Muzeum: Ultima Online - matka online hraní

Úspěch World of Warcraft je fenomenální, 9 milionů hráčů, wow - nebo spíš WoW? Nebo bychom raději měli více přihlížet k Lineage 2, které tiše hrají desítky milionů lidí? Ne, je čas se podívat, kde to vlastně všechno začalo, na hru, která ostatním vydláždila cestu a dodnes má své věrné hráče.
Muzeum: Ultima Online - matka online hraní

Žánr: MMORPG
Výrobce: Origin Systems
Rok vydání: 1997
Platformy: PC
Kde sehnat: Bazary, online

I když si to možná někteří WoWstižení myslí, MMORPG neznamená jen miliónový World of Warcraft. Kdepak, první známější hra, která proslavila myšlenku persistentního online světa, spatřila světlo herních monitorů dávno předtím. Mnohem dřív, než první „ovíněný“ trpaslík spadl do tavícího kotle v hlubinách trpasličího města Ironforge, než legendární Onyxia poprvé padla se smrtelným chrapotem k zemi, než se Leeroy Jenkins stal herní VIP, jež to dotáhla až na kartičky stolní hry, a dříve, než náš redakční WoW maniak Michael Stern začal nosit do redakce vlastnoručně vytvořený náhrdelník z murločích očí, objednávat si v hospodách trollí krev a pokoušet se koupit auto za osmdesát zlatých COD (cash on delivery – platbou při přijetí poštovní zásilky).

 

Lord British, vládce Ultimy

Lord British, civilním jménem Richard Allen Garriot, patřil léta mezi nejvýznačnější herní vývojáře. A vlastně stále i patří, i když jeho jméno už novým hráčům asi moc neřekne. Garriot se poprvé zapsal do povědomí hráčů svou prvotinou Akalabeth, která vyšla již v roce 1979. Větší slávu si ovšem vydobyl díky sérii Ultima. Po úspěchu prvních dvou dílů založil firmu Origin Systems, která se postupem času stala jednou z nejvýznačnějších a nejznámějších vývojářských společností. V roce 1992 ji Garriot prodal Electronic Arts, zůstal v jejím vedení, ovšem letech 1999 a 2000 rezignoval, neboť EA samovolně zrušila práce na hrách Ultima Online 2, Privateer Online a Harry Potter Online. Od roku 2001 pracuje ve firmě NCsoft a v současnosti se podílí na vývoji jednoho z nejslibnějších sci-fi MMORPG – Tabula Rasa.

Tou první vlaštovkou, jejíž úspěch popohnal ostatní vývojáře k tvorbě nových virtuálních světů, se stala Ultima Online. Od borců z Origin Systems se jednalo o mazaný a hodně odvážný tah, který měl svojí logiku. Herní série Ultima si získala pověst perfektních RPG, na jejichž každý díl čekali hráči jak domorodci na období dešťů na poušti Kalahari. Kam jinam by se mohl oblíbený svět vyvíjet, než vstříc zpřístupnění více dobrodruhům zároveň?

Ultima Online v mnoha směrech rozvíjela spoustu tradičních prvků z předchozích Ultim, ovšem pochopitelně musela zavést i zcela nové principy, které onlinová hra vyžaduje. Základní systém vývoje hrdiny nestavěl na klasickém expování, ale vylepšování některé z více než padesáti dovedností ničím jiným než jejím používáním. To mělo ovšem stinné stránky v podobě brutálního makrování činností, i když i to k Ultimě Online tak nějak patří. Pochopitelně nesměly chybět základní statistiky jako síla, obratnost a inteligence, které doplňoval velký počet nových, ovlivňovaných předměty a magií.

Největší kouzlo Ultimy Online ale spočívalo v její takřka nekonečné volnosti spojené s interakcí s ostatními (včetně kvalitního PvP systému), stejně jako to platí pro každé podařené MMORPG. Ultima ovšem nabídla ještě víc – možnost kupovat a stavět si domy a tím ovlivňovat okolní krajinu, což je věc v mnoha dřevnatých MMORPG stále nevídaná. Velmi vydařený systém craftování nabízel tvorbu bezpočtu různých předmětů, ať se již jednalo o zbraně či brnění anebo i záležitosti typu nábytku nebo dekorativního šatstva. Spoustu příznivců si hra získala i svou podařenou izometrickou grafikou, jak bylo v Ultimách zvykem. A jak bylo také obvyklé, valná většina hráčů žehrala nad krvavými hardwarovými nároky. Ostatně tím se Origin proslavil, viz ve své době výpočetně nelítostnou sérii Wing Commander.

 

Používat minulý čas pro Ultimu Online možná není nejvhodnější, protože hra stále přežívá. I když již rozhodně nemá 250 tisíc předplatitelů jako v době své největší slávy. Jistě, oproti WoW je to jako plivnutí do moře, ale Ultima se stala prvním MMORPG, které dosáhlo hranice 100 tisíc uživatelů platících měsíční poplatky a zároveň si zasloužila i zápis do Guinessovy knihy rekordů jako nejdéle běžící MMORPG v historii, o čemž mluví i sedm datadisků, které pro hru vyšly. A to se ještě plánují další dva na letošní rok!

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: co hrát na cestách?

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: c…

Hrajete rádi na mobilním telefonu? Nechte si od nás doporučit několik kousků pro letošní rok.

17.  4.  2018 | | 8 N/A
4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřitelným smyslem pro detail

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřit…

Far Cry 5 nás v mnohém příjemně překvapil, především ale nabídl nádherné pískoviště na hraní. A nic to nepodpořit tak, jako 4K rozlišení.

11.  4.  2018 | | 18 N/A
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

21.  4.  2018 | | 36 N/A
God of War: severská výprava (recenze)

God of War: severská výprava (recenze)

Populární rubač bohů se vrací, aby nám dokázal, že neztratil nic ze svého lesku. Jak dopadl Kratos nové generace?

20.  4.  2018 | | 32 N/A
Herní agenda: dubnová nálož pecek

Herní agenda: dubnová nálož pecek

Březen nás navnadil na začínající jarní sezónu plnou skvělých titulů a duben pokračuje ve stejném duchu. Opět se nám na herním trhu objevila různorodá sorta her, mezi kterými si jistě dokážete vybrat ať už hrajete na jakékoliv platformě.

18.  4.  2018 | | 2 N/A
Cyberpunk 2077 na ostro: frakce, hrdinové a pestrý svět

Cyberpunk 2077 na ostro: frakce, hrdin…

Kromě pěkného CG filmečku jsme stále z Cyberpunku 2077 neviděli vůbec nic. S přibližující se E3 se ale začaly objevovat opravdu zajímavé informace. Co všechno o megalomanském projektu víme?

22.  4.  2018 | | 7 N/A
Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, trvalo to necelý měsíc

Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, t…

Ubisoft si své hry snaží hlídat, hackeři jsou ale neúprostní.

16.  4.  2018 | | 11 N/A
Battle Royale napříč hrami: kde všude najdete masové boje?

Battle Royale napříč hrami: kde všude …

Trend jménem Battle Royale stále pokračuje a vypadá to, že herní svět jen tak neopustí. Hry v tomto žánru mají neuvěřitelné množství hráčů a snad ještě více jich ho sleduje na platformách Twitch a Youtube. Na této vlně se snaží svézt téměř každý a my se podíváme, co se nám to tady vyrojilo.

20.  4.  2018 | | 5 N/A