Mobilní hry: budoucnost, nebo vedlejší produkt?

Mobil slouží jako všechno možné, snad kromě telefonu. Je v mobilních hrách jejich budoucnost, nebo jsou jen vedlejším produktem?

Ještě před pár lety si nikdo nedovedl představit, že by s sebou pořád tahal kalkulačku. Počítat umí každý a kousek papíru je také po ruce vždycky. Počitadlo měly v zástěře možná tak servírky.

Dnes si děti a puberťáci často stěžují, proč se mají učit matiku, když s sebou tu kalkulačku neustále mají (že stížnosti na matiku vždy byly, jsou a také budou, nechme stranou). Mobily jsou stále méně používané jako telefony, fungují spíš jako ta kalkulačka, zápisník, foťák, přístup na internet a, v neposlední řadě, jako herní konzole. Mobilní hry už si dávno upevnily pozici.

Po grafické stránce si nezadají, pryč jsou doby, kdy mobil uměl zobrazovat pouze tečky a uživatel byl rád, že rozezná alespoň něco. A hlavně, mají nespornou výhodu, kterou počítače nemají. Dají se nosit všude s sebou a jsou extrémně mobilní.

Had, tlačítka a otravné vytáčení

Mobilní hry nemají tak dlouhou historii jako počítačové (asi to bude tím, že bezdrátové telefony jsou mladší). Na kultovního Hada si asi všichni vzpomenete, první běžně rozšířenou hru převážně na Nokiích. Nebyl první, předběhl ho Tetris v roce 1994, zatímco Had se připlazil až o tři roky později, ale to už je detail (stejně jako počítačový Tenis pro dva, i když v povědomí je zapsán spíš Spacewar. Historie se opakuje).

hqdefault.jpgSnake.jpgtumblr_m6zvtjofTj1qas2ivo1_500.jpg

V 90. letech už byly PC docela vymakané. Každá nová hra byla graficky výrazně lepší, s lepší technikou i hratelností. Hadovy zlaté časy trvaly jen tři léta, jeho éra skončila rokem 2000 s příchodem prvních mobilů s barevnou obrazovkou, foťákem, celkově lepším hardwarem a především, s možností stahovat přídavné aplikace.

Stahování ještě nic moc, Československo bylo oficiálně připojeno teprve v roce 1992 (ve stejném roce jako Bílý dům). Aneb doby úžasně rychlého mobilního vytáčení. Na telefonech se tak konečně objevilo něco dalšího, než byl had, na jehož zobrazení stačily tečky a k ovládání čtyři tlačítka.

Machrování na kamarády, že já mám mobil se čtyřmi hrami, zatímco oni jen se třemi, skončilo ve stejnou dobu. Dnes mají i zarytí nehráči v mobilu her několik, statisticky až 90% vlastníků chytrých telefonů hraje minimálně jednou týdně. Vzhledem k tomu, že jiné než chytré telefony už vlastně neexistují, je to docela velké číslo. A stačila k němu jedna malá chytrá aplikace.

App_Store_icon 1.png

App store, spuštěný v roce 2008, radikálně změnil trh. Zase. Do té doby se mobilním hrám nejvíce dařilo v Japonsku, kde slavily úspěch hned od přelomu století. V době spuštění app storu už byli největším distributorem mobilních her, s obrovskou paletou žánrů, výběrem větším, než u tradičních her a tím pádem také o dost větším podílem na zisku.

Store na začátku způsobil svého druhu revoluci. Zákazníci se najednou vyhnuli zdlouhavému vyjednávání s distributory a mohli hry stahovat okamžitě. Počet stahování se tak ohromně zvýšil a stejný zájem trvá vlastně až dodnes.

Hry cílené na „obyčejného“ zákazníka přivedly miliony nových zákazníků. Známí Angry Birds (chystá se už i film), Doodle Jump nebo Rolando. Komerční úspěch přitáhl distributory a povzbudil vývojáře. A tím začala (a trvá) zlatá éra mobilních her.

9.jpgAngry-Birds-PC-Gameplay2.pngwhitecat_thumb.jpg

Zdarma! Peníze si vybereme potom

Peníze se distributorům sypou i přes princip, na kterém většina mobilních her funguje. Jedná se o free-to-play a kupují se až dodatečné předměty, případně postup ve hře, když se hráč zarazí na nějaké úrovni a chce dál. Několik jich další kolo bez platby ani neumožní, některé jsou „pouhé“ ukázky plnohodnotných her na PC. Ty už fungují spíše jako reklama, zákazník si stáhne ukázku hry, ve které se dá projít jen jednou úrovní, zahrát si určitou část, nebo se jen proběhnout herním světem, prohlédnout postavy apod.

