Muzeum: HeXen – kouzla s atmosférou

vytisknout velikost písma
Doom, Doom, Doom, všude samý Doom. Brokovnici se pomalu dalo říkat doomovnice, jak byla s touto hrou spjatá. Pak ale najednou přišlo něco nečekaného – Doom bez brokovnice, dokonce ve fantasy prostředí. Jaké to kacířství, on to byl Heretic. A my se dnes podíváme na zoubek jeho mladšímu bratru honosícímu se titulem Hexen.
Muzeum: HeXen – kouzla s atmosférou

Platforma: PC, PS, N64, Apple Macintosh, Sega Saturn
Žánr: FPS
Výrobce: Raven Software
Vydavatel: id Software, GT Interactive
Rok vydání: 1995

Nakousávat herní ságu zprostřed není sice obvyklé, ale v tomto případě jde o výjimku potvrzující pravidlo. Druhá hra zasazená do reálií legendy o třech Serpent Riderech nejenže používala originálně upravený Doom engine, ale díky své atmosféře a hratelnosti s RPG prvky a smrtelně tuhými puzzle se stala výzvou, jejíž zdolání bylo otázkou cti každého hráče, který projížděl střílečky jak na běžícím páse. A že cesta k vítězství byla poseta ztracenými nadějemi, neplánovanými přestávkami a dopisy do zákysnických poraden, o tom hodně hráčů ví svoje (sám jsem na několik takových odpovídal). V muzeu herních klenotů jí bezpochyby náleží čestné místo.

V černonebi ticho

Rodinka hadích jezdců byla poprvé představena ve fantasy Doom klonu Heretic, kde první z ďábelských bratrů, D`Sparil, obsadil říši zapomenutého jména a hráč si v roli kacířského elfa rasy Sidhe klestil cestu třemi epizodami až finálnímu nádvoří. Korax, druhý jezdec zkázy, se zmocnil světa Cronos poté, co svrhl představitele tří místních institucí dělících se o moc - Zedeka, maršála Legie, Traducta, patriarchu Církve, a Menelkira, arcimága Arcana. Legionář Baratus, duchovní Parius a čaroděj Daedolon jsou poslední tři reprezentanti, kteří mohou Koraxe porazit a říši starobylých hradů, chrámů, močálů, záhadných hvozdů a lávových labyrintů zbavit jeho vlivu. Bojovník, klerik a mág svou cestu nastupují s unikátními dovednostmi a zbraněmi, jejichž vlastnosti a dostupnost se liší kus od kusu. Schopnosti jednotlivých postav vychází z prazákladů RPG. Bojovník je ztělesněním síly a rychlosti. Ze všech postav vychází také nejlíp co do použitelnosti obrnění, jež v optimálním případě dosahuje třídy 16. Jeho opakem je čaroděj, nepříliš rychlý chlapík, pro nějž je nutností držet si všechny daleko od těla. I běžný kontakt s nepřítelem pro něj totiž znamená vážný úbytek hitpointů, a pokud je zrovna bez many, musí se rozhodnout mezi slabými základními střelami nebo taktickým ústupem. S dostatkem magického střeliva ale představuje spolehlivého střelce, který protivníky může podělit ledovými nebo elektrickými střelami takřka na libovolnou vzdálenost. Mezi bojovníkem a čarodějem leží klerik, bojující duchovní, jehož v každém ohledu nadprůměrné statistiky z něj dělají univerzální postavu. Maximální obrnění třídy 14 a obstojná rychlost, magie i síla představují kombinaci, která postačuje za každých podmínek.

  
Centrální hádanka Sedmi portálů v první třetině * Výlet na dno lávové propasti * Mágovy ledové úlomky aplikované na ettina

Statistiky postav neslouží jen k okrase, ale mají konkrétní vliv na hru. Zkuste si cvičně zabít pár základních nepřátel a rozdíly v bojovém arzenálu i jeho vlastnostech se hned projeví. V testu primárních zbraní bojovníkovi stačí tři direkty v rukavicích s hřeby a dvouhlavý ettin jde k zemi. Klerik za stejné situace musí použít šestkrát trnový kyj a mág osm safírových střel. U takových kentaurů se celá věc dál komplikuje, protože jejich štít některé útoky odráží. Střely se pak rozlétnou v kruhové výseči s dost širokým rozptylovým úhlem, kdy nepomůže ani rychlý strajf. Hrozba odražení se týká dvojkových zbraní klerika a mága, kteří disponují útoky na dálku dříve než bojovník. Čarodějnické ledové úlomky i klerikova hadí berla si s kentaurem poradí na čtyři, respektive pět zásahů, zatímco bojovníkova kontaktní sekera ho složí na dva nebo tři seky bez rizika odražení. Pokud nechcete riskovat a máte po ruce dost zelené many, rychlejší je použití trojkových útoků ve formě mágova elektrického výboje, klerikovy ohnivé bouře nebo bojovníkova trestajícího kladiva, jeho první zbraně na dálku. V inventáři každé postavy se skrývá také ultimátní čtvrtá zbraň, kterou během hry nacházíte rozloženou na tři kusy. Po nalezení posledního dílku dostáváte do ruky dalekonosné vybavení se smrtícími naváděnými střelami, ať už je to bojovníkův meč Quietus, čarodějova Krvavá pohroma nebo klerikova Berla přízraků štvoucí na nepřátele jednotky ztracených duší.

