NAOSTRO - Odpovědi M. Aclera, českého guru ve světě freeware her

Máte hlubší vztah k FreeHrám nebo PlnýmHrám? Jak se díváte na působení Tomáše Vrány ve funkci šéfredaktora serveru FreeHry.cz? Co říkáte na vzájemnou úroveň freeware a komerčních titulů? Víte o tom, že jste podobný Marku Ebenovi? Odpovědi na tyto a mnohé další dotazy hledejte v dalším dílu článku NAOSTRO.

V dalším článku našeho pravidelného „seriálu“ NAOSTRO vás čekají odpovědi Michala Aclera, jedné z nejvýznačnějších osobností světa freeware her u nás. Čtěte a nahlédněte do zákulisí mnohdy opomíjeného herního světa!

Kariéra a servery FreeHry.cz a PlneHry.cz:

[?] Máte hlubší vztah k FreeHrám nebo PlnýmHrám?

[!] Na tuto otázku není vůbec jednoduché odpovědět, ale domnívám se, že k mému srdci více přirostly FreeHry. Nevím, jak moc k nim mám hluboký vztah, avšak pokud na tvorbě něčeho strávíte několik let, což byla v mém případě u FreeHer pravda, více si toho vážíte - samozřejmě protože víte, jakou námahu dalo danou věc dotáhnout do takové situace, v níž se nachází. Na Plných Hrách prozatím nejsem tak dlouho a přišel jsem k již hotové věci, nicméně je mám také rád jako celek, stejně tak lidi, kteří se kolem nich pohybují.

[?] Je nějaký rozdíl mezi vedením FreeHer a PlnýchHer?

[!] Rozdílů je hned několik. Vyberu ten hlavní a největší, který spočívá v tom, že na FreeHrách jsem byl víceméně svým pánem - dělal jsem si, co jsem chtěl a nikým jsem se nenechal omezovat. Ne že bych na Plných Hrách neměl svobodu, to opravdu ne, ale už ze samotné podstaty je tam vše bráno více profesionálněji, jsou nějaké uzávěrky a termíny, do kdy musí být zadané články, aby je korektorka mohla zkontrolovat a případně opravit. Nic takového na FreeHrách za mého působení naštěstí nefungovalo :o).

[?] Jak se díváte na působení Tomáše Vrány ve funkci šéfredaktora serveru FreeHry.cz?

[!] Domnívám se, že Tomáš Vrána aka Tommy odvádí svou práci výborně a jeho výběr na post šéfredaktora se zdál býti vhodným krokem. Občas se mu sice přihodí nějaká ta „bota“, ale každý jsme jenom člověk, že?

[?] Jaké jsou vaše vztahy s šéfredaktorem serverů FreeGame a FreeHry? Znáte se s těmito lidmi osobně?

[!] S Tommym se samozřejmě osobně znám a vcelku si rozumíme. S šéfredaktorem FreeGame Hynkem Žálčíkem je to horší, protože s tím jsem se osobně prozatím nesetkal. Sice občas po ICQ prohodíme několik slov, ale ještě za doby kdy FreeHry fungovaly mezi námi byla myslím jakási rivalita.

[?] Řekni nám nějaký poslední drb, klep nebo pomluvu o FreeHrách.

[!] Drb? Těch by bylo... Tak třeba že šéfredaktor Tommy je ve skutečnosti pěkná vyvinutá blondýnka (90-60-60, samozřejmě), ale úspěšně to před všemi čtenáři skrývá. Ne, teď vážně, drby kolem FreeHer v současné době žádné nekolují, resp. se ke mně ještě nedonesly :o).

Freeware scéna obecně:

[?] Hrajete i jiné hry než freeware? Pokud ano, jaká vás v poslední době zaujala?

[!] Samozřejmě hraji i jiné (rozuměj komerční) hry, ale už nějakou dobu to dělám víceméně pro to, že je musím hrát, abych z toho mohl napsat recenzi nebo první dojmy, než proto, že bych chtěl sám od sebe. Nevím, jestli je to jen můj pocit, ale mám dojem, že vzniká stále menší množství her, které by mě dokázaly zaujmout. Ale občas se objeví výjimka potvrzující pravidlo a když vyšel čtvrtý díl Tony Hawk`s Pro Skater, napsal jsem na něj recenzi a současně jsem u něj strávil více času, než je zdrávo.

[?] Co říkáte na vzájemnou úroveň freeware a komerčních titulů? Prohlubují se rozdíly nebo ne?

[!] Kvalita českých freeware her má určitě vzestupnou tendenci. Možná to zní už jako klišé, ale je tomu skutečně tak. Vývojářů je také čím dál více, což jenom kvituji, neboť aspoň díky nim bude stále co hrát. Možná se spousta lidí bude divit, když řeknu, že rozdíly mezi freeware a komerčními hrami nejsou tak markantní, protože již několikrát jsem narazil na volně šiřitelnou hru, která by klidně mohla být prodávána za peníze - a nebyla.

[?] Jak se díváte na domácí herní vývojáře včera/dnes/zítra? Můžete je porovnat s minulostí?

[!] Tato otázka tak trochu souvisí s předchozí a nerad bych se opakoval. Ale pokud mám porovnat domácí herní vývojáře včera, dnes a zítra, dá se říci, že oproti minulosti na naší scéně funguje dostatek stabilních a známých týmů, které vydávají vesměs kvalitní tituly. Málokdy se pak stane, že by přišel zcela neznámý tým s hrou, která by byla „bomba“ a všichni ostatní vývojáři z ní spadli na zadek. Zajímavé je také sledovat, že do vývoje se stále častěji pouští spousta lidí, kteří tomu mnohdy absolutně nerozumí, nemají potřebný graficky cit nebo příslušné kodérské dovednosti, což se často negativně podepisuje na jejich produktech. Beru, že každý nějak začíná, ale nadrátovat nějakou jednoduchou hru ve Visual Basicu a tvrdit o sobě, že jsem programátor? A co se týče budoucnosti, jsem vyloženě optimista. Freeware her bude samozřejmě více a jejich kvalita se bude zlepšovat.

