Muzeum: Ultima Online - matka online hraní

Úspěch World of Warcraft je fenomenální, 9 milionů hráčů, wow - nebo spíš WoW? Nebo bychom raději měli více přihlížet k Lineage 2, které tiše hrají desítky milionů lidí? Ne, je čas se podívat, kde to vlastně všechno začalo, na hru, která ostatním vydláždila cestu a dodnes má své věrné hráče.
Muzeum: Ultima Online - matka online hraní

Žánr: MMORPG
Výrobce: Origin Systems
Rok vydání: 1997
Platformy: PC
Kde sehnat: Bazary, online

I když si to možná někteří WoWstižení myslí, MMORPG neznamená jen miliónový World of Warcraft. Kdepak, první známější hra, která proslavila myšlenku persistentního online světa, spatřila světlo herních monitorů dávno předtím. Mnohem dřív, než první „ovíněný“ trpaslík spadl do tavícího kotle v hlubinách trpasličího města Ironforge, než legendární Onyxia poprvé padla se smrtelným chrapotem k zemi, než se Leeroy Jenkins stal herní VIP, jež to dotáhla až na kartičky stolní hry, a dříve, než náš redakční WoW maniak Michael Stern začal nosit do redakce vlastnoručně vytvořený náhrdelník z murločích očí, objednávat si v hospodách trollí krev a pokoušet se koupit auto za osmdesát zlatých COD (cash on delivery – platbou při přijetí poštovní zásilky).

 

Lord British, vládce Ultimy

Lord British, civilním jménem Richard Allen Garriot, patřil léta mezi nejvýznačnější herní vývojáře. A vlastně stále i patří, i když jeho jméno už novým hráčům asi moc neřekne. Garriot se poprvé zapsal do povědomí hráčů svou prvotinou Akalabeth, která vyšla již v roce 1979. Větší slávu si ovšem vydobyl díky sérii Ultima. Po úspěchu prvních dvou dílů založil firmu Origin Systems, která se postupem času stala jednou z nejvýznačnějších a nejznámějších vývojářských společností. V roce 1992 ji Garriot prodal Electronic Arts, zůstal v jejím vedení, ovšem letech 1999 a 2000 rezignoval, neboť EA samovolně zrušila práce na hrách Ultima Online 2, Privateer Online a Harry Potter Online. Od roku 2001 pracuje ve firmě NCsoft a v současnosti se podílí na vývoji jednoho z nejslibnějších sci-fi MMORPG – Tabula Rasa.

Tou první vlaštovkou, jejíž úspěch popohnal ostatní vývojáře k tvorbě nových virtuálních světů, se stala Ultima Online. Od borců z Origin Systems se jednalo o mazaný a hodně odvážný tah, který měl svojí logiku. Herní série Ultima si získala pověst perfektních RPG, na jejichž každý díl čekali hráči jak domorodci na období dešťů na poušti Kalahari. Kam jinam by se mohl oblíbený svět vyvíjet, než vstříc zpřístupnění více dobrodruhům zároveň?

Ultima Online v mnoha směrech rozvíjela spoustu tradičních prvků z předchozích Ultim, ovšem pochopitelně musela zavést i zcela nové principy, které onlinová hra vyžaduje. Základní systém vývoje hrdiny nestavěl na klasickém expování, ale vylepšování některé z více než padesáti dovedností ničím jiným než jejím používáním. To mělo ovšem stinné stránky v podobě brutálního makrování činností, i když i to k Ultimě Online tak nějak patří. Pochopitelně nesměly chybět základní statistiky jako síla, obratnost a inteligence, které doplňoval velký počet nových, ovlivňovaných předměty a magií.

Největší kouzlo Ultimy Online ale spočívalo v její takřka nekonečné volnosti spojené s interakcí s ostatními (včetně kvalitního PvP systému), stejně jako to platí pro každé podařené MMORPG. Ultima ovšem nabídla ještě víc – možnost kupovat a stavět si domy a tím ovlivňovat okolní krajinu, což je věc v mnoha dřevnatých MMORPG stále nevídaná. Velmi vydařený systém craftování nabízel tvorbu bezpočtu různých předmětů, ať se již jednalo o zbraně či brnění anebo i záležitosti typu nábytku nebo dekorativního šatstva. Spoustu příznivců si hra získala i svou podařenou izometrickou grafikou, jak bylo v Ultimách zvykem. A jak bylo také obvyklé, valná většina hráčů žehrala nad krvavými hardwarovými nároky. Ostatně tím se Origin proslavil, viz ve své době výpočetně nelítostnou sérii Wing Commander.

 

Používat minulý čas pro Ultimu Online možná není nejvhodnější, protože hra stále přežívá. I když již rozhodně nemá 250 tisíc předplatitelů jako v době své největší slávy. Jistě, oproti WoW je to jako plivnutí do moře, ale Ultima se stala prvním MMORPG, které dosáhlo hranice 100 tisíc uživatelů platících měsíční poplatky a zároveň si zasloužila i zápis do Guinessovy knihy rekordů jako nejdéle běžící MMORPG v historii, o čemž mluví i sedm datadisků, které pro hru vyšly. A to se ještě plánují další dva na letošní rok!

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

včera | | 8 N/A
Jak by vypadaly současné herní hity v minulém století? (galerie)

Jak by vypadaly současné herní hity v …

Napadlo vás někdy, jak by vlastně vypadaly současné hry, kdyby byly vytvořeny v dobách dávno minulých? My už odpověď známe!

16.  1.  2018 | | 6 N/A
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
PlayerUnknown

PlayerUnknown's Battlegrounds: v jedno…

Když ze zkušeností v herní branži vycucáte geniálně jednoduchý koncept, občas to může fungovat. Občas až tak, že se z vašeho projektu stane nejhranější titul na světě. Skoro.

12.  1.  2018 | | 8 N/A
6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

10.  1.  2018 |