PC | Recenze | RPG

Morrowind: Tribunal – datadisk pro jedno z nejlepších RPG současnosti

Morrowind. Od léta loňského roku bezmezně uctívaná modla všech RPG hráčů. Král všech dungeonů. Hra s neuvěřitelně komplexním a rozsáhlým světem. Nebudu se tajit tím, že když jsem vkládal poprvé do mechaniky CD s Tribunalem, na 99 procent jsem si byl jistý, jaké dostane hodnocení, neboť jaký může být datadisk pro hru takového formátu?

Platforma: PC
Typ hry: RPG
Multiplayer: ne
Minimální konfigurace: procesor 500MHz, 128 MB RAM, 32MB grafická karta, 1GB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 800MHz, 256 MB RAM, 32MB grafická karta, 1 GB HDD
Testovací konfigurace: P4 2,4@2,8GHz, 256 MB DDRAM, GeForce 3 Ti 128MB, 1GB HDD
Výrobce: Bethesda (
www.bethsoft.com)
Distributor: Ubi Soft (
www.ubi.com)
Distribuce v ČR: Playman (
www.playman.cz)

Byl to věru náročný den. Strávil jsem nespočetně hodin u přítele, který mne učil zacházet se sekerou. Mě, kouzelníka. Chápete to? Každopádně teď s tou zbraní umím zacházet jako málokdo na Vvardenfelu. Už jsem se těšil na návrat ke kolegům do Balmorského cechu mágů. Znaveně jsem se tam hodinu před půlnocí doplazil a jediné, co jsem zvládl před tím, než jsem zcela vyčerpaný usnul na své posteli, bylo pozdravit staré přátele.

    

Mournholdský chrám při západu slunce * Zapadající slunce ještě jednou, v popředí High Ordinator

Nebylo mi však souzeno tu noc v klidu spočinout a dopřát unavenému tělu odpočinek. V nejhlubším spánku mě probudily nepatřičené, velmi hlasité zvuky. Když jsem vstával, všiml jsem si neklidných pohledů kouzelníků kolem. Šáhl jsem pro svoji sekeru a ušel jsem sotva pár kroků, když se proti mně vyřítil muž v úplně černé zbroji a kuriózní helmě a křičel něco o mé smrti. Jeho meč se při nápřahu podivně zaleskl. Snad i barbar by si domyslel, že čepel byla otrávená.

    

Moje maličkost tak, jak přicestovala na pevninu... * ...spolu s popisem číselným

Byl to těžký boj. Vrah byl rychlý jak šelma, jeho krátký meč jsem stěží stačil sledovat. Ale hodiny tréninku se začaly záhy projevovat a já měl opět navrch. Odrazil jsem ránu mířící mi na krk a zarazil jsem břit své sekery do útočníkovy hrudě. Vrah neměl čas ani vykřiknout. Bezvládně se sesul na zem. Ztěžka jsem dýchal. Vše se stalo tak rychle, že kolemstojící mágové nestačili zasáhnout. Ale co, umím se o sebe postarat sám.

    

Ložnice mého Mournholdského sídla (jedná se o plug-in) * Trůnní sál, krále ale nikde nevidím

Netrvalo dlouho a zjistil jsem, že noční návštěvník patřil k Temnému bratrstvu, velmi mocnému cechu vrahů a podobných vyvrhelů. Kdo chce moji smrt? A proč? Stráže mne poslaly za kýmsi do imperiální pevnosti Ebonhart. Snad mi tam poradí…

    

Nikterak netypický souboj, škoda, že nevidíte ty další čtyři vrahy stojící za mými zády * Ve stokách se daří nejrůznějším druhům havěti

Tak takhle nějak může probíhat první odpočinek po nainstalování Tribunalu. Naprosto plynulé a nerušivé začlenění nové příběhové linie do děje Morrovindu, co říkáte? Důstojník v Ebonhartu vám řekne, že jestli chcete něco zjistit, musíte na pevninu, a dokonce vám protekčně zařídí cestu, protože Vvardenfel je kvůli nemoci „blight“ v karanténě. Příští zastávka: Mournhold.