[?] Jaký vnímáte rozdíl mezi profesionálními a nezávislými developery?

[!] Tak předně, nezávislí developeři mohou být bez mrknutí oka profesionály, pro příklad nemusíme chodit daleko a vezměte si brněnský Anakreon. Dostat Berušky 2 na takovou úroveň bez toho, aby se nějak moc podřizovali trendům nebo vydavateli, to si jistě zaslouží uznání. Jinak obecně lze zaznamenat, že se mnohé týmy tvořící freeware hry „profesionalizovaly“. Mám tím na mysli především to, že projekty nevznikají náhodou, vše se více promýšlí a dokonce se ke slovu dostává i design-document, což je vážně super a moc to vývojářům pomůže, protože v minulosti na takové věci týmy takříkajíc dlabaly. No a když vezmeme všechny souvislosti, kdo bude jednou vyvíjet komerční hry? Právě ti lidé, kteří jako mladí vytvářeli volně šiřitelné nebo nezávislé hry a ze kterých se postupem času vyrekrutují profesonálové.

[?] Máte nějakou nejoblíbenější plnou hru, tedy takovou, kterou hrajete i dnes? Jaká freeware hra vás v poslední době zaujala?

[!] Hodně mě baví například titul Icy Tower, což je hodně chytlavá, leč jednoduchá gameska. Ale těch her je více a než abych na některou zapomněl, raději je vyjmenovávat nebudu. V poslední době hodně nadějně vypadá hra Starship Trooper od českého týmu CyberGames, uvidíme, jak se to nakonec vyvine.

[?] Jaké zahraniční servery používáte u svých projektů pro inspiraci? A které cizí stránky s freeware hrami čtete?

[!] Ze zahraničních stránek poskytujících freeware hry navštěvuji starou a osvědčenou klasiku v podobě GameHippo.com. Sem tam zabrousím i na jiné, například německé stránky, kde se dají najít jiné zajímavé tituly.

Ostatní dotazy:

[?] Víte o tom, že jste podobný Marku Ebenovi? Co si o tom myslíte? Lichotí vám to nebo vás to naopak pobuřuje?

[!] Děkuji, tato věc mi velmi lichotí a jako osoby si Marka Ebena poměrně hodně vážím. Myslím, že je to zajímavý názor, ale já osobně jsem s ním nějakou velkou podobnost nezaznamenal.

[?] Co pro tebe znamená dobrá hudba? Jaké je tvé nejoblíbenější jídlo, kapela, sport a film?

[!] Z hudby převážně rock a jiné obdobné styly, ale nepohrdnu čímkoliv jiným, kromě dechovky, techna a lidovek, to vážně nemusím. Pokud bych měl jmenovat nějaké mé favority, pak je to Nirvana, Nickelback, Red Hot Chili Peppers nebo Coldplay, z českých potom skupina Kabát, Dan Landa, Tata Bojs nebo Vypsaná fixa. V jídle nejsem nějak vybíravý, mám rád především kuře na jakýkoliv způsob. Ze sportu cokoliv adrenalinového a z filmů ty, které zachycují různé post-apokalyptické nebo futuristické vize světa (například Matrix, Blade Runner, Vodní svět...).

[?] Docela by mě zajímalo, co si přesně slibujete od projektu České hry - má vůbec nějaké reálné využití?

[!] Samozřejmě že má, jinak by neexistoval. Jeho cílem je sdružovat amatérské a nezávislé herní vývojáře, publikovat zajímavé články okolo tvorby her a pořádat různá setkání. A kdo by snad pochyboval o jeho užitečnosti, nechť navštíví náš stánek 04A na Invexu v pavilonu B, kde mu to naše dvě přítulné hostesky náležitě vysvětlí.

[?] V článku byla informace o tom, že jste zkoušel tvořit vlastní hru. Bavilo vás to? Plánujete to ještě znovu vyzkoušet nebo rozjet vlastní projekt?

[!] Podílel jsem se, především graficky, na několika menších volně šiřitelných projektech. Zpočátku to člověka jistě baví, ale jakmile se projekt vleče moc dlouho, nadšení postupně opadá. V současné době spolupracuji hned na dvou hrách, ale nerad bych to moc rozváděl, neboť kvůli nedostatku času se jim bohužel nemohu dostatečně věnovat.

[?] Jak to vidíte s další GDS? Myslím, že první ročník se docela vydařil, ale pokaždé je co zlepšovat :-].

[!] Většina reakcí na GDS byla kladných, takže nevidíme důvod, proč v pořádání takových akcí nepokračovat. Příští ročník by se měl uskutečnit buď v Brně nebo v Praze a mělo by na něj být pozváno více „celebrit“ z branže. Celkově bychom se pokusili akci ještě více zprofesionalizovat a zatraktivnit. Pokud vás zajímá více informací, průběžně sledujte web ČeskýchHer.

Tím další díl našeho pravidelného článku končí a my jen skromně doufáme, že vás zajímavé odpovědi Michala Aclera zaujaly. Dalšího dílu vašich oblíbených NAOSTRO se dočkáte již příští pondělí. Do čtenářského kotle přijal tentokráte pozvání Ing. Slavomír Pavlíček, jednatel společností Cenega Czech a Cenega Publishing. Těšte se tedy již  v pondělí na www.doupe.cz.

Váš názor Další článek: Half-Life 2 (ne)odložen na rok 2004

Témata článku: , , , , , , , , ,