NAOSTRO - redaktor GameStaru Pavel Mondschein odpovídá

Chystáte v GameStaru nějaké změny? Jak funguje soužití staré části redakce s novými šéfy? Dá se srovnávat práce v časopise Týden a GameStaru? Jak hodnotíte české vývojáře včera/dnes/zítra? Která hra vás v poslední době zaujala nejvíce? Odpovědi na tyto otázky a mnohé další najdete právě zde.
NAOSTRO - redaktor GameStaru Pavel Mondschein odpovídá

První poprázdninové Čtenáře NAOSTRO jsme úspěšně zvládli v zadaném termínu, a tak vás dnes můžeme potěšit odpovědmi Pavla Mondscheina na vaše otázky.

GameStar

[?] Chystáte v GameStaru nějaké změny? Časopis je fajn, ale až na drobné úpravy se už skoro tři roky nic neděje.

[!] Nějaké změny chystáme, ale z pochopitelných důvodů o nich moc nebudu mluvit - mělo by to být tak trošku překvapení. A co by to bylo za překvapení, kdybych to prozradil hned teď?

[?] Kdy změní GameStar grafiku? Ta současná mi přijde trochu amatérská někde zhruba 3 roky pozpátku, když GS začínal. S příchodem Ivana byla grafika "svěží" a pak se nějak záhadně zhroutila...

[!] No… GameStar začínal někdy před pěti lety, a to v úplně jiné grafice, než má dnes - to jen tak pro přesnost :o). Nepřijde mi, že by se v poslední době navíc nějak hroutila, ale to je věc názoru - v zásadě je stejná, jako za Ivana Šilera (až na pár rubrik). Samozřejmě je pravda, že současnou grafickou podobu má GameStar již pěkně dlouho a je čas na změnu. Víme o tom a nebereme to na lehkou váhu. Zatím bych ale nerad dával nějaké pevné sliby, kdy dojde k přerodu - interní termín sice máme, ale záleží i na jiných okolnostech.

[?] Co takhle mini-GameStar s DVD za 99 Kč?

[!] Hezká nahrávka na smeč - dokonce taková, že mám podezření, jestli tuhle otázku nepoložil někdo z firmy :o). GameStar-mini s DVD za 99 Kč rozhodně vydávat nebudeme, neměl by totiž žádnou šanci se na trhu udržet. Nikdo by si jej nekupoval - už jen proto ne, že 99 Kč stojí "velký" GameStar s DVD běžně s předplatným :o). To není žádný reklamní blábol, za kterým se ukrývá nějaký háček - to je prostě fakt. Další, prosím!

[?] Jak funguje soužití staré části redakce s novými šéfy? A co teď dělá vlastně Šiler?

[!] Co dělá Ivan Šiler a kde nakonec zakotvil, o tom nemám nejmenší tušení. Co se soužití "staré" redakce a "nového" vedení týče, je podle mého názoru naprosto bezproblémové. Ono to totiž vlastně žádné nové vedení není. Jirka Sládek v redakci už nějakou dobu působil - začínal v GameStaru jako redaktor, pak povýšil na zástupce šéfredaktora a po odchodu Ivana Šilera byl jeho logickým nástupcem. Já jsem se s valnou většinou svých současných kolegů také znal - zhruba rok jsem psal pro GameStar externě, občas docházel do redakce a tak. Nemluvě o tom, že s některými lidmi jsem se znal již z dřívějška. Konec konců herní branže je malá a kdo se v ní nějaký ten čas pohybuje, ten za chvíli zná osobně skoro každého.

[?] Proč si myslíte, že je GameStar až "trojkou" na trhu? Zlepší se to někdy?

[!] Důvodů, proč GameStar takzvaně uzavírá řadu, je několik. Hlavní je fakt, že přišel jako poslední, navíc měl nějakou dobu poměrně špatné renomé. K tomu si připočtěte problémy s distribucí (kdo sháněl první výtisk s DVD, ví, o čem mluvím) a fakt, že jen málokdo začne z ničeho nic kupovat jiný herní časopis, než na jaký je zvyklý - čtenářská věrnost je v tomto odvětví nesmírně velká. Není tedy žádný div, že jsme až třetí na trhu. Věřím, že se to může změnit - spíš v horizontu několika málo let, než několika málo měsíců - ovšem přiznám se, že to pro mě není příliš podstatné. Samozřejmě je důležité, aby časopis vydělával a rozvíjel se, ale ne za cenu populistického přístupu k zákazníkům. Ano, je důležité, aby texty nebyly suchopárné - čtenář se musí především bavit. To nás ovšem nezbavuje závazku předávat mu přesné a korektní informace. Zde vidím naši šanci do budoucna - zábava, ale ne samoúčelná. Takže ve chvíli, kdy budu dělat ziskový časopis, který je podle mých představ, nebude mě moc trápit, že se nějaký jiný prodává lépe. S tím ať si láme hlavu někdo jiný :o).

