Might & Magic VII: For Blood And Honor

Nejdelší dungeonová série se dočkala už sedmého pokračování a stále je co hrát. Ani tentokrát se nevyhnete plnění úkolů, které vám budou ztěžovat bytosti všech možných i nemožných barev a tvarů. Procházení rozlehlými prostorami poskytuje záruku dlouhodobé zábavy. Komplexní charakteristiky jednotlivých postav, inovovaný systém soubojů, spousta zajímavých lokací pro dobrodružné povahy, silný příběh zasazený do fantasy světa – tentokrát to vážně stojí za to.
Might & Magic VII: For Blood And Honor

Žánr: dungeon
Výrobce: New World Computing
Vydavatel: 3DO
3D akcelerace: D3D, EAX
Minimální konfigurace: P133, 32 MB RAM


Mezi hráči už se nenajde mnoho pamětníků, kteří by si dokázali vybavit první díly jedné z nejlegendárnější RPG sérií Might & Magic. Ne že by snad pomřeli nudou nebo se naopak uhráli u pátého dílu k smrti, ale přece jenom už za ty roky poněkud zestárli, pozakládali rodiny a někteří se možná už těší z toho, jak to těm jejich ratolestem hezky svědčí u počítače. Ať už se počítáte do skupiny tatínků nebo ratolestí, či snad s ničím výše uvedeným nesouhlasíte, vězte, že Might & Magic se letos, velice brzo po svém šestém, dočkal sedmého pokračování.

Je to sotva rok, co se na počítačové hardisky vrátil M&M svým šestým dílem, který sice zaujal, ale stále v něm byly patrné nevyužité rezervy a někdy možná nepříliš šťastné prvky. Firma New World Computing, jejíž jméno je spjato kromě M&M ještě například se sérií Heroes of M&M nebo hrou Army Men, se rozhodla pro rázný krok a namísto patche vydala další hru. Na první pohled byste řekli, že tentokrát pouze nastavili už hotovou kaši, ale každý, kdo si M&M VII pořádně zahraje, brzy zjistí, že tomu tak není a že tolik vylepšení by žádný patch nepřinesl, i kdyby byl sebepatchovitější.

Pro ty, kteří přicházejí s M&M poprvé do styku a většinu svého hráčského života promarnili u bezduchých 3D akcí nebo u vojenských strategií bez atmosféry, uvádím, že jde o velmi propracovaný ”dungeon”, který vedle pouze dvoudílného Dungeon Mastera a zřejmě již odepsané série Eye of the Beholder patří ke klasikám svého žánru. Díky svojí rozlehlosti a věrnosti pravidlům AD&D není rozhodně určen pro začátečníky, kteří se v něm snadno ztratí, a to dokonce i ti, kteří se už dávno považují za pokročilé. Proto se do hraní pouštějte s rozvahou a nemáte-li s podobnými hrami žádné zkušenosti, radši sáhněte po něčem jednodušším (zapomeňte na Baldur’s Gate). Abyste se necítili úplně ztraceni, připravil jsem rady a tipy, které vám mohou přijít vhod. Už při volbě družiny musíte pečlivě vybírat, protože všichni čtyři dobrodruzi s vámi budou po celou dobu hry a nikde nedostanete možnost vyměnit toho, kdo ostatním nestačí. Připraveno je dvacet postav čtyř různých ras, pro něž zvolíte dvě výchozí umění a jedno z devíti povolání. Při jejich volbě pamatujte na to, že některé rasy se na některá povolání vážně nehodí, aneb elf je vždycky lepší mág než rytíř. Poté samozřejmě můžete upravit schopnosti postav a kupříkladu zvýhodnit pro vás důležité vlastnosti na úkor těch méně důležitých. Pak už jenom vymyslet vhodná jména a hurá do hry.

Dívat se do očí je slušnost, ovšem v případě této medůzy je lepší být neslušný.      Město v oblacích, které střeží poletující andělé.

