Motorstorm 3: Apocalypse - Grand Theft Motorstorm (recenze)

Apokalypsa na pneumatikách se vaším obyvákem prožene jako přílivová vlna. Zbyde po ní jen prach, rozbité sklo a spousta zábavy.

Motorstorm byl spolu s Resistance startovní dvojkou PlayStation 3. Tohle duo je nerozlučné jako Čuk a Gek, nebo Batman a Robin. Obě série už mají v názvu trojku, obě si odskočily na PSP. Co nabízí Motorstorm 3: Apocalypse? Prostředí, kde automobily sviští pod hroutícími se domy, skáčou nad prolamujícími se mosty a řítí se tunely. Mimochodem, víte, co to vlastně apokalypsa znamená?

Sérii Motorstorm se úžasně daří v tom, aby každý předchozí díl vypadal proti tomu novému jako pro miminka. V Motorstorm: Pacific Rift jste se mohli prohánět nad sopkami, žhavou lávou, automobily vesele plápolaly a kdo je nestihl uhasit pod proudy vody, efektně se rozlétl na atomy. Ale pořád tu byla krásná prostředí ostrova, kam by stálo za to vyrazit na dovolenou. Prožít Motorstorm: Apocalypse je však pravé peklo.

Koho potkáte, toho přejeďte!

Vývojářům se daří postupně gradovat obtížnost i efekty - zpočátku se tak ve hře dočkáte jen tu tam hořících domů či rozvalených domů, ale vcelku se dá říct, že se divíte názvu.

motorstorm apocalypse 12.jpg

Postupně však přituhuje – kupříkladu si tak jedete po mostě, když se začne vesele propadat, a vy musíte bleskově aktivovat nitro, jinak máte smůlu. A to je jen začátek – po dráze třeba tu a tam pobíhají lidé, a tak občas na kapotu přiberete stopaře – Motorstorm Carmageddon?

Po dráze třeba tu a tam pobíhají lidé, a tak občas na kapotu přiberete stopaře

A pak to začne natvrdo. Svištíte mezi mrakodrapy, které vypadají, jako kdyby si je vzala do práce obří Chiméra z Resistance 2. Jo, to monstrum velikosti věžáku, co tak smutně skončí. Kvůli tomu tak projíždíte již tak zničeným prostředím, kde je peklo vyhýbat se troskám, když na vás náhle začne padat obří mrakodrap. Ano, přímo na vás, žádné „cosi na efekt“. Takže se připravte, že se vaše auto může proměnit v pouhý 2D modýlek.

Není to právě legrace uhýbat padajícím budovám, střelám vojáků a vybuchujícím troskám
A jedeme dál. Ze stran se valí obří balvany, zbytky zdiva, pobíhají tu zděšení, ale stále agresivnější obyvatelé a hází po vás Molotovovy koktejly. Patrně svérázná forma aplausu za to, že je často rozjíždíte na placky. Pozor, pokud chcete vyhrávat, zapomeňte, že byste se jim vyhýbali, filantropie není na místě. Na vaší kapotě končí, protože se třeba musíte vyhnout kusu betonu a přece neobětujete úspěšnou první pozici jen kvůli pár psychopatickým magorům, co stojí na trati.

motorstorm apocalypse 04.jpg motorstorm apocalypse 09.jpg

Zajímavým bonusem jsou pak kreslené filmečky, které vás pobaví. Na jednom místní big boss přikáže demonstrovat kvalitu nového vozu a celá věc skončí čímsi, co připomíná jadernou explozi – uznejte, že se vám pak do podobného autíčka vůbec nebude chtít sednout. Jindy se však aspoň pokocháte pohledem na svůdné dívčiny, a to přestože vytušíte, že vás v autíčku rozdrtí tahač, který vypadá, jako kdyby byl určený pro odtažení měsíční rakety na startovní rampu. Motorstorm: Apocalypse v sobě destuktivní sklony zkrátka nezapře. Je v něm tolik možností, jak rozdrtit protivníka o překážky, že srdce každého závodníka šťastně zaplesá.

Vojáci střílejí jako šílení

motorstorm apocalypse 11.jpgNaopak slzy zármutku vám potečou, až se postupem času v troskách měst objeví vojáci a začnou po vás střílet ze samopalů. Věřte, nic tak nepotěší než být na prvním místě, dostat několik dávek ze samopalů, změnit se v ohnivou kouli a následně se propadnout o několik pozic. A to tu čekají i tanky, nalétávají na vás helikoptéry a pak omdlíte, když proti vám z tunelu vyletí stíhačka Harrier. Co se efektních destrukcí týká, můžete si nejhezčí momenty řádně vychutnat. Na obrazovce se totiž objeví symbol trojúhelníku, a pokud ho stačíte stisknout, všechno uvidíte pěkně detailně. Což vás ovšem neuchrání od toho, aby se na vás neřítily trosky. Uvidět takto, jak se právě deset metrů před vámi propadla vozovka mostu a nejste si jisti, zda trhlinu pomocí nitro urychlovače skočíte, to je panečku adrenalin.

Jezdit budete na střechách mrakodrapů, ale i uvnitř skrze byty, po lešení, prorážet si cestu různými zábranami. Pikantní je, že nikdy netušíte, co prorazíte, o co se pro změnu rozrazíte. Dostat se na první místo je boj s prostředím, protivníky a armádou. Je tu i časovka, kdy prcháte z definitivní destrukce města k lodi a dojet na klíčové místo v posledních pěti vteřinách vám řádně pocuchá nervy. Pak už jen skok na loď a jdete do hrůz znovu, ovšem hrajete za jinou postavu. Nejdříve jste obyčejný zelenáč, pak profík Tyler a nakonec Big Dog na chopperu.

Omdlíte, když proti vám z tunelu vyletí stíhačka Harrier

Jezdíte pěkně během dne, takže nejprve svítá, pak přijde poledne, dostaví se večer a noc. Dost sympaticky to ovlivňuje gameplay. Takové sluníčko přímo do očí, co si více přát?

Fotografem podle chuti

Ve hře mimo uhýbání před padajícími konstrukcemi, rozjížděním civilů, snahou zničit konkurenty a snahou vyhrát existuje zajímavá vychytávka. Kdykoliv, třeba uprostřed skoku hru pauznete a zastavený obraz můžete různě natáčet, rotovat kamerou přibližovat, oddalovat a scénu si vyfotit. Když pod lotrem zleva bouchne chopper kvůli přehnanému boostu a on si to hezky plachtí proti zdi, je to na Pulitzerovu cenu. Zvláště když protivník po pravici pěkně padá z mrakodrapu. Lahoda.

motorstorm apocalypse 05.jpg motorstorm apocalypse 06.jpg

No a jsme u multiplayeru. Ve čtyřech na splitscreenu potěší, samozřejmě online v šestnácti hráčích je to o něčem jiném. Nazvat to šílenstvím, znamená šílenství podcenit. Dvanáct tříd aut, čtyřicet tratí, možnost vše vidět v prostorovém 3D zobrazení. Dodejme fakt, že o hroucení se budov se stará Havoc a máte před sebou jen zlomek posledního Motorstormu. Hry, kde si chvílemi opravdu připadáte spíše jako v mixu katastrofického filmu a války a na první místo ve všech třech jezdcích potřebujete postřeh robota. No, užijete si. Budu se opakovat, ale proboha, s čím nás ještě chtějí hoši z Evolution Studios překvapit?

Dostupné pro: PS3
Žánr: Závodní
Výrobce: Evolution Studios