NAOSTRO: Čtenářský rozhovor s Davidem Durčákem, ředitelem Cauldronu

Vývojářský tým Cauldron má na Slovensku podobné postavení jako Illusion Softworks v tuzemsku – je nejznámějším a nejproslulejším tvůrcem her. Co chystají tvůrci Conana, Spellcross nebo jednoho dílu Battle Isle v budoucnu? Je na Slovensku těžké vyvíjet hry? Jací budou česko-slovenští vývojáři v roce 2015? Na vaše dotazy odpovídal ředitel Cauldronu, David Durčák. Prozradil také, že vyjde Spellcross 2.
NAOSTRO: Čtenářský  rozhovor s Davidem Durčákem, ředitelem Cauldronu

Vývoj her je o lidech

[?] Je těžké na Slovensku vyvíjet hry?

[!] Není to jednoduchá práce, ale pokud seženete šikovné a schopné lidi, můžete ji dělat všude na světě. Takže to vlastně není o tom, zda to na Slovensku jde, nebo ne. Důležité je najít správné lidi.

[?] Před deseti lety zde fungovalo jen několik amatérských studií, v roce 2005 mnohé profesionálně fungující společnosti zkoušejí své štěstí v zahraničí, některé z nich úspěšně. Jaká bude situace českých a slovenských vývojářů v roce 2015?

[!] Zůstanou jen ti, kterým se podaří prosadit a kteří budou mít dostatečně velké týmy, aby mohli držet krok se stále se zvyšujícímu technickými požadavky. Neustálé technické skoky v hardwaru konzolí a PC kladou čím dál vyšší nároky na týmy. Menší studia se tak budou muset spojovat, pokud budou chtít konkurovat špičkovým zahraničním společnostem.

[?] Jak obecně hodnotíte českou a slovenskou scénu? Které momentálně ohlášené tituly mohou podle vás uspět?

[!] Myslím, že se dostáváme do podvědomí jako země, v nichž umějí vyrábět kvalitní hry. Těším se na pokračování UFO, Specnaz, Flashpoint 2.

[?] Co říkáte na už zmíněný Specnaz od jednoho z vašich bývalých zaměstnanců?

[!] Jelikož jsme v kontaktu a viděl jsem pár verzí hry, můžu říci, že Specnaz vypadá celkem dobře. Je opravdu skvělé, že na Slovensku vzniká další kvalitní tým se zkušenostmi.

I menší týmy mají šanci na trhu s FPS

[?] Mají vývojáři z východní Evropy hernímu průmyslu co nabídnout (kromě nižších nákladů)?

[!] Určitě jiný pohled na věc a s tím související nové nápady. Ve východní Evropě je rovněž mnoho
kvalitních programátorů a grafiků zapálených pro vývoj počítačových her. Tato kvalita a entuziasmus je další velkou výhodou.

[?] Proč není Chaser tak dobrý jako Half-Life 2 či Doom 3?

[!] Oba dva zmíněné tituly jsou pokračování, takže vývojáři mohli čerpat zkušenosti z předchozí tvorby. Ale ještě větší výhoda byla, že měli o několik roků na vývoj víc, takže se mohli mnohem déle různým vylepšením a odladění her.

   

Střílečka Chaser vyšla v létě 2003 a v naší recenzi s vysloužila slušných 7 bodů z 10

[?] Má podle vás cenu (po zkušenostech s Chaserem) pouštět se do vývoje FPS, tedy zástupce
žánru, v němž dnes více než kdekoliv jinde rozhoduje technické zpracování (a tedy investice
do nákupu/vývoje enginu)?

[!] Určitě ano, ve hrách jde v prvé řadě o hratelnost a až poté o další faktory. Na Chaserovi jsme se poučili, takže se vyplatí tyto zkušenosti využít. V poslední době se FPS také dostávají více do obliby i na konzolích, kde je navíc hardware stabilní zhruba pět let. Týmy se tak mohou soustředit nejen na technologickou stránku věci, ale také na to nejdůležitější - hratelnost. Vývoj vlastního enginu má spoustu výhod a hlavně je ušitý na míru pro naše hry, engine samotný pak můžeme využít nejen v FPS, ale i ve strategiích. Na dobrém enginu se dá vytvořit spousta rozdílných her, takže pokud vyrobíte dobrý engine, je to pouze a jen výhodou.

Spellcross 2 bude

[?] Která vaše hra byla co do počtu prodaných kusů a zisku nejúspěšnější? Můžete uvést i přesné číslo?

[!] Nejúspěšnější byla Battle Isle: The Andosia War. Přesná čísla bohužel uvádět nemůžeme.

[?] Neuvažujete o pokračování Spellcrossu? Spousta fanoušků by jej uvítala.

[!] Spellcross je naše srdcová záležitost a prakticky každý týden (ano, i teď, po bezmála osmi letech od vydání) dostáváme pozitivní ohlasy. Určitě, až dozraje správná doba, pokračování uděláme. A vůbec to nemusí být až tak daleko.

[?] Jaký registrujete zájem o Cloak NT engine?

[!] Zájem byl vyšší, než jaký jsme očekávali. Bohužel na licence budeme poskytovat až druhou verzi enginu.

[?] Jako jedni z mála domácích vývojářů máte za sebou zkušenost s tvorbou hry na základě licence (Conan). Bylo to pro vývoj hry pohodlnější, nebo naopak příliš svazující?

[!] Konkrétně tato licence nám přinesla víc nevýhod než výhod. Byli jsme příliš svázáni opisy conanovského světa a jeho reálností. Navíc vývoj na základě licence je o neustálém schvalování, všechno musí vyhovovat licenci, což v konečném důsledku znamená spoustu práce navíc.

