Hej, dochází nám kyslík! Postavte už konečně ten recyklátor! Cože? Ne, to mne nezajímá, že máte málo lidí. A peníze si taky sežeňte kde chcete, třeba prodejte ty zásoby uranu, ale pochopte, že bez kyslíku nemůžeme pracovat! Já vím, že je rozestavěné to kasino pro turisty, ale vědecký výzkum je snad přednější, nebo ne?
Žánr: budovatelská strategie
Minimální konfigurace: procesor 200 MHz, 32 MB RAM, 8MB 3D grafická karta, 4x CD-ROM, 700 MB místa na pevném disku, DirectX 7.0, Windows 9x/Me
Doporučená konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM, 16MB 3D grafická karta, 8x CD-ROM, 700 MB místa na pevném disku, DirectX 7.0, Windows 9x/Me
3D akcelerace: ano
Multiplayer: ne
Jazyk: angličtina
Domovská stránka:
http://www.moontycoon.com/Výrobce: Anarchy Entertainment (
http://www.anarchyent.com/)
Distributor: Legacy Interactive (
http://www.legacyinteractive.com/)
Hej, dochází nám kyslík! Postavte už konečně ten recyklátor! Cože? Ne, to mne nezajímá, že máte málo lidí. A peníze si taky sežeňte kde chcete, třeba prodejte ty zásoby uranu, ale pochopte, že bez kyslíku nemůžeme pracovat! Já vím, že je rozestavěné to kasino pro turisty, ale vědecký výzkum je snad přednější, nebo ne?
Marketingoví pracovníci si obvykle myslí, že snědli všechnu moudrost světa. Zvykli jsme si již na halasné vychvalování her, ze kterých se pak vyklubala (pod)průměrná záležitost, nevadí nám ani časté odkládání a přejmenovávání titulů. Snášíme fakt, že se jedna a tatáž hra jmenuje v různých koutech Země jinak. Pokud se ale hry pojmenovávají tak, aby se svezly na módní vlně zájmu o jiné, kvalitnější tituly, zavání to již neseriózností.
To je přesně případ dnes recenzované hry. Ta se původně měla jmenovat Luna: Moon Colony Simulator, ale toto jméno bylo zřejmě shledáno obyčejným a nezajímavým. A protože v dnešní době každá druhá budovatelská strategie má v názvu slovo Tycoon, došlo k přejmenování Luny na Moon Tycoon. Dlužno dodat, že Tycoon hry těží z úspěchu a obliby silné „magnátské“ trojky (Railroad Tycoon, Transport Tycoon, RollerCoaster Tycoon) a že většina nových titulů jim nesahá ani po kotníky. Bohužel je to případ i hry Moon Tycoon.
Myšlenka simulovat ve strategické hře stavbu vesmírné kolonie rozhodně není žádnou novinkou. Většina her tohoto žánru z vesmírného prostředí je ovšem již nějaký ten pátek stará, takže fanoušci doufali, že právě Moon Tycoon přinese čerstvý proud do stojatých vod budovatelských strategií. Na rozdíl např. od Startopie se to ale autorům Moon Tycoonu příliš nepovedlo.
Co je vlastně náplní této hry? Jak už z názvu vyplývá, vaším úkolem je vybudovat na Měsíci fungující a soběstačnou kolonii. Jako obvykle začínáte na zelené louce (resp. na šedém, krátery zjizveném povrchu Měsíce či obdobně nerovném povrchu asteroidu) a potýkáte se s nedostatkem základních surovin. Ty v této hře tvoří elektřina, voda a kyslík. Klasickým postupem budujete obytné bloky, podpůrné budovy, skladiště, komunikační centra a ostatní budovy, které jsou na Měsíci potřeba.