Nenechte se zmást intrem, tyhle věci se vás ještě dlouho nebudou týkat. Pro vás je důležité, že se nacházíte na samém počátku hry a zároveň i soutěže pro dobrodruhy, která spočívá ve splnění několika snadných úkolů. Odměnou pro nejrychlejšího budiž nic menšího než zámek Harmondale a městečko pod ním ležící. Co čert nechtěl, všichni vaši soupeři jsou nesmírně neschopní, a tak máte zase kde bydlet. Vlastnit ve hře celý zámek je nápad New World Computing, který už realizovali v jednom ze starších dílů M&M a teď se k němu opět vrátili. Tentokrát si ale budete muset svoje sídlo nejdřív dát do pucu, protože bývalý pán byl bordelář a navíc se tam usadila horda goblinů homelessáků, kteří po dobrém neodejdou. Což je ovšem voda na vaše čepele, a tak až z nich setřete poslední kapky krve, pustíte se do zušlechťování sídla. Žádost o pomoc vás zavádí až do dalekého města uprostřed nehostinných plání s duchy a hra se rozjíždí naplno. Dostáváte první úkoly a poznáváte spoustu lidí, kteří vám za peníze snesou modré z nebe. Téměř v každém městě najdete hospodu, kováře a zbrojíře, obchod s bylinkami a nějaké ty obyvatele, z nichž každý umí určité řemeslo, v němž vás po dosažení jistých zkušeností dokáže vyučit nebo vám alespoň zadá další úkol. Města mají svoje specifické problémy, takže v jednom vás odmění, když zabijete draka, který ”hlídá” město a nechá si za to platit naturáliemi (doslova), nebo někde jinde musíte například vyčistit sklepení od agresivních ještěrů. Takových menších úkolů dostanete desítky a pokud přímo nesouvisí s hlavním dějem, většinou je ani nemusíte plnit. Pokud je ale zvládnete, nakloníte si obyvatele, dostanou se vám do rukou cenné předměty a hlavně získáte potřebné zkušenosti, abyste mohli svoji partu rozvíjet. Vždyť to znáte.

M&M VII lze hrát několika způsoby. Můžete se jen tak poflakovat po světě a tu a tam si přivydělat zabitím netvora, na nějž město vypsalo odměnu, můžete se učit co nejvíce dovedností a snažit se v nich vypracovat až na nejvyšší úroveň a nebo, což je nejzajímavější, se budete držet děje, který vás postupně provede přes všechna místa a sám vás donutí, abyste se rozvíjeli. Noví pánové z Harmondale nejprve nemají důvěru ani svého obyvatelstva, natož pak okolních vládců. Svými činy si však záhy získáte jejich pozornost, a to včetně královny, pod jejíž vládu spadáte. Ani nevíte, jak se ocitnete uprostřed politických sporů právě mezi královnou a elfím králem, který si dělá nárok na trůn. Oba by rádi využili vaše služby a rozhodnutí je na vás. Navíc náhle umírá moudrý soudce, který tyto dva národy vždy dokázal rozsoudit a udržet mír, a tak se zdá, že válka je nevyhnutelná. Děj hry však není úplně přímočarý a právě v momentě umrtí soudce se musíte rozhodnout, jestli se vydáte kladnou nebo zápornou cestou, podle čehož pak budete získávat další dovednosti, to znamená, že se po zvolení záporňáků můžete stát nájemnými vrahy, což v případě opačné volby nelze.

M&M VII sice má jasný a zřetelný příběh, takže se vám nestane, že si najednou uvědomíte, že hrajete jenom proto, abyste hráli a ne proto, abyste plnili nějaký daný cíl, ovšem díky rozlehlosti celé hry a nutnosti plnit velké množství úkolů se dějový vývoj tak natahuje, že po několika dnech hraní zjistíte, že se toho vlastně zatím až tolik neudálo. Spoustu času trávíte na cestách a v hospodách, které jsou jediným místem, kde si můžete ve městě zdřímnout, a to ne kvůli odpočinku (pokud s sebou máte dost jídla, nemusíte spát vůbec), ale kvůli zabití času. Když totiž dorazíte do města až po šesté hodině, kdy všichni obchodníci zavírají krám, můžete se maximálně poflakovat bezcílně kolem, nebo v hospodě přečkat do rána. Ceny za nocleh jsou naštěstí zanedbatelné a času máte habaděj.

Ještě jednou mi řeknete, že jsem dřevo, a uvidíte!      Taková pěkná charakteristika.

