Miner Wars 2081- jen ambice nestačí (recenze)

vytisknout velikost písma
Ambiciózní česká vesmírná střílečka Miner Wars 2081 konečně dorazila. Má něco do sebe, ale ve výsledku bude jen pro nejoddanější hráče.

Žijeme v krásné herní době. V době, kdy sice na jednu stranu blockbusterové hry trhají v prodejnosti jeden rekord za druhým, ale na druhou stranu se také formuje silná hráčská základna pro nezávislé vývojáře a malá studia, kteří navíc dostanou možnost být podporováni samotnými hráči přes projekty, jako je například Kickstarter. Ať už je kredibilita podobných projektů jakákoliv, vyplňují místo na herní scéně více než dobře.

Miner Wars 06.jpg

Vesmírný simulátor Miner Wars 2081 sice nepatří do skupiny her, které potřebovaly získat podporu přes Kickstarter a jím podobným projektům, nicméně vzhledem k velikosti československého studia Keen Software, jež za tímto titulem stojí, lze hovořit o malém nezávislém studiu. Jedním dechem nutno dodat, že se v Keen Software pustili do poměrně velkého a nelehkého úkolu, do kterého by se pravděpodobně větší studia bála investovat. Otázkou je, zda se risk vyplatil.

Budoucnost je ve vesmíru

Jak už název hry napovídá, děj se odehrává v budoucnosti. Abychom byli úplně přesní, 10 let poté, co byly zničeny všechny planety sluneční soustavy včetně naší Země.

Naštěstí (či naneštěstí) lidstvo nevymřelo a bývalé světové mocnosti se začínají rozprostírat i ve vesmíru a vystrkují drápky

Naštěstí (či naneštěstí) lidstvo nevymřelo a bývalé světové mocnosti se začínají rozprostírat i ve vesmíru a vystrkují drápky. I zde se tedy setkáváme s Rusy, Američany, Číňany a nechybí třeba ani křesťanské hnutí či jakási aliance Arabských států. Obrovská škoda, že autoři tento zajímavě vyhlížející model nijak dále příběhově nerozvinuli, takže je ve výsledku jedno, proti komu stojíte. Hlavní je přežít a udělat co největší škody nepříteli, ať už je jím právě kdokoliv.

Miner Wars 04.jpgMiner Wars 08.jpg 

Po krátkém intru jste hned vrženi do hry. Bohužel bez jakéhokoliv srozumitelného tutoriálu, či vysvětlení alespoň základních herních prvků. Upřímně řečeno nemám rád, když mě ve hrách na začátku vodí za ručičku a učí střílet, přebíjet a tak dále. Na druhou stranu v tomto typu her by alespoň základní tutoriál chybět určitě neměl.

Miner Wars 14.jpgMiner Wars 15.jpg

Když k tomu ještě přičteme poněkud zmatený start, při kterém se na vás valí ruské jednotky a vy se musíte urychleně chopit kormidla a kanónu, dovedu si představit, že hodně hráčů hru vzdá právě v tomto momentu. Nebudete vědět pořádně kam letíte, proč tam letíte, kdo a proč na vás vlastně útočí. Budete jen vědět, že máte střílet po těch červených čtverečkách, které symbolizují ruské vesmírné útočné lodě.

Budoucnost je náročná

Pokud jste přetrpěli těžký křest ohněm, bude vaše trpělivost odzkoušena náročností hry. Nepřátelé mají totiž prakticky neomylnou mušku, a ačkoliv pár lodí odpravíte poměrně rychle, hra se nebojí nasadit i ne tak úplně fér metody, na které nováček ještě není připraven. Takže si na vás za rohem obrovského asteroidu, kterým právě prolétáváte, počká hejno ruských lodí, které po vás začne pálit prakticky okamžitě. Než se stačíte otočit či někam schovat, štíty jsou fuč. No a potom je jen otázkou, kolik vteřin v nerovném boji ještě vydržíte. Pokud i přesto hru neodinstalujete, můžete se těšit na další mise.

Miner Wars 07.jpgMiner Wars 10.jpg

Ty nepřetékají nějakou těžkou dávkou originality a vesměs se dají charakterizovat jako: někam doleť, tam to všechno vymlať a vrať se. Až to provedeš, leť zase jinam a udělej čurbes zase tam. Občas se po vás bude chtít ubránit základnu, něco ukrást (což zase znamená někam doletět, vykropit všechno, co potkáte po cestě a vrátit se zpátky), nebo třeba něco transportovat.

Sice rozumím, že ve vesmírných akčních hrách nelze vymýšlet nějaké extrémně nápadité mise, ale vzhledem k tomu, že se autoři kasají plně zničitelným světem, ve kterém si můžete zkrátit cestu provrtáním se do jiné části asteroidu, je to zkrátka málo. Nota bene, když všechno rozhodně zničit nelze. Několikrát se mi stalo, že jsem chtěl nepřátelským lodím vpadnout do zad provrtáním se asteroidem. Hra však řekla rezolutně NE, tudy to prostě nepůjde, protože my designéři jsme tomu zkrátka nechtěli.

Budoucností jsou patche

Také engine VRAGE, který způsobil po úvodních trailerech velký zájem novinářské i hráčské obce na tom není kdovíjak. Hra ani na ultra grafické nastavení nevypadá nikterak úžasně a paradoxně se po grafické stránce opravdu blíží nejvíce svým stařičkým předchůdcům á la Freelancer. Také s optimalizací asi nebude úplně všechno v pořádku.

