Miner Wars 2081- jen ambice nestačí (recenze)

Ambiciózní česká vesmírná střílečka Miner Wars 2081 konečně dorazila. Má něco do sebe, ale ve výsledku bude jen pro nejoddanější hráče.

Žijeme v krásné herní době. V době, kdy sice na jednu stranu blockbusterové hry trhají v prodejnosti jeden rekord za druhým, ale na druhou stranu se také formuje silná hráčská základna pro nezávislé vývojáře a malá studia, kteří navíc dostanou možnost být podporováni samotnými hráči přes projekty, jako je například Kickstarter. Ať už je kredibilita podobných projektů jakákoliv, vyplňují místo na herní scéně více než dobře.

Miner Wars 06.jpg

Vesmírný simulátor Miner Wars 2081 sice nepatří do skupiny her, které potřebovaly získat podporu přes Kickstarter a jím podobným projektům, nicméně vzhledem k velikosti československého studia Keen Software, jež za tímto titulem stojí, lze hovořit o malém nezávislém studiu. Jedním dechem nutno dodat, že se v Keen Software pustili do poměrně velkého a nelehkého úkolu, do kterého by se pravděpodobně větší studia bála investovat. Otázkou je, zda se risk vyplatil.

Budoucnost je ve vesmíru

Jak už název hry napovídá, děj se odehrává v budoucnosti. Abychom byli úplně přesní, 10 let poté, co byly zničeny všechny planety sluneční soustavy včetně naší Země.

Naštěstí (či naneštěstí) lidstvo nevymřelo a bývalé světové mocnosti se začínají rozprostírat i ve vesmíru a vystrkují drápky

Naštěstí (či naneštěstí) lidstvo nevymřelo a bývalé světové mocnosti se začínají rozprostírat i ve vesmíru a vystrkují drápky. I zde se tedy setkáváme s Rusy, Američany, Číňany a nechybí třeba ani křesťanské hnutí či jakási aliance Arabských států. Obrovská škoda, že autoři tento zajímavě vyhlížející model nijak dále příběhově nerozvinuli, takže je ve výsledku jedno, proti komu stojíte. Hlavní je přežít a udělat co největší škody nepříteli, ať už je jím právě kdokoliv.

Miner Wars 04.jpgMiner Wars 08.jpg 

Po krátkém intru jste hned vrženi do hry. Bohužel bez jakéhokoliv srozumitelného tutoriálu, či vysvětlení alespoň základních herních prvků. Upřímně řečeno nemám rád, když mě ve hrách na začátku vodí za ručičku a učí střílet, přebíjet a tak dále. Na druhou stranu v tomto typu her by alespoň základní tutoriál chybět určitě neměl.

Miner Wars 14.jpgMiner Wars 15.jpg

Když k tomu ještě přičteme poněkud zmatený start, při kterém se na vás valí ruské jednotky a vy se musíte urychleně chopit kormidla a kanónu, dovedu si představit, že hodně hráčů hru vzdá právě v tomto momentu. Nebudete vědět pořádně kam letíte, proč tam letíte, kdo a proč na vás vlastně útočí. Budete jen vědět, že máte střílet po těch červených čtverečkách, které symbolizují ruské vesmírné útočné lodě.

Budoucnost je náročná

Pokud jste přetrpěli těžký křest ohněm, bude vaše trpělivost odzkoušena náročností hry. Nepřátelé mají totiž prakticky neomylnou mušku, a ačkoliv pár lodí odpravíte poměrně rychle, hra se nebojí nasadit i ne tak úplně fér metody, na které nováček ještě není připraven. Takže si na vás za rohem obrovského asteroidu, kterým právě prolétáváte, počká hejno ruských lodí, které po vás začne pálit prakticky okamžitě. Než se stačíte otočit či někam schovat, štíty jsou fuč. No a potom je jen otázkou, kolik vteřin v nerovném boji ještě vydržíte. Pokud i přesto hru neodinstalujete, můžete se těšit na další mise.

Miner Wars 07.jpgMiner Wars 10.jpg

Ty nepřetékají nějakou těžkou dávkou originality a vesměs se dají charakterizovat jako: někam doleť, tam to všechno vymlať a vrať se. Až to provedeš, leť zase jinam a udělej čurbes zase tam. Občas se po vás bude chtít ubránit základnu, něco ukrást (což zase znamená někam doletět, vykropit všechno, co potkáte po cestě a vrátit se zpátky), nebo třeba něco transportovat.

Sice rozumím, že ve vesmírných akčních hrách nelze vymýšlet nějaké extrémně nápadité mise, ale vzhledem k tomu, že se autoři kasají plně zničitelným světem, ve kterém si můžete zkrátit cestu provrtáním se do jiné části asteroidu, je to zkrátka málo. Nota bene, když všechno rozhodně zničit nelze. Několikrát se mi stalo, že jsem chtěl nepřátelským lodím vpadnout do zad provrtáním se asteroidem. Hra však řekla rezolutně NE, tudy to prostě nepůjde, protože my designéři jsme tomu zkrátka nechtěli.

Budoucností jsou patche

Také engine VRAGE, který způsobil po úvodních trailerech velký zájem novinářské i hráčské obce na tom není kdovíjak. Hra ani na ultra grafické nastavení nevypadá nikterak úžasně a paradoxně se po grafické stránce opravdu blíží nejvíce svým stařičkým předchůdcům á la Freelancer. Také s optimalizací asi nebude úplně všechno v pořádku.