Nové CD, nové město, nové stoky…

Po příjezdu do Mournholdu se patrně trošku vylekáte. Město tvoří čtyři čtvrtě a centrální lokace s královským palácem, sídlem stráží atp., která však není příliš veliká. Navíc jednu čtvrť tvoří náměstí, takže kromě sochy tam v podstatě nic není a další pro změnu zabírá pouze chrám, což také není mnoho. Zbývá tedy „Great Bazaar“, čtvrť s několika obchody a divadlem a „Godsearch“, místo, kde najdete sídla všech významnějších lidí Mournohldu a navrch hospůdku, sídlo řemeslníků a muzeum. Jinými slovy nic moc.

    

Náměstí se sousoším * Sousoší zblízka

Ale to je jen na první pohled. Hned první úkoly vás zavedou do neuvěřitelně rozsáhlého kanalizačního systému, který zasahuje i do starých částí Mournhold, nehledě na to, že vaše bádání vás zavede až do tajuplného města Sotha Sil. Nakonec tak poděkujete autorům, že nové město udělali takové, jaké je, tedy spíše menší a kompaktní, protože se po něm budete pohybovat opravdu hodně a mnohakilometrové plahočení se odkudsi kamsi jinam, jaké známe z původní hry, už bychom snad nikdo rozcházet nechtěli.

    

Prostě sloup... všimli jste si, jak je v Mournholdu skoro vždycky hezky? * Noční procházka dobrodruhovi prospívá

Vůbec by mě docela zajímalo, kde designéři trávili většinu času, když obě hry tvořili. Jako by si na podzemí Vivecu jen vyzkoušeli, jak stoky vypadají či co se v nich dá všechno dělat, a pod Mournholdem tyto znalosti náležitě zúročili. Každopádně mi nezbývá než konstatovat, že se jim jejich práce povedla a prozkoumávání nových zákoutí je vskutku velmi zábavné.

…nové úkoly, nová monstra, nové nástroje jejich zhouby…

Máme tedy vynikající prostředí, které vybízí k tomu, aby do něj byly zasazeny kvalitní úkoly. I zde je znát jistý vývoj od původní hry. Úkoly typu „sežeň mi kytičky“ nebo „levituj přes kilometry moře, najdi tam chlapíka, dej mu dopis a přines odpověď“ se naštěstí už nekonají. Hlavní linie je opravdu nápaditá. Rychle odhalujete původce svého pronásledování, jenže celá situace se náhle drasticky mění a z nepřítele se stává přítel… Uf, tak doufám, že jsem takto neprozradil moc z příběhu…

   

Tak tohle je ten "mocný kouzelník", o kterém se zmiňuji v recenzi... * ...za půl sekundy zemře, jak můžete vidět z jeho životů a modrých jiskřiček, jež ho zabíjí

Samozřejmě že Tribunal nabízí i spoustu nepovinných úkolů, které výrazně prodlužují dobu hraní a navíc kromě odměn přinesou i horu skvělé zábavy. Každému doporučuji zaskočit za herce v divadélku v Great Bazaar. Stojí to za to. Některé úkoly jsou zapojeny snad opravdu jen proto, abyste se zasmáli. Například se jednou takhle kousek od vás objeví kouzelník a začne mluvit o tom jak „srazí město na kolena“ a na důkaz své moci vás zabije. Netřeba dodávat, že lehne po drobném kouzle (frost damage 100pts for 3s on target:-). Souboj s jeho bratrem už ale tak vtipný není.

    

Já a King`s Oath (že by reklama na Královský slib?) * King`s Oath osobně

Ale nejen humanoidní protivníci vám zkříží cestu. Ve stokách se daří nejednomu druhu havěti a to v poměrně hojném množství. Narazíte na hordy nemrtvých, armádku goblinů, spousty bizarních zvířat a mnoho dalších. Většina z nestvůr má možnost „obdarovat“ hráče takovým zraněním, že slabší postavě (okolo desáté úrovně) stačí dvě tři rány na cestu do věčných lovišť. Navíc se často setkáte s větším množstvím protivníků, takže obtížnost soubojů nám od původní hry výrazně vzrostla.

