Mortal Kombat: historie jednoho krváku

Nohy, ruce, hlavy... Zkrátka všechny možné části těla budou létat kolem. Ano, pochopili jste správně. Právě začíná Mortal Kombat.

Je konec osmdesátých let a herní automaty se těší čím dál větší pozornosti. Do téhle oblasti zábavního průmyslu se vydává i firma Midway, která nejdřív dělá distributora her jako Space Invaders nebo Pac-man. Tohle jim ale nestačilo, a tak se dali do plánování své vlastní hry, která by udělala díru do světa.  Právě proto se dali dohromady dva vývojáři - John Tobias, úspěšný grafik a Ed Boon, nadějný programátor. Spolu ještě s dalšíma dvěma lidmi se pustili do tvorby bojovky, která měla soupeřit i s legendární bojovkou Street Fighter II. K tomu, aby vedle ní obstála, musela přijít s něčím neokoukaným. Tohle byly první kroky ke vzniku Mortal Kombatu.

První myšlenka Mortal Kombatu byla hra, kde by hlavní postavou byl Jean-Claude Van Damme, který ale následně odmítl spolupracovat s vývojáři. Když vyšla první verze MK, bylo na první pohled vidět, že se od Street Fighteru lišil především vzhledem. Zatímco v SF byla používaná ruční animace, pro MK se v Midway rozhodli použít digitalizováné lidi. Jinak se mechanismy moc nelišili a bojovalo se velmi podobně. Jedna věc ale ještě nebyla zmíněna. Ta nejdůležitější. Brutalita. Právě kvůli Mortal Kombatu byla založena ratingová společnost. Skrz to se k němu dostala i neherní média, a tak se vměstnal do povědomí více lidí. Následně vyšla konzolová verze na Segu Genesis a SNES. A už to lítalo.

mk2-screen.jpg

Narozdíl od automatových verzí ale museli omezit brutalitu, aby na konzolích vůbec titul vyšel. A opravdu to bylo na svou dobu něco extra. Díky digitalizační technologii hra vypadala realističtěji, než kdejaká tehdejší bojovka, a když Sub-Zero vytahoval nepříteli páteř z těla, zatímco z něj tekly hektolitry krve, mohlo se kdekomu udělat nevolno. Když už zmiňuji Sub-Zera, nesmí být opomenut ani Scorpion, který nepřítele pálil zaživa. Hlavně kvůli fatalitám byl Mortal Kombat považovaný za opravdu drsnou hru. Po úspěchu prvního dílu nebyl žádný důvod nepokračovat dál. A tak začaly práce na dvojce.

Druhý díl série přinesl v podstatě to samé co jednička, jen ve větším provedení. K původním 7 hratelným postavám přibylo 5 dalších, bojových arén bylo dvakrát tolik a nová komba a údery dávaly ještě víc možností, jak z protivníka udělat fašírku. Právě v tomto dílu se poprvé objevila jedna z mých nejoblíbenějších fatalit, kdy Kung Lao svým kloboukem rozsekne protivníka vejpůl.

maxresdefault.jpg

Vývojáři brali kritiku na přehnanou krvavost s úsměvem na tváři. Pro ty, kterým výrazně vadili fatality, přidali další možnosti, jak to s protivníkem ukončit. Třeba babality, kdy jste mohli protivníka přeměnit na mimino nebo s ním jednoduše uzavřete přátelství a dáte mu malý dárek na usmířenou. Podobné kousky se vývojářům opravdu vyvedly. Nejen díky tomu měl Mortal Kombat 2 daleko větší úspěch, než první díl. Po třech letech od vydání přišel jeho nástupce.

