Muzeum: Age of Empires - hrdinou všech věků

Starověk ve své roztahané časové ose malované do sešitů dějepisu byl do roku 1997 nudný. Pak ale zaútočili slavní dobyvatelé v díle, které uchvátilo puntičkářskou grafikou, možností projít v jedné úrovni několika časovými obdobími a poznáním, že Microsoft je schopen produkovat špičkové hry.
Muzeum: Age of Empires - hrdinou všech věků

Žánr: Strategie
Výrobce: Ensemble Studios
Rok vydání: 1997
Platformy: PC, Mac
Kde sehnat: Gold verze v českých obchodech (299 Kč)

Všeobecné nadšení a oslavné ódy nejsou na místě. Série Age of Empires, třebaže se jejich dílů do dnešního dne prodalo více než 25 milionů, v otázce oblíbenosti přešlapuje mílové kroky vzdálena od prodejně stejně úspěšných konkurentů. Přitom první díl nebyl jen skvěle vybalancovanou strategií: hernímu světu přinesl hned dvojici novinek. Age of Empires byla první realtime strategie, jíž tvůrci (v době přející fantasy a sci-fi) postavili na historické věrohodnosti – aby zároveň proslavila studio Ensemble Studios v kombinaci s Microsoft Game Studios, v té době startující svoje působení v branži. Pravda, bod 2 lze vnímat všelijak – může být ale Age of Empires odepřeno prvenství mezi historicky věrohodnými realtime strategiemi? Nemůže.

  

Jak šel čas se sérií Age of Empires

1997 – Age of Empires (PC, Mac)
1998 – Age of Empires: The Rise of Rome (PC, Mac)
1999 – Age of Empires Gold Edition (PC)
1999 – Age of Empires II: The Age of Kings (PC)
2000 – Age of Empires II: The Conquerors
2001 – Age of Empires II: Gold Edition (PC, Mac)
2002 – Age of Mythology (PC)
2005 – Age of Empires III (PC)
2005 – Age of Empires II (Mobily)
2006 – Age of Empires III (Mac)
2006 – Age of Empires III: The WarChiefs (PC, Mac)
2007 – Age of Empires: The Age of Kings
V přípravě – Age of Empires III: The Asian Dynasties (PC)

Přiznám se, Age of Empires je moje srdeční záležitost. V době bobtnající nerealistickými scénáři a útěkem do neexistujících světů dala hráči možnost prožít některá období lidských dějin a podílet se na změně dějin – nebo také jejich potvrzení. První díl přitom probíhal od doby kamenné až po dobu železnou, v rámci nichž jsme mohli ovládnout na 12 národů starověku, jež se lišily vlastnostmi i jednotkami. Řekové trpěli nedostatkem lučištníků, jejich pěchota však byla zdaleka nejrychlejší v celé hře – a to je jen jeden příklad z mnoha. Z dnešního hlediska by se dalo vybalancování národů a jednotek označit jako podprůměrné, hra nenutila hráče přehnaně taktizovat, v roce 1997 jsme ale mohli být více než spokojeni.

Kritici přitom o původní Age of Empires hovořili jako o hře, v níž se střetla Civilizace s Warcraftem. A do jisté míry měli pravdu. Pravdivá byla minimálně hutná inspirace sérií Warcraft, z níž hra přejala řadu principů, aby je však dotvořila o vlastní nápady a především poctivé vybalancování hratelnosti. Novinkou byl kulturní vývoj národů, jež překonávaly jednotlivá historická období. Aby to bylo hráči umožněno, musel pro dosažení dalšího stupně splnit specifické úkoly, zpravidla se týkající výstavby nových budov a zisku stanoveného množství surovin. A mimochodem – suroviny. Jídlo, dřevo, kamení a zlato, tak zní svatá čtyřkombinace Age of Empires. Např. potravu bylo možno získávat nejen sběrem bobulí z keřů, ale také rybařením, výstavbou farem nebo pečováním o stáda chodícího jehněčího atd.

  

Levoboček série

Skutečnost může nudit. Třebaže sám nejsem tohoto názoru, rozhodli se tvůrci uhnout z vyšlapané cestičky a sáhnout po tématice, jíž se herní svět doposud vyhýbal. Jak je z názvu patrné, v Age of Mythology se autorský tým vydal cestou mýtických příběhů, co do zpracování a herního konceptu však titul zůstal věrný standardům série. Přijetí kritikou bylo pozitivní a průměrné hodnocení hry dodnes osahává magických 90 %.

Pokud jsem mluvil o otázce taktizování, na níž nebyl kladen přílišný důraz, musím své tvrzení upřesnit. Síla Age of Empires se totiž stále skrývá v otázce dostatku způsobů, jak dosáhnout vítězství. Rychlá výstavba základny a svižný útok? Proč ne! To samé se však dá říct také o vybudování pečlivě chráněné základny a vyčerpání populačního limitu tak, aby vznikla obrovská armáda o desítkách jednotek. A pak přijdou ta pravá jatka!

Vítězství bylo možno dosáhnout také sběrem artefaktů na mapě a jejich udržením po stanovený časový limit nebo (dost možná jednodušeji) výstavbou divu světa a jeho ochráněním po 2000 let (což ve hře odpovídá zhruba 20ti minutám). To už jsou však pouhé perličky, které se skrývají v jádru hry. Málem bych zapomněl zmínit se o prvku, kterým Age of Empires na první pohled okouzlila – vedle bohaté, barevné grafiky plné malebných detailů to byl také přehledný interface, který dovoloval rychlé zacvičení i nováčkům v žánru realtime strategií.

Díky bohu, série ani dnes neumírá. Třetí díl, vlažněji přijatý kritikou, nedávno doplnil datadisk a na cestě do obchodů je také druhý přídavek, jenž by měl dorazit už o letošních Vánocích. Skutečný problém série má jméno „Age of Empires a 21. století". Ony silné prvky původní hry – důraz na reálie a návyková hratelnost – se dnes v zástupu podobně smýšlejících titulů ztrácejí. První díl je však stále obdařen neopakovatelným kouzlem a prvenstvím, jež mu nemůže být odebráno.

  

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

18.  1.  2018 |
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

13.  1.  2018 | | 8 N/A
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

17.  1.  2018 |
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A