Zajímavým, leč nedotaženým nápadem je nutnost mít budovy postavené buď těsně vedle sebe, nebo propojeny koridorem. Díky členitosti terénu je tak nutné buď povrch pracně urovnávat, nebo mít kolonii roztaženou na velké ploše a jednotlivé budovy propojeny sítí koridorů. Bohužel ani koridory nelze stavět na šikmých plochách, takže plánování kolonie je značně frustrující. Navíc z jednou postaveného koridoru nelze vytvořit odbočku, musíte daný úsek zbořit a postavit znovu, tentokrát jako křižovatku. Protože urovnání povrchu je levnější než stavba koridorů, najdou tyto praktické využití pouze v případě, že chcete mít jednotlivé budovy různých typů přehledně uspořádány, a také v případě, že chcete propojit dvě budovy ležící v různé výšce. Vůbec nerovnost povrchu je velmi obtěžující, neboť mnohdy vám hra nedovolí budovu postavit a vy netušíte proč. Naštěstí máte možnost zapnout si zobrazení čtvercové mřížky, čímž se terénní nerovnosti zvýrazní a hra nabude na přehlednosti.
| |
Paleta staveb, které můžete stavět, je vcelku rozsáhlá a čítá asi 50 různých budov. Jednotlivé budovy jsou přehledně rozděleny do skupin podle jejich typu a zahrnují obytné budovy, zařízení pro získávání základních surovin, komunikační stavby, průmysl, vědecké budovy, turistické atrakce a průmyslové stavby. Z tohoto výčtu je také patrné, jakým způsobem můžete získávat prostředky na svou obživu.
Nejjednodušším způsobem je průmyslová těžba. Provedete pár zkušebních vrtů, na místě největšího výskytu surovin postavíte důl a skladiště a pak již jen prodáváte natěžené suroviny tomu, kdo nabídne nejlepší cenu. Pokud se o prodej nechcete starat, zapnete si automatický prodej a pak již jen sledujete, jak vám přibývají kredity. Nevýhodou je, že důl zabere poměrně hodně místa, brzy se vytěží a navíc zhoršuje atraktivitu kolonie pro turisty.
Turistický ruch je druhou možností, jak se stát bohatým. Jak známo, turisté na nějaký ten kredit nehledí (zvlášť když jsou na Měsíci) a rozhazují je plnými hrstmi. I vy jako stavitel měsíční kolonie pro to ale musíte něco udělat. Především je nutné postavit velké množství turistických budov a dalších lákadel, jako jsou hotely, obchody, kasina atd., v nabídce je dokonce i golfové hřiště. A pak samozřejmě musíte kolonii udělat atraktivní, což v tomto případě znamená stavět co nejméně budov, snižující přitažlivost kolonie pro turisty (především průmysl).
Třetí cestou je vědecký výzkum. Díky dotacím ze Země, vysoké koncentraci vědeckých pracovníků a unikátních podmínek (nízká gravitace, absence atmosféry, extrémní teploty atd.) je možné dosáhnout mnoha důležitých objevů, vyvinout high-tech technologie a prodávat elektronické či lékařské výrobky žádané v celém známém vesmíru. Většinou však budete muset kombinovat všechny tři přístupy, abyste shromáždili dostatek finančních prostředků na budování kolonie.
Proces budování je zpestřen různými katastrofami (obdobně jako např. ve stařičkém SimCity). Sluneční erupce, meteorický déšť, pád asteroidu, výbuchy technických zařízení, zemětřesení (či spíše lunotřesení), sabotáže a vesmírní teroristé – to vše vás v Moon Tycoon může potkat. Naštěstí i zde lze katastrofy vypnout.
Hra obsahuje výukovou misi, tři kampaně (celkem devadesát misí) a volnou hru. Ve výukové misi si procvičíte ovládání a dozvíte se pouze základní principy fungování kolonie, proto doporučuji vyzkoušet si poté volnou hru. Zde si nastavíte několik startovních parametrů a můžete se ponořit do nekonečného procesu vylepšování kolonie, zkoušet různé varianty a postupy. V klasických misích (musíte je plnit postupně) pak plníte nejrůznější úkoly, od prostého vydělání určitého obnosu peněz, přes rekonstrukci nefungující kolonie až po vyzkoumání špičkové technologie či nalezení mimozemského artefaktu.
| |
Hra je založena na obehraném příběhu o vyčerpání nerostných surovin na Zemi a expanzi do vesmíru. Děj začíná v roce 2021 a postupem času se samozřejmě nejen rozvíjí, ale pokrok v technologii má vliv i na dostupné budovy. Později tak můžete stavět výkonnější elektrárny, větší obytné budovy atd. Vaším úkolem je přesvědčit, že právě vy máte všechny schopnosti stát se úspěšným velitelem měsíční kolonie a splnit všechny úkoly, které dostanete.