Hra ani na ultra grafické nastavení nevypadá nikterak úžasně

Vždyť na mojí sestavě, na které běželo například Far Cry 3 se svým obrovským herním světem na nejvyšší možné detaily bez jediného záseku, se Miner Wars 2081 sem tam nepříjemně škube a to především při video scénách. A to nemluvím o extrémně dlouhých nahrávacích časech. Ty jsou skutečně dlouhé a otravné.

Miner Wars 05.jpgMiner Wars 07.jpg

Miner Wars 2081 se od začátku tvářil jako nesmírně ambiciózní projekt, na který jsem se opravdu hodně těšil. Již s prvním spuštěním hry však přišlo nepříjemné vystřízlivění. Tuhá náročnost by nebyla tak na škodu, ale nic se nesmí přehánět a už dlouho jsem tolikrát neumřel na nejlehčí úroveň jako zde. A to už jsem se před dlouhou dobou přehoupnul do druhé desítky svých herních let.

Bohužel to vypadá, že se Keen Software House poněkud unáhlili a vydali nedoladěný titul, který má spoustu zajímavých částí a premis, které však ve výsledku nevyužijí svůj potenciál a vyzní do prázdna. Možná se z této hry za pár let vytvoří kult, spousta chyb bude odstraněna patchi a přijde i opravdový multiplayer (momentálně k dispozici jen co-op multiplayer s dalšími bugy, jako je zasekávání lodí do stěn apod.). V momentální fázi se ovšem jedná o hru, kterou si troufnu doporučit jen opravdovým patriotům, kteří hrají všechny hry z českých studiíí, nebo vesmírným fanatikům, co mají právě koupené výkonné PC železo.

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: Akce, RPG, Strategie | mix tří žánrů
Výrobce: Keen Software House | Webové stránky hry
Začátek prodeje: listopad 2012
  • připomenutí titulů jako Freelancer
  • spousta zajímavých nápadů
  • nedotažení zajímavých nápadů
  • špatná optimalizace
  • směšný a možná i urážlivý dabing s divnými akcenty
  • absence multiplayeru
  • nutnost neustálého připojení k internetu
Související články
  1. Česká vesmírná akce Miner Wars 2081 vyjde na konci listopadu
  2. Česká vesmírná akce Miner Wars 2081 ukazuje kooperativní hru
  3. Česká hra Miner Wars 2081 vypadá stále lépe a lépe
  4. Miner Wars ukazuje nitro vesmírných stanic Ruska a Číny
  5. Keen Soft House otevře pobočku v Praze
  6. Preview: Miner Wars 2081 - vesmírné dobrodružství

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 nejšílenějších pařeb, které si můžete zahrát na Steamu

8 nejšílenějších pařeb, které si můžet…

Během letošního roku se Valve rozhodlo, že Steam Greenlight neplní tu roli, kterou od něj požadovalo. Skrz něj se na Steam totiž dostávaly opravdové zrůdnosti, jako třeba simulátor kamene. Tomu měla zabránit nová služba jménem Steam Direct. Jak si můžete všimnout, opět jim to tak úplně nevyšlo, a i nadále tak v nejpopulárnější digitální distribuci PC her naleznete unikátní šílenosti. Nabízíme vám ty nejbizarnější z nich!

14.  9.  2017 | | 7 N/A
9 věcí, které ve hrách zaručeně zvednou krevní tlak

9 věcí, které ve hrách zaručeně zvedno…

Všichni to znáte. Užíváte si epický souboj s bossem, a pak se něco pos.... Vybrali jsme největší podpásovky herního průmyslu.

22.  9.  2017 | | 9 N/A
Project Cars 2: závodní hra roku? (recenze)

Project Cars 2: závodní hra roku? (rec…

Na startovní čáru se nám řadí letošní první velký favorit na titul závodní hry roku 2017. Alespoň tedy papírově. Dlouho očekávané pokračování závodního simulátoru Project Cars je na světě. Jak tedy dopadl?

včera | | 17 N/A
Kontroverze ve hrách napříč časem aneb co to hraješ!

Kontroverze ve hrách napříč časem aneb…

Kontroverzní témata a hry. Něco, co přiláká jak stovky zákazníků, tak moralistů a kritiků. Jak se má situace v moderní společnosti?

20.  9.  2017 | | 5 N/A
7 nejděsivějších herních zážitků, které nesmíte hrát v noci

7 nejděsivějších herních zážitků, kter…

Strach a hrůza patří spíše k nepříjemným a nechtěným pocitům. Přesto je ovšem mnohdy záměrně vyhledáváme a jejich přítomnost si doslova užíváme, což je vlastně jeden z velkých paradoxů zábavního průmyslu. Hororové zážitky nás naplňují a přitahují zároveň, a to v jakékoli podobě. Pojďme si připomenout ty nejděsivější hry, které si lze v rámci videoher můžeme užít.

12.  9.  2017 | | 6 N/A
WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

Nasaďte helmu, zapněte pásy a připravte se ke startu. Nový ročník WRC je konečně tady. A tak se ptáme, má v letošní konkurenci závodních her šanci na úspěch?

18.  9.  2017 | | 1 N/A
Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

Herní filosofie: samotářské zážitky ži…

Byl tady Skyrim, bylo tady Divinity a teď tady máme třeba Uncharted. Singleplayer zkrátka stále táhne, nyní snad možná ještě více než kdy dříve.

16.  9.  2017 | | 7 N/A
Humble Bundle má slevy na hry od Bethesdy, Dooma a Wolfa koupíte za pár kaček

Humble Bundle má slevy na hry od Bethe…

Humble Bundle nás často těší skvělým akcemi a slevami na hry starší i nové a nyní se do víru dění přidala Bethesda se svým zástupem hitů.

18.  9.  2017 | | 1 N/A