Mobility - strategický klenot z Německa

Pomalu ale jistě se stává skutečností předpověď, že počítačové hry nakonec zcela ovládnou svět zábavního průmyslu. A zábavní průmysl, jak známo, toť jeden z nejvýnosnějších dolů na peníze. To již dávno poznaly i soukromé firmy, které nejsou přímo z tohoto odvětví - např. Daimler Chrysler. Přináší však něco neobvyklého – takové malé velké SimCity zaměřené na dopravní situace.
Mobility - strategický klenot z Německa
Pomalu ale jistě se stává skutečností předpověď, že počítačové hry nakonec zcela ovládnou svět zábavního průmyslu. A zábavní průmysl, jak známo, toť jeden z nejvýnosnějších dolů na peníze. To již dávno poznaly i soukromé firmy, které nejsou přímo z tohoto odvětví - např. hračkářské (Mattel) a mnohé Hollywoodské firmy (viz. Fox Interactive), či třeba automobilky. Jednou z nich je i Daimler Chrysler. Jenže ten se neangažoval ve výrobě nějaké závodní hry, ale docela překvapivě strategie. A to ne jen tak ledajaké strategie - Mobility je totiž jakýmsi klonem SimCity, jenže zaměřeným ne tolik všeobecně na výstavbu celého města se všemi jeho nezbytnostmi, jako pouze na řešení dopravní situace.

MobilityMobility

Daimler Chrysler spolu s několika dalšími společnostmi dali jednomu německému multimediálnímu studiu jménem Glamus (http://www.glamus.de) za úkol vytvořit hru, která by dokonale simulovala městský dopravní aparát. Glamus se spojil s Bauhaus University of Weimar (německy umím jen velice sporadicky, ale řekl bych, že to bude jakási stavební univerzita) aby poskytla vědecké podklady. Nakonec se do všeho ještě se svou podporou zapojilo německé Ministerstvo pro školství a vědu - což je jistě obdivuhodný výkon.

Mobility má podtitul "A city in motion", což znamená "město v pohybu". Docela přesně vystihuje základ hry. Tím jsou totiž silnice, respektive ulice. Je to neobvyklé, ale je to tak. Vše se tady měří v poměru k silnicím. Nemůžete si dovolit postavit např. stadion příliš daleko od silnice - nedostalo by se k němu dostatečné množství lidí. Pokud není postaveno dostatečné množství komunikací, nebudou se k vám stěhovat lidé. Každý ze tří základních typů zón, které jsou stejné jako v SimCity - obytné, obchodní a průmyslové , musí mít přístup k silnici. Ty jsou zde taktéž tří typů - vedlejší, hlavní a čtyřpruhové. Každá silnice má jiné vlastnosti - na vedlejší a hlavní se může jezdit maximálně 50km/h, na čtyřpruhové to je až 70km/h a ještě k tomu na ní lze nastavit "plnou čáru" - pro autobusovou dopravu. Autobusy hrají v Mobility důležitou roli, lze stavět dva typy zastávek - "kryté" (které jsou znázorněny jakousi budkou) a "značkové" (ty jsou představovány pouze krychlovou značkou). Kryté je dobré stavět pouze sporadicky na opravdu frekventovaných místech, kdežto značkové se většinou dávají minimálně po jedné do každé delší ulice. Celá hra Mobility je poměrně komplikovaná záležitost, je to opravdu spíše simulace než hra pro zábavu, a tak je dále nutné definovat pravidelné autobusové linky, nakoupit autobusy, definovat intervaly, s jakými mají autobusy jednotlivé zastávky objíždět, nakonec je ještě možné definovat počet autobusů na jednu linku (některé linky jsou přeplněné, protože mají příliš velký interval, stačí ho snížit a nemusí se kupovat nové autobusy, ovšem pokud již interval snížit nejde, jsou nové stroje nutností). Autobusy lze nakupovat různých druhů - standardní, nízkopodlažní, poháněné vodíkem a nakonec elektrické (práce s linkami, ať už autobusovými či železničními, se zjevně velmi podobá Transport Tycoonu). U vodíkových a elektrických je však nejprve nutné investovat do výzkumu - který má každý tři stupně. Samozřejmě, že se výzkum v celé Mobility netýká pouze vodíkového a elektrického pohonu, dále je možné vynalézat snižování emisí, snižování spotřeby a teleworking (práce z domova).

