Muzeum: Caesar 3 – stará láska nerezaví

Kdo by neznal Caesara III? Hru, která se nesmazatelně zapsala do historie. Od jejího vydání až doposud jsou všechny nové budovatelské strategie právě s ním srovnávány. Ceasar 3 nabídl skvělý příběh, fantastickou hratelnost i famózní nápad s řadou inovací. Pojďme si připomenout jeho zlaté časy. Tak vzhůru do toho, císař již čeká!
Muzeum: Caesar 3 – stará láska nerezaví

Psal se rok 1993. Hudebně bohatý rok. Spousta zpěváků prožívala nejlepší léta kariéry a vydali své vůbec nejlepší desky. Stingova ,,Ten Summoner´s Tales” a Kravitzova ,,Are You Gonna Go My Way” roztočily hudební svět. Ve stejném roce se firma Impression Games rozhodla vypustit do světa svého prvního Caesara. Budovatelská strategie, jež byla dějem zasazena do starověkého Říma. Znělo to skvěle, nicméně přílišných ovací se nedočkala.

  

Spousta zábavy a vína – to ke správným palácům prostě patří * Římské Beverly Hills * Tady je to samá farma

Druhé pokračování vyšlo v roce 1995. V zásadě se podobalo prvnímu dílu a nepřineslo příliš nového. Oči herních nadšenců se však upnuly na jeho třetí pokračování – Caesar III. Ten vyšel roku 1998 a rozpoutal revoluci ve svém žánru. Svým zpracováním a skvělou atmosférou si získal srdce mnohých.

Let your gubernatorial training begin!

Pravdou je, že Caesar III přinesl tolik možností a inovací do světa budovatelských strategií, že popsat všechny by znamenalo nechat si vydat knihu. Přesto se o to pokusíme. Pro ty z vás, kteří snad Caesara neznají, připomenu základní principy hry. Vaším úkolem je stavět římská města k obrazu vašich nadřízených (to se týká kampaně). Samotná kampaň se skládá z 11 misí a v devíti z nich si můžete vybrat, zda se odeberete budovat římskou slávu do vojenské nebo do mírové provincie. Dostanete například za úkol vybudovat město o osmi tisících obyvatelích. Není to však jednoduché, jak by se mohlo zdát.

Tak propracovaným herním systémem, jakým disponuje Caesar III, se může pochlubit málokterá hra (nepočítám-li Pharaona a Zeuse). Ohromná zábavnost a nekonečná znovuhratelnost. V čem spočívá ono kouzlo? Jednoznačně v tom, že ať jste již na mapě udělali cokoli, vždy se vám dostalo odezvy. Ne jedné, ne dvou, nýbrž desítek. Každý krok měl své následky a důsledky. Pro začátek bylo třeba rozmyslet si, kudy povedou cesty. Dobrá orientace v krajině je totiž důležitá. Následovalo budování parcel. A hle – první osadníci byli na dohled!

Zabydlení se je otázkou chviličky. Hře na osobním kouzlu dodávalo to, že si obyvatelé stavěli domy sami a to v závislosti na dostupnosti služeb, potravin a kulturního či společenského vyžití. V zásadě to znamená, že noví přistěhovalci obsadili parcelu a zabydleli se ve stanech. Aby se jejich morálka, úroveň bydlení, zdraví a vzdělání mohly rozvinout, potřebovali vaši pomoc. Především zajištěním dostupnosti čisté vody a potravin do dané oblasti. Trhy, sýpky, farmy, rybářská mola, kašny. Velký dům vás neuspokojuje? Zajistěte přístup ke vzdělání postavením knihoven a škol. Dostupnost univerzit, lázní, divadel, nemocnic nebo možnost zakoupení nábytku a nádobí. Prostě od každého vývojového stupně jste museli očekávat i nové požadavky.

  

Klasické sídliště s lázněmi * Sklad jídla a munice – tak jako tak, obojí se hodí * Pouštní paláce

Stupňů vývoje je celkem 16. A to od malého stanu až po luxusní palác. Systém byl skutečně geniální. Vše je propleteno do posledního puntíku. Abyste měli peníze na rozvoj města, musíte vybírat daně. Abyste mohli vybírat daně, musíte zvýšit životní úroveň obyvatel. Abyste zvýšili životní úroveň obyvatel, musíte utrácet za rozvoj kultury, zdraví a vzdělání, atd.