O trochu many hej

Jak vidno, svět Cronos se točí kolem many. Jak píše Themedes, mudrc z Muru, mana je zdroj veškeré magie. Zalévá Zemi a proudí ve větru, ale v této formě je lidstvu nedostupná. Kouzelníci ji proto zachytávají do speciálních krystalů, které se lidským dotykem rozpadají a do příjemce vlévají čistou magickou sílu. Mana se vyskytuje ve dvou podobách, modré a zelené, a může být uložena v jehlanových krystalech modré many, krychlových krystalech zelené many a červených mnohostěnech, které obsahují oba druhy. V Hexenu slouží mana jako střelivo pro magické zbraně - modrá pro dvojkové a zelená pro trojkové. Čtyřkové zbraně vzhledem k jejich schopnostem fungují na oba druhy současně. Krystaly se tedy nedají schovávat na horší časy, ale hned doplňují magickou energii. Do inventoráře ale můžete sáhnout pro krátér síly, přenosný pohár, jenž okamžitě doplní osobní stav many na možné maximum. Takovou věcičku ovšem nenajdete každý den, takže je třeba si promyslet, kdy je střelba nezbytně nutná a kdy se dá nepříjemná situace řešit jinými artefakty, například diskem odporu, zařízením chaosu nebo flešetou.

  
Vznešený klid Posvátného hájku * Devítinásobný puzzle Hereziarchova semináře * Ledové zemětřesení v Guardian of Ice

Disk odporu (Disc of Repulsion) je defenzivní artefakt známý už hráčům prvního Heretica. Jeho použití odchýlí účinek magického útoku nebo odmrští nepřítele stojícího před hráčem, kterážto funkce našla vděčné využití zejména v kombinaci s bezednými propastmi nebo bažinopády, pokud se kolem nich tito nepřátelé vyskytovali. Podobně obranným, či spíše únikovým výrobkem je zařízení chaosu (Chaos Device). Využití našel v kritických případech, kdy vás obklopila horda nepřátel, jejichž počet byl nepřímo úměrný zbývajícím hitpointům, nebo pokud jste se po nevydařeném skoku řítili volným pádem vstříc dnu nějaké rokle. Stačilo jen zmáčknout horkou klávesu a zařízení vás v ten moment teleportovalo na začátek levelu. Běžným útočným artefaktem byla flešeta, skleněná lahvička naplněná zelenou kapalinou. I když "fléchette" je francouzský výraz pro malý šíp, v Hexenu se s ní nehledě na hranou postavu zacházelo jinak. Válečník je rovnou po dvou házel před sebe, kde se několikrát odrazily a v blízkosti nepřítele ohnivě vybuchly. Mág flešety používal podobně, pouze je položil na místo, kde zrovna stál, stejně jako klerik. Ovšem jen klerikovy flešety po výbuchu uvolnily dočasné toxické zelené mračno, které protivníka paralyzovalo na místě a pomalu dusilo. Tento způsob dovoloval vytvoření pěkných smrtících oblaků, popostrkovatelných navíc disky odporu po levelu. Pokud jste dobře odhadli trajektorii jejich pohybu, dalo se takto zatočit i s Hereziarchy nebo samotným Koraxem, na což si všichni hráči klerika právě jistě vzpomněli.