MobilityMobility

Mimo silnic lze stavět i železnice - ty jsou však dosti drahé a osobně preferuji osobní dopravu. Ta je však na druhou stranu poměrně velmi náročná na "přidané služby", jako je parkování, půjčování aut, značení silnic, a postupem času se také dále vyvíjí - např. lze občanům udílet různé pobídky na koupi ekologičtějších typů vozů, s tím, že každému, kdo si takové auto koupí, zaplatíte část ceny. Propracovanost hry jde v tomto případě tak daleko, že různé ekologičtější neboli "alternativní" technologie lze podporovat reklamou, a to hned v několika médiích (tisk, rádio, televize) a samozřejmě za různou cenu. U silnic je také nutné stavět pravidelně parkovací prostory, na kterých se dá později ve hře velice slušně vydělávat. Ovšem radím vám - stavte parkoviště hned od začátku ta největší a co možná nejpravidelněji - později, když už jsem měl obrovské plochy zastavěné obytnými a obchodními zónami, jsem musel často celé bloky budov bourat jenom kvůli ... penězům :).

Aby bylo město kompletní, musíte samozřejmě stavět i další budovy, jako jsou parky, školy, sportovní a zábavní centra, obchodní domy, půjčovny vozů, a další. Většinou má každá z těchto budov tři různé velikosti a s tím tři různá grafická pojetí (o grafice se ale zmíním dále).

MobilityMobility

Ovládání Mobility je řešeno tzv. "gamebarem" v pravé dolní části obrazovky. Tam najdete malou mapku, tlačítka pro zooming (3 stupně), otáčení mapy a pro zobrazení 2D mapky (ze které lze vyčíst opět podobně jako v SC hustotu zalidnění v jednotlivých částech města, dopravní situaci, a další zajímavé údaje). Dále se v dolní části nacházejí informace o vašem kontě (v evropské měně euro), populace vašeho města a datum (hru začínáte v lednu 1999), tlačítka pro options a pro mizení gamebaru. Nad těmito řádky informací se nachází 6 hlavních tlačítek hry - první tři slouží pro stavbu budov (zóny, komunikace a zastávky, budovy), mezi nimi je informační malý grafík, o kterém si popovídáme za chvíli, a za ním následují další tři tlačítka - dopravní služby, management parkovišť a nakonec administrace městských financí.

První tři položky myslím žádné vysvětlení nepotřebují. Prostřední grafík je jakousi zmenšeninou okna "My City", které se zobrazí, pokud na grafík kliknete. Můžete si v něm přečíst informace o kvalitě života a komunikací ve vašem městě a nechat si zobrazit další grafy (tedy jednoduše řečeno je to okno pro maniaky a grafomany:). Tři tlačítka napravo od grafiku představují přístup k administrativním záležitostem. První vám zobrazí informace o autobusové/vlakové dopravě a o alternativních konceptech. V druhém se stanete všemocnými pány nad všemi majiteli osobních vozů, protože odtamtud lze ovlivňovat ceny za parkování a další užitečné věci, na kterých se dá hodně vydělat. A závěrečná "administrace městských financí" je vrcholem veškerého vašeho snažení - v ní se dozvídáte finanční situaci vašeho města, určujete výšku daní (jak daní pro obyvatele, tak daní např. za auto či za benzín), zadáváte výzkumy, definujete maximální rychlost jízdy ve městě a určujete výši "ekologických" pobídek.

MobilityMobility

Konečně se dostáváme ke grafice Mobility. Myslím, že sami uznáte, že jí není naprosto co vytknout. Je to prostě klasická ukázka německé pečlivosti a smyslu pro detail. Jen se porozhlédněte po okolních screenshotech a kochejte se (všimněte si např. těch lidiček čekajících na zastávce). Myslím, že klidně snese srovnání i s takovým SC 3000. Když už jsme u té "německosti" - ta se zde projevuje i svou horší stránkou, a to totiž v naprosto nevkusné, až bych řekl úchylné hudbě. Naštěstí se dá vypnout. Taktéž je samozřejmostí, že se dá přímo ve hře přepínat mezi řečí anglickou a německou, takže negermanisté se nemusejí ničeho obávat.