Ať už mohli v Midway udělat pokračování jakékoliv, vsadili na klasiku a trojka vypadala téměř identicky. Opět přišli noví bojovníci, arény a podobné věci, ale v době nástupu 3D her už to bylo prostě málo. Ale fanoušci dostali to, co očekávali a novináři zase nějakou dobu psali, jak moc je Mortal Kombat brutální. A pak začala cesta ke dnu série. Aby naskočili na vlak úspěchu 3D her, zkusili vývojáři převést Mortal Kombat do třetího rozměru. Bohužel se to moc nepovedlo. Čtyřka je jedním z nejhorších dílů. Postavy i prostředí vypadá hnusně a ubyly postavy ze třetího dílu. Jako novinka bylo používání zbraní a házení předmětů z okolí.

maxresdefault (2).jpg

Mortal Kombat ale ztratil svoje kouzlo. Hranaté polygonové postavičky zkrátka nebyly tak uvěřitelné a fatality vypadaly spíš směšně. Následoval strašný projekt s názvem Mortal Kombat Special Forces. V hlavních rolích účinkovali Sonya a Jax, ale po otřesných ohlasech při představení hry byla na rozkaz šéfů z Midway předělaná a rychle vydaná. V reakci na tyto události se ze studia odporoučel John Tobias. To bylo v době, kdy série opustila PC platformu a dál pokračovala jen na konzolích.

Tam se jí podařilo odrazit se ode dna a zamířit zpět mezi krále bojovek. Díly jako Deadly Alliance, Deception nebo Shaolin Monks dokázaly opět zazářit a alespoň trochu obnovily zašlou slávu původní trilogie. Pak přišel na delší dobu poslední díl s podtitulem Armageddon. Byl opravdu obří. Přes 60 hratelných postav, navíc dovolil hráčům tvořit vlastní postavy, fatality a mnoho dalších věcí.

maxresdefault (1).jpg

Zatímco se ale Mortal Kombat těšil z opětovného úspěchu, firma Midway procházela těžkým obdobím. Hlavní příčinou problémů byly vysoké dluhy. Následně se zavírala studia a celé to vyvrcholilo v roce 2009, kdy bylo oznámeno, že Warner Bros. odkoupil zbývající studia Midway a s tím i značku Mortal Kombat. Dlouho se spekulovalo, jestli se někdy ukáže na pultech obchodů nový díl. O dva roky později vychází famózní remaster, už devátý díl v řadě. A bylo to přesně to, co hráči chtěli. Skvělý příběhový mód, který rekapituloval děj původní trilogie, staré známé postavy a hlavně hektolitry krve a výborné hratelnosti.

cc0c865b97fd7af775fbd9d0992995bc__357647cd544f25e0114f24205887826b.jpg

Po dalších dvou letech tady máme aktuální díl s podtitulem X, který přinesl zbrusu nové postavy, bojové styly a další, ještě odpornější fatality. Série se vrátila na vrchol své popularity a od studia NetherRealm všichni dychtivě očekávají další bojovku. Teď tu máme rok 2016 a za dveřmi je vydání Mortal Kombat XL, desítky se všemi vydanými přídavky, a vypadá to, že si série vede opravdu dobře. O tom také svědčí rozjuchané tweety Eda Boona, který s Mortal Kombatem vydržel po celou dobu jeho existence. 

mortal-kombat-x-screenshot-13-ps4-ps3-us-20jan15.jpg

Když před 20 lety vznikl první díl, nebyl to jen začátek herní série. Byl to i začátek obřího univerza, které rozvíjí jak samotní tvůrci, tak fanoušci. Dvěma filmům Mortal Kombat z druhé půlky devadesátek se radši vyhněte. Zato fanouškovský seriál Legacy za to stojí. Pak si ještě můžete vzpomenout na animák, který dopadl asi podobně, jako druhý film. Univerzum Mortal Kombatu se zkrátka stále rozvíjí a s přibývajícími postavami se naskýtají další a další možnosti, kam směřovat. Jen aby se sérii nestalo něco podobného jako v dobách čtvrtého dílu. To bych jí  opravdu nepřál.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě nikdy nevypadalo lépe

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě…

Grand Theft Auto 5 dostává grafické modifikace takřka každý měsíc. Nyní máte před sebou špičku současné tvorby - Project NVRX.

4.  11.  2017 | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 9 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A