Motoracer 3 – pět moto-závodů v jednom

Sérii Motoracer si můžete pamatovat jako zdařilý arkádový pokus spojení závodních a terénních motorek do jedné zábavné hry. V nejnovějším třetím díle, který právě vychází, však francouzští autoři svůj nápad „vše v jednom“ ještě více rozvinuli a k původním dvěma disciplínám přidali další tři. Jak tato originální kombinace dopadla - to se můžete dočíst v této recenzi.
Platforma: PC
Typ hry: Závodní
Multiplayer: Internet/LAN
Minimální konfigurace: procesor 450 MHz, 64 MB RAM, 550 MB na HDD, 8MB grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 600 MHz, 128 MB RAM, 550 MB na HDD, 32MB grafická karta
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 550 MB na HDD, 64MB grafická karta
Výrobce: Delphine Software (www.delphinesoft.com)
Distributor hry: Infogrames (www.infogrames.com)
Distribuce v ČR: Cenega (www.jrc.cz)

Sérii Motoracer si můžete pamatovat jako zdařilý arkádový pokus spojení závodních a terénních motorek do jedné zábavné hry. V nejnovějším třetím díle, který právě vychází, však francouzští autoři svůj nápad „vše v jednom“ ještě více rozvinuli a k původním dvěma disciplínám přidali další tři. Jak tato originální kombinace dopadla - to se můžete dočíst v této recenzi.

První díl série Motoracer vyšel již v roce 1997 a jeho pokračování se dostalo na světlo světa zhruba o rok později. Oba díly zaujaly svou netradiční kombinací dvou motorkářských oblastí. V prvním módu jste se stali řidičem silného stroje a proháněli se po silničních okruzích na celém světě. Originálnější druhá možnost vám dávala do rukou řidítka klasického terénního motocyklu, na kterém jste mohli závodit na speciálních motokrosových tratích. Oba módy byly zábavnou záležitostí, a díky své různorodosti (jinak se jezdí na silniční motorce a jinak na terénní) a velkému počtu tratí nabízely zábavu na docela dlouhou dobu. Ale i ta jednou musela skončit, a tak se chlapíci (a několik dam) z Delphine Software začali zabývat dalším pokračováním Motoraceru, které se shodou okolností dostalo do CD-mechaniky mého počítače.

Motoracer 3Motoracer 3

Motoracer 3Motoracer 3

Po standardní instalaci (bohužel dnešním synonymem standardní instalace je minimálně půl gigabyte na HDD) jsem pln nedočkavosti spustil samotnou hru. Hra začíná obyčejným krátkým intrem, na které člověk zapomene snad dřív než se celé přehraje. Následuje asi dvouminutové spouštění hry, které mi hodně připomnělo dobu načítání her na starodávném Atari. Schválně jsem vyzkoušel hru na dvou různých počítačích, avšak tento problém se opakoval. Nezbývá jen doufat, že se jedná jen o nevychytanost rané verze programu, a že se brzy vše spraví nějakým opravným patchem.

No nic, zpátky ke hře. Jak jsem se již zmínil, hra nabízí pět různých motocyklových disciplín. Krom původních dvou (terénních a silničních závodů), přibyly možnosti Freestyle, Trial a Traffic. Než se však podíváme na všechny možnosti hry podrobněji, mrkneme se na samotný princip hry. Narozdíl od klasických závodních her v Motoraceru 3 nenaleznete žádný šampionát. Celá hra je založena na systému bodů, které získáváte za úspěchy v závodech. Zezačátku máte k dispozici jeden okruh v každé disciplíně a jen umístěním v něm mezi prvními třemi získáváte body. Tyto body pak můžete v „obchodě“ využít k nákupu dalších tratí či k zpřístupnění lepších motorek. Bohužel můžete vydělávat donekonečna body na stále stejném okruhu.

