Minority Report – Brutality Report

Rok 2054, všudypřítomná a řádně vlezlá reklama, nový styl bydlení, futuristická vozidla a žádná zločinnost. To je Washington, D. C. v polovině tohoto století a nová hra pro konzole od tvůrců povedeného Spiderman: The Movie. Jak je na tom další filmová licence s velkým příběhovým i designovým potenciálem, to se dočtete právě zde.
Minority Report – Brutality Report

Platforma: GameCube
Multiplayer: Ne
Vibrace: Ano
Výrobce: Treyarch
Distribuce: Activision
Homepage:
http://www.treyarch.com/ourgames/minorityreport/

Nejraděj bych ho zabil!

Řekli jste si někdy o někom něco podobného? V roce 2054 jsou podobná „přání otcem myšlenky a matkou činu“ přebírána trojicí tušitelů, nadaných jedinců, kteří dokáží vidět budoucnost. Tito jedinci jsou umístěni ve vyživovací nádrži a připojeni na složitý systém počítačů, které zachytávají jejich vidění a převádí útržky „vzpomínek na budoucnost“ na displej ve velícím středisku. Tam vládne pevnou rukou John Anderton, v podstatě šéf policie, který v těch vidinách musí najít smysl a najít potencionálního vraha dříve, než uskuteční čin, který se mu teprve rodí v hlavě...

Světelné efekty nejsou příliš dynamické.     Efektní zásah z omračující pistole.

Světelné efekty nejsou příliš dynamické. * Efektní zásah z omračující pistole.

Zdánlivě bezchybný systém tří nezávislých Tušitelů má své chybky – když se neshodnou na vidění budoucnosti a jeden má jiné „vzpomínky“, než ti ostatní. Jde o tzv. Minority Report, který je okamžitě likvidován. Kdyby veřejnost věděla, že mohou být zatýkáni nevinní lidé, rozcupovala by velmi, velmi drahý projekt PreKrimu na cucky. Obětí (pochopitelně nevinou) právě takového menšinového záznamu má být sám John Anderton. Pravidelní návštěvníci kina už vědí, co bude dál. John se zachová podle podtitulu filmu – Everybody runs (každý utíká) a vyrazí v trysku očistit své jméno.

Film vs. licence

Ač se sluší prozrazovat pointu až na konci vyprávění, řeknu vám rovnou, že hra Minority Report je po stránce scénáristické velmi slabá. Jde tu jen o velmi volné převyprávění příběhu filmu. Ovšem ve filmu byl John Anderton (sice chabě), ale aspoň nějak psychologicky prokreslen. Ve hře byl obličej a v podstatě i role Toma Cruise nahrazena bezpohlavním bělovlasým drsňákem (mistr Top Gun by asi stál moc peněz), který má charisma smradlavé atletické tretry a je jakousi esencí recyklovaných akčních hrdinů z osmdesátých let.

Blitkobuch v akci.     Brokovnice je nejúčinnější palná zbraň.

Blitkobuch v akci. * Brokovnice je nejúčinnější palná zbraň.

Dokonce i bez hlavní hvězdy filmu se dají udělat skvělé filmové hry, příkladem za všechny je starší hra Blade Runner, která byla neuvěřitelně prodchnuta svou velkou předlohou. Žel v tomto případě si Treyarch hodně ušetřil práci. Zatímco v takovém Spiderman: The Movie, kde jdete z akce do akce v solidním akčně-komiksovém scénáři a nic moc na první pohled neskřípe, v téhle hře je to trochu jinak. Ačkoliv i Steven Spielberg natočil film s akčními prvky, akce není mottem příběhu, který by se dal žánrově zařadit spíše do kategorie sci-fi detektivky nebo thrilleru. Na to všechno ve hře Minority Report zapomeňte. Poněvadž se mi film líbil, bylo pro mě poněkud kyselým bonbónkem, že autoři nevyužili příležitost vytvořit variaci ve stylu System Shock či Deus Ex, k čemuž motiv prchajícího muže zákona v lehce kyberpunkovém světě přímo svádí. Ve hře nepovšimnutý motiv výměny očí a Andertonových hrátek s drogami by se dal rozvinout v jednoduché RPG prvky hry, konzolím za dost by dostály minihry s přeskakováním z Lexusu na Lexus a jinak by se John Anderton ukrýval ve stínech, vyhýbal detektorům očí a bojoval, jenom když by musel a snažil se přijít na to, kdo ho chce zničit. Místo toho tu máme:

Tři, dva, jedna... AKCE!