Jak je z okolních obrázků vidět, Moon Tycoon je plně třírozměrná hra. Kamerou můžete téměř volně pohybovat, natáčet a přibližovat či vzdalovat obraz. Bohužel tato hra trpí nectností téměř všech 3D strategií – pohled zblízka není dostatečně přehledný a vzdálením kamery zase ztrácíte možnost rozeznat důležité detaily. Většinu času tak budete hledat rozumný úhel pohledu, přičemž s výsledkem pravděpodobně nebudete spokojeni. Jinak se o grafické stránce nic špatného napsat nedá – budovy jsou pěkně vykreslené, na první pohled rozeznatelné, osvětlené pomocí dynamických světel a stínů (obzvlášť pěkný je pohled v noci nebo při východu Slunce). Žádné grafické orgie se sice nekonají, ale výsledek je relativně slušný.
| |
| |
To se však již nedá říct o ostatních aspektech technického zpracování. Zvuky ve hře jsou naprosto standardní (snad jen roztomilý přízvuk některých osob zaujme), doprovodná hudba je pak prakticky neposlouchatelná a pokud chcete této hře věnovat pár hodin času, doporučuji ji vypnout. Ovládání je mírně neintuitivní, někdy budete mít např. problémy umístit budovu na požadované místo či posunout kameru žádaným směrem.
Co však hru nejvíce sráží do průměru, je její nepřehlednost a nedostatek atmosféry. Získat informace, které v tomto typu her bývají nejvíce potřeba (např. rentabilita jednotlivých odvětví, přehled jednotlivých příjmů a výdajů či přehledné grafy vývoje důležitých ukazatelů), je v Moon Tycoon velkým oříškem. K dispozici je několik poradců, jejich „rady“ jsou však většinou nepoužitelné a omezují se na opakování obecných faktů. Hře pak zcela chybí ono nepopsatelné fluidum, které z kvalitních budovatelských strategií činí návykovou záležitost. Budete sice plnit úkoly, budovat kolonii a starat se o své lidi, ale to vše bude spíše jen z nutnosti, setrvačnosti či nudy.
| |
| |
| |
A perlička na závěr: přestože se autoři chlubí, že do hry bylo zabudováno značné množství faktů z výzkumů organizací NASA a International Space Station, obsahuje Moon Tycoon několik do očí bijících rozporů. Pomineme-li podobu explozí a požárů, s oblibou takto ztvárňovaných i ve filmu (při absenci atmosféry jsou výbuchy o mnoho méně působivější), nemůžeme se nezastavit nad zjevným rozporem, že ačkoli je Měsíc k Zemi natočen stále stejnou stranou, ve hře Země vychází a zapadá stejně jako Slunce. Koneckonců ona matná oranžová koule, která má být zřejmě Sluncem, je také k podivu – při absenci atmosféry na Měsíci je Slunce naopak velmi prudce zářící těleso, které vynucuje používání účinných filtrů.
Moon Tycoon má prostě ke kvalitním budovatelským strategiím dost daleko. O srovnání se SimCity (nebo hrou Pharaoh, jak je uvedeno na oficiální homepage) nemůže být ani řeč, také Transport Tycoon či RollerCoaster Tycoon se nemusejí nového konkurenta obávat. Moon Tycoon tak zůstává záležitostí pouze pro zaryté fandy kolonizování vesmíru, popř. ostřílené stratégy, kteří nesmí propásnout žádnou budovatelskou strategii.
| Grafika: 7/10 |
Zvuky: 6/10 |
Hudba: 4/10 |
Hratelnost: 6/10 |
Ambice stát se nejlepší vesmírnou strategií se autorům nepodařilo naplnit. Moon Tycoon tak zůstává zajímavou, leč zcela průměrnou hrou, která zaujme snad jen vcelku slušnou grafikou. |
Celkové hodnocení: 6/10 |