Mikromakro: vítejte ve Velkých Zlosynách | Recenze

• Inovativní
  • Neskutečně detailní mapa
  • Nápadité případy
  • Příjemná hrací doba

• Ve více než 2 hráčích slabší
8/10

MikroMakro se na trhu díky vydavatelství Mindok objevilo v prvním čtvrtletí letošního roku. Ještě před samotným uvedením jste si ale mohli vyzkoušet demoverzi, a to poněkud netradičně na webové stránce. My v redakci jsme z ní měli poněkud rozpačité dojmy a trochu se obávali, jak tohle může v reálu fungovat. K MikruMakru jsme tedy přistupovali s lehkou nedůvěrou, kterou nedokázaly rozptýlit poměrně nadšené reakce z řad hráčů, kteří už hru měli na stole. Hned zkraje recenze ale musíme říct, že během prvních dvou-tří scénářů už po nějakých pochybách nebylo ani stopy.

MikroMakro je hrou, která vás na první pohled zaujme už svou krabicí. Ta je ze všech stran pokryta černobílou mapou města, která je propracovaná do nejmenších detailů. Ba co víc, první případ můžete vyřešit právě na krabici! Jakmile zjistíte, kdo zabil prodavače burgerů, můžete se vrhnout na případy schované v krabici. Celkem na vás čeká 18 případů se stupňující se obtížností. První z nich slouží k seznámení s hrou, další 4 jsou rozjezdové. Postupem času případy nabírají na obtížnosti a zamotanosti, nečekejte ovšem žádné detektivní pátrání ve stylu třeba Kroniky zločinu.

Každý případ má vlastní sadu kartiček seřazených podle posloupnosti. Na úvodní kartičce je vždy obrázek oběti, další kartičky vám potom dávají návodné otázky k vyřešení případu. Například musíte zjistit, kde všude předtím oběť byla, nebo kde bydlí. Vaší pozornosti samozřejmě nejdou ani zločinci, v tomto případě především vrahové. Jak oběť zabili? Jak se dostali na místo činu? Najal si je někdo? Kde se nachází nyní? Častokrát se vám stane, že při hledání zjistíte odpovědi klidně i na více otázek dopředu. Pokud by vám obtížnost hry přišla příliš nízká, můžete si vyzkoušet další varianty obtížnosti, které jsou uvedeny v pravidlech. Jednou z nich je například i to, že se podíváte pouze na úvodní kartičku případu a celý zločin se tedy pokusíte vyřešit sami.

Nejdůležitější částí hry je mapa. Ta je opravdu obrovská a budete na ni potřebovat relativně velký stůl (je také možné mít část mapy složenou, ale toto řešení nám přišlo u složitějších případů dost nepraktické). V krabici najdete také malou lupu, kterou si můžete pomoct při hledání těch nejmenších detailů, my jsme ji však k hraní téměř nepotřebovali. Vzhledem k rozsáhlosti mapy při hraní oceníte především pozornost. Některé věci najdete hned, po jiných však budete muset pořádně pátrat – na mapě je toho totiž opravdu dost a snadno se stane, že vám něco na první, druhý i třetí pohled uteče. Nemusíte se ale bát, že byste se zasekli a dlouhou dobu nevěděli, jak dál. I ty nejsložitější případy nám zabraly maximálně 20 minut.

MikroMakro můžete hrát prakticky v jakémkoli počtu hráčů, z naší zkušenosti bychom ale ve více než dvou hráčích nehráli. Jak se říká, víc hlav víc ví, v tomto případě je ale problém v tom, že někdo může (a pravděpodobně bude) rychlejší než ostatní, takže na ně bude buď muset věčně čekat, nebo naopak bude věčně pozadu. Ve dvou hráčích je toto nebezpečí částečně eliminováno, navíc můžete o případech společně diskutovat o svých teoriích ohledně případu.

Na první pohled jsme se trochu báli, že 18 případů nebude dostačujících – i vzhledem k tomu, že první jsou spíše tréninkové. I tento předsudek však nakonec padl. MikroMakro jsme hráli necelý týden – za jeden den jsme stihli více případů, zhruba 3-4 a měli jsme i nějakou pauzu. Za cenu lehce přes šest stovek nám to přijde více než adekvátní zábava. Už nyní navíc existuje několik oficiálních doplňkových případů, navíc si můžete vymýšlet i své vlastní. Můžete například najít všechna zvířata, spočítat všechny dopravní prostředky a tak dále.

MikroMakro je opravdu nevšední zážitek a nebojíme se ho označit za jednu z nejinovativnějších her posledních let. Ve své podstatě jde jen o vyhledávání na obrovské mapě. Jednotlivé případy jsou ale moc pěkně vymyšlené, u některých se zasmějete, jiné vás zase rozesmutní, ale parádně drží hru pohromadě. MikroMakro zabaví stejně tak malé jako dospělé.

Jeden z nejinovativnějších deskoherních zážitků posledních let. Baví malé i velké, ostřílené hráče deskovek i nováčky. Přiměřená hrací doba, přiměřená cena... Jedinou vadou na kráse je slabší zážitek ve více než 2 hráčích.

Název: MikroMakro
Vydavatel: Mindok
Počet hráčů: 1-4