    

Dungeony jsou v Morrowindu zpracovány opravdu pěkně * Tady jsem trošku změnil šatník:-)

Samozřejmostí jsou nové zbraně a zbroje. Ať už se jedná o nové materiály zbraní jako třeba adamantium nebo goblin, nebo o spoustu výborných unikátních kousků. Jeden z nich můžete získat brzo po začátku hry a představuji vám ho na obrázku někde kolem.

…stará hudba, nové problémy, rozporuplná obtížnost…

Co mne trošku zamrzelo byl fakt, že se inovace vyhnuly hudbě. Ano, ta je v Morrowindu nádherná, strhující a výborně podbarvuje atmosféru, ale přiznejme si, že těch několik málo tracků se po několika desítkách hodin strávených u původní hry oposlouchá a vůbec by neškodilo přidat pár nových. Stejně tak je škoda, že nepřibyly nahrávací obrazovky, a to i přesto, že při instalaci nějaké nové shlédneme. To je však detail, jenž na celkové hodnocení nemá vliv.

    

Idilické místo na koupel * Tady někde bydlí místní šéfík dark Brotherhoodu

Zatímco některé herní problémy se instalací Tribunalu (a tím i patche) opraví, další, se kterými jsme se ještě nesetkali, se objeví. Konkrétně se jedná o šířku chodeb v interiérech Mournholdu. Pokud v takové chodbě stojí strážný (protože když se k němu přiblížíte, tak se zastaví a čeká, že si s ním popovídáte), tak absolutně nemáte šanci projít. Mnohdy tak máte dvě možnosti, co udělat. Buď počkat, a to klidně i několik dlouhých minut, až odejde, nebo šáhnout po příkazu tcl, ale obojí zpomaluje a po čase dost prudí.

Světlé stránky hry
  • fascinující hratelnost
  • spousta nových úkolů, zbraní, potvor a vůbec všeho
  • obtížnost soubojů
  • grafika
  • TES Construction Set
Temné stránky hry
  • žádná nová hudba
  • zavazející stráže v chodbách paláce
  • stále je obrovský problém prodat drahé věci

A dostáváme se k nejdiskutovanějšímu aspektu Tribunalu – obtížnosti. Autoři tvrdí, že Tribunal je určen pro postavy jakékoli úrovně, všude jinde se však dočtete, že většina postav bude schopna přežít vůbec první souboj až tak kolem úrovně dvacáté. Pravda je taková, že úroveň zabijáků se mění s úrovní postavy, takže porazit ho mi dalo méně námahy na první(!) úrovni, než na oné dvacáté. Každopádně schopnosti protivníků v samotném Mournholdu a damage jejich zbraní jasně dávají najevo, že začátečník zde nemá šanci.

…a to nejlepší nakonec: geniální hra

Žádná hra není dokonalá a ani Morrowind s Tribunalem takový není. K onomu mezníku se však obě hry přiblížily jako snad žádné jiné před nimi. Datadisk nabízí 18 rozsáhlých úkolů v hlavní dějové linii a nespočet dalších, vedlejších. Zbrusu nové prostředí je nádherně zpracováno nejen po stránce grafické, ale také architektonické. Nový stavební styl je samozřejmostí, stejně jako plná podpora tvůrců modulů, kterých je již teď na Internetu nepřeberné množství. Bravo, Bethesdo! Za Tribunal si zasloužíte pořádný aplaus.

Nu, a mě nezbývá, než se s vámi rozloučit a stejně jako vy se těšit na Bloodmoon.

Grafika: 10/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 10/10

Vynikající datadisk pro vynikající hru. Přísná devítka za chybky, které jsem probral výše, ale na tom příliš nezáleží vzhledem k tomu, že každý, kdo si Morrowind či Tribunal zahraje, by hrám dal alespoň 100/10.

Závěrečné hodnocení: 9/10

Dostupné pro: PC
Žánr: RPG | RPG - datadisk
Výrobce: Bethesda
  • fascinující hratelnost
  • spousta nových úkolů, zbraní, potvor a vůbec všeho
  • obtížnost soubojů
  • grafika
  • TES Construction Set
  • žádná nová hudba
  • zavazející stráže v chodbách paláce
  • stále je obrovský problém prodat drahé věci
Diskuze (6) Další článek: První trailer z The Hobbit

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,