Moonlighter: začněte podnikat v hrdinském stylu (recenze)

• Jednoduchá ale zábavná hratelnost
  • Náhodně generované dungeony
  • Originální nepřátelé

• Rychle omrzí
  • Monotónní náplň hry
7/10

Pokud chcete začít podnikat jako obchodník, je dobré prodávat něco, co jinde člověk nesežene. Ve skutečném světě se jedná například o výrobky, které neumí vyrobit každý. Ve světě her se může jednat o předměty, které vypadávají z nebezpečných monster v temném dungeonu.

Moonlighter se v tomto může zdát monotónní – vaším cílem je hlavně nabrat co nejvíc předmětů, vrátit se zpátky a své předměty prodat. Je to ale hrozně návykové.

Teď nejste hrdina, jste obchodník

Je to docela zajímavý pohled na žánr RPG. Normálně se motivací vydávat se do dungeonů stává touha zachránit svět nebo splnit napínavý úkol. Tady vám jde jen o to, aby obchod prosperoval… tedy alespoň „oficiálně“. Jaký cíl si dáte jako hráč záleží na vás. Jste ale obchodník, každý se na vás tak dívá a samozřejmě peníze z prodejů jsou zásadní pro získání lepšího vybavení.

Moonlighter (1).jpgMoonlighter (2).jpgMoonlighter (3).jpgMoonlighter (4).jpg
Hlavním cílem hry je vydělat co nejvíc peněz

Samozřejmě základem je stále boj a průzkum dungeonů. Ten je založen na tom, že jednoduchost spojená s chytrými nápady nemůže zklamat. Jedná se o hru z izometrického pohledu, přičemž k dispozici máte několik typů zbraní na blízko (obouruční meč, meč a štít, kopí, bojové rukavice) a několik typů luků. Zbraně se od sebe trochu liší rychlostí a dosahem, stále však platí, že máte k dispozici rychlý útok, speciální útok a obranu. Víc možností boje vám hra nedává.

Naprosto zásadním prvkem je náhodná generace dungeonů. Pokaždé je dungeon trochu jiný, a to jak základní mapou, tak designem jednotlivých místností.

Celkem to ale stačí. Klíčovým prvkem hratelnosti jsou také nepřátelé, kterých je ve hře mnoho druhů. Naštěstí platí, že na porážku každého typu nepřítele byste měli využít trochu rozdílnou strategii, jinak neuspějete nebo ztratíte zbytečně mnoho životů.

Moonlighter (5).jpgMoonlighter (6).jpgMoonlighter (7).jpgMoonlighter (8).jpgMoonlighter (9).jpgMoonlighter (10).jpg
Dungeony jsou plné nejrůznějších monster, na které platí různá strategie

Celá hratelnost pak stojí na tom, že se můžete snadno kdykoli vrátit domů díky teleportu a odnést si s sebou všechny věci. Dovršit dungeon tedy trvá opravdu dlouho, jelikož se počítá s tím, že se budete stále vracet, získané věci prodávat a vylepšovat své vybavení. Na konci každého dungeonu dokonce čeká boss, takže počítejte s tím, že bude trvat dlouho, než uvidíte bosse a dost možná se párkrát ještě vrátíte, než bosse porazíte.

Naprosto zásadním prvkem je náhodná generace dungeonů. Pokaždé je dungeon trochu jiný, a to jak základní mapou, tak designem jednotlivých místností. Drží se jen zajetého systému stupňující se obtížnosti poté, co vstoupíte do další části dungeonu a druhem nepřátel, které se v něm nachází. Zážitek je přesto dostatečně odlišný na to, abyste byli ochotní hru opakovat.

Malebný obchůdek

V dungeonech získáváte dva druhy věcí – věci, které se vám hodí a věci, které se vám nehodí, a tak je prodáte. Nebojte, nechci si hrát na učitele v základní škole, který se snaží dětem vysvětlit, co znamená slovo obchod. Nicméně je dobré si hned zkraje uvědomit, že ve hře vám jde nejen o to získávat předměty, které prodáte, ale i věci, které jsou nutné pro získání lepšího vybavení.