Vzhledem k množství měst, důležitých míst a jejich vzdálenostem zde kupodivu nenajdete žádnou mapu, po níž byste se mohli orientovat. Buď si budete muset všechna města projít a zapamatovat si, jak jste se tam dostali a odkud je tam nejblíž, nebo se spolehnete na koňskou či lodní dopravu, kterou nabízí každé větší město. Problém je v tom, že každý den se jede někam jinam a když nechcete jít pěšky, na odvoz si někdy docela počkáte. Je to nešikovné a zdlouhavé, ovšem realistické.

Velkým kladem hry je rozmanitost míst, kam během svého dobrodružství zavítáte. Svoje města tu mají nejen lidé, ale i elfové nebo trpaslíci, a přestože se v nich setkáte vždy se stejnými typy obchodů, mají svoje specifika, jako například nabízený sortiment či třeba speciální budovy se speciálními lidmi. Některá města, nebo lépe řečeno vesnice, se nachází mimo hlavní ”turistické tratě”, skryté za kopci a horami nebo dokonce pod či nad zemí. Proto se nebojte, že ačkoliv trávíte většinu času pod širým nebem, přijdete o klasické bloudění tunely a štolami, které má každý hráč dungeonů nejraději. V Rudých dolech zachraňujete trpaslíky, v katakombách pod kostely probouzíte vampíry, v kanalizaci pod městem hledáte krále zlodějů. S postupem hry navštěvujete i nově přístupná místa, jako například město mágů Celeste, které je ukryto v mracích, kilometry nad zemí, nebo Evernmoonské ostrovy, kam vás lodní kapitán převeze, až když mu přinesete mapu cesty.

Pokud jste před rokem hráli M&M VI, asi budete v prvních chvílích zklamáni. Graficky se toho totiž mnoho nezměnilo, pouze přibyla podpora 3D karet, která tu citelně chyběla a nachází své uplatnění především u efektního ztvárnění kouzel a jiných světelných efektů. Velmi pěkná jsou také ručně kreslená fantasy menu a obličeje hrdinů, stejně jako animované obrazy objevující se při vstupech do domů, obchodů a zámků.

Zdejší 3D engine není na první pohled nijak výjimečný, a není takový ani na pohled druhý, ovšem co se cení, je absence věčného neduhu 3D her, čímž myslím špatné umísťováním objektu do prostoru, které se projevuje ze zdí čnícími postavami ve vedlejší místnosti a podobnými ”zázraky”. Při obrovských rozlohách prostor ve hře to určitě nebylo lehké uhlídat.

Po zvukové stránce si nemohu M&M VII vynachválit. Už od začátku hry vás uchvátí na SB Live! neuvěřitelně znějící klasická hudba, jejíž jediná chyba je v tom, že nezní po celou dobu hry; to ale může být způsobeno chybou v programu a jak se za chvíli dočtete, nebylo by to nic překvapujícího. Během hraní slyšíte množství samplů a namluvených hlášek od NPC a především od vlastních hrdinů. Už při výběru party na vás každý adept křičí, abyste vybrali právě jeho a vy si o něm můžete udělat obrázek nejen... ehm... z obrázku, ale i podle jeho projevu. V průběhu hry pak tu a tam někdo prohodí pár slov nebo hlásí svoje pocity, případně heká, křičí nebo upozorňuje na svůj kritický stav při soubojích.

Věc, které si brzy všimnete, je inteligence nepřátel a nejrůznějších potvor. Poprvé v sérii se vám může stát, že vejdete do místnosti a namísto toho, aby se na vás všichni její obyvatelé vrhli, vyřizují si mezi sebou nějaké účty a už je na vás, jestli se budete jen dívat, nebo pomůžete slabšímu, který pro vás pak bude snadnou záležitostí. Bohužel se stává, jako například v Nighonských tunelech, že se zapojíte do bitvy mezi spřátelenou rasou a vetřelci a přitom neúmyslně zasáhnete toho, na jehož straně bojujete. V tu chvíli se obrátí proti vám i on a celá jeho rasa a je pak už jedno, že všechny vetřelce zlikvidujete, budou na vás útočit.

Co se týče soubojů, nově si můžete vybrat mezi realtimovým nebo tahovým provedením. Zatímco v tahovém módu máte na všechno dost času (který potřebujete na míchání lektvarů a kouzlení), realtimový využijete buď proti opravdu slabým soupeřům nebo naopak mnohem silnějším a početnějším, kdy by pro vás setrvání na jednom místě znamenalo už v prvním kole smrt. Každý ať si vybere to, co mu vyhovuje.

