MXGP 2: The Official Motocross Videogame (recenze)

Italské studio Milestone nám přináší druhý díl bahnitého motokrosu. Aneb vstříc písku, štěrku a hornatým tratím!

Ano, Milestone, to italské studio, které poslední dobou své tituly spíše vždy zpacká, příkladem budiž Sébastien Loeb Rally Evo, nebo minulý rok závody silničních motorek Ride. Pokračuje jejich nejnovější titul MXGP2 ve stejných kolejích?

Pokud se o motokros zajímáte nejen prostřednictvím her, tak už podle názvu poznáte, že hra je plně licencovaná. Naleznete tu tedy celou sezónu roku 2015. Těšit se můžete na své oblíbení jezdce, tratě, kde naleznete i tu v Lokti (u Karlových Varů). No a samozřejmě také vaše oblíbené závodní stoje značek Kawasaki, KTM, Honda a celé řady dalších. Bohužel to nemá žádný vliv na vizuál uživatelského rozhraní, jelikož ukazatel rychlosti, zrychlení a dalších parametrů tu bohužel nenajdete.

Pojďme se ale vrhnout do hry. Při prvním zapnutí na vás čeká editor postavy, kde si vybere jméno, příjmení, přezdívku, závodní číslo a samozřejmě národnost (nebojte, česká tu nechybí) no a zakončíte to barvou vaší pleti. Následuje vybrání vašeho pekelného stroje z již zmíněných značek. Než se ale pustíte na trať, nabídne vám hra pětici výukových videí, které jsem jako asi většina hráčů hned poslal do háje. Hned vzápětí se dostanete do hlavního menu hry, které je přehledné a nabízí klasický výběr módů. U Multiplayeru se dlouho nezdržím, nýbrž stojí za starou bačkoru. Potřebuje speciální registraci, zbytečně hráče omezuje a navíc je vcelku průměrný, ničím neoslňující, a tak se prakticky nehraje. Minimálně já jsem online na moc lidí nenarazil.

Možností je tu spousta – lepší řídítka, kvalitnější kola, tlumiče a mnoho dalších částí a komponentů, které k motokrosovým motorkám neodmyslitelně patří

To singleplayer je pravděpodobně místo, kde strávíte nejvíce času. Za vaše těžce vydřené závody dostáváte jako odměnu herní kredity, za které si můžete pořídit lepší mašinu, nebo ji pouze vylepšit. Možností je tu spousta – lepší řídítka, kvalitnější kola, tlumiče a mnoho dalších částí a komponentů, které k motokrosovým motorkám neodmyslitelně patří. Základem by měl být ale v prvé řadě zdravý jezdec. Helmy, kombinézy, boty, krční a kolenní chrániče, které si samozřejmě můžete ve virtuálním obchodě také zakoupit, nejsou výjimkou.

Jdeme jezdit? Proč ne, v nabídce máme plno možností. Pustit se můžeme do klasické kariéry, turnaje, časových závodů, zkušební trati a dalších. V kariéře si samozřejmě jdete za svým snem s vámi vytvořeným jezdcem, ostatní módy jsou velmi podobné dalším hrám tohoto typu. Vyberete si svého jezdce, popřípadě svého oblíbeného, který jezdí i ve skutečnosti a jdete na věc. Co to je? Jak se to ovládá? Proč jsem více mimo trať, než na ní samotné? Tyto otázky jsem si hned při prvním závodě pokládal také. Proto jsem hned zabrousil do nastavení ovládání, které mi to více ujasnilo.

Nakonec jsem závod raději vypnul a vrátil se k již zmíněným výukovým videím, které mi hodně pomohli a já se jejich radami řídil v prvních závodech, jelikož jsem si jich pár vypsal i do bločku ke klávesnici. MXGP 2 hold nejede arkádovým stylem, ve kterém vám vystačí WASD či šipky, ale snaží se být realistické a věrohodné, čehož si velmi ceníme. Při startování musíte pamatovat na spojku, při zatáčce si nadjet či podjet a brzdu také nemáte jen tak na okrasu.