[?] Co chystá GameStar na Invex?

[!] Zhruba to, co každý rok. Turnaje, ceny, prodejní stánek se speciály, které jinde nekoupíte a podobně. Navíc se nám podařilo zajistit, že u nás bude hrát DJ Lucca (její jméno by měli znát i lidé, kteří se o taneční scénu nezajímají) a pár dalších zajímavých překvapení. Mělo by toho být docela dost.

[?] Nevadí vám, že herní publicisté a čtenáři jsou vesměs lehce mladšího věku? Chcete dělat v Gamestaru i za pět let?

[!] Nemyslím si, že by byli hráči či herní publicisté nějak výrazně mladí. Je pravda, že hráči se "rekrutují" z mládeže kolem deseti až dvanácti let, ale tak tomu bylo vždycky. Kdo tedy do téhle branže jde a pak ho to překvapí, měl by se nad sebou zamyslet. Co se týče herních publicistů, tam si nějakého výrazného mládí nejsem vědom - naopak zde věkový průměr dle mého názoru rok od roku stoupá. Pochopitelně záleží na tom, kdo všechno je za herního publicistu považován. Podle mě si toto označení zaslouží ten, kdo se psaním po počítačových hrách profesionálně živí - ať už jako redaktor, nebo jako externí spolupracovník. Musí však být za svou práci někomu zodpovědný, musí na něj být kladeny požadavky na určitý profesionální přístup.

A jestli chci pracovat v GameStaru i za pět let? Těžká otázka - když se ohlédnu zpět, tak jsem za pět uplynulých let vystřídal nejen několik zaměstnání, ale dokonce i odlišných profesí. Nejsem zrovna prototyp člověka, který po škole začne někde pracovat a zůstane tam do důchodu. Řeknu to tedy spíš takto: mám tenhle časopis rád, se svými kolegy si výborně rozumím a chtěl bych GameStar někam dotáhnout. V současné době na odchod rozhodně nepomýšlím - tahle práce mi prostě po všech směrech vyhovuje. Pokud se tyhle podmínky za pět let nezmění, tak je velice pravděpodobné, že budu ještě pořád sedět na té své černé židli, se sluchátky na uších a budu připravovat… kolikáté? Sté vydání? Sto desáté? Tak nějak :o).

[?] Hrajete také freeware hry? Budete se jim v GameStaru více věnovat?

[!] Přiznám se bez mučení, freewarové tituly nehraji. Nemám zdaleka čas na všechny novinky, jimž bych se chtěl podívat na zoubek - vlastně až na pár výjimek (chřipka je krásná věc) jsem nehrál něco jen tak pro radost už pár let. Vždy jen na recenzi, preview a podobně.

Na stránkách GameStaru se ovšem freewarové scéně začínáme věnovat víc než doposud - navázali jsme například spolupráci se sdružením Cz-one, vytvořili novou rubriku a podobně. A tradiční dodatek - chystá se jedno hezké překvapení. Už brzy :o).

Ostatní periodika

[?] Dá se srovnávat práce v časopise Týden a GameStaru? Třeba po stránce prestiže či finančně?

Co se týče samotné práce, tak se to srovnávat dá - tvorba časopisu je stejná, ať už píšete o politice, počítačích nebo moderní zahrádce. Po finanční stránce je to také podobné - jedna a ta samá profese, jedno a to samé platové rozmezí. S tou prestiží to je samozřejmě o něčem jiném. Týden je renomovaný časopis pro širokou čtenářskou obec, který zná skoro každý. GameStar je úzce profilovaný magazín, o kterém vědí vlastně jen lidé, kteří se zajímají o hry (ostatní řeknou jen: "Jo tohle? To je něco o počítačích, ne?"). Takže elév v Týdnu je vlastně slavnější a uznávanější než šéfredaktor herního časopisu. Ne, že by na tom až tak záleželo.

