Mortal Kombat – jen ať cáká krev! (recenze)

Mortal Kombat proslul hlavně díky své bezmezné brutalitě, kde kusy těl létaly hlava nehlava. Ovšem v prvních dílech býval i slušnou bojovkou. A teď?

Mortal Kombat. Kdo by neuronil (krvavou) slzu při vzpomínce na brutální mlátičku, která je v našich končinách populárnější než třeba další legenda, Street Fighter. Podobné nostalgické vzpomínání doprovázelo každý díl od třetího dílu výš, bohužel už spíš ve smutném tónu: „ach jo, kde jsou ty doby, kdy Mortal ještě za něco stál.“

 

Zavzpomínat můžete i u aktuálního devátého (jestli dobře počítáme) dílu. Naštěstí tentokrát ale v dobrém, tvůrci se vykašlali na pokusy a vrátili se k základům nastaveným prvními díly, které jen oblékli do moderního grafického kabátku. Potřebujeme snad něco víc? Ach ano, PCčkáři by ocenili i verzi pro počítače, protože kosti praskají zatím jen na Xboxu 360 a Playstationu 3. Smutné.

Kýble krve, cisterny krve

Tradiční bojovky mají tendence se orientovat na rozbíjení si ciferníků spíše ve více hráčích, kdy pro jednoho bijce obvykle servírují rychlokvaškovou zábavu v podobě řetězce soubojů okořeněných maximálně úvodní a závěrečnou animačkou.

„Ach jo, kde jsou ty doby, kdy Mortal ještě za něco stál.“

Některé bojovky, jako například nedávný Marvel vs. Capcom kašlou i na tohle. Ne tak nový Mortal Kombat, protože nabízí i solidní příběhově orientovanou kampaň, ve které si ve šestnácti kapitolách projdete alternativní děj prvních tří dílů. Je sice škoda, že příběh se dostatečně neopírá o filosofii nihilismu Friedricha Nietzscheho, ale nějakých šest až sedm hodin béčkové story, plné realistického ztvárnění fyzikálního pohybu hrudních partií bojovnic a rozbíjení si obličejů do podoby krvavé kaše taky není špatných.

Mortal Kombat 03.jpg Mortal Kombat 04.jpg

Kromě kampaně slepené z příběhových animací a navazujících bitev pochopitelně nechybí ani obvyklý žebřík plný protivníků, které musíte zbušit před finálním Shao Kanhem. Zde si už můžete vybrat svého bojovníka, příběh vám je sázel podle své potřeby. V nabídce najdete 26 postav převážně z původní trilogie, je tu pochopitelně Liu Kang, Raiden, Sub Zero, Scorpion, Johnny Cage, Sonya Blade, Kano…vyjmenovávat všechny snad netřeba.

VIDEO: 3057 'Mortal Kombat - Trailer'

Další zábavu přináší i třistapatrová Challenge Tower, kde narazíte různé úkoly typu zmlátit protivníka jen chytačkami či blbiny jako je přerážení fošen a hraní skořápek s lebkami. Zábava na hodně dlouho. Pokud jste nováčci, určitě oceníte i tutoriálové učení komb a fatalit. Ještě něco jsem zapomněl? Ach ano, nový Mortal Kombat přináší i tag souboje, tedy bitvy dvou týmů o dvou bojovnících, kteří se mohou kdykoliv prostřídat a mají i speciální týmové údery. Tag boje jsou pochopitelně i pro dva hráče, o klasických bitvách 1 na 1 pochopitelně netřeba pochybovat.

Mortal Kombat 13.jpg Mortal Kombat 14.jpg

A jistě, online tu je též, za zmínku stojí mód King of the Hill až pro osm hráčů. Vždy dva se bijou a ostatní prostřednictvím svých avatarů je mohou povzbuzovat a hodnotit. Škoda, že online hra se potýká často se znatelným lagem. Zapomněl jsem na něco? Je to dost možné, co se týče nabídky módů, dostanete za své peníze opravdu pořádnou nakládačku…pardon nálož zábavy.

Pseudo 3D

Tvůrci se vykašlali na šaškárny ve 3D a vsadili na osvědčené 2D arény (tak si to přáli i fanoušci) a 3D modely bojovníků. Změn se dočkalo samotné jádro soubojového systému, kdy se tvůrci inspirovali Tekkenem a jeho jedno tlačítko-jedna končetina. Viditelný je jasný posun vstříc nováčkům, komba je poměrně jednoduché namačkat, přehozy jsou namapované na čelní tlačítka a ultimátní útoky zvané X-ray taky moc námahy nezaberou.

Mortal Kombat 08.jpg Mortal Kombat 09.jpg

Stačí údery naplnit nový ukazatel ve spodní části obrazovky a stisknout dvě tlačítka. Následně se spustí takový brutální masakr, že běžní pozorovatelé začnou pochybovat o vašem morálním zdraví, případně vyrazí rovnou shánět pytlíky na zvracení. X-ray odpovídají svému názvu, takže si v detailním rentgenovém záběru můžete „vychutnat“ pohled na tříštěné lebky, čepele projíždějící očními důlky, lámané vazy, drcené vnitřnosti a podobné. Správně provedený X-ray útok obvykle uzme skoro polovinu zdraví a vzhledem k jeho snadnému nabití je možná až zbytečně silný.

Mortal Kombat 10.jpg

Mimochodem, ukazatel má ve skutečnosti před finálním ještě dva stupně, ten první zesiluje klasické údery, druhý funguje jako přerušovač komb. Obvykle ale mají hráči spíš tendence „nabíjet naplno“.

Krásně nechutný

Mortal Kombat nikdy nebyl moc progamingovým adeptem a to samé bude platit asi i o aktuálním díle. Soubojový systém není až tak fanaticky propracovaný a plynulý jako u Street Fightera, Virtua Fightera či dejme domu BlazBlue (ať přidáme i nějakou klasickou 2D rubanici). Na druhou stranu pro ne-až-tak-zapálené bojovkáře je snadno uchopitelný a jeho přehnaná brutalita prostě pobaví.

Mortal Kombat 11.jpg Mortal Kombat 12.jpg

Díky podařenému enginu vypadají bojovníci na konci souboje jako kdyby dvakrát projeli katrem a kdo se nezasměje, když jeho zabiják bude poskakovat po aréně s mečem stále zapíchnutým v játrech, je suchar. Ehm, snad se chápeme.

Kdo se nezasměje, když jeho zabiják bude poskakovat po aréně s mečem stále zapíchnutým v játrech, je suchar

To samé platí i pro tradiční Fatality, při kterých se trhají srdce z těl, svléká se z kůže, rozřezává cirkulárkovým kloboukem či provádí další nechuťárny. Už jsem zmínil, že je Mortal Kombat od osmnácti let?

Mortal Kombat 06.jpg Mortal Kombat 07.jpg

Pro fanoušky je nový Mortal Kombat nádhernou poctou době prvních dílů. Pozorný hráč a znalec narazí na spousty detailů od stále stejně namačkávaných komb, přes povědomé arény, Fatality, Babality a další legrácky. Nováček zase dostane přístupnou a dobře vypadající bojovku se spoustou obsahu, který vydrží na zatraceně dlouhou dobu. Tak ať teče krev! 

Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: Arkády | bojovka
Výrobce: NetherRealm Studios | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 21. dubna 2011
  • Spousta módů
  • Příběhová kampaň
  • Zábavně brutální
  • Solidní soubojový systém
  • Zneužívání ultímátních útoků
  • Bojovníci nejsou úplně vyvážení
  • Online laguje
Diskuze (9) Další článek: Master Chief mohl být v GoW 3

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,