Světlé stránky hry
  • skvělá grafika
  • 5 různých disciplín
  • zpočátku dobrá zábava
Temné stránky hry
  • chybí setup
  • množství chyb
  • nepraktické ovládání
  • malý počet tratí
  • lehce zneužitelný bodový systém

Než se pustíte do samotného závodu, můžete si trať „osahat“ v standardním tréninku nebo v Time Trialu, kde bojujete s kopií vašeho nejlepšího času. Poslední možností v každé disciplíně je „Friendly Race“ – zde si můžete podmínky závodu nastavit sami (ovšem nezískáte žádné body). Nyní už trochu podrobněji k jednotlivým motorkářským disciplínám.

SPEED (Individuální hodnocení - 7/10)
Jak již název napovídá, jedná se o závody rychlých (tedy silničních) motorek. Zezačátku můžete osedlat jen dvěstěpadesátky, ovšem později (pokud budete úspěšní) se budete moci svézt i královskou kubaturou pětistovek. Postupně na vás čeká po jedné trati v Austrálii, Německu a Japonsku, což jak uznáte, je docela málo. Ať chcete nebo ne, v závodě začínáte z posledního místa (z patnácti), ale i přesto máte docela slušnou šanci na vítězství, minimálně na nejlehčí obtížnost. Střední úroveň už je tvrdší oříšek, ale pokud neuděláte katastrofální chybu, můžete klidně vyhrát. Nejvyšší obtížnost tradičně vyžaduje úplnou a bezchybnou znalost trati. Styl závodění se v ničem nezapře s klasickou arkádou, a tak můžete při jízdě dvousetkilometrovou rychlostí „vyžďuchávat“ soupeře z trati a vyvádět různé skopičiny.

SUPERCROSS (8/10)
Druhý starý známý z předchozích dílů – závody terénních motocyklů v celé své kráse. V hale je ohraničený okruh, který se logicky snažíte projet v nejrychlejším čase. Na trati se to jen hemží různými výstupky a kopečky, a vy musíte při všech skocích dobře ovládat svůj stroj, abyste je překonali co nejrychleji a neztratili drahocenné vteřinky. Zezačátku osedláte jen stopětadvacítky a později přijdou na řadu i dvěstěpadesátky. Superkrosové závody jsou docela zábavné, i když docela dlouhou chvíli trvá než se dostanete do tempa. Až vás začnou bavit, narazíte na stejné omezení jako ve všech ostatních disciplínách – pouhopouhé tři tratě.

TRIAL (6/10)
Před sebou máte složitou trať z naskládaných překážek a vašim úkolem není nic jiného než ji v časovém limitu překonat. Adrenalin se vám nezvedá z rychlosti jako spíš z úporné snahy vybalancovat svůj stroj a zabránit tak pádu. Musíte skákat po zadním či předním kole, otáčet se na prostoru ne o moc větším než je samotná motorka a ještě dávat pozor abyste udrželi rovnováhu a nedošlápli nohou na zem. Po pádu nemusíte naštěstí zpátky na start, ale vrátíte se k poslednímu projetému checkpointu (1trať = asi 10 checkpointů). Trial je určitě zábavným a originálním prvkem, ale jedná se o zábavu na „jedno použití“. Ruku na srdce – koho by bavilo absolvovat znova a znova stále stejné, několikrát projeté tratě?

Motoracer 3Motoracer 3

Motoracer 3Motoracer 3

FREESTYLE (5/10)
Principem této disciplíny je získat co nejvíce bodů za různé frajeřinky ve vzduchu. Na stadiónu plném nájezdů a skokánků musíte využít každou sekundu ve vzduchu k předvedení těch nejefektnějších skoků – např. sed na řidítka, lehnutí na motorku, přeručkování okolo motorky atd. K dispozici je skoro dvacítka různě bodově ohodnocených parádiček. Ovšem díky hroznému ovládání je hra frustrující a třeba takový Motocross Madness mě bavil daleko více. Navíc chybí podstatně motivace, protože bojujete jen s údaji v tabulkách nikoli proti opravdovým soupeřům.

TRAFFIC (6/10)
Jízda po silnicích plných „normálních nikam nespěchajících účastníků silničního provozu (TM)“ ala Need For Speed se francouzským autorům natolik zalíbila, že se rozhodli dopřát ji i řidičům jednostopých vozidel. Bohužel je to asi napadlo týden před vydáním hry, a tak narychlo splácali tři tratě, které se liší jen nepatrnými detaily a naprogramovali na ně hustý provoz, „aby to vypadalo reálně“. Navíc zapomněli, že na světě nejsou jen jednosměrné ulice, a že právě infarktové situace v NFS vznikaly zejména díky protijedoucím vozidlům. Jinak nápad projížďky centrem Paříže třísetkilometrovou rychlostí je určitě zajímavý a zábavný, ale jednoduše to chtělo více jej rozvinout.

