Morrowind překonává své předchůdce

Právě v těchto dnech mnoho redaktorů zavedených zahraničních herních magazínů provařuje svá už tak ošoupaná křesla od rána do noci, den za dnem. Bethesda Softworks totiž některým z nich rozeslala betaverzi The Elder Scrolls III: Morrowind, dlouho očekávaného následovníka Areny a Daggerfallu. Nám se bohužel té cti nedostalo, takže vám alespoň přinášíme shrnutí dojmů těch, kteří to štěstí měli. Věřte, že to opravdu stojí za to.
Morrowind překonává své předchůdce

Na úvod ale, jako obvykle, trocha té historie. The Elder Scrolls: Arena přišla na jaře roku 1994 a přinesla s sebou do té doby nevídanou volnost pohybu postavy po neuvěřitelně propracovaném a rozsáhlém 3D světě. Jen málokdo předtím dokázal vytvořit natolik komplexní RPG svět s takovým množstvím postav, předmětů a úkolů. Arena byla rozsáhlá, skutečně VELMI rozsáhlá - návody na tuhle hru vycházely v některých časopisech i několik měsíců. Hráči při jejím hraní pokreslili celé bloky více či méně podrobnými mapkami. Soudobí recenzenti ji právem nazývali revoluční záležitostí. Přesto se však nedočkala takového komerční ho úspěchu jako jiné tituly - možná kvůli nedostatečné reklamě. Přesto se ale o dva roky později objevilo druhé pokračování, The Elder Scrolls: Daggerfall. Bethesda zde potvrdila svou přední pozici v oblasti tvorby RPGček. Ačkoliv první verze hry byly velmi nepříjemné bugové a takřka nehratelné, časem se vývojářům podařilo všechny chybky pomocí četných patchů vychytat a z Daggerfallu se stal právoplatný nástupce Areny. Mnoho magazínů jej po právu prohlásilo za nejlepší RPG roku. Brzy po jeho vydání se už začalo spekulovat o dílů třetím - a už tehdy se ve spojistosti s ním začalo objevovat slovo Morrowind.

To bylo fanouškům série dobře známé - už v jedničce bylo totiž do této provincie možné cestovat, stejně jako na nedaleký vulkanický ostrov Vvardenfell. Arena se totiž odehrávala na celém rozsáhlém kontinentě jménem Tamriel a bylo možné cestovat téměř kamkoliv, tedy i do Morrowindu. Naproti tomu Daggerfall už umožňoval hráčům pouze pohyb po provincii Daggerfall. Asi nemusím říkat, kde se bude odehrávat Morrowind. V Morrowindu ;).

Představení začíná

Ale teď už konečně samotnému k The Elder Scrolls III: Morrowind. Jak vlastně celá hra začíná? Probouzíte se na lodi - jako vězeň. Prohodíte pár slov se spoluvězněm, než vás stráž vyvede na palubu, odkud jste nasměrováni na celní úřad. Právě v tom momentě začíná tvorba vaší postavy - a trvá několik údajně nesmírně originálních minut, ve kterých se také naučíte základy ovládání. Poté co dokončíte úvodních pár minut, dostanete ještě jakýsi balíček, který máte doručit do města Balmory, které se nachází severně od vaší aktuální pozice. Údajně to má být místo vašeho původu.

Všechno ale začíná v přístavním městě Seyda Neen, které se nachází na jihozápadním pobřeží ostrova Vvardenfell. Je to malé městečko s několika budovami a majákem. Jako každá lokace v Morrowindu, i Seyda Neen se hemží lidmi. Obchodníci, úředníci, lidé všech ras a profesí. Se všemi z nich si můžete promluvit - ačkoliv ne vždycky. Interakce mezi lidmi je zde totiž založena na reputaci, stejně jako v obou předchozích dílech. Když budete mít dobrou reputaci (tj. konat dobré skutky), lidé s vámi budou ochotně mluvit a třeba vám občas i poradí. Naproti tomu se špatnou reputací nikde nepochodíte a nejspíš se budete muset vydat na cestu desperáta. Všechny dialogy v Morrowindu jsou samozřejmě textové - vždyť celá hra obsahuje několik tisíc stran textu (!) a namluvit takové kvantum je zhola nemožné. Nebojte se ale, že by hra byla úplně tichá - hlasu využívá sice sporadicky, ale velmi efektně. Vešekeré texty jsou automaticky skladovány v žurnálu, kde se vzájemně propojují a indexují. Co to znamená? Že vedle dialogového okna se nachází ještě okénko se seznamem slov - témat, na která můžete s jednotlivými postavami diskutovat. Questy a denní události se taktéž skladují a vše se vzájemně propojuje s žurnálem. Prostě a jednoduše je to takový malý herní "web".