Hra ani na ultra grafické nastavení nevypadá nikterak úžasně

Vždyť na mojí sestavě, na které běželo například Far Cry 3 se svým obrovským herním světem na nejvyšší možné detaily bez jediného záseku, se Miner Wars 2081 sem tam nepříjemně škube a to především při video scénách. A to nemluvím o extrémně dlouhých nahrávacích časech. Ty jsou skutečně dlouhé a otravné.

Miner Wars 05.jpgMiner Wars 07.jpg

Miner Wars 2081 se od začátku tvářil jako nesmírně ambiciózní projekt, na který jsem se opravdu hodně těšil. Již s prvním spuštěním hry však přišlo nepříjemné vystřízlivění. Tuhá náročnost by nebyla tak na škodu, ale nic se nesmí přehánět a už dlouho jsem tolikrát neumřel na nejlehčí úroveň jako zde. A to už jsem se před dlouhou dobou přehoupnul do druhé desítky svých herních let.

Bohužel to vypadá, že se Keen Software House poněkud unáhlili a vydali nedoladěný titul, který má spoustu zajímavých částí a premis, které však ve výsledku nevyužijí svůj potenciál a vyzní do prázdna. Možná se z této hry za pár let vytvoří kult, spousta chyb bude odstraněna patchi a přijde i opravdový multiplayer (momentálně k dispozici jen co-op multiplayer s dalšími bugy, jako je zasekávání lodí do stěn apod.). V momentální fázi se ovšem jedná o hru, kterou si troufnu doporučit jen opravdovým patriotům, kteří hrají všechny hry z českých studiíí, nebo vesmírným fanatikům, co mají právě koupené výkonné PC železo.

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: Akce, RPG, Strategie | mix tří žánrů
Výrobce: Keen Software House | Webové stránky hry
Začátek prodeje: listopad 2012
  • připomenutí titulů jako Freelancer
  • spousta zajímavých nápadů
  • nedotažení zajímavých nápadů
  • špatná optimalizace
  • směšný a možná i urážlivý dabing s divnými akcenty
  • absence multiplayeru
  • nutnost neustálého připojení k internetu
Související články
  1. Česká vesmírná akce Miner Wars 2081 vyjde na konci listopadu
  2. Česká vesmírná akce Miner Wars 2081 ukazuje kooperativní hru
  3. Česká hra Miner Wars 2081 vypadá stále lépe a lépe
  4. Miner Wars ukazuje nitro vesmírných stanic Ruska a Číny
  5. Keen Soft House otevře pobočku v Praze
  6. Preview: Miner Wars 2081 - vesmírné dobrodružství

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 důvodů, proč běžet do obchodu pro Nintendo Switch

10 důvodů, proč běžet do obchodu pro N…

Nintendo Switch představuje nový svěží herní zážitek, který se velmi liší od hraní na Xbox One a PS4. Přinášíme vám 10 důvodů, proč byste si tuto konzoli měli koupit.

12.  7.  2017 | | 16 N/A
TES Online: Morrowind – návrat do známého světa (recenze)

TES Online: Morrowind – návrat do znám…

MMORPG The Elder Scrolls Online se dočkalo svého nového rozšíření Morrowind, díky kterému se hra obohatila o nový pestrý svět a o novou třídu. Stojí za to vrátit se do Tamrielu?

10.  7.  2017 | | 2 N/A
10 důvodů, proč s koupí Nintendo Switch ještě počkat

10 důvodů, proč s koupí Nintendo Switc…

Nintendo Switch je velmi zajímavá konzole, což nás inspirovalo k článku o tom, proč byste si tuto konzoli měli koupit. Z jiného úhlu pohledu však trpí mnoha chybami, kvůli kterým byste si ji naopak určitě kupovat neměli.

17.  7.  2017 | | 5 N/A
Virtuální realita na E3: nejzajímavější pecky veletrhu

Virtuální realita na E3: nejzajímavějš…

Na letošní E3 se nezapomnělo ani na fanoušky virtuální reality. Na konferencích se jim sice nevěnovalo valné množství pozornosti, ale i tak se mezi oznámenými tituly objevilo pár dobře vypadajících kousků. Je libo pecky od Bethesdy jako je Fallout nebo Doom ve VR? A co takhle nějaké exkluzivity na PSVR? To všechno tady najdete.

14.  7.  2017 |
Apple znovuobjevil rozšířenou realitu. Vývojáři už předvádí parádní aplikace

Apple znovuobjevil rozšířenou realitu.…

Apple pravděpodobně přetransformuje další důležitý segment - rozšířenou realitu.

16.  7.  2017 | | 2 N/A
Nový rekord! Valve po letní slevové akci zabanovalo přes 40 tisíc uživatelů

Nový rekord! Valve po letní slevové ak…

Anti-Cheat systém společnosti Valve se překonal, zabanováno bylo rekordních 40 tisíc uživatelů.

11.  7.  2017 | | 5 N/A
Herní agenda: výhled na sportovní a závodní pecky roku

Herní agenda: výhled na sportovní a zá…

Jako každý rok nás čeká na podzim nálož sportovních her. Čeká nás letos nějaké extra překvapení, nebo prostě dostaneme „jen“ další díly již zaběhlých značek? Čtěte dál a dozvíte se více!

20.  7.  2017 |
Star Wars Battlefront II: E3 dojmy z hvězdných válek

Star Wars Battlefront II: E3 dojmy z h…

Jednou z nejočekávanějších her od Electronic Arts je v současnosti jednoznačně druhý díl Battlefrontu. Ve dvojce bychom se měli dočkat všech těch věcí, které v jedničce tak chyběly. Singleplayerová kampaň, více obsahu v kooperačním a multiplayerovém režimu a k tomu spousta menších vychytávek. Pojďme si to hezky rozebrat.

15.  7.  2017 |