MobilityMobility

Mobility, tento geniální výtvor našich německých sousedů, je další z řady oněch nesmírně rozlehlých a komplexních, pro mnohé však zároveň velmi zábavných, simulací, kterých je dnes ve světě poměrně málo. Ještě dlouho bych mohl o ní povídat - nezmínil jsem ještě zdaleka všechny věci, které tato hra nabízí, za všechny jmenujme např. takový Master Mode či scénáře. Ale raději již tento text zakončím a řeknu vám teď tu nejdůležitější věc ze všech, kterou jsem si schválně nechal až na konec - MOBILITY JE TOTIŽ CELÁ ZDARMA. Opravdu, stáhnout si ji můžete na adrese http://www.mobility-online.de/. Má sice 38MB, ale její tvůrci byli prozíraví a rozdělili tento soubor na 5 menších po cca 7,8MB, zabalených pomocí samorozbalujícího se RARu. Stačí tedy všech pět souborů stáhnout a spustit, nemusíte se starat o žádné rozbalování. Na zmíněné adrese lze nalézt taktéž mnoho dalších užitečných informací, rad, a také updaty - silně doporučuji stáhnout si update na verzi 1.6, protože verze 1.5, která je implicitně k dispozici ke stažení, je poměrně chybová a tento update ji v mnohém vylepšuje a urychluje.

Neváhejte tedy přátelé! Mobility čeká jen na vás, na vaše hladové modemy a disky! Stahujte, stahujte, stahujte - http://www.mobility-online.de/

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Takhle vypadají nejlepší hry z výstavy E3 2018: je na co se těšit

Takhle vypadají nejlepší hry z výstavy…

Výstava E3 není jen o odhalení a novinkách. Také jsme se dočkali tuny nových obrázků z očekávaných her.

19.  6.  2018 | | 2 N/A
Nejžhavější trailery a videa z výstavy E3 2018: vše v pohybu

Nejžhavější trailery a videa z výstavy…

Obrazovou galerii máme za sebou, teď jsou na řadě ty nejlepší trailery. A že jich bylo.

17.  6.  2018 | | 1 N/A
E3: Forza Horizon 4 se bude odehrávat v Británii za střídání ročních období

E3: Forza Horizon 4 se bude odehrávat …

Na konferenci Microsoftu snad nesmí nikdy chybět Forza. Nová Forza Horizon 4 se bude odehrávat v Británii a nabídne čtyři roční období.

13.  6.  2018 | | 2 N/A
Battlefield V se chlubí novým trailerem a slibuje režim Battle Royale

Battlefield V se chlubí novým trailere…

9.  6.  2018 | | 2 N/A
Cyberpunk 2077 bude obsahovat necenzurovanou, účelnou nahotu

Cyberpunk 2077 bude obsahovat necenzur…

Tvůrci Cyberpunku 2077 potvrdili, že v jejich hře bude mimo jiné i nahota, kterou do ní umístili z dobrých důvodů a její cenzurování by uškodilo tomu, co chtějí sdělit.

18.  6.  2018 | | 9 N/A
Playstation 5 využije speciálně navržený grafický čip Navi od AMD

Playstation 5 využije speciálně navrže…

Playstation 5 se musí pochlubit celou řadou nejmodernějších technologií a díky Forbesu můžeme nahlédnout na pravděpodobný hardware o něco dříve.

15.  6.  2018 |
E3: Assassin

E3: Assassin's Creed Odyssey bude mít …

Ubisoft se po oznámení nového Assassin's Creed Odyssey s ničím moc nepáral a hráčům předhodil rovnou pět různých edic, z nichž nejdražší bude stát 240 euro.

12.  6.  2018 | | 9 N/A
Cyberpunk 2077: E3 dojmy z nejambicióznějšího RPG dneška

Cyberpunk 2077: E3 dojmy z nejambicióz…

Největší herní svátek roku sice už pomalu končí, ale pro nás je to teprve začátek. Postupně vám přineseme informace o valné většině představených her. Přednost mají samozřejmě ty větší tituly, a proto se dnes podíváme na Cyberpunk 2077 od CD Projekt RED.

16.  6.  2018 | | 1 N/A