Moto GP 10/11 - znovu na start (recenze)

Přijde vám závodění na motorkách hračka? Vyzkoušejte si Moto GP na reálných okruzích a uvidíte, co je to výzva.

Každoroční série mají jasnou nevýhodu - na první pohled nutí ke srovnání s předchozím dílem. Nejinak je tomu i v případě Moto GP, pokud jste fanoušci motorek a máte za sebou loňský ročník, tak budete nejspíš zklamáni poměrně drobným množstvím změn, jichž se dočkáte, hlavní pro vás nejspíš bude aktualizace soupisky jezdců i do letošní sezóny. Pro začínající motorkáře zase bude hra velkým překvapením.

Vždy jsem žil v mylné představě, že většina špičkových závodníků na motorkách umí rychle krotit svůj stroj a hbitě přenášet váhu do zatáček podle potřeby. Tvůrci se viditelně rozhodli jinak, takže zatímco vaši protivníci se šikanou prosmýknou s ladnou elegancí, vy budete ladní jako laňka, nebo jak že se to říká tomu velkému šedému zvířeti s chobotem. Trochu to narovnává rychlejší výjezd ze zatáček, kterého dosáhnete nemáčknutím se na nádrž, ale na delších rovinkách vás zase protivníci předjíždějí.

Chcete pokračovat?

Z většiny závodů se tak namísto volení nejlepší stopy stává zápolení s nepohodlným ovládáním. Ale to ještě zdaleka není vše. Pokud se přeci jen s ovládáním sžijete a rozhodnete se dodržovat hrou navrženou ideální stopu, možná budete opět udiveni. Možná jsem jen za ty roky hraní zapomněl na reálný svět, ale stopa ukazovaná ve hře jako ideální má k tomuto daleko. Často se vám tak stane, že vedeni zelenými tečkami na okruhu projedete zatáčku zbytečně prudce, nebo právě naopak.

moto gp 10 11 01.jpgmoto gp 10 11 02.jpg

Jistou výhodu to však má - v kariéře získáváte i diváckou přízeň pro váš tým, která je nejen za předjíždění ze závěsu a dodržování ideální stopy, ale i za kousky hodné zpomalených záběrů.

Pokud se vám však podaří sezónu zajet bez continue, získáváte cennou trofej

A mezi ně patří i drncavá jízda mimo trať, tedy aspoň podle autorů hry. Musím však uznat, že kariéra je, stejně jako loni, zpracována skvěle - postupně otevíráte další prostory pro techniky a PR manažery, zkoumáte zlepšení pro svůj stroj, získáváte sponzory, a při tom všem se skvěle bavíte.

moto gp 10 11 03.jpgmoto gp 10 11 04.jpg

Skvělá je i možnost kooperativního hraní šampionátu u jedné televize, pokud tedy najdete někoho, kdo si k vám zahrát přijde. Bohužel chybí varianta pro podobné hraní online, i když závodění až ve dvaceti lidech také není až tak špatné. Z ostatních módů hry stojí za zmínku snad jen challenge, kde narazíte i na nejtěžší trofej hry. Pro každý závod máte omezený čas a po jeho vypršení nezbývá, než potupně mačkat continue. Pokud se vám však podaří celou sezónu zajet bez využití této možnosti, získáváte cennou trofej.

Před řidítky za řidítky

Vlastní závodění sice trpí výše zmíněnými neduhy, ale pokud už překonáte prkenné ovládání, tak zejména díky podivnému catch upu se pořád bavíte. Nepočítejte s tím, že byste počítačem řízeným protivníkům jen tak ujeli, na rovince vás hravě překonávají, takže celý závod je výzva až do posledních kol. Přišlo mi však. že postupným vylepšováním vašeho stroje dochází ke stejným zlepšením i na straně protivníků, ale co už. Aspoň se vám řídí lépe.

moto gp 10 11 05.jpgmoto gp 10 11 07.jpg

I když se Moto GP 10/11 tváří jako simulace, zarazilo mne, že nastavování různých pomocníků je zakopané až hluboko v menu. Základní rozlišení podle schopností sice potkáte hned zpočátku, ale dohrabat se ke konkrétnímu pomocníku je náročnější.

Musím pochválit jízdu v pohledu přímo přes řidítka

V simulaci bych také tak nějak očekával, že bude nějaký rozdíl mezi závodem na suchu a za deště. Nejen, že nejste schopní z prvního místa takticky přerušit závod, ale hlavně se stroj chová pořád stejně a ani efekty za cizími motocykly rozhodně dešti neodpovídají.

Ono vlastně celkově je grafika taková rozporuplná. Na některých okruzích je vidět, jak si tvůrci hráli s každým detailem, zatímco zejména jízda v noci je utrpení - všechno je vybledlé, viditelnost nereálně omezená a vyniknou i slabé textury jezdců. Musím však pochválit jízdu v pohledu přímo přes řidítka, která nejen že vypadá poutavě, ale navíc je výjimečně i použitelná pro závodění.

moto gp 10 11 09.jpgmoto gp 10 11 10.jpg

Pokud patříte mezi příznivce motorek, a ještě Moto GP 10/11 doma nemáte, pak bych vám sice Moto GP doporučil, ale s čísly o ročník staršími. Aktuální databáze sice potěší, ale jinak nenarazíte skoro na žádnou zásadní změnu a loňský ročník určitě pořídíte levněji. A podobná rada tak směřuje i pouze občasným hráčům, kterým loňský ročník bude stačit určitě.

Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: Závodní
Výrobce: Monumental Games | Webové stránky hry