PC | Retro

Muzeum: Vzpomínka na Conflict Freespace

Vždycky, když se náhodou naskytne čas a příležitost zahrát si tuhle vesmírnou klasiku, neodolám a musím ji propařit až do konce. Když jsem tuhle po půl roce uklízel pokoj, vylouplo se dvojCDčko s Freespacem odkudsi z hlubin bordelu a dopadlo rovnou přede mě. No co jsem si měl počít?!

Stejně jako je možné rozdělit vesmírné lodě obecně na dva typy - totiž na ty temné, hnusné a špinavé (Vetřelec) anebo krásné, bílé a úhledné (Star Trek), lze vhodit vesmírné simulátory buďto do škatulky propracovaných fyzikálně-ekonomicko-taktických simulací obrovských hvězdných lodí (Battlecruiser) anebo "jednoduchých" akčních stříleček s vesměs docela malými stíhači - a to je právě náš Freespace.

 

 

Velice stylové a atmosférické animované intro nás zavádí do času vzdáleného stovky let od současnosti, kdy proti sobě v krvavé vesmírné válce stojí síly lidí a Vasudanů. Freespace je hra propracovaná od začátku do konce a výjimkou tedy není ani příběh. Konflikt lidí a Vasudanů totiž teprve roztáčí obrovská, nemilosrdná kola osudu, protože do hry hned na počátku vstupuje ještě třetí rasa Shiivanů, nesmírně vyspělých, zdaleka ne humanoidních bytostí, které nemají slitování s ničím a s nikým. Pomalu ale jistě postupují planetárními systémy a ničí na co přijdou.

 

 

Je tedy zřejmé, že lidé a Vasudané budou muset spojit síly, aby tak silného soupeře dokázali porazit. Freespace nabízí více než třicítku misí, z toho několik je samozřejmě tréninkových. Rozhodně doporučuji je při prvním hraní nepřeskakovat, protože ačkoliv se může zdát ovládání téhle hry na první pohled docela primitivní, trénink s počítačových instruktorem vám odhalí zajímavé finty, které je možné s lodními systémy provádět.

Čímžto se dostáváme k lodím, alfě a omeze každého vesmírného simulátoru. Jistěže si zalétáte hned na několika různých typech, které se liší především maximální rychlostí, ovladatelností a výzbrojí. Dělí se pak na stíhače a bombardéry, výhody a nevýhody obou si asi každý dokáže domyslet. Všechny mají zcela totožné ovládání (jen ta ovladatelnost se vždy liší). Obvykle můžete mít ve výzbroji více druhů zbraní či raket a je mezi nimi možné snadno a rychle přepínat. V počátečních bojích proti Shiivanům budete ve značné nevýhodě zejména díky tomu, že Shiivanské lodě disponují energetickým štítem. Díky spojení sil s Vasudanskými vědci se vám však podaří vyvinout podobnou technologii a později tedy budete rozdělovat energii lodi mezi tři základní subsystémy - motory, zbraně a štíty.

 

 

Tyto a další subsystémy (např. komunikační nebo navigační) mohou být v průběhu boje poškozeny nebo dokonce zcela vyřazeny. Záleží pak na schopnostech pilota, jak se s nastalou situací vypořádá. Mnohé z nich je možné vyřešit komunikací se zbytkem letky - téměř nikdy totiž nelétáte "sólo" mise, vždy jsou kolem vás minimálně dvě další lodě, někdy i mnohem více. S nimi můžete samozřejmě komunikovat, udělovat jim různé příkazy, apod. Stejným způsobem si zavoláte také zásobovací loď - to když vám třebas dojdou rakety nebo máte poškozený životně důležitý subsystém. Zásobovací loď jej dokáže opravit.

V čem Freespace ve své době naprosto exceloval bylo grafické zpracování. Představil do té doby asi největší vesmírné lodě či stanice, jejichž modely jsou dodnes opravdovým potěšením pro oko každého milovníka vesmírných soubojů. Bitev se zúčastňuje často i kolem deseti až patnácti jednotlivých lodí a atmosféra je tak opravdu úžasná. V éteru je slyšet komunikace wingmenů nebo jejich křik, když jejich stroj vzplane zářivým výbuchem. Často přilétáte do už "rozehrané" bitvy - blížíte se maximální rychlostí, vidíte, jak vaši piloti jeden po druhém odpadají, ale nemůžete nic udělat. Před každou misí samozřejmě dostanete podrobný brífink, většinou i s nákresy a pozicemi lodí. I tak se ale mohou cíle misí v jejich průběhu měnit. Bezchybné vizuální zpracování doplňuje vždy přehledný a plně upravitelný HUD.

 

 

Garantuji vám, že ve Freespaceovi se nikdy nudit nebudete. Každý úkol má své opodstatnění, díky kterému získávají všechny mise svůj neopakovatelný ráz. Ať už je to eskortování transportních lodí s vědci/přeživšími ze zničené stanice/přeživšími ze zničené planety/vědeckým materiálem nebo čímkoliv jiným. Stane se, že některé mise budete opakovat třeba pětkrát (a vícekrát) po sobě, záleží na stupni zvolené obtížnosti - na rozdíl od jiných her ve vás ale ono neustálé opakování jedné a té samé mise vyvolá ještě větší zanícení, spíš než znechucení. Freespace prostě chytne a nepustí.

Nepřekonatelnou atmosféru dokresluje výborné ozvučení a hudba, které ve vás vyvolají bojové nadšení hned od počátku. Ladnost celé hry je definitivně zpečetěna naprosto bezproblémovým ovládáním pomocí myši. Zprvu mi to sice připadalo tak trochu jako svatokrádež, hrát vesmírný simulátor bez pořádné páky a houfu tlačítek kolem, abych se cítil jako ve skutečném kokpitu, ale řeknu vám, že stejného pocitu dosáhnete i s tou myší a klávesnicí hnedle při ruce. Freespace totiž obsahuje množství klávesových zkratek, které vás ve vašem bojovém úkolu do značné míry podpoří a možná vám i nejednou zachrání "život".

Jsme v muzeu a tak nechci tuhle bezpochyby výbornou hru nijak hanit - vidíte, že dosud jsem nezmínil ani jeden zápor. Popravdě, ono jich ani moc není - dokazují to i soudobé recenze, které Freespace ohodnotily vždy velmi vysokým skóre. A tak uzavírám tuto krásnou vzpomínku konstatováním, že jestliže pro někoho jednička dokonalá nebyla, vynahradil to díl druhý. Na něj zavzpomínáme třeba někdy příště.


Poznámka pod čarou: plnou verzi hry Conflict Freespace jste mohli najít na cover CD časopisu LEVEL 2000/01.
Diskuze (3) Další článek: Eternal Darkness: Sanity´s Requiem – sbohem zdravý rozume

Témata článku: , , , , , , ,