Monarchia - pod pokličkou nové české onlinovky

Podtitulem: první plně grafická web-based strategie, se pyšní připravovaná novinka zkušeného českého týmu PUPworX. Jaká ale bude ve skutečnosti? Obstojí v konkurenci takových nestorů české online scény jako je Red Dragon či Melior Annis? S jakými devizami půjde nekonvenční Monarchia do boje?
Podtitulem "první plně grafická web-based strategie" se pyšní připravovaná novinka zkušeného českého týmu PUPworX. Jaká ale bude ve skutečnosti? Obstojí v konkurenci takových nestorů české online scény jako je Red Dragon či Melior Annis? S jakými devizami půjde nekonvenční Monarchia do boje?

Web-based online hry (hry hrané v okně internetového prohlížeče) mají na českém Internetu poslední dobou zjevně na růžích ustláno. Ačkoli je trh již zcela zřetelně rozdělen mezi trojici těch nejpopulárnějších - kultovní Red Dragon, atlasácký Overland a zvláštně pojmenovanou bonuswebáckou Melior Annis, takřka bez přestávky vznikají další, více či méně ambiciózní a propracované projekty. Všechny web-based online hry měly, alespoň doteď, oproti hrám čistě onlinovým jednu velice podstatnou nevýhodu - nikdy nemohly hráče zaujmout kvalitou zpracování, grafikou samotnou či dokonce grafickými efekty; takovou hru by totiž asi většina hráčů v době dialupu ani nerozhýbala. S čerstvými informacemi, které jsem si odnesl z tzv. Creative hall brněnského Invexu, musím ale objektivně prohlásit, že se blýská na lepší časy.

Známý tým PUPworX totiž napadlo dát konkrétní obrysy myšlence, kterou jistě mnoho lidí v hlavě nosí už dlouhou dobu. PUPWorX, kteří jsou mimo jiné také tvůrci freewarové trabantové rally Trabi II, v pětičlenné sestavě už přes dva měsíce pilně pracují na nové, plně grafické "flash-web-based" onlinovce nazvané prozaicky Monarchia. Flash-web-based proto, že ke svému běhu bude přímo vyžadovat nainstalovaný Flash player plugin, který lze stáhnout ze stránek společnosti Macromedia (a který se už standardně nachází ve všech Internet Explorerech od verze 5.0). Výhody takového řešení jsou zřejmé - Flash dokáže zobrazovat pokročilou grafiku při mnohem menším objemu přenesených dat než čistě web-based řešení, což znamená, že tvůrci nejsou svazováni omezeními dialupu a mají při tvorbě grafické stránky hry prakticky volné ruce. Stejně jako každé řešení má ale i toto své mouchy - především je to nutnost před hraním celý soubor se hrou stáhnout do lokálního umístění, což může při rozsahu odhadovaných 2 MB dat trvat na průměrném dial-upu i sedm a více minut. I na tento nedostatek ale tvůrci mysleli a umožní tak všem hráčům, u kterých toto neustálé nahrávání není technicky možné, stáhnout si jednorázově .exe soubor obsahující veškerá data nutná k hraní hry (tzv. klienta).

Svým pojetím se bude Monarchia od současných web-based her v mnoha aspektech diametrálně lišit. Jednak ji nebude moci hrát současně neomezený počet hráčů, jednak bude mít striktně stanovenu podmínku, jejímž splněním je hra ukončena, a jednak bude rozdělena na několik dílčích partií, které budou sami hráči zakládat podle libosti stejně jako například v online multiplayeru známých akčních stříleček. Hráči na stejné úrovni si tak mohou zakládat vlastní partii a taktéž např. začátečníci, kteří s hraním Monarchie nemají žádné zkušenosti, se mohou účastnit jim určené partie, aniž by se museli bát, že budou pokročilejším hráčem vyhlazeni z povrchu Země dříve, než zvládnou základní aspekty hry. Stejně tak bude zamezeno i tomu, aby se noví hráči museli spojovat se silnějšími hráči do koalic, aby byli ochráněni před rozmary ostatních agresivních týmů.

Protože se celá hra odehrává ve čtrnáctém století na území Evropy fiktivně rozděleném mezi několik vládců, budou středověkému nádechu odpovídat graficky i funkčně hráči vlastněné jednotky (jízda atd.), obsazovaná města (dle slov tvůrců by měla mít podle svých historických předloh i přesně odstupňovaný strategický a hospodářský význam) a vůbec celý grafický nádech hry. Při tvorbě interfacu hry se tvůrci nechali inspirovat legendární strategickou sérií Heroes of Might and Magic a dočkáme se tak nejen vývoje obsazených měst a tažení v rámci mapy Evropy, ale také efektních soubojů odehrávajících se na speciálním 3d izometricky viděném bojišti.

Boje, část hry, na které si PUPworX dávají nejvíce záležet, budou vůbec svým zpracováním velice zajímavé. Protože není prakticky možné počítat s tím, že jakmile jeden hráč zaútočí na jiného, budou oba současně ve hře přítomni, nahradí počínání napadeného hráče počítač a bude se chovat tak, jak mu hráč předtím přikáže. Útočící hráč naproti tomu bude mít celou svou armádu plně ve svých rukou a na jeho strategických schopnostech tedy bude záležet případný (ne)úspěch dané akce.

Protože se ve hře nebudou vyskytovat žádné oficiální aliance a vše bude záležet na domluvě samotných hráčů, budou na začátku lidmi řízená města od sebe záměrně oddělena městy a vesnicemi okupovanými počítačem, aby měli všichni hráči možnost dostatečně se na střet s oponentem připravit a hra neskončila vyhlazením celé mapy příliš brzy. Mimoto bude Monarchie kompletně turn-based, což znamená, že hráči je vždy po nějaké době umožněno vykonat požadovanou akci a není tak vyžadována jeho permanentní účast. Navíc, nemá-li delší dobu možnost se hry účastnit, akční body se mu mohou do jisté míry kumulovat a v ideálním případě (nezdrží-li se hry na příliš dlouhou dobu) i přes svou nepřítomnost může provést všechny tahy, o které by jinak přišel. Nastavení doby, po které se jeden takový tah hráči přidá (tj. jak rychle bude ubíhat herní čas) a podmínky, kterou musí jeden z hráčů splnit, aby svým vítězstvím ukončil danou partii, bude plně v rukou hráče zakládajícího danou partii, což hru bezesporu činí značně variabilní a nejednotvárnou.

Vzhledem k tomu, že práce na Monarchii jsou v současné době v plném proudu a není možné přesně určit, jak dlouho její vývoj ještě potrvá, nemohu se s vámi podělit ani o přibližné datum jejího startu. Doufejme ale, že se připravovaný betatesting příliš neprotáhne a český Internet bude zase o jednu zajímavou onlinovku bohatší.

Diskuze (2) Další článek: Technologické demo nového 3D enginu

Témata článku: , , , , ,