The Elder Scrolls III: Morrowind v číslech:

Neherních postav (NPC) ve světě: 3 244
NPC postav, které nemůžete zabít: 0
NPC postav, které nemůžete zabít, pokud chcete úspěšně dokončit hlavní úkol: 1
NPC, které začínají hru mrtvé (-á,-í): 63
NPC, které začnou hru bez kalhot: 5
Počet standardně rozsáhlých románů obsažených v textech Morrowindu: 6
Počet variací příšer a nepřátel, které z vás chtějí udělat mastný flek: 217
Ručně umístěné objekty ve světě: 316 042
Dungeony: >300
Počet použitých polygonů pro plně vyzbrojenou postavu Ordinátora (většina her používá kolem 2000 polygonů): 5000
Počet polygonů, ze kterých se skládá kostra: 5000
Celkový počet různých charakterů, se kterými můžete hrát: 480 000 000 000
Slavné TV hrdinky, jejichž hlasy zde byly použity (Linda Carterová namluvila všechny Nordské ženské postavy): 1
Počet základních kouzel: >500
Další kouzla, která je možno vytvořit během hry: 150 000 000 000
Mluvící krabové: 1
(zdroj: Bethesda)

Veškeré statistiky postav, stejně jako inventář, se vám objeví tehdy, když pravým tlačítkem kliknete kdekoliv na obrazovce. Pak můžete vidět nejen rozpis skillů a zkušeností, ale samozřejmě také co máte na sobě, vybavení, atd. Jen tak mimochodem, veškeré předměty, včetně oblečení, jsou kompletně ve 3D a jejich výměna se vždy projeví na vašem vzhledu. Předmětů je skutečně ohromné množství, o čemž vypovídá i to, že v jednom preview se dokonce doslovně psalo "Morrowind má víc druhů hub než mají ostatní RPG zbraní". Dále lze v Morrowindu přepínat pomocí klávesy Tab mezi 1st person a 3rd person pohledem. Pohled z první osoby asi využijete zejména v divočině a venkovních prostorách obecně, zatímco pohled z třetí osoby spíše v interiérech, dungeonech, apod.

Vstupte do Říše divů

Svět Morrowindu je rozsáhlý. Ba co víc, on je přímo gigantický, projít celou mapu z jednoho konce na druhý vám může zabrat klidně několik skutečných hodin! I proto se téměř v každém městě nacházejí tzv. "bahňáci" (siltstriders), obrovští hmyzovití živočichové, kteří zde slouží jako veřejný dopravní prostředek. Naprosto všechna preview, bez výjimky, která jsem pročetl (a že jich bylo dost), se doslova rozplývala na architekturou Morrowindu. Dungeony zde konečně vypadají skutečně jako nevzhledné díry v zemi, spíše než jako pravoúhle řezané skály. Vlastně pravý úhel zde asi téměř nikde neuvidíte - vše oplývá překrásnými, organickými oblými tvary. Naprosto úchvatný zážitek ještě umocňují použité textury. Z práce level designérů vám prostě půjdou oči kolem, doslova.

Nejen, že je svět Morrowindu nesmírně rozsáhlý, on je také do mrtě propracovaný, a to po všech stránkách. Politika, ekonomika, diplomacie, vojenství, náboženství - všechny tyto aspekty zde hrají svou roli, všechno je zde tak, jak byste to čekali v pořádném fantasy románu. Existují zde různé frakce, církve, více či méně velká politická uskupení, sociální struktury. Ale také bandy lupičů, podvodníci, pašeráci, prostě nejrůznorodější individua nebo jejich skupiny. Mají své přátele a své nepřátele - policie a armáda pátrá po lupičích, zatímco lupiči přepadávají bohaté obchodníky. Někteří přirovnávali Morrowind k offline MMORPG. Kolem čeho se točí hlavní zápletka? Něco shnilého odehrává se v provincii Morrowindské - mezi jinými to cítí i Císař, který pověří vás, abyste nalezli původ této hniloby. Vy to ale zdaleka dělat nemusíte - můžete se prostě vydat svou cestu, procházet se světem, prozkoumávat nové končiny a na imperátora takříkajíc "dlabat". Máte naprostou svobodu.

The Elder Scrolls III: Morrowind je postaven na enginu NetImmerse společnosti NDL, který mimochodem "pohání" také MMORPG Dark Age of Camelot od Mythic Entertainment. Původně využitý XnGine z domácích dílen Bethesdy byl z neznámých důvodů uložen k ledu. Ale ani to nezabránilo grafikům vytvořit jednu z nejlépe vypadajících her na PC, ba právě naopak. "Každý kout, každý dům, každá terénní nerovnost, každá potvůrka je šok - a potom příjemné překvapení" napsal jeden z novinářů. Vodní hladina vypadá jako skutečná vodní hladina, v některých okamžicích prý dokonce zcela fotorealisticky (to mohou potvrdit všichni, kteří si stáhli nedávno uvolněný oficiální trailer). Když do vody vejdete, rozčeří se přesně tak, jak byste čekali. Obloha je kapitolou sama pro sebe. Slunce a mraky, to vše tančí v jednom nádherném baletu střídajícího se dne a noci. Mraky se pohybují, slunce zapadá, svět se proměňuje do oranžova až se nakonec propadá do tmy, ze které vystupují nesčetné ohně a na oblohu se vyhoupne neznámý měsíc. Počasí se mění stejně jako v reálu. Když už má být blýskanice, nestrhne se ihned obrovské hromobití, jak jsme zvyklí z jiných her. Naopak, všechno začne lehkým průtrží mračen a až později se změní v titánské hřmění. Blesky ozařují krajinu a vodní kapky rozčeřují vodní hladinu (ó jak básnické;). Morrowind prý svým grafickým ztvárněním pokořuje všechny dosud vydané RPG i FPS.

"Nebudeme běhat kolem horké kaše: The Elder Scrolls III: Morrowind je nejlépe vypadající RPG, jaké kdy bylo vyrobeno. Vlastně spíš nejlépe vypadající PC hra vůbec."

- magazín HOMELAN

Jistěže takovéto delikatesní, snad i lehce nadčasové efekty si vyžádaly svou daň, konkrétně v hardwarovýh požadavcích, které jsou velmi vysoké a vyžadují min. takové Pentium 4 nebo Athlona na 1,5 GHz a alespoň 256 MB RAM, lépe ale 512 MB. Ale pozor - je to teprve beta! A navíc když si trochu pohrajete s těmi všemožnými nastaveními, která jsou k dispozici, lze z toho vymáčknout slušný výkon i na pomalejších strojích. Tedy prý...

Pohled do budoucna

Jak možná víte, Morrowind vyjde spolu s tzv. Construction Setem, který umožní každému hráči vytvořit si v podstatě kompletně vlastní hru, od postav, questů přes dungeony až po města. Jakoby mamutí velikost samotného Morrowindu nestačila - tohle mu přinese doslova nehynoucí slávu a snad i "doživotní trvanlivost". Vždyť si vezměte kolik milionů fanoušků po celém světe tahle hra má - a i kdyby jen jedno procento z nich chtělo mít svůj vlastní, originální svět, máme tu tisíce nových fantastických světů! Něco podobného na nás zřejmě čeká i s Neverwinter Nights - otázka je zda v menší či větším měřítku.

Morrowind je pokračování Daggerfallu a už proto si zasluhuje pozornost nejen všech zarytých fanoušků RPG, ale všech hráčů. Ale nejen to, podle mnoha preview je Morrowind hrou s velkým H. Titulem, který na dlouhou dobu pořádně rozčeří vody singleplayerových RPG, stane se něčím mnohem víc než standardem. Snad "králem"!? Všech RPG nebo všech her? To uvidíme v několika následujících týdnech, kdy by se měla objevit finální verze.

Oficiální stránky The Elder Scrolls III: Morrowind: http://www.elderscrolls.com/

Oficiální stránky Bethesda Softworks: http://www.bethsoft.com/

Dostupné pro: PC
Žánr: RPG
Výrobce: Bethesda Softworks
  • tvorba postavy
  • příběh, grafika, hudba, zvuky
  • absolutní volnost
  • rozlehlost světa
  • vytváření domácích výrobků
  • nelinearita
  • všechno
  • hudba v MP3
  • nároky na HW při plných detailech
  • tu a tam bug

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zah…

Občas to vyjde tak, že na hry po vánočních nákupech už prostě nezbude žádný zlaťák. Jak tedy trávit dlouhé zimní večery, když už máte všechno dohrané? Vybrali jsme pár kousků, za které nemusíte dát ani korunu, a i tak se budete královsky bavit.

13.  12.  2017 | | 19 N/A
Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a World in Conflict zcela zdarma

Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a Wo…

Nadílka od Ubisoftu bude v podobě her, které určitě moc dobře znáte. Těšíte se?

5.  12.  2017 | | 2 N/A
Nejlepší hry pro Xbox One: 7 tipů na skvělé nové pařby

Nejlepší hry pro Xbox One: 7 tipů na s…

Vánoce jsou za rohem a náš seriál speciálů je u konce. Pro majitele herní konzole Xbox One tady máme několik letošních tipů na dárek.

14.  12.  2017 | | 5 N/A
Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

včera | | 21 N/A
7 tipů na nejbrutálnější hry historie, co vám zaručeně spraví chuť

7 tipů na nejbrutálnější hry historie,…

Je libo násilí a hektolitry krve? I to se občas šikne. Pojďte se tedy s námi podívat na ty nejbrutálnější hry, které spatřily světlo světa.

4.  12.  2017 | | 3 N/A
Nejlepší hry pro Playstation 4: deset tipů, které zaručeně dobře zabaví

Nejlepší hry pro Playstation 4: deset …

Letos se pro Playstation urodila spousta herních pecek, v našem vánočním rádci proto z většiny najdete exkluzivní tituly. Nezapomněli jsme ale ani na multiplatformní hry.

15.  12.  2017 |
Vybrali jsme nejlepší herní notebooky pod stromeček, zahraje si každý

Vybrali jsme nejlepší herní notebooky …

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

9.  12.  2017 | | 11 N/A
Harry Potter: Hogwarts Mystery je nová mobilní hra

Harry Potter: Hogwarts Mystery je nová…

Jam City chystá mobilní hru Harry Potter: Hogwarts Mystery. Vyrovná se však verzi od Niantic?

14.  12.  2017 | | 6 N/A