Moonlighter (13).jpgMoonlighter (12).jpgMoonlighter (14).jpgMoonlighter (15).jpg
Za vydělané peníze získáváte nové vybavení a vylepšujte svůj obchod a vesnici

Prodej probíhá tak, že jdete dovnitř svého obchůdku a na vitríny poskládáte předměty a stanovíte jejich ceny. Bývá to celkem náročné, jelikož je těžké odhadnout ceny jednotlivých předmětů. Naštěstí vám pomůžou zákazníci, kteří se vždy nějak zamračí. Když je to moc drahé, jsou přímo zuřiví, když je to moc levné, oči se jim rozzáří do tvaru mince. Podle jejich reakcí postupně balancujete cenu, tím to však nekončí.

Ve hře platí zákon nabídky a poptávky. Je-li trh zahlcen daným typem zboží, budete muset zlevnit a je-li určitého zboží nedostatek, můžete zdražit.

Ve hře platí zákon nabídky a poptávky. Je-li trh zahlcen daným typem zboží, budete muset zlevnit a je-li určitého zboží nedostatek, můžete zdražit. Je tu ale víc věcí, které se snaží monotónnost prodeje trochu narušit. Například jsou tu boháči, kterým vůbec nevadí koupit si předražené zboží, ale také zloději, které musíte zmlátit, jinak vám zboží vezmou. Důležitá je taky činnost u pokladny – pokud zboží neprodáte včas a necháte lidi dlouho čekat, klidně zboží vezmou a utečou.

Rozvíjejte svou vesnici

Peníze použijete v první řadě na vylepšení vašeho obchodu a své vesničky zvané Rynoka. Vylepšení obchodu spočívá zejména v jeho zvětšení, koupení lepší pokladny (víc dýšek) či pohodlnější postele (víc života). Vylepšování ale smysl má i z pohledu hratelnosti. Zvětšení obchodu například odemkne možnost plnit úkoly, které jsou sice založeny jen na „zabij tolik a tolik nepřátel a přines mi důkaz“. I menší zpestření se však počítá.

Moonlighter (16).jpgMoonlighter (17).jpgMoonlighter (18).jpgMoonlighter (19).jpg
Hra je zpočátku hodně chytlavá, ale rychle omrzí

Dále vylepšujete vesnici, což znamená investovat do jiných obchodů, aby se ve vesnici postavily. Například zaplatíte za stavbu kovárny, ve které si budete moci nechávat vytvořit vybavení. Kovář je bohužel strašně nevděčný a za zbraně si pořádně připlatíte a navíc budete muset sehnat konkrétní vybavení. To buď najdete v dungeonu nebo budete investovat do konkurenčního obchodu se surovinami z dungeonu a s pořádnou přirážkou si je koupíte tam. Dalšími investicemi jsou alchymistická dílna (vylepšování zbraní a kupování lektvarů), obchod s dekoracemi a banka.

Příliš monotónní

Docela se mi líbí grafické provedení hry. Jedná se o Pixel Art grafiku, která se k ní docela hodí. Neustále opakující se soundtrack vás nenadchne, ale pro projekty této velikosti je celkem typický. Přesto se mi celkem líbil, dokáže hezky vystihnout atmosféru částečně vážné, ale jinak roztomilé hry. Bohužel se to neobešlo bez technického problému. Naštěstí jsem se setkal jen s jedním a to s tím, že občas nemůžete klikat na položky v menu třeba u obchodníka. Řešením je restart hry.

Doufám, že hlavní zápor hry je z recenze cítit. Je sice jednoduchá a návyková, ale příliš monotónní. Její styl zpočátku hrozně baví, rychle se ale začnete nudit. Důrazně upozorňuji na to, že jsem hru hrál na Nintendu Switch a jak to tak bývá, v autobuse tento styl baví. Na Xbox One bych Moonlightera moc dlouho nehrál.

Hledáte-li jednoduchou oddychovku a relax po dlouhém dni, udělá vám Moonlighter radost. Hra díky jednoduchému ale chytrému nápadu slušně zabaví, dokáže však velmi rychle omrzet.

Váš názor Další článek: Japonská upoutávka na Just Cause 4 připomíná dětský pořad na drogách