Postavy ze hry naznačují nadcházející dobrodružství.      Takže dámy si dají odchod a pánové račte vstoupit.

Dosud se může zdát, že M&M VII je vlastně dokonalá hra. Ovšem stejně jako všude, i zde existuje alespoň jedno ale. A je to ALE pořádně velké. Jestliže jste hráli šestý díl série, možná už víte, kde bude zakopaný pes. New World Computing rozhodně nepatří mezi firmy, které by se daly označit jako perfekcionalistické nebo precizní. Jejich poslední dva Might & Magicy obsahovaly obrovské množství chyb, které i při vědomí, o jak moc složitou hru běží, nelze tolerovat. Ono totiž mnohokrát nejde pouze o to, že se na některá nedůležitá místa nedostanete díky tomu, že najednou narazíte do neviditelné zdi, ale chyby jsou mnohem závažnějšího rázu. Na některých počítačích má program obrovské problémy s hardwarovým urychlováním grafiky. Textury se různě nahrávají přes sebe nebo na místa, kam rozhodně nepatří. Ono procházet se pod oblohou, na níž je roztažena textura postavičky s mečem je poměrně zajímavá zkušenost, ale přiznejme si, že při koupi téhle hry očekáváte něco jiného. Autoři navíc dost nešikovně vyřešili sitauce, kdy se hráč snaží dostat na klíčové místo dříve než by díky ději měl a namísto alespoň částečně vysvětlujících opatření vše řeší snad tím nejhorším možným způsobem, takže se vám může stát, že stojíte přede dveřmi a když je chcete otevřít, hra na to nijak nereaguje. Jakoby tam byla obyčejná zeď. To však stále není to nejhorší. Chyba, která vám dokáže zkazit rozehranou hru a s níž opravdu nic nezmůžete, se týká vašich postav. Přestavte si, že několik týdnů se pipláte se zvyšováním schopností hrdinů a z ničeho nic jednomu z nich všechny klesnou na 1. Zkušený dungeonista sice ihned předpokládá, že postavu někdo zaklel nebo že používá zakletý předmět, avšak nic takového. V sebelepším kostele, kde jsou schopni probudit k životu zkamenělého člověka, se chovají, jako byste byli zdraví jak rybička, a hra samotná tvrdí, že všichni z party jsou v pořádku. Nezbývá tedy než nahrát starší pozici nebo využít magických předmětů a oblečení a charakteristiky zvýšit uměle. To se však nikdy úplně nepovede a co se týče uložených pozic, většinou už nebývají v době zjištění této chyby k dispozici. A aby to bylo ještě horší, neexistuje žádný editor postav ani autoři nepřípravují patch. To není zrovna příkladný postoj k zákazníkovi.

Might & Magic VII má všem dungeonistům přese všechny nepříjemné chyby hodně co říct. Není tak rozsáhlý jako šestý díl, ovšem pořád to bohatě stačí na to, abyste u něj strávili celou dovolenou. Náležitá složitost nejrůznějších charakteristik, skvělý systém vylepšování postav a komplikované úkoly, to všechno je znakem sedmého M&M a to všechno máme moc rádi. Do té doby, než vyjde Wizardry 8, bude určitě co hrát.

4/5

Grafika ŚŤŽŹ…
Zvuky ŚŤŽŹ…
Hudba ŚŤŽŹ

ŚŤŽŹ…

Hratelnost ŚŤŽŹ

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si letos můžete zahrát

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si let…

Mobilní hry se v dnešní době vyrovnají mnoha počítačovým i konzolovým kouskům. Jaký si ale vybrat? Tady jsou naše tipy na nejlepší hry pro mobily.

25.  11.  2020 | |19 N/A
Ladislav Novák
Nejlepší hryTémaMobily
Hry zadarmo nebo se slevou: podzimní slevy na Steamu a Black Friday

Hry zadarmo nebo se slevou: podzimní slevy na Stea…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

27.  11.  2020 | |1 N/A
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce
Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahrát. Playstation, Xbox i Switch

Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahr…

12 her, které vám nesmí uniknout, pokud hrajete na herních konzolích. Našli jsme nejzajímavější pecky pro Playstation, Xbox i Switch.

19.  11.  2020 | |6 N/A
Martin Nahodil
Konzole