Celkově je Motoracer 3 zajímavým a originálním počinem ovšem s životností zhruba jeden týden. Tak dlouho vám bude trvat otevření všech tratí, motorek a dalších bonusů. Zkrátka tři tratě pro každou disciplínu je hodně málo. Motoracer 3 prostě doplácí na svou myšlenku „vše v jednom“, kdy nabízí všechno, ale nic pořádně. Motokrosovým nadšencům bych raději doporučil Motocross Madness (2) a silničářům GP 500 nebo Superbike World Championship, které nabízejí lepší zábavu, větší počet tratí a více propracovanou danou oblast.

Hudba svou kvalitou nikterak nevybočuje z průměru, zvuky jakbysmet, pouze na slabších počítačích se k vašim uším dostávají tóny připomínající vysavače. K lepším stránkám hry patří bezesporu grafické zpracování. Jak můžete vidět na okolních screenshotech, silniční i terénní motorky jsou zobrazeny na jedničku. Exteriéry a interiéry jsou trochu horší, ale nijak nekazí dojem z graficky dobře zvládnuté hry. Zvláště efektně vypadá pozávodový replay, který připomíná opravdové záběry z televize. Druhou stranou mince jsou docela vysoké nároky na PC. Na Duronu 800 s GeForce2MX jsem měl při hraní problémy už v 800x600. Na lepším PC si můžete nastavit rozlišení až na 1280x1024, ovšem zde se projevuje velká chyba – hra se přepne do požadovaného rozlišení (za pomocí úchvatné zkratky Ctrl+Shift+7), ovšem všechny prvky na obrazovce se přesunou více doprostřed obrazovky, takže přes tachometr nevidíte na silnici! Když se potom vrátíte do menu, monitor zůstane v 1280x1024, ale menu je udělané v 800x600, takže půlku obrazovky vyplňuje nádherná :-) čerň.

Motoracer 3Motoracer 3

Motoracer 3Motoracer 3

Motoracer 3Motoracer 3

Bohužel, když už jsme u chyb musím zmínit jednu hrubku, která snad nemá obdoby. V každé hře, ať už jde o hloupoučkou střílečku nebo složitou strategii, jakékoliv závody – VŠUDE najdete v menu položku setup/options/“neboněcotakového“, nikoliv však v Motoraceru 3. Nevím jak na to autoři přišli a co tím sledují, ale připadá mi to slušně řečeno uhozené. Nemůžete si ani nastavit ovládání – takže ve Freestylu ovládáte skoky stisknutím mezerníku, nějakého čísla a ještě musíte šipkami kontrolovat směr dopadu. Nastavit nemůžete grafiku, pokud chcete hrát na joypadu, musíte používat krkolomné zkratky v samotné hře, zkrátka hrůza s velkým H. Ač se jedná o jednu hru, každá disciplína má trochu pozměněné ovládání, takže se stírá výhoda „vše v jednom“. Ve Freestylu můžete jezdit s motorkou po zdi, ve Trialu se prý někomu podařilo vyjet ze stadiónu… spousta chybiček špiní pověst Motoraceru.

Takže závěrečné resumé je jednoznačné. Hra obsahuje až příliš mnoho chyb a chybiček, které by člověk u jedné z nejnovějších her rozhodně nečekal a to ani nemluvím o kauze SETUP. Druhou věcí, která sráží hodnocení Motoraceru je malý počet tratí a tím daná krátkodobá hratelnost. Výsledek si můžete přečíst v tabulce.

Grafika: 8/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 6/10
Týden trvající dobrá zábava pro příznivce motorek plná zbytečných chyb. Bohužel.
Celkové hodnocení: 6/10
Diskuze (5) Další článek: Icewind Dale 2 je tady!

Témata článku: , , , ,