Čistokrevnou a dost brutální akční hru, kterou nejlépe vystihuje jedna scéna přibližně na konci první třetiny hry. Poté, co brutálně ukopete, zastřelíte a jinak usmrtíte asi sto lidí, přichází setkání s agentem FBI, který vás chce, jakožto „budoucího vraha“ dostat a postava Johna Andertona prohlásí: „Já nikoho nezabiju“. V kontextu dosavadního průběhu hry je to cynismus nejhrubšího zrna, doplněný následně tím, že rozstřílíte na puzzle policejní vznášedlo (tu velkou ulitu, co v ní létají policisté ve filmu).

Zpracování vody ničím nepřekvapí.     Úrovně jsou poměrně rozsáhlé, bez dodatečného načítání.

Zpracování vody ničím nepřekvapí. * Úrovně jsou poměrně rozsáhlé, bez dodatečného načítání.

Akce je tedy kaší, kterou se brodíte od jednoho drobného filmového momentu k druhému. Mezi setkáním s agentem, paní Růžovou, která vám prozradí, co vlastně je Minority Report, návratem do PreKrimu a tím ostatním běháte nebo létáte sem a tam a bojujete, bojujete a bojujete. V Treyarchu zapomněli, že ve Spider-manovi mezery mezi odkazy na film vyplňovali slušným komiksovým scénářem, nikoliv jen bohapustým WIM (World International Marathon).

Omračující pistole mne rozkládají na atomy.     Agent, co si myslí, že mi zabrání zabíjet.

Omračující pistole mne rozkládají na atomy. * Agent, co si myslí, že mi zabrání zabíjet.

Systém boje je, naštěstí pro hru, dost propracovaný. Většinu času budete útočit za pomoci bojových umění, což obnáší široké pole chvatů, za něž se nemusí stydět žádná „mlátička“. Ve většině případů ale budete bojovat proti více než jednomu protivníkovi, takže je třeba se rychle otáčet. Systém je podobný tomu ve Spider-manovi, jdete nebo letíte (díky filmovému raketovému vznášedlu) normálně navrženou 3D úrovní a vidíte korzující protivníky, což jsou obvykle lidé z PreKrimu, velcí policejní roboti, „špivouci“ (spyder bots) nebo strážníci. Jakmile nepřátele zjistí vaší přítomnost, slétnou se na vás jako vosy a začne boj muže proti muži, eventuelně muže proti robotu či ... Variací je hodně. Povětšinou jde o humanoidy, ozbrojené buďto nějakou palnou zbraní nebo „blitkobuškem“ (sickstick) či znalostí bojových umění. S postupujícím časem se navíc zlepšují, takže se nejen dokáží krýt před vašimi útoky, ale ještě umí použít i nějaké chvaty z aktivní sebeobrany (využijí váš kop k tomu, aby vás chytili za nohu a srazili na zem atp.). Nejsnáze rozeznáte funkce a schopnosti lidí z PreKrimu – barva nárameníků a počet „frček“ určují, jak drsný protivník je a co umí, modří jsou bojovníci na blízko, zelení mají blitkobuch, červení palné zbraně a žlutí hází špivouky.

Černý trh není všelék

Při boji se poměrně často stane, že vás obklíčí pět, šest policistů a zatímco vás někteří prohání blitkobušky a pěstmi, ostatní do vás z povzdálí pálí z kulometů, brokovnic a omračujících pistolí. Z hlediska taktiky protivníka proti tomuto postupu jistě nelze nic namítat, ovšem z hlediska hráče je to poněkud horší. Hra je hodně těžká, ze soubojů nemůžete utéct, jelikož další postup v úrovni (otevření dveří ad.) je často vázán na zlikvidování všech protivníků v místnosti. Tím se pochopitelně hra protiví už zmiňovanému heslu filmu „Everybody runs“. John Anderton se v této verzi drží spíše hesla „Everybody killed“.

Světlé stránky hry
  • propracovaný systém boje
  • vznášedlo
  • černý trh
  • pár věcí z filmu
Temné stránky hry
  • vrcholně nesympatický hrdina
  • málo osvěžujících prvků
  • duch filmu pohřben pod nánosy akce
  • samoúčelný návrh úrovní

Menším odlehčením může být nákup na černém trhu, kde utrácíte dolary, nalezené na různých tajných lokacích ve hře. Virtuální tržiště je přítomno v menu, takže se nemusíte nikam složitě dopravovat (ostatně, úrovně jsou přísně lineární), ale stačí si ušetřit na další speciální pohyby, krátkodobá či permanentní vylepšení či si koupit zbraně (ty ovšem po spotřebování střeliva zahodíte). V těžké situaci vám černý trh může nabídnout pomoc, ale dolarů je proklatě málo a až budete úroveň po deváté opakovat, je nutno se spoléhat spíše na železné nervy, které máte od narození.

