Jak se dá naplno užít virtuální realita, to předvádí nadšenec vystupující na YouTube pod přezdívkou Machkun1. Postavil si simulátor, který může využívat pro více her, nyní ale předvedl sestavu v akci ve hře Dirt Rally. A je to záviděníhodná podívaná.
Základem je headset Oculus Rift, který zprostředkovává virtuální obraz. Simulaci otřesů a odstředivých sil pak zajišťuje platforma R-craft Multi-axis Motion Simulator se závodní sedačkou. Ta umožňuje pohyb v šesti osách, dokáže simulovat smyk, náklony, odstředivé síly i vibrace od povrchu vozovky.
K tomu si dopřál špičkový volant – základna SimXperience Accuforce Pro je využívána v profesionálních simulátorech, nasazen je na ni vyhovující závodní věnec volantu. Celé to vyjde v přepočtu na 42 tisíc, a to v ceně nejsou ani pedály. Ty opět zvolit nejvyšší možné kvality – HE pedals Ultimate. V přepočtu cca 33 tisíc. Bez daně...
Sekvenční převodovka SimworX Sequential Shifter za přibližně deset tisíc korun a ruční brzda DSD Hydraulic handbrake Type 3 za patnáct, to už jsou jen levnější položky v celé sadě. Výsledkem je ale profesionální simulátor, na kterém by se mohli učit závodní jezdci... Celkové náklady přesáhly v přepočtu 600 tisíc (bez daně, bez počítače).
Jenže není to až tak perfektní, jak se zdá. Systémy pro virtuální realitu ještě nejsou dostatečně připraveny k provozu na podobných simulátorech, kde se headset hýbe nejen díky pohybu uživatelovy hlavy, ale také působením pohybu simulátoru.
Jak upozornil Jan Husák z virtuální herny Holodeck, je na výše uvedeném videu na malém náhledovém displeji patrné, jak je obraz v přilbě ovlivněn pohyby celé platformy (například když se nakloní v zatáčce, má náklon simulovat pouze přetížení a auto ve hře jinak zůstává v rovině, jenže obraz v přilbě se přesto nakloní).
Zdroj: RoadtoVR via VR Scout