[?] Co jste přesně v Týdnu dělal? Proč jste od tamtud odešel?

[!] Pracoval jsem v rubrice Moderní život, což je taková ta všehochuť na konci časopisu - nové technologie, medicína, věda, společnost a podobně. K odchodu jsem měl několik důvodů, ale ten hlavní byl, že se mi stýskalo po psaní o počítačových hrách. Jak se říká - život je otázkou priorit, a mezi ty mé patří dělat to, co mám rád.

[?] Jak vzpomínáte na spolupráci se SCORE?

[!] Upřímně řečeno, moc na ni ani nevzpomínám, spíš na ni zapomínám :o). Není to nic osobního, ale strávil jsem tam jenom pár měsíců, a to pouze jako "elév-externista", takže mi toho v hlavě moc nezůstalo. Napsal jsem pro Score vlastně jen několik málo recenzí, pak jsem na to neměl čas - přišla praxe na VOŠ, další aktivity a podobně. Od mého odchodu ze Score do nástupu do BonusWebu uběhly skoro dva roky a teprve tam jsem se tomu začal věnovat naplno.

[?] Proč pořád píšete na BonusWeb?

[!] Zjednodušeně řečeno, je to dané historicky. Dnes už píšu pro BonusWeb vlastně jen články do rubriky GameEkonom, s čímž jsem začal ještě během svého působení v Týdnu. No a protože mě to baví, věnuji se tomu i nadále. Naštěstí proti tomu nenamítají nic ani čtenáři, ani vedení BonusWebu, ani vedení GameStaru, takže v tom asi budu pokračovat, dokud to půjde.

[?] Vystudoval jste VUŠ, pracoval jako ekonom, pak i v neherním časopisu... proč jste se toho všeho vzdal - s takovou školou a praxí? Neznamená to náhodu, že v herní branži je dnes již více peněz, pracovních příležitostí nebo potenciálu do budoucnosti než kde jinde?

[!] No, nevystudoval jsem VUŠ, ale VOŠ, což je trošku rozdíl - nejsem umělec, nýbrž "diplomovaný ekonom" :o). To jen pro přesnost, umělecké sklony jsem kromě psaní nikdy neměl. Ale zpátky k otázce. Proč jsem se toho vzdal? Protože jsem se rozhodl jít, kam mě srdce táhne. Když jsem odcházel z pojišťovny, kde jsem měl teplé místečko a šanci na postup, abych nastoupil do BonusWebu, o kterém tenkrát moc lidí nevědělo, celá rodina a většina mých známých si ťukala na čelo. Nikdy jsem ale svého rozhodnutí nelitoval - stejně jako toho nelituji teď, když jsem vyměnil GameStar za Týden. Rozhodně to však není v penězích. Ani těch pracovních příležitostí není dvakrát moc - zvlášť pokud se tomu chcete věnovat na plný úvazek. Potenciál tu možná je, ale jak jsem už uvedl, ten hlavní důvod byl jinde: prostě mě to baví.

Překlady

[?] Jak jste se dostal k překladům češtin? Na čem jste pracoval jako prvním projektu?

[!] K překladům jsem se dostal poněkud netradičně - když jsem pracoval v pojišťovně, občas jsem se nudil, a to mě ubíjelo. Takže jsem si hledal nějakou zábavu - a našel ji v překladech. Když nepočítám různé prográmky a podobné prkotinky, tak můj první překlad byl jeden z dílů Monkey Islandu, na kterým jsem pracoval ještě s několika dalšími lidmi. Nakonec to dopadlo tak, že skoro hotový, ovšem naprosto neodladěný překlad šel do šuplíku, už ani nevím proč (můj šuplík to nebyl). Až po nějaké době jej někdo oprášil a vydal.

[?] Co překládáte právě teď?

[!] Momentálně finišujeme s překladem RPG Gothic II. Říkám "finišujeme", ale to neznamená, že bychom jej za pár dní vydali - před dokončením je betaverze, kterou budeme muset pořádně otestovat. Neradi bychom tam nechali nějaké boty, které by dojem ze hry kazily.

Ostatní - psi a tak..

[?] Jak hodnotíte české vývojáře včera/dnes/zítra?

