Muzeum: Dungeon Keeper - hrdinové? Zničte je všechny

Zachránili jste už všechny princezny? Nemáte už kam dávat poklady? Dokázali jste konečnost vesmíru, protože už vám nezbyly žádné další planety na dobývání? Pomohli jste už všem lidem v nouzi? Je čas přejít na druhou stranu barikády. Je čas být ZLÍ.

Žánr: Strategie
Výrobce: Bullfrog Productions
Rok vydání: 1997
Platformy: PC
Kde sehnat: bazary

Potemnělými kobkami se obezřetně plíží skupinka hrdinů. V čele statný rek zakovaný v brnění, jednou rukou máchající obouručním mečem. Za ním mrštná malá zlodějka v černé kápi, jdoucí po boku s s elfem lučištníkem. Kordon uzavírá nabručený mág s dlouhým nemytým plnovousem. Ženou se za dobrodružstvím, zdejší podzemí prý ovládá temný lord, který vlastní poklady neuvěřitelné ceny. Vše jde podle plánu, zlodějka bleskurychle odstraňuje pár pastí stojících v cestě a válečník ledabylými pohyby porcuje zdejší přerostlé krysy, zatímco z nich sličný elf dělá jehelníčky. Konečně došli k cíli – obrovským dřevěným vratům vedoucím do samého srdce kobek. Mág se sebejistě hrne do první řady, zatímco si pod vousy brumlá tajuplné zaříkávání. Prásk! Ohnivá koule vylétlá z jeho rukou mění překážku v hromadu hořících třísek.

Hrdinové obezřetně pozorují dýmající otvor. Šplích! Kyselinový plivanec proletí bývalou branou a promění neopatrného mága v ječící hromádku rozpouštějících se tkání. V okamžiku začnou z hlubin kobek proudit zástupy malých zrůdiček. Zbytek hrdinů se ihned vrhá do boje. Válečník mohutnými údery rázně ztenčuje proud nepřátel, elf chrlí šípy takřka nepřetržitě i zlodějka se ze stínů činí. Plesk, švih. Poslední démonek padá mrtvý k zemi. Je po všem. Ticho přerušuje jen unavené vydýchávání hrdinů. Klap, klap… Z dáli se blíží rytmický klapot. Je čím dál blíž. Náhle se v záplavě dýmu ze stále ještě doutnající brány objeví obrovský stín. Přerostlý rudý démon s dlouhými rohy a lehce furiantským šklebem vystoupí ze tmy a nonšalantně se opře o giganticky velkou kosu. Švih, švih, švih… Zatímco rohatý démon dělá z nezvaných návštěvníků jemné pyré, kobkami se ozývá ďábelský smích temného lorda. Váš.

  

Proč být hodný, když být zlý je daleko zábavnější? Tak nějak znělo hlavní krédo strategie Dungeon Keeper, dalšího nezapomenutelného díla z tvůrčího pera legendárního týmu Bullfrog. To, pokud to náhodou netušíte, spoluzaložil mýty opředený designer Peter Molyneaux a z jejich dílny jsou pecky jako Populous, Magic Carpet, Syndicate či Theme Hospital. Dungeon Keeper vás postavil do role temného vládce, který se musí starat o své podzemní kobky. Postavit ubytování pro zhýralé pekelné zrůdy, postarat se jim o jídlo, trénink, výplatu, propleskout líné impy, opevnit svoje sídlo, zabezpečit pastmi před neustále dotírajícími skupinkami hrdinů… to a ještě více bylo vaším úkolem v této značně netradiční real-time strategii.

  

Dungeon Keeper nestavěl jen na originálním nápadu, ale dokázal jej přetavit v neskutečně nápaditou a instantně hratelnou záležitost. Ovládání naprosto intuitivní, díky pozvolně se objevujícím novým možnostem stereotyp neměl šanci. Co chvíli se objevovaly nové typy zrůdiček, které podle své moci pochopitelně vyžadovaly určitý luxus. Více místa k životu, větší příděl kuřat k jídlu, větší plat nebo třeba nutnost vybudovat knihovnu. Vy jako temný pán jste se prostě museli neustále otáčet, aby právě ty vaše kobky byly největší a příšery nejmocnější. I přes svou temnou podstatu Dungeon Keeper ve své době disponoval nadmíru povedeným technickým zpracováním, díky kterému jste se dokonce mohli kdokoliv přepnout do pohledu libovolné potvory a prohlídnout si svoje dílo pěkně z blízka. Zaslouženě si hra vydobyla vysoké známky a úspěch u hráčů, který vyústil až ve tvorbu druhého dílu. Věčná škoda, že dnes už se takové hry nedělají a místo toho se na nás řítí další strategie jako vypadlá z klonovacího centra.

Diskuze (8) Další článek: Galerie: Sacred 2

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,