jestli neuvidíte skryté tlačítko. Některé tajné místnosti lze otevřít jednoduchým kliknutím na zeď, jindy musíte někde něco zmáčknout. Rozpomeňte se na nejrůznější přepínače a páčky v Dungeon Masterovi nebo na trojrozměrné adventury, kdy třeba stačilo jen zasunout knihu čouhající z knihovny.

Hodně úkolů, které přímo nesouvisejí s hlavním dějem, vůbec nemusíte dělat. Sice při nich získáte poměrně dost zkušeností, které se vám zúročí v důležitých soubojích, ale co se týče povyšování postav do jakýchsi vyšších tříd (například knight – cavalier), moc z toho mít nebudete, pokud nebudete mít v partě postavu, pro níž je úkol určen. Na druhou stranu jsou i úkoly, které musíte splnit, abyste se dostali na úroveň, kde už se můžete učit to, co jste předtím nemohli.

Dejte si pozor na podúkol v dolech Red Dwarf, kde musíte osvobodit zkamenělé trpaslíky a uvěznit nebezpečné medúzy ve spodním patře tím, že zničíte výtah. Nemusíte se tedy pachtit s nepříjemnými medúzami, zvlášť v případě, že neumíte “stone to flesh” – stačí proběhnout až do zadní místnosti, najít vrčící motor a zničit ho, proběhnout zpět, nechat se vyvést nahoru a spokojeně odejít. V žádném případě neodpočívejte ve spodním patře poté, co jste porušili motor výtahu. Medúzy vás sice nenapadnou, ale motor přestane pracovat. Pak už vám nezbude než nahrát pozici předtím.

Díky chybě ve hře se stává, že se na některých místech znovu objevuje již jednou rozmetaná armáda nepřítele. V mém případě se tak naštěstí stalo až poté, co jsem si s nimi vůbec nemusel dělat hlavu, protože to pro vytrénovanou partu nebyl žádný problém. Pravděpodobně se to stane i vám. Můžete s nimi tedy ztratit chvilku času a získat další zkušenosti, nebo je ignorujte a jednoduše skrz ně proběhněte.

Jak už bylo několikrát napsáno, Might & Magic VII je velmi rozsáhlá a komplexní hra. Pro ty, kteří by měli s hrou potíže i s využitím mých rad, máme pro nouzi nejvyšší k dispozici podrobný návod. Příjemnou zábavu.


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si letos můžete zahrát

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si let…

Mobilní hry se v dnešní době vyrovnají mnoha počítačovým i konzolovým kouskům. Jaký si ale vybrat? Tady jsou naše tipy na nejlepší hry pro mobily.

25.  11.  2020 | |19 N/A
Ladislav Novák
Nejlepší hryTémaMobily
Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahrát. Playstation, Xbox i Switch

Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahr…

12 her, které vám nesmí uniknout, pokud hrajete na herních konzolích. Našli jsme nejzajímavější pecky pro Playstation, Xbox i Switch.

19.  11.  2020 | |6 N/A
Martin Nahodil
Konzole
Hry zadarmo nebo se slevou: podzimní slevy na Steamu a Black Friday

Hry zadarmo nebo se slevou: podzimní slevy na Stea…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

27.  11.  2020 | |1 N/A
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce