Motion capture v podání Illusion Softworks

Technologií motion capture pro zachytávání pohybů lidského těla a jejich následné zpracování v počítači u nás disponuje pouze jedna herní firma – Illusion Softworks. Měli jsme příležitost navštívit a důkladně si prohlédnout zákulisí brněnského studia této firmy, kde touto technologií vznikají základy animací do her Mafia, Hidden and Dangerous 2 a možná už i dalších.
Motion capture je pokročilá technologie, která dovoluje snímat pohyb lidského těla v reálném čase. Díky tomu lze dosáhnout daleko lepší a věrnější animace, kterou žádná jiná technologie nedokáže v současné době napodobit. Měli jsme příležitost navštívit a důkladně si prohlédnout zákulisí brněnského studia Illusion Softworks, kde vzniká motion capture do her Mafia, Hidden and Dangerous 2 a možná už i dalších.

Illusion Softworks je patrně jediná firma v České republice, která tuto technologii vlastní. Její pořízení není rozhodně levnou záležitostí – cena celého kompletu se pohybuje v řádu milionů korun.

Několik málo informací o motion capture
Technologie pracuje na principu senzorů, které si herci připevní na tělo a s nimi se pak pohybují v poměrně malém prostoru, jež je snímáno pomocí dvou „beden“ indukujících elektromagnetické pole. To umožňuje zaznamenat přesnou polohu každého senzoru. Získaná data se přenášejí do počítače, kde se z nich modeluje první 3D scéna.

Mé představy o prostoru, který bude nápadně podobný holografickým palubám ze Star Treku, vzaly za své tak rychle, jak rychle jsme vstoupili do místnosti. Celý prostor připomínal spíše tělocvičnu – na zemi byly poházené žíněnky, po straně byl připraven běžící pás a kolo. Na scéně nechyběla ani klasická švédská bedna a dveře vedoucí do neznána. Všechny předměty byly vyrobené ze dřeva, protože technologie MC, kterou v IS používají, je založena na principu elektromagnetického pole a jakýkoliv železný předmět naruší regulérní průběh práce přístrojů (na trhu jsou ale i další typy motion capture přístrojů pracujících na bázi optického nebo mechanického snímání). Stejně tak, jak jsme se dozvěděli od našeho průvodce – jednoho z programátorů, mají ve studiu velké problémy s tramvajemi projíždějícími pod okny – i ony totiž vyzařují silné elektromagnetické záření a tak pokaždé, když se některá z nich blíží, musí se na chvíli přestat pracovat.

Tělocvična aneb zde se vytváří veškerý motion capture pro IS.Počítač vpravo ovládá motion capture, počítač vlevo počítá první scény.

Počítač – žádný zázrak
O samotný motion capture se stará speciální počítač, který se svým výpočetním výkonem pohybuje na úrovni stařičkého Pentia MMX. Na rozdíl od animačních fází, které přicházejí na řadu po provedení motion capture, tedy samotné snímání není výpočetně nijak náročné. Kromě tohoto počítače mají ve studiu ještě jeden další, na němž se provádí první testovací animace se získanými daty.

Jak nám náš průvodce Patrik Marek sdělil, práce na tak malém prostoru s sebou nese řadu problémů. Jedním z nich je např. simulace běhu, jelikož na několika málo metrech čtverečních se zkrátka není možné pořádně rozeběhnout. Proto mají ve studiu k dispozici i běžící pás (rovněž celý vyrobený ze dřeva a gumy). I s pohybem na tomto zařízení je ovšem spojeno několik drobných problémů.

Mimo několika senzorů si herec na sebe musí připevnit také řídící jednotku, která zpracovává data a bezdrátově je posílá do počítače. Se senzory upevňovanými na tělo bývá problém – jsou poměrně náchylné na fyzické namáhání a to při jejich ceně (18 000 Kč za kus) klade poměrně velké finanční nároky na udržování přístroje v chodu i po jeho koupi.

Kaskadéři a herci na scéně
Řídící jednotku (ve velikosti o něco větší než je školní penál) je nutné mít na sobě při všech situacích, kdy je snímání vyžadováno – tedy nejen při obyčejné chůzi, sezení, otevírání dveří apod. ale i při soubojích a pádech. To už vyžaduje značnou opatrnost vůči oběma stranám – herci, aby se neporanil a přístroji, aby se nerozbil. Není se tedy co divit, že na některé akčněji laděné scény, si v Illusion Softworks najmuli dokonce několik kaskadérů.

Těžko uvěřitelně zní také skutečnost, že i na nenáročných „obyčejných“ scénách spolupracují IS se skutečnými herci provozujícími divadelní činnost. Inu, do dobré hry se zkrátka musí investovat.

Snímací jednotka, kterou si herci musí připevnit na tělo.Krásné dřevěné auto.

Motion Capture je činnost neuvěřitelně náročná na čas. Nahrávání scén pro Mafii zabralo s malými přestávkami prakticky celý rok. Snímání části intra, jehož délka ve výsledné podobě má necelou minutu, trvalo celý den. Je běžné, že každá scéna se preventivně natáčí v několika verzích, z nichž se později vybere ta nejlepší. Mnohdy se ovšem stane, že „nedodělek“ či jiná vada na kráse se objeví teprve v pokročilé fázi animace a nezbývá tak nic jiného, než se opět vrátit do „tělocvičny“ a sjet celou scénu znova.

P. S. Našim zrakům samozřejmě nemohlo uniknout krásné dřevěné auto s fungujícím (tj. otáčejícím se) volantem, které naleznete na jedné z doprovodných fotografií.

Diskuze (4) Další článek: Bitva o 13. pramen

Témata článku: , , , , , , , , , , ,