Letadlo do každé rodiny

Treyarch si zaslouží pochválit za dobré přenesení osobního „vznášedla“ z filmu do hry. S tímto zařízením si užijete docela dost legrace a pohyb s ním je vyveden skutečně ve třech rozměrech, kdy control stickem ovládáte pohyb po ose x a c-stickem po ose y. Praktické a pochopitelné, musíte se ovšem chvilku zalétat.

Jedna ze záporných postav.     V kanálech strávíte poměrně dost času.

Jedna ze záporných postav. * V kanálech strávíte poměrně dost času.

Občas i při letu, ale zvláště při boji vám bude hru kazit špatná kamera, která má inteligenci správně vyvinuté „klapky“ (abych zůstal u toho filmového řemesla). Když je třeba, nehýbe se, když není, otáčí se do netušených úhlů. C-stickem lze sice vše napravit, ale tím přijdete o možnost hrát pravým palcem, což je v akční hře, kde tlačítka A, B, X plní úlohu útoku, dost podstatné.

Johne, upravte se

Hlavní postava, John Anderton, je mi vyloženě nesympatická. Neoholený platinový blonďák s výrazem patnáctkrát trestaného recidivisty se sklonem k brutalitě na jehňatech, by opravdu zasloužil basu. Jinak je grafické zpracování na docela dobré úrovni. Výborná je animace a hodně dobré jsou modely postav (hlavně animačních „koster“), pokud jim odpustíte, že jsou trochu „gumové“. Díky tomu ale můžete nepřítele hodit na velký květináč a on se správně prohne v zádech, zatímco ho kopete do hrudníku. Z grafických efektů vyniká ještě omračující pistole, poměrně pomalu putující střela „rozvlní“ vzduch, což je zde efektně zpracováno, nemluvě o tom, že pistole je ve filmu i ve hře velmi silná a odhodí protivníka několik metrů nebo ho katapultuje do vzduchu. V takových momentech má hra opravdu kouzlo – z otočky skopnete chlapíka s blitkobuškem na podlahu, načež plynule vytasíte pistoli, vystřelíte a odhodíte dalšího protivníka přes zábradlí. Shodou okolností je pod vámi desetimetrový sráz a tak už slyšíte jen vyděšený křik bývalého kolegy.

Roboti jsou vybaveni kulomety a pistolemi zároveň.     Let je asi nejzajímavější na celé hře.

Roboti jsou vybaveni kulomety a pistolemi zároveň. * Let je asi nejzajímavější na celé hře.

Asi šesti druhů bolestných výkřiků si ve hře užijete dost, budoucí umrlci mohou křičet Mono, Stereo nebo dokonce v Dolby Prologic II. Hudební doprovod je sterilní, nejvíce asi potěší bonusový videoklip s agresivnějším hardrockovým doprovodem od Apex Teory – i když je zvláštní, že reprodukovaný zvuk písně byl poněkud zastřený. Zajímalo by mne, zda za tím stojí špatná komprese nebo nevhodný mix.

Brutality Report

Hra Minority Report má poměrně povedený systém boje, který je ovšem následovníkem systému ze hry Spider-man. Vůbec, Minority Report je takovým slabším odvarem herního stylu, použitého při tvorbě hry o pavoučím muži. Přitom se ovšem vytratil mravokárný duch filmu Stevena Spielberga a hra sklouzla ke značné brutalitě, kdy likvidujete protivníky po desítkách, nejlépe tak, že je srazíte na zem a pak jim šlapete na hlavu nebo je za pomoci nadlidských chvatů vrháte přes celou místnost.

Někde v té přemíře násilí zmizela ta hezká část Minority Report a všudypřítomné reklamy na Lexus a Nokii to už nevylepší. Celkově zůstalo u mírně nadprůměrné „licenční“ hry, která osloví fanoušky akčních her mnohem více, než fanoušky filmového předchůdce, nedejbože P. K. Dicka.

Akce až do omrzení, málo invenční příběh i návrh úrovní a malá snaha o vytvoření kvalitní hry podle filmu čpí z každého rohu.

Grafika: 6/10
Hudba: 4/10
Zvuk: 5/10
Hratelnost: 4/10

Celkové hodnocení: 5/10

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě nikdy nevypadalo lépe

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě…

Grand Theft Auto 5 dostává grafické modifikace takřka každý měsíc. Nyní máte před sebou špičku současné tvorby - Project NVRX.

4.  11.  2017 | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 9 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Wolfenstein II: The New Colossus - natrhněte náckům sandál (recenze)

Wolfenstein II: The New Colossus - nat…

BJ je zpět. Brutálnější, naštvanější...a na vozíku. To vás ale nezachrání pane Adolfe!

3.  11.  2017 | | 3 N/A
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A