To bylo stavění

Zajištěním jídla a základních služeb zábava nekončí. Důstojnou roli sehráli i bozi, a to: Ceres (bohyně zemědělství a plodnosti), Neptun (bůh moře), Merkur (bůh obchodu), Mars (bůh války) a Venuše (bohyně lásky). Bozi nám dokázali, že umí usnadnit život, ale zároveň umí i pěkně potrápit. Stavba chrámů a věštíren byla nutností k rozvoji obyvatel, ale i k tomu, aby neutrpělo božské ego. Neúcta k bohům s sebou nesla přírodní katastrofy a hladomor.

Krom stavby chrámů se takovým situacím dalo předejít i tak, že jste uspořádali festival na počest jednoho z nich. ,,Malý festival” (večer v lihu), ,,Větší festival” (den v lihu), nebo ,,Velký festival” (dva dny v lihu). Festivaly potěšily nejen bohy, ale i obyvatele vašeho města. Víno přece k Římu patří stejně jako pištivá fistule k eunuchovi.

Edilové zajistili klid ve městě a inženýři stabilitu budov. Význam armády snad není třeba vysvětlovat. Všechno to zní jako rajská hudba, ale místy je to skutečně peklo. Umělcem je ten, kdo stabilně dokázal udržet město v chodu bez větších společenských a ekonomických problémů. Chybí-li totiž městu 150 dělníků, má to značný vliv na náladu obyvatel a na město samotné.

  

Závodiště u luxusní čtvrti * Výroba nábytku v plném proudu * Slavné římské legie. Třeste se vy barbarské zmije!

Hudba, grafika a zábava

V dnešní době bombastických grafických efektů se z her občas vytratí hratelnost a nápad. Ten však Caesarovi rozhodně nechyběl. Originalita a zábavnost byly a jsou nejsilnější stránkou hry. Stavěná města mohou pokaždé vypadat úplně jinak. Přičteme-li k tomu to, že je ke stažení editor map a na internetu jsou tuny různých scénářů, nekonečná herní rozmanitost je na světě. Tedy – když dvakrát děláte totéž, není to totéž.

Ale zpět ke grafice. Klidně mě nazvěte bláznem, ale grafika Caesara 3 (a vůbec her jemu podobných – Pharaon, Zeus) je prostě stále malebná a k sežrání. Vše krásně hýří barvami a tvary budov a krajiny lahodí oku. A hudba? Ta byla! Jedna z nejsilnějších stránek hry. Svižná, melodická, perfektně podkreslující atmosféru za všech situací.

Ave Caesar!

Co říci závěrem? Caesar III skutečně udělal díru do světa. Byl něčím novým a povedeným. Jeho znovuhratelnost je obdivuhodná. Rok po něm vyšel Pharaon, který byl v mnoha ohledech vylepšen a doveden do stavu dokonalosti. Neméně skvělý byl i datadisk a následný Zeus (taktéž s datadiskem). Někteří v Zeusovi viděli jen další kopii Caesara III, přesto byl však ohromně zábavný a hratelný – jak jinak. V současné době se můžeme těšit na Children of Nile (bude kompletně 3D). Doufejme tedy, že nás autoři nenechají čekat příliš dlouho.

Za Caesarem III sice následovala celá řada dalších a stejně dobrých, ale Caesar III byl první svého druhu a to už mu nikdo nevezme. U téhle hry jsem strávil stovky hodin a stále mě baví stejně jako na začátku. A teď už musím končit, jdu si ho totiž zahrát a také vám přeji hezkou zábavu!

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Herní agenda: zářijový výběr jako předzvěst podzimních hitů

Herní agenda: zářijový výběr jako před…

První měsíc tohoto školního roku je za námi, a tak je čas na naši pravidelnou agendu. Podzimní sezóna je v plném proudu, takže si konečně můžeme vychutnat pecky jako druhé Destiny, datadisk k Dishonored nebo nové závody Project Cars. To ale není ani zdaleka všechno.

4.  10.  2017 |
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K úchvatně, podívejte se

Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K …

Nový Battlefront je takřka za rohem a internet se začíná plnit novými pohlednicemi z betatestu. Již brzy vám přineseme naše dojmy, prozatím si užijte parádní 4K obrázky.

6.  10.  2017 | | 3 N/A
Forza Motorsport 7: vstup giganta na scénu (recenze)

Forza Motorsport 7: vstup giganta na s…

Na okruh se vydal další z velkých favoritů letošního závodu o titul závodní hry roku 2017. Forza Motorsport 7 je konečně tady, pojďme si jí tedy rozebrat kousek po kousku.

3.  10.  2017 | | 4 N/A