Trpělivost je takovým bonusem, který si ve hře otestujete. Celkem zásadní problém je, že kamera se chová trochu jinak, než váš motocykl, takže budete potřebovat pár závodů, než se s ní sžijete. Kamera nabízí k dispozici dva režimy, z pohledu jezdce a z jeho helmy. Dráhy se také dělí na rychlejší a pomalejší, proto na každé z nich je potřeba umět specifické dovednosti, jelikož zadarmo vám spoluhráči vítězství nedají. Myslíte si, že když někde nenápadně odbočíte, tak se vám nic nestane?

Právě naopak, jako u FlatOut a dalších her budete penalizováni a vrácení na poslední místo na trati. Nebojte se, moc hráčů vás ale nepředjede. Čas bude plynout, vy se z módu easy přes medium dostanete k hardu, kde se budete snažit jako vždy zvítězit. Začnou se tedy o vás zajímat existující týmy a vy se přes ně budete moci dostat do silnější třídy MXGP. Ve hře také nechybí populární funkce flashbacku, který vám zpočátku umožní vrátit se zpět, a to se rozhodně začátečníkovi hodí. Další důležitou otázkou může být počet tratí. Ten se celkově zastavil na cifře 20. Tratě jsou sice pěkné, ale bohužel celkem podobné a jsou spíše různorodě poskládané. Jen jedna trať je více odlišná, jelikož se jedná o závody za tmy.

Zajímavostí je také režim Energy FIM MXON, který je v podstatě národním mistrovstvím světa. Zde ale naleznete pouze šest tratí. Liší se trochu jinými pravidly, ale stále jsou to ty tratě známé například z kariéry. Dále tu také máme klasické stadiónové závody, kde jsou tribuny plné lidí a má to tak zajímavější atmosféru, kterou s radostí uvítáte. Testovací okruh je bohužel celkem šeredný a je pouze jeden!

Pojďme přejít k více technickým věcem. Engine je zastaralý, grafika není špatná, ale použitím novějšího enginu by se určitě dalo vykouzlit i něco o chlup lepšího. Takhle jde v zásadě o reskin jedničky, což rozhodně není dobré. O zvuku vašich mašin je lepší ani nemluvit. Takhle snad řve motokrosový spalovací motor? Pokud jste někdy navštívili motokrosové závody, tak mi dáte za pravdu, že jejich hlasitost je jedním z hlavním faktorů motokrosu, což se v případě MXGP 2 bohužel nejedná.

Model poškození ve hře nehledejte, je to totiž zbytečné, jelikož tu žádný nenajdete

Model poškození ve hře nehledejte, je to totiž zbytečné, jelikož tu žádný nenajdete. Jediné, co se bude vašimi pády měnit, bude barva motorky a vaší kombinézy, která bude postupně hnědnout bahnem. Fyzikální model je naopak kupodivu věrohodný a přesný. Povrch tratí v závislosti na závodu je bohužel neměnný, což je zrovna u motokrosu neodpustitelnou chybou. Optimalizace sice není ideální, ale věřím, že to vývojáři ještě doladí, alespoň to není taková hrůza, jako jejich předchozí titulu Sébastien Loeb Rally Evo.

Pokud zabrousíme do umělé inteligence, vaši soupeři jsou vcelku inteligentní, a když si moc nadjedete v zatáčce, tak vás s radostí předjedou, ale jsou občas i případy, kdy do vás jen nechápavě narazí, což naštěstí není moc časným zjevením. Fanoušků na tribunách a v okolí trati je početně a s radostí vás podporují máváním či různými cedulemi se slogany.

Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Závodní | Motokrosové závody
Výrobce: Milestone
Začátek prodeje: 7. dubna 2016
  • Fyzikální model
  • Plná licence
  • Rozmanitý výběr motorek
  • Velká škála součástek
  • Obtížnost
  • Ozvučení
  • Neposedná kamera
  • Multiplayer

MXGP 2 je vcelku povedeným nástupcem předchozího dílu. Ve hře najdeme nové herní režimy, výzvy a věrohodný model ovládání a chování motorky. Jen škoda těch neomluvitelných chyb, které nejdou přehlédnout. Pro milovníky a fanoušky motokrosu je to jasná volba, jelikož her tohoto typu není mnoho. Novým hráčům bych ale doporučil napřed se podívat na nějaké to video.

Váš názor Další článek: Warhammer 40,000: Dawn of War 3 odhalen, vyjde na PC v 2017