Mortal Kombat pod lupou: jak to všechno začalo

Už za pár měsíců je tady nový díl brutální série Mortal Kombat. Celá série má za sebou bohatou historii, tak proč si ji k této příležitosti nepřipomenout?

Všechno to začalo v roce 1992 ve studiu Midway Games, kde se Ed Boon, který pracuje i na nových dílech, společně se svým týmem pustil do práce na prvním Mortal Kombatu. V té době byl jejich inspirací především druhý Street Fighter, který i po tolika letech patří mezi nejúspěšnější hry série. Původně ale měl být Mortal Kombat především úplně něčím jiným. Midway Games totiž chtěli udělal hru s Jean-Claude Van Dammem v hlavní roli a do nabídky postav přidat i další známé herce. Nebylo to ale jednoduché zařídit hlavně kvůli licencím, a tak svoje plány přehodnotili a první Mortal Kombat už byl na cestě. 

830529-mortal-kombat-amiga-screenshot-scorpion-performing-fatality.png830533-mortal-kombat-amiga-screenshot-famous-get-over-here-scorpion.png830534-mortal-kombat-amiga-screenshot-kano-fights-sonya-on-the-pit.png

Velmi důležité bylo, aby Mortal Kombat nebyl jen další mlátičkou, která zapadne ve světle populárních značek. Proto se potřeboval něčím odlišit. Vývojáři vsadili na řádnou brutalitu, a to do takové míry, že to ve své době nemělo konkurenci. Padaly končetiny, sekaly se hlavy, no však to znáte. Ne každá verze ale vypadala tak, jak to původně tvůrci zamýšleli. Postupně se totiž první díl dostával i na další platformy, například konzole od Segy, Nintenda a tak dál. Většinou měla každá verze také nějaké speciální úpravy. V té původní ale krev tekla proudem. Kvůli brutalitě byl kolem Mortal Kombatu v té době pořádný humbuk. Dokonce zapříčinil to, že vznikla americká ratingová organizace ESRB, která určuje věkovou hranici pro jednotlivé tituly a funguje dodnes.  

Mortal Kombat tedy dosáhl svého. Vzbudil pozornost ve velké části světa a dostal se do povědomí hráčů. Díky tomu mohly vznikat i další díly. Krom brutality se ale s touto značkou hodně mluvilo i v souvislosti s technologiemi. Na rozdíl od konkurence tvořilo Midway Games herní postavy tím způsobem, že převáděli fotky a záběry reálných lidí na sprity a následně je animovali. V rámci bojových her to bylo něco nevídaného.  

vnnmg5zogmnc8vcgvtpe.png

Na stejném principu vystavěli i druhý díl, kde se představily nové postavy, grafika se zlepšila a míra brutality neklesala. Kolem Mortal Kombatu se už v té době tvořila početná komunita hráčů a hned rok po prvním díle přišel nový. Poprvé se tady také objevila postava Noob Saibot. Je to zvláštní jméno, že? Vzniklo naprosto jednoduše. Krom Eda Boona na sérii pracoval také John Tobias. Přečtěte si příjmení těchto vývojářů pozpátku a už vám bude jméno tohoto bojovníka dávat smysl.  

Od kritiků i dvojka sbírala velmi dobré hodnocení, takže se ani není čemu divit, že vývojáři chtěli úspěchu využít. Mortal Kombat 3 vyšel o dva roky později, a i když nepřinesl žádné převratné novinky, tak po něm opět byla velká poptávka. Následně ještě vyšla jeho ultimátní verze, kde se vrátily některé oblíbené postavy z předchozích her a vycházel z ní také Mortal Kombat Trilogy.  

657346-ultimate-mortal-kombat-3-arcade-screenshot-frozen-kano.png657334-ultimate-mortal-kombat-3-arcade-screenshot-blood-hit.png657343-ultimate-mortal-kombat-3-arcade-screenshot-magic-power.png

Ve stejném roce vyšel i první film inspirovaný zdejším příběhem. Jak ale dobře víme, filmové adaptace her na tom nikdy nebyly dobře. Mortal Kombat v tomto ohledu patří snad k tomu nejhoršímu. Vytratila se z něj všechna ta brutalita a příběh to neměl šanci zachránit vzhledem k tomu, že byl naprosto triviální. Očividně to ale nestačilo, protože o dva roky později vyšel další film, který byl ještě o něco horší.  

V té době už vycházel další plnohodnotný, v pořadí čtvrtý herní díl. Vývojáři se u něj rozhodli, že chtějí pokročit dál a naskočit na tehdejší trend 3D grafiky. Když se takhle zpětně podíváte na první 3D tituly, tak to bylo něco opravdu strašného. Ve srovnání s předchozími díly je Mortal Kombat 4 opravdu ošklivý. V nabídce postav bylo dost nových tváři a novinkou také byly interakce s prostředím, které můžeme vidět i v nových dílech. Samozřejmě to ale tehdy fungovalo trochu jinak.  

ruhkfri52y6pmjbqvqtl.pnguphbsivtxexmemssjy5a.pngml3tr822pegvssa1lgn7.pngbjf99zcxsc9cmzowrvnw.png

I když stále Mortal Kombat cílil hlavně na arkády, tak se postupem času vždy dostal na celou řadu platforem. Se čtvrtým dílem ale pro PCčkáře nastala doba temna. Na dlouhá léta to byl poslední díl, který si mohli zahrát. Začalo to s plošinovkovými odbočkami. Tou první je MK Mythologies: Sub-Zero, kde se tento ledový bojovník snaží překazil plány mága Quan Chiho. Tento titul vyšel pouze na PlayStation a Nintendo 64.

Druhou plošinovku s podtitulem Special Forces si pak mohli zahrát jen majitelé prvního PlayStationu. Ve skutečnosti ale nebylo o co stát. Special Forces jsou totiž považované za to nejhorší, co v sérii Mortal Kombat najdete.  

145425-mortal-kombat-mythologies-sub-zero-nintendo-64-screenshot.png145342-mortal-kombat-mythologies-sub-zero-nintendo-64-screenshot.png145341-mortal-kombat-mythologies-sub-zero-nintendo-64-screenshot.png

Návrat ke klasice přišel až v roce 2002, kdy vyšlo Deadly Alliance pro předminulou generaci konzolí. Už nebylo takové utrpení na hru koukat. Vývojáři se za ty roky naučili pracovat s 3D nástroji. O rok později ještě vyšly dvě hry pro GameBoy Advence, které vycházejí právě z Deadly Alliance. Ve stejném duchu se nesl i Deception z roku 2004. Příběhově na sebe díly stále navazovaly, ale bylo to hlavně o brutálních soubojích. Tento díl se o dva roky později dostal na PlayStation Portable s podtitulem Unchained.  

Kano-and-Frost-Mortal-Kombat-Deady-Alliance-Screenshot.jpg

Po Deception přišla další odbočka. Tentokrát ale naštěstí nešlo o plošinovku, ale akční adventuru. Mortal Kombat: Shaolin Monks je opravdu něco jiného, než na co jsme v sérii byli zvyklí. I když hra nesbírala zrovna perfektní hodnocení, oproti Special Force si vedla výborně. Něco podobného se chystá i do nového Mortal Kombatu 11. Více si o tom můžete přečíst v souhrnu informací, který na Doupěti nedávno vyšel. 

gfs_66019_2_3_mid.jpggfs_66019_2_4_mid.jpgMKSM_screen_14.jpg

Nové Mortal Kombaty přicházely jako na běžícím páse. Rok 2006 byl totiž opravdu velký. Mortal Kombat Armageddon přinesl největší soupisku bojovníků v historii série a hráč si také mohl vytvořit svou vlastní postavu. Společně s ním se série rozloučila s předminulou generací konzolí a na dlouhou dobu se tradiční Mortal Kombat stáhl ze scény. O dva roky později sice přišel crossover s DC vesmírem v alternativní dějové lince, ale už v té době měli Midway Games značné problémy. To vyvrcholilo v roce 2009, kdy společnost zkrachovala.  

Většině vývojářského týmu se tyto události naštěstí podařilo ustát a vše nakonec dobře dopadlo. Následně totiž byli odkoupeni i s licencí pro Mortal Kombat společností Warner Bros., a tak vznikl tým NetherRealm Studios. Vývojáři se rozhodli, že je třeba začít od začátku. Mortal Kombat z roku 2011 je tedy rebootem série. Zaznamenal velký úspěch a mimo jiné také z toho důvodu, že se po dlouhých letech vrátil i na PC.  

zcgzpzakk4mop5icsxcv.pngs5tm2f237ex8xaw6o4qh.pngecarv9pncnmn650cj8xn.pngc1jppiwjssnbklvv3rqe.png

S rebootem ale přišel také jeden menší nešvar. Chápeme, že vývojáři chtějí na hrách vydělat, ale v poslední době se to s některými DLC a Season Passy docela přehání. V případě tohoto dílu to ještě bylo únosné. Do soupisky jste si skrz DLC mohli přidat Skarlet, Raina, Kenshiho a Freddyho Kruegera. PlayStation verze pak měla ještě exkluzivně Krata z God of War. V případě Mortal Kombatu X, který vyšel o 4 roky později, už to ale bylo horší.

Mortal Kombat X: hektolitry krve (recenze)

Mortal Kombat X: hektolitry krve (recenze)

Dodatečně ještě přišly dva Kombat Packy, se kterými jste mohli získat 9 dalších postav. Některé, podobně jako Freddy ani nepatří do tohoto univerza. Najdete tam například Vetřelce a Predátora. Dnes už si alespoň nemusíte kupovat každou část zvlášť, protože vyšla XL edice, ve které najdete veškerý obsah. 

iumxmdcmlmfihf2ctgdl.png

I když to tak na první pohled nemusí vypadat, tak Mortal Kombat není jen o bezduchém mlácení. Na pozadí probíhá rozvleklý příběh. Původně šlo o to, že nejlepší bojovníci ze Země šli do turnaje na život a na smrt, aby tak ochránili svůj svět. Ostatní světy ale mají o ten lidský velký zájem, takže se není čemu divit, že se i přes svoji několikanásobnou porážku nechtějí vzdát. Mezi ty největší záporáky v Mortal Kombatu samozřejmě patří čarodějové Shang Tsung a Quan Chi. Dlouhou dobu na pozici hlavního bosse byl také Shao Kahn, který se ve formě předobjednávkového bonusu dostane i do nového dílu.  

Mortal Kombat XL: DLC ždímačka? (recenze)

Mortal Kombat XL: DLC ždímačka? (recenze)

I fanoušci se zapojili do tvorby univerza Mortal Kombatu. Existuje celá řada alternativních příběhů a neoficiálních pokračování. Jedním z těch známějších je Mortal Kombat Project, který je postavený na enginu M.U.G.E.N. Najdete v něm postavy z celého univerza a fanoušci také vytvořili své vlastní.  

Příběh se ale nevypráví jen ve hrách. O filmech už řeč byla, Mortal Kombat ale vycházel i v jiných formách. Dočkal se třeba jak animovaných, tak hraných seriálů. Mezi ty lépe hodnocené patří Mortal Kombat Legacy z roku 2011. Také vyšlo několik komiksů.  

Mortal Kombat 11: vše, co potřebujete vědět

Mortal Kombat 11: vše, co potřebujete vědět

No a za pár měsíců tady máme Mortal Kombat 11. Tato značka se momentálně řadí mezi nejlepší bojovky v herní historii, takže původní záměr vývojářů byl bezesporu naplněn. Sice občas došlo na horší období, ale vývojáři se jen tak nevzdali. A vypadá to, že bude jen lépe.