[?] Je možné v dnešní době přijít k vám do fi rmy a nabídnout vám "nápad na hru"? Stává se vám podobná věc často? Vznikla nějaká hra takovýmto způsobem?

[!] Ano, je to možné. Setkáváme se s tím poměrně často. Protože máme většinou dopředu představu o tom, co budeme vyvíjet, nemusí být odezva vždy taková, jakou lidé očekávají, ale snažíme se poslané návrhy alespoň okomentovat a přidat pár vlastních postřehů. V kritických termínech se může odpověď zpozdit, ale jak říkám, snažíme se odpovídat všem.

Multiplatformová společnost
 
[?] Jaké jsou plány a cíle Cauldronu na nejbližších několik let? Plánujete zvyšování počtu zaměstnanců/týmů?

[!] Naším prvořadým cílem je stabilizovat a zkvalitnit týmy, které máme. Nové lidi budeme určitě přijímat. Samozřejmě máme ještě další plány, které ale teď nechci prozrazovat.:-) Hodně bude záležet na úspěchu našich dalších her.

[?] Zůstane Cauldron věrný PC, nebo se chystáte zaútočit i na konzolový trh?

[!] Už od Conana vyvíjíme všechny naše hry pro více platforem (PC, PS2, Xbox, GC). Takže i nejnovější tituly si budou moci zahrát hráči na systémech, které se jim osobně nejvíce líbí.

  

V Cauldronu se momentálně pracuje na střílečcce Gene Troopers (2 obrázky) a pokračování akce Knights of the Temple, které má být více RPG než jeho předchůdce

[?] Na kolika projektech momentálně pracujete?

[!] Momentálně vyvíjíme dva tituly. Gene Troopers je FPS střílečka z nestandardních nereálných sci-fi světů a Knights of The Temple 2 je pokračováním akční hry z třetího pohledu.

[?] Máte nějakou tajnou lásku, hru, kterou byste rád někdy vytvořil bez ohledu na náklady a předpokládanou reakci trhu?

[!] Jednoznačne Spellcross 2.

[?] Jakto, že máte na stole tak čisto a prázdno? Pracujete tam vůbec?:-)

[!] Čisto a prázdno je tam hlavně v průběhu focení. Normálně se tam povaluje spousta papírů.:-)

 

V nejbližších dnech se můžete těšit na obsáhlý rozhovor o Enemy in Sight a zlínské pobočce Illusion Softworks s Ivanem Kratochvílem, hlavním designérem projektu.

Předplatné za nejlepší otázky směřované na Davida Durčáka vyhrál čtenář skrývající se pod přezdívkou Cyklista. Prosíme jej proto, aby se přihlásil o výhru na mailu jan.morkes@cpress.cz. Ostatní čtenáře žádáme, aby v zájmu rychlejšího vyřízení předplatného uváděli u svých otázek do seriálu Čtenáři NAOSTRO svůj mail.


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hry ze začátku tisíciletí. Zahrajte si Call of Duty, Mafii a další legendy

Hry ze začátku tisíciletí. Zahrajte si Call of Dut…

Období po roce 2000 bylo výborné pro nadšence do her. Vznikla celá řada ikonických her, které definovaly, jak hry vypadají v dnešní době.

15.  1.  2022 | |23 N/A
Martin Nahodil
Téma
Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit za to ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutra…

Za kvalitní hry nemusíte utratit ani korunu. Máme pro vás tipy na nejzajímavější hry zdarma, které přitom snesou srovnání s draze placenými tituly a v mnohém je i překonávají. Hry žijí z drobných nákupů přímo ve hře, ale ani za ně utrácet nemusíte.

16.  1.  2022 | |108 N/A
Michal MaliarovMartin NahodilVojtěch Matušinský
TémaFree-to-play
Největší videoherní obchod historie! Microsoft kupuje Activision Blizzard za 68,7 mld. dolarů

Největší videoherní obchod historie! Microsoft kup…

Tak tohle asi nikdo nečekal… Call of Duty, Diablo, Warcraft nebo Candy Crash Saga budou brzy patřit Microsoftu

18.  1.  2022 | |44 N/A
Lukáš Václavík
Activision BlizzardMicrosoft
Wordle vás naučí hrát si se slovy. Teď už i česky!

Wordle vás naučí hrát si se slovy. Teď už i česky!

Na sociálních sítích se v posledních měsících rozjel trend s menší hrou Wordle, která stále nabírá na popularitě. Přidáte se?

17.  1.  2022 | |5 N/A
Martin Nahodil
Logické
Hry zadarmo, nebo se slevou: akce na exkluzivity pro PS5 a Galactic Civilizations III zdarma

Hry zadarmo, nebo se slevou: akce na exkluzivity p…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

14.  1.  2022 |
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce
Hry zadarmo, nebo se slevou: zpětná kompatibilita na Xboxu a Relicta zdarma

Hry zadarmo, nebo se slevou: zpětná kompatibilita …

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

21.  1.  2022 | |1 N/A
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce
Humble Bundle zase mění předplatné. Za 250 Kč měsíčně získáte až deset her pro PC

Humble Bundle zase mění předplatné. Za 250 Kč měsí…

Více než sto her ročně za cenu ani ne dvou AAA titulů…

13.  1.  2022 | |11 N/A
Lukáš Václavík
Humble Bundle
PC verze God of War už je v rukou moderů. Co říkáte na Krata bez vousů?

PC verze God of War už je v rukou moderů. Co říkát…

Pokud něčím PC komunita vyniká, tak je to schopnost improvizovat.

20.  1.  2022 | |2 N/A
Michal Maliarov
God of WarModifikace