[!] Včera byli napůl amatérští, dnes jsou profesionálnější, zítra budou ještě víc :o). Co k tomu říct? Jsem rád, že se konečně přenesli přes neslané nemastné adventury (přiznám se, nikdy mě osobně nikdy neoslovily) a přicházejí s opravdu zajímavými projekty, které se prosazují i v zahraničí.

[?] Která hra vás v poslední době zaujala nejvíce?

[!] Jednoduchá odpověď. Shodou okolností se jedná o český projekt - UFO: Aftermath. Ačkoliv se jinak zaměřuji spíš na 3D akce, u série UFO/X-COM jsem vyrostl a nedám na ni dopustit. Dílo brněnských Altarů sice má svoje mušky, ale za daných okolností jej považuji za nejlepší možné pokračování celé série. Neměl bych také zapomenout na první Deus Ex a Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura. Jsou to sice starší tituly, ale dostal jsem se k nim teprve nedávno, oba dohrál do konce a výborně se u nich pobavil.

[?] Jak jste to přesně myslel s tou oblibou psů? Máte je rád jako domácí zvířata, nebo na talíři či ještě nějak jinak? ;-)

[!] Pejsky mám rád ve všech tvarech, podobách a příchutích :o).

[?] Proč jste si jako ikonku v mnoha diskusních fórech vybral Cartmana? Má to něco vyjadřovat?

[!] Kdo četl popisky v mém infu na Mageu, tomu to je jasné. Kdo nečetl, tomu přikládám úryvky: "Víte, že on je tý svý ikonce docela i podobnej?" "Lidé se dají kromě jiného dělit na tyto kategorie: hubení, štíhlí, tlustí a Mondy..." Myslím, že dalšího komentáře netřeba. Kamarádi jsou holt k nezaplacení. :o)


Tak to je pro dnešek vše. Další díl vašich oblíbených NAOSTRO se dočkáte již příští pondělí. Kdo usedne do našeho horkého křesla vám sice teď nemůžeme prozradit, protože jednání stále probíhají, ale věříme, že námi vybrané osobnosti z herní branže vás zaujmou. Těšte se už v pondělí na www.doupe.cz.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zah…

Občas to vyjde tak, že na hry po vánočních nákupech už prostě nezbude žádný zlaťák. Jak tedy trávit dlouhé zimní večery, když už máte všechno dohrané? Vybrali jsme pár kousků, za které nemusíte dát ani korunu, a i tak se budete královsky bavit.

včera | | 18 N/A
Nejlepší hry pro Playstation 4: deset tipů, které zaručeně dobře zabaví

Nejlepší hry pro Playstation 4: deset …

Letos se pro Playstation urodila spousta herních pecek, v našem vánočním rádci proto z většiny najdete exkluzivní tituly. Nezapomněli jsme ale ani na multiplatformní hry.

30.  11.  2017 |
Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a World in Conflict zcela zdarma

Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a Wo…

Nadílka od Ubisoftu bude v podobě her, které určitě moc dobře znáte. Těšíte se?

5.  12.  2017 | | 2 N/A
Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

6.  12.  2017 | | 21 N/A
7 tipů na nejbrutálnější hry historie, co vám zaručeně spraví chuť

7 tipů na nejbrutálnější hry historie,…

Je libo násilí a hektolitry krve? I to se občas šikne. Pojďte se tedy s námi podívat na ty nejbrutálnější hry, které spatřily světlo světa.

4.  12.  2017 | | 3 N/A
Vybrali jsme nejlepší herní notebooky pod stromeček, zahraje si každý

Vybrali jsme nejlepší herní notebooky …

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

9.  12.  2017 | | 11 N/A
Herní agenda: pochmurný listopad plný božích her

Herní agenda: pochmurný listopad plný …

Konec roku se blíží a hráčská komunita se stále těší z nových AAA titulů. Ne v každém případě to ale vyjde a v minulém měsíci jsme zaznamenali pár průšvihů, které se dostaly i mimo herní svět. Nebudeme ale listopad brát tak negativně. Přece jenom se v něm objevilo pár světlých chvil, které byste rozhodně neměli minout.

2.  12.  2017 |
Xbox One vs Xbox One X: grafický pokrok nebo bláboly? (galerie)

Xbox One vs Xbox One X: grafický pokro…

Xbox One X vyšlo nedávno a mezi vylepšeními jasně dominuje grafika. Rozhodli jsme se, že několik her detailně porovnáme v galerii.

29.  11.  2017 | | 30 N/A