Poklad labyrintu

Podobných klenotů je ve hře ještě mnoho, ale pořád je to jen část toho, co dělalo Hexena tím, čím je. Vedle dalších věcí Hexen v upraveném Doom enginu používá skákání, létání, polyobjekty umožňující iluzi pohyblivých stěn a hub systém levelů rozdělený na pět hlavních center - Sedm portálů, Les stínů, Hereziarchův seminář (nebo Kláštěr), Hrad zármutku a Necropolis. Každá centrální úroveň je opletena třemi až pěti vedlejšími levely a navíc jednou skrytou úrovní. Luštění hádanek a puzzlů uvolňuje cestu a řeší skládačky v jednotlivých podúrovních i centrálním levelu, často pouze delikátními náznaky. Pokud víte, že sháníte konkrétní klíč, je to ještě ten lepší případ. Odměnou za stisknutí tlačítka, které jste hodinu hledali, může být také oznámení "Slyšíš v dálce otevření dveří" nebo taky nic. Pokud tehdy vyrazíte na průzkum s pocitem, že k dohrání levelu už si stačí jen uvědomit, co se kde mohlo stát, poznáte, že jste v tom až po uši. Až se pětkrát za hodinu dostanete do neřešitelné situace, plácnete se do čela a postoupíte o kousek dál, ať už východisko bylo v otevření stěny, která na mapě indikovala čárku za svojí hranicí, vstupu na nově zpřístupněnou plošinu nebo objevení tlačítka, kolem kterého jste čtvrt hodiny procházeli, bleskne vám hlavou, co vás při hraní této archiválie ještě drží. Odpověď bude stejná jako před jedenácti lety - ozvučení a atmosféra.

  
Původní DOSová grafika * Práce s mapou je v Hexenu naprosto nezbytná * Pevnost bažin Temné tůně

Kromě polyobjektů používá Hexen také akční skriptování, které vedle efektů jako zemětřesení s vlivem na textury a úrovně podlah dovoluje také náhodné generování událostí typu spawn nepřátel nebo přehrávání zvukových efektů. Geniální práce zvukového designéra a hudebního skladatele Kevina Schildera, dvorního autora heretikovsko-hexenovské ságy, doprovází každou úroveň unikátní skladbou a ambientními samply. Těžko popisovat okrovou atmosféru Lesa stínů s houkáním sov a praskáním jedovatých houbiček nebo těžké zelenobílé ovzduší hradu Temné tůně utopeného v mlze se skřehotáním neviditelných žab, bubláním močálů a táhlým molovým soundtrackem s tympánovým beatem. Můžete se teď ušklíbat, že se autor nechal unést vzpomínkami na dětství, což je samozřejmě pravda, ale ne nadarmo Hexen uspěl v herní hitparádě Score roku 1995 jako hra s nejlepší atmosférou, když na druhém a třetím místě nechal titány I Have No Mouth And I Must Scream a Dungeon Mastera II. Absence jakékoli hudby byla taky největším zklamáním hexenovského dodatku Deathkings of the Dark Citadel, jinak výborného expansion packu. Zkuste si tohle všechno představit při pohledu na screenshoty a získáte hrubou představu o pocitu, který hraní Hexena přináší.

Soudný den mezi námi

Možná je vám podezřelé, že na hru používající Doom engine mají obrázky celkem vysoké rozlišení a obsahují 3D modely, transparentní textury, dynamická světla, záře a další. Samotný Doom engine z kraje takhle opravdu nevypadal, protože to za času starého DOSu ani nebylo možné. Nástup nových OS přinesl také mnoho problémů se spouštěním a kompatibilitou těchto klasik s novým železem. S vypuštěním zdrojových kódů Dooma, Heretica a Hexena se práce chopili fandové a vznikl freewarový port Doomsday pro uživatele Windows, Mac OS X a Linuxu, který tyto problémy vyřešil. Stačí si jej stáhnout ze stránek [url=http://www.doomsdayhq.com/]DoomsdayHQ[/url] a nasměrovat ho na některý z originálních WAD souborů. Minimum spuštění portu je P166 se 64MB paměti nebo ekvivalent, pokud nepoužíváte balíčky 3D modelů, které lze stáhnout samostatně. Legenda Doomu a dvou nejúspěšnějších her postavených na jeho enginu je tu tak dál pro všechny, kteří si je chtějí připomenout nebo vyzkoušet.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
Nejnovější úprava dělá ze hry GTA 5 pastvu pro oči

Nejnovější úprava dělá ze hry GTA 5 pa…

Grand Theft Auto 5 má za sebou již spoustu grafických modifikací. Ta nejnovější ale nastavuje novou laťku grafických orgií.

4.  8.  2017 | | 2 N/A
7 herních pecek, které vás dostanou svou atmosférou

7 herních pecek, které vás dostanou sv…

Některé hry vám dokážou proniknout pod kůži tak hluboko, že tam zůstanou navždy. Jaké kdysi oslnily nás?

5.  8.  2017 | | 15 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Nejnovější aktualizace pro Playstation 4 konečně přinese češtinu

Nejnovější aktualizace pro Playstation…

Sony chystá na svou konzoli PS4 zbrusu novou aktualizaci s pořadovým číslem 5.0 a ta přinese celou řadu novinek. Pro našince je tu ale podstatná hlavně ta jedna.

10.  8.  2017 |