H. P. Lovecraft je považován za jednoho z nejlepších hororových spisovatelů všech dob. Jeho děsivé univerzum staví na fiktivní mytologii, jež nese jméno Mýtus Cthulhu a bylo inspirací pro řadu filmů, knih, ale také her – zejména těch deskových.
Lovecraftovy povídky a knihy pochází z počátku 20. století a jeho styl by se dal charakterizovat jako kultivovaný horor. Jeho archaický styl psaní je hodně podobný Edgaru Allan Poeovi, a proto si také vysloužil přezdívku Poe 20. století. Častými motivy povídek jsou zapomenuté vědomosti lidstva, nestvůry z jiných světů, starodávné kulty zachované do dnešních dob, nevyhnutelnost osudu nebo rizika vědy. Zájemcům o literární tvorbu můžeme doporučit návštěvu knihovny a pokud vás H. P. Lovecraft zaujme, máme pro vás dobrou zprávu – před nedávnem vyšly jeho spisy v souborném vydání.
Mocná božstva číhající v temnotě
Hlavním motivem Lovecraftových děl jsou temná mimozemská božstva známá pod souhrnným názvem Prastaří. Tyto bytosti i jejich mimozemští uctívači byli před dávnými časy vyhoštěni z našeho světa a přebývají v Jiných světech, za hranicí vnímatelné reality. Sídlí v temnotě a čekají na svou příležitost, aby se mohli vrátit na náš svět a ovládnout ho. Patrně nejznámějším Prastarým je již zmíněný Cthulhu, jenž přebývá v městě R’lyeh na dně jižního Pacifiku. Pakliže vám vrtá hlavou, jak se to podivné jméno vyslovuje, prozradíme vám, že mezi komunitou fanoušků Lovecrafta se ustálila výslovnost kəˈθuːluː, nebo také kathúlú.

Zajímavé je, že Lovecraft sám své dílo nepovažoval za nijak významné a v době jeho života se netěšilo velké popularitě (ostatně on sám žil celý život v chudobě). Přitom dnes lze nalézt odkazy na Mýtus Cthulhu snad ve všech sférách populární kultury. Ve své tvorbě se jím inspirují další spisovatelé, jmenujme například Alana Moora, Stevena Kinga nebo Neila Gaimana. Některými z povídek se inspirovala řada známých hudebních skupin při tvorbě svých písníček – například Black Sabbath nebo Metallica.
Bez povšimnutí pochopitelně nezůstal ani herní průmysl. Existují desítky her, v nichž se buď přímo vyskytuje některá z příšer kultu, anebo je na něj nějakým způsobem odkazováno. První hry z lovecraftovského univerza vyšly už v 80. letech minulého století. V roce 1992 pak spatřila světlo světa adventura Alone in the Dark, v níž sice nenarazíte na žádného Prastarého, avšak inspirace Lovecraftem je zde velmi patrná – mimo jiné třeba knihou Necromonicon. Pro všechny hráče a zároveň fanoušky Lovecrafta byl zlomový rok 2005, v němž vyšel titul Call Of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. Tento mix adventury a střílečky zavedl hráče do arkhamské čtvrti Innsmouth, kde v roli detektiva Jacka Walterse řešili záhadu objevivších se nestvůr. Přestože hra sklidila spíše průměrná hodnocení, přinesla do svého žánru několik zajímavých mechanismů. O dva roky později mohli lovecfratians opět začít jásat – byl totiž vydán první díl dvoudílné adventurní série Darkness Within, jež se univerzem také velmi silně inspiruje.



Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth - Darkness Within 2 - Alone in the Dark
V letošním roce by po několika odkladech konečně mělo vyjít hororové RPG s adventurními prvky - Call of Cthulhu. Podíváte se v něm na ostrov Darkwater, kde za záhadných okolností uhořela Sarah Hawkinsová a celá její rodina... Vy se této záhadě pokusíte přijít na kloub v roli Edwarda Pierce, válečného veterána a soukromého detektiva, jenž se k celé záležitosti víceméně náhodně nachomýtne. Ale pozor, nečekejte žádnou frenetickou akci, v níž budete kosit jednu příšeru za druhou, hra se nese v duchu hororové adventury Amnesia: The Dark Descent, takže před nestvůrami budete utíkat a schovávat se. Hutnou atmosféru temného ostrova Darkwater byste měli okusit už letos v létě.



Také ve světě deskových her je jméno H. P. Lovecrafta hojně skloňováno. Aby také ne, když titulů inspirujících se jeho tvorbou je celá řada a některé z nich dnes patří mezi opravdové legendy. V následujících kapitolách vás s některými z nich seznámíme.
Arkham Horror
Pokud hovoříme o hrách z lovecraftovského univerza a nezmíníme přitom jméno Arkham Horror, je to jako byste se rozhodli postavit dům bez základů. Tento titul se dnes řadí ke klasickým hororovým deskovkám – jeho první verze vyšla už v roce 1987! Roku 2005 se dočkala reedice a díky vydavatelství Blackfire si ji mohou naplno vychutnat také čeští fanoušci v plně lokalizované verzi. Hra se odehrává ve fiktivním městě Arkham, v němž se znenadání začaly otevírat dimenzionální brány z jiných světů, z nichž do našeho světa vstupují děsivé nestvůry a terorizují obyvatele města. Situace je však ještě mnohem horší – pokud se těchto bran otevře příliš, probudí se některé z mocných monster zvaných Prastaří a zcela zničí náš svět. Proti tomuto nebezpečí se postaví hrstka detektivů, jejichž rolí se zhostí hráči, kteří podstoupí zběsilou honičku plnou bojování s nestvůrami, prozkoumávání cizích světů a zavírání bran.