Kapitolka sama pro sebe je provázanost s filmy, třeba k Avataru vznikla hra s hlavním hrdinou, se kterým jste probíhali krátké závody skrz Pandoru, klouzali po větvích apod. Pro úspěch na počítač by hra musela být plnohodnotná, aby splnila svůj účel. Jako rozptýlení v MHD je to dokonalé.

Na PC je naopak docela těžké najít plnohodnotnou hru zadarmo, když nepočítáme uvolněné klasiky. Free-to-play jsou většinou dost omezené: chybí funkce, dá se dostat jen na určitý level, je plná reklam a pravidelných pobídek k zakoupení plné verze.

3e556b75e858b9cab675506e187a4a9d.jpgSlappyDen_72-1.jpgunnamed.png

Gyroskop – rozhodně největší výhoda. Rozeznává naklánění mobilu a tím umožní přetočit obrazovku do správného zobrazení. Hrám to poskytuje úžasné možnosti, využívá se pro otáčení, zrychlování a např. v bojových hrách i ke konkrétním pohybům. Počítače nic takového nemají. Pár pokusů, většinou ještě před mobily, samozřejmě bylo, ale nijak zvlášť se to neujalo.

Za všechny, UForce k Nintendu využívalo trojrozměrné silové pole pro rozeznání hráčových pohybů. K Top Gunu se dalo dokoupit ještě jedno přídavné zařízení, které pak sloužilo jako knipl. Nakláněním letadlo zatáčelo, zrychlovalo a měnilo letovou výšku. V té době ale bylo spíš vzácné, aby podobné nápady fungovaly tak, jak měly, takže ve většině policích na ně sedá prach a málokoho napadne podobnost s těmi dnešními, samozřejmě super extra inovátorskými a nikdy nevyzkoušenými.

Největší problém hlavně na začátku byl, jak hry na mobil dostat. Omezená paměť a možnost, kam hru v telefonu vůbec uložit, postavily před vývojáře podstatný problém. Řeší ho dodnes, zvětšující se kapacita mobilů je sice hezká, stejně tak se ale zvedají i požadavky her samotných. Nějaký prostor pak potřebuje i samotný popis hry. Přilákat potenciálního hráče je o něco komplikovanější, protože i na menším prostoru, než mají k dispozici PC hry, by to chtělo uvést všechny detaily, proč by se někdo měl obtěžovat se stahováním.

Všechno a ještě něco navíc

Není žánr, který by byl v mobilních hrách opomíjen. Nadšení pro mobilní hry v Japonsku, technologie a vzrůstající oblíbenost rozšířila žánrovou různorodost. Najít se dá všechno od karetních, přes akční a závodní hry až po RPG, které mohou směle soutěžit s těmi na počítači. A to nejen co se grafiky týče. I příběhem jsou na až překvapivě vysoké úrovni, kterou by PC hráč nejspíš nečekal od hry odehrávající se na pětipalcovém displeji.

mobile_game_splash_page_by_nicholaskay-d6cad3s.jpgnexusae0_hayday1.pngnshp-iph_en_960x640_screen04_r1.png

Final Fantasy, Kingdom Hearts, Attack the Light nebo The World End with you nejsou zrovna krátké a možnost nosit je všude s sebou a zahrát si je tak prakticky kdykoli přináší možnost, kterou počítač zkrátka nemá jak poskytnout. Najít se dá i vylepšená verze Baldur´s Gate. A to nemluvíme o závodních hrách Need for Speed, Extreme Road Trip z arkád, akčních Into the Dead, karetní verzi Heartstone  a dalších a dalších hrách nejrůznějších žánrů, které si můžete zahrát na mobilu.

Mobilní hraní je možná budoucnost her jako takových. I když hráči upřednostňují jedno nebo druhé médium, kvalitou se hry ani na jednom neliší. Zbývá jen otázka, jestli si i hry na mobilu budou muset projít pádem, podobným krachu herního trhu. Protože vývojáři i distributoři jsou už ale poučení, nejspíš se podobnému scénáři vyhnou. Mobilní hry tedy jednoho dne mohou ty „klasické“ překonat. Zůstáváte fanouškem počítačových her, nebo už vás také chytly možnosti těch mobilních?

Diskuze (2) Další článek: Liveplay: hrajeme akční dobrodružství Uncharted 4

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,