PC | Retro

Muzeum: Ultima Underworld: The Stygian Abyss – prostě perla

Dnes je revoluční každá druhá hra. Ale existují a existovaly hry, které pojem „revoluční titul“ definovaly; a Ultima Underworld je jednoznačně jednou z nich. Aneb víte, která hra přinesla první „opravdu 3D“ engine?

Platforma: PC, PS
Žánr: RPG (ve své době akční RPG, dnes hardcore RPG)
Výrobce: Looking Glass
Vydavatel: Origin
Rok vydání: 1992

 

Původně jsem chtěl v tomto článku popsat, jakým skvostem Ulitma Underworld je. Jak její engine, na svou dobu neuvěřitelně náročný, byl opravdu 3D (ano, víc 3D než Doom) a jak se jím inspiroval John Carmack při tvorbě právě Dooma; či jak jej jeho tvůrci použili v legendárním System Shocku. Chtěl jsem podrobně popisovat, jak a v čem byla UU převratná, kolik novinek do světa her přinesla a kolik her se jí inspirovalo – za jiné jmenujme sérii Elder Scrolls, která se k tomuto odkazu dodnes hrdě hlásí. Chtěl jsem popisovat na svou dobu neuvěřitelnou interaktivitu prostředí; propracovaný soubojový systém, který od té doby kopírují mnohá first-person RPG (ano, kupříkladu opět již zmíněné Elder Scrolls).

  
No jen pojďte k tatínkovi... * Od outra mě dělí míň než 10 sekund * Outro!

To vše jsem zde chtěl podrobně popsat, ale nakonec z toho sešlo. Čím více podrobností jsem si o této hře dohledával a čím více jsem na ni vzpomínal, tím více se mi vracela nezapomenutelná atmosféra, geniální hratelnost a skvělý zážitek, který tato hra kdysi, v roce 1992, nabídla. Co z toho, že byla technicky naprosto převratná? Dnes nám to vývojáři tvrdí u každé druhé hry a většině z nás už ani nedochází, co tato převratnost doopravdy znamená.

Na druhou stranu atmosféra a zážitek ze hry jsou devizy, kterých je málo v každé době. A tahle hra jich může nabídnout jednu z největších dávek, jakou v celém herním průmyslu vůbec naleznete.

  
Ano, UU opravdu umožňuje se rozhlížet nahoru a dolů * Bráno okovaná, kdo za tebou přebývá? * Tak za koho si to střihnem dneska?

Richard Garriot

Jméno Richard Garriot se dnes řadí mezi ta méně známá, ale byla doba, kdy byl tento "lord British" považován ze největšího herního tvůrce vůbec. Proslavil se zejména jako tvůrce všech Ultim, legendární série isometrických RPG, obou dílů Ultima Underworld, úchylnou adventurou Bioforge a prvním komerčně úspěšným (a dodnes neskutečně populárním) MMORPG Ultima Online. Ačkoli dnes již o něm není tolik slyšet, rozhodně ani ve svých 45 letech neodešel do herního důchodu.

Jeho jméno stojí na pozadí MMORPG projektů Lineage, Lineage 2, City of Heroes, City of Villains či aktuální Tabula Rasa.

UU: The Stygian Abyss a UU2: Labyrint of the Worlds vybočují z řady klasických Ultim jednak tím, že jsou viděné z prvního pohledu – a jednak tím, že spíše než na složité, často až adventurní problémy sázejí na (na svou dobu) velký důraz na akci. Nicméně stojí za nimi sám Richard „Lord British“ Garriot, a to o oné „akčnosti“ a „menšímu důrazu na příběh“ mnohé vypovídá.

Příběh UU je prostý. Jako Avatar jste hostem na hradě, když tu se stanete svědkem únosu vladařovy dcery. Z toho jste ale ráno obviněni vy, a tak vás šoupnou tam, kde končí i stopy únosců – do strašlivého podzemního bludiště – vězení Stygian Abbys. Cestu ven okamžitě uzavřou těžká vrata, a vy máte jen dvě možnosti. Zemřít, nebo se probít až k samotným kořenům hory, najít unesenou dívku (nebo to, co z ní zbylo) a jinou cestu ven.

Zde začíná dobrodružství, na jaké se nezapomíná. Podzemní komplex má osm pater (a několik dalších mimodimenzionálních míst), z nichž každé představuje samostatný, fungující svět. Každé z nich má svůj příběh, svou logiku a své problémy k vyřešení; a teprve pokud odhalíte všechna tajemství, naleznete možná i cestu ven.

  
Jo tak ty na mě takhle? * Hmm... * Mapa zmiňovaného druhého patra

Obrovský důraz na logiku a fungování jednotlivých pater lze ukázat například hned na druhém podlaží. To je rozděleno na čtyři části: První z nich jsou trpasličí síně. Druhá  je železný důl a houbová plantáž, kterou ale bohužel aktuálně ovládá strašlivý Beholder, díky čemuž trpaslíci (a nejen oni) hladoví. Další dvě části tohoto patra ovládají dva gobliní kmeny – zelení a hnědí. Trpaslíci s nimi vedou neustálou válku, neboť je od nepaměti sužují gobliní nájezdy.

Pokud ale budete pátrat dál, zjistíte spoustu zajímavých věcí. Například že houbové plantáže jsou opravdu jediným zdrojem potravy v tomto patře, a právě hlad je důvodem neustálých útoků goblinů na trpaslíky. Nebo třeba zjistíte, že oba gobliní klany jsou v neustálé válce nejen s trpaslíky, ale i mezi sebou. A pak je už na vás, co zvládnete, co vyřešíte a na co se vykašlete. Pomůžete trpaslíkům zbavit se Behodlera? Pomůžete zeleným goblinům uzavřít mír s trpaslíky? Nebo vyvraždit ty hnědé? Zkusíte trpaslíkům ukrást jejich poklady (a že to stojí za to)?

Člověku se až nechce věřit, jaké možnosti a kolik volnosti dokáže takto stará hra nabídnout. A to tu ještě nebyla řeč třeba o tvorbě postavy, za niž by se nemusela stydět žádné ze současných špičkových RPG? Nebo o systému dovedností a jejich vylepšování, o magii provozované za pomocí run... Byla by toho spousta.

  
Přítel či nepřítel? * Tma přede mnou... * ...tma za mnou

Dalo by se mluvit i o desítkách úžasných hádanek, které jsem s úděsem zjistil že si do nejmenších podrobností pamatuji i po šesti letech, kdy jsem hru podruhé rozehrál. Této hře vděčím i za svůj největší herní zákys celého života. Ono najít skrytou místnost ve třetím patře není žádný med... Musíte napřed dvakrát prozkoumat jednu zeď (poprvé si všimnete  uvolněného vína a až podruhé objevíte za ním skryté dveře), pak vyřešit hádanku s vypuštěním nádrže a následně na jejím dně musíte objevit další tajné dveře a až v té chvíli máte to, pro co jste si přišli. Tohle mi kdysi trvalo tři dny, každý z nich 18 hodin čistého času.

U této hry jsem i pokořil svůj osobní herní rekord, když jsem ji hrál (vyštvav rodiče na dovolenou beze mě) devět dní v kuse, téměř beze spánku a přestávek; a za celou dobu jsem snědl necelé jedno balení věnečků a vypil půl malého hrnku vody.

UU je pro mne dodnes nepřekonanou modlou; nejlepším RPG jaké jsem kdy hrál a hrou, k níž se toužím vrátit a znovu ji celou prožít; ale současně se bojím, že to už nikdy nebude totéž. Dodnes si vybavuji jednotlivé hádanky i s jejich řešením, pamatuji si celé rozhovory z této hry... UU je zkrátka hra, jakou člověk potká jen jednou za život.

Diskuze (12) Další článek: Download: Warhammer a lechtivé šachy

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,