Jednou z věcí, která bývá hře vytýkána, je přílišná složitost pravidel. Kdy že bojuji s nestvůrou? Jak se nestvůry pohybují a co znamenají ta čísla na jejich žetonech? Jaký je rozdíl mezi soubojovým a bojovým testem? K čemu je mi ukazatel vědomostí? A vůle? Podobných otázek budete mít při prvních několika partiích hry plnou hlavu, nepříliš šťastně napsaná pravidla váš zmatek navíc pravděpodobně ještě prohloubí (proto doporučujeme projít internetová fóra a stáhnout si FAQ).


Na druhou stranu – pokud se přes tyto nesnáze přenesete, hra vás ocení nesmírně atmosférickým zážitkem a desítkami, ne-li stovkami hodin zábavy. Pokud by vám navíc nestačila základní sada – je poměrně variabilní a jen tak se vám neohraje – můžete si pořídit některé z nabízených rozšíření, jež do hry přináší nové prvky a zvyšují její obtížnost. V českém překladu doposud vyšel pouze Dunwitch, pokud ovšem vládnete angličtinou, můžete si pořídit 4 menší a 3 větší rozšíření a libovolně je nakombinovat se základní hrou.
Eldritch Horror
Eldritch Horror je mladší bratříček Arkham Horroru, jedná se o svižnější verzi staršího sourozence, která má zjednodušená pravidla. Na hracím plánu nenaleznete důvěrně známé lokace z massachusettského města, ale mapu celého světa. Tentokrát se totiž v roli detektivů vydáte řešit záhady od Antarktidy až po Tanzánii. Pochopitelně nechybí nestvůry, Prastaří a brány do Vnějších světů. Cíl hry? Jako obvykle – zapudit Prastarého do Jiných světů a pokud už se vám podaří jej probudit, musíte ho porazit. Oproti AH zde naleznete také nové mechanismy a různé novinky, jež mají podporovat už tak výbornou atmosféru hry.



Prakticky od vydání hry se vedou dlouhé diskuze o tom, jestli je lepší AH nebo EH. Našli byste spoustu argumentů pro jeden i druhý titul, my si však myslíme, že je to především otázkou vašeho vlastního vkusu. Pokud byste se rozhodovali, který titul koupit, doporučujeme si každý vyzkoušet, případně se podívat na nabídky bazarů, kde byste obě hry mohli pořídit za velmi příznivé ceny. Ostatně – pokud propadnete kouzlu mýtu Cthulhu, pravděpodobně si budete chtít pořídit obojí.



Menší nevýhodou základní hry je, že se vám poměrně rychle ohraje. Na druhou stranu Blackfire letos na jaře vydali rozšíření Ztracené vědění, které základ rozšíří prakticky na dvojnásobek a další rozšíření v českém jazyce se chystají.
Temné znamení
Pakliže nejste příznivci dlouhých her a raději byste vyzkoušeli něco svižnějšího a hlavně skladnějšího (co si budete nalhávat, na Arkham i Eldritch potřebujete stůl značných rozměrů), můžete vyzkoušet Temné znamení. V této hře se setkáte se starými známými detektivy, nestvůrami i Prastarými. Tím ovšem podobnost s předchozími dvěma tituly z lovecraftovského univerza končí. V roli vyšetřovatelů se tentokrát přesunete do budovy arkhamského muzea, kde budete plnit dobrodružství, bojovat s vynořivšími se nestvůrami a možná se podíváte také do některého z Vnějších světů.



Temné znamení je sice kooperativní hrou, ovšem hlavní roli zde hrají kostky, s jejichž pomocí budete řešit jednotlivé úkoly vztahující se k danému dobrodružství. Z velké části tak o úspěchu vašeho snažení bude rozhodovat náhoda, což není řadě lidí příjemné. Svou šanci na úspěch můžete samozřejmě zvýšit získáním lepšího vybavení, ale připravte se na to, že někdy vám prostě kostky nebudou přát…

Temné znamení přichází také se zajímavým mechanismem posunu hodin po tahu každého hráče, díky čemuž je hra dynamičtější a získává větší náboj. Tato záležitost vás rozhodně nezabaví na celý večer, ale pokud byste si zahráli něco rychlejšího, máte rádi Lovecrafta a nevadí vám větší podíl náhody, můžete se do ní směle pustit.
Panství hrůzy
V březnu letošního roku vyšel dlouho očekávaný český překlad druhé edice Panství hrůzy (Mansion of Madness). V základní verzi jsou pro hráče připraveny čtyři scénáře (pokaždé budete v roli vyšetřovatelů řešit nějakou záhadu), jež se od sebe liší jak zápletkou, tak obtížností a herní dobou. Zatímco první z nich zvládnete projít za dvě hodiny, na čtvrtý si pro jistotu vyhraďte minimálně celé odpoledne… Největším rozdílem oproti ostatním zmíněným titulům je, že k hraní Panství hrůzy je bezpodmínečně nutná aplikace (zdarma ke stažení pro iOS, Android i Windows). Ta vaše hraní řídí – dá se říct, že se jedná o takového Pána jeskyně – generuje mapu domu, předměty, nestvůry i události.

Pokud byste o této hře chtěli vědět více, počkejte si na naši recenzi, kterou pro vás v těchto dnech připravujeme.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium