NAOSTRO: Michal „Wolf“ Rybka odpovídá

Jak sám sebe ohodnotil coby novináře? * Co si myslí o kvalitě Levelu? * V čem se liší mentalita Score a Levelu * Degradují plné hry časopisy? * Co je jeho hlavním zaměstnáním? * Co si myslí o módě a své vizáži? * Jaká hra je jeho osudová? * Líbí se mu obdiv? * To a mnoho dalšího se dozvíte v dnešním rozsáhlém rozhovoru s obdivovaným recenzentem dneška.
NAOSTRO: Michal „Wolf“ Rybka odpovídá

Psaní

[?] Jak bys ty sám sebe ohodnotil coby novináře z hlediska "místních poměrů", tedy ČR a také "světového", tedy v porovnání se zahraničím Na jaké úrovni, dle tvého názoru, jsou "česká" herní periodika? Máš nebo měl jsi nějaký "recenzentský vzor"? Který herní časopis (myšleno celosvětově), představuje podle tebe špičku?

[!] Žádný „recenzentský vzor“ jsem nikdy neměl. Miluji Alana Edgara Poea a Williama Beckforda a ani v jednom případě nelze tvrdit, že by to byli herní recenzenti :-) Vůči světu se nehodnotím, to nejde, každá skupina čtenářů má jiný vkus. Čím specifičtější humor recenzenti používají, tím více jsou světu nesrozumitelní. Týká se to našich recenzentů, kteří se dotýkají cimrmanologie, i zahraničních recenzentů, kteří se dotýkají jemných fines jejich vlastní kultury. Proto se např. o South Parku tvrdí, že až polovinu narážek neAmeričan nikdy nepochopí...

Celosvětovou špičku pro mě představuje Edge – a to jak typograficky, tak i náměty témat a hloubkou zpracování. Ovšem Edge je časopis poměrně menšinový...

[?] Jednou v Guláši byly zmíněny tvé začátky, jsou to opravdu první začátky, nebo jsi už perlil ve škole při slohu?

[!] Perlil jsem samozřejmě dávno ve škole při slohu. Tomík Zvelebil mi při své úsměvné lamentaci ve své tehdy nové roli bosse Score tvrdil, že mě Score naučilo psát, dalo mi šanci atd. To je vážně extrémně legrační – když neumíte psát, prostě neumíte psát. Souvislost mezi „psaním někam“ a schopností psát jako takovou je velice vágní. Podstatná je frekvence psaní, to, jestli píšete pravidelně, často – to je výborně napsáno například v Millsově Sociologické imaginaci. Nepochybuji o tom, že ji Tomík nikdy nečetl a dost pravděpodobně o ní nikdy ani neslyšel, takže jeho názor typu „samorost“ byl v tomto směru zcela pochopitelný.

[?] Jak postupuješ při psaní recenzí, komentářů, témat apod.? Kolik času ti to zabere, píšeš to postupně nebo najednou, píšeš si předběžnou osnovu, poznamenáváš si vtipy a narážky, kde vyhledáváš informace, sleduješ ostatní recenze jiných autorů?

[!] Vtipy si nelze poznamenat, je to okamžitý nápad! V tomto směru byl nejfenomenálnější Karel Papík, který prostě a jednoduše chrlí bonmoty za chodu, to jsem vždy obdivoval. Psaní je jednoduché – musíte přesně vědět, co chcete říct, najít si k tomu reference a podklady a pak to napsat. Vazby a žerty vyplynou až během psaní... Nejtěžší formát v Levelu je Téma. Pokud to chcete napsat jakž takž pořádně, zabere týden práce, nikdy ne míň, spíš víc. Ale to odpovídá náročnosti a nutnosti ověřovat z více zdrojů atd.

[?] Jak to bylo s odchodem ze SCORE? Je pravda, že tě vyhodil Andrew, protože v tobě viděl hrozbu své popularity?

[!] Ne, to není pravda. Před tím, než se dal Andrew na současnou živnost, se kterou hluboce a principiálně vnitřně nesouhlasím, jsem ho značně respektoval. Jednání s ním byla tvrdá, ale férová a v nejednom případě se mě naopak před nepříliš schopným vedením zastal, protože uvažuje dost racionálně a věděl, že i když se hádáme, prostě jsem pro něj a pro časopis užitečný. Což je samo o sobě dost dobrý důvod, abyste se někoho zastali. Vyhodil mě Tomík, ale vlastně ne, nevyhodil mě, prostě začal obtelefonovávat ostatní redakce a tvrdil, že jsem vyhozený a v desperátní situaci a že mě nemají brát atd., atd. Fascinuje mě, jak si zakládá na své pověsti „férového chlapa“ – v životě jsem totiž nepoznal většího podrazáka, než je on. Je dobré, když se podíváte na film „Stalin“: Tomík Zvelebil dokázal s původní redakcí Score provést totéž (bez krve, ovšem), ale v rekordním čase, stačilo mu circa půl roku, než ji definitivně nahradil svou „kompaktní redakcí kamarádů“.

Velice živě si vybavuji, jak jsem nadšeného Andrewa před Tomíkem varoval – ale mě prostě neberou lidi vážně. Udělal mu hned v prvním čísle rozhovor a do půl roku se ho Tomík zbavil! To, jak Score pod jeho velením dělalo zcela amatérské typografické změny a nebo operace „optická myš pro všechny předplatitele“, nebyla žádná náhoda. Jeho okázalé výmluvy čtenářům taky nebyly žádná náhoda. To je pro něj úplně typické. To, že mě Level nadšeně přijal, nebylo plánované, ale nikdy jsem toho nelitoval.

[?] Co říkáš na současný stav časopisu Level? Nezdá se ti že trochu upadá vzhledem k náboru ne zrovna dobrých redaktorů?

[!] Technická poznámka: Prosím, rozlišujte pojem „redaktor“ (člověk, který sedí v redakci) a „autor“ (člověk, který pro časopis píše). Často jsem zcela nesprávně označován za redaktora a přitom jsem jenom bloodyfucking autor. Současná redakce Levelu je velmi dobrá – jaké si nabírají autory a zda vyhovují a nebo nevyhovují čtenářům, je naprosto jejich věc, věc jejich úvahy. Myslím si, že dávají prostě šanci méně známým autorům a časem si z nich vytřídí ty lepší pro permanentní využití. To je úplně normální.

[?] Hardware v Levelu poslední dobou nějak upadá. Za prvé jsou tam trochu neaktuální témata, za druhé je to tak trochu suché, a za třetí místy je prosazována jen jedna značka (alespoň jsem měl ten dojem u Intelu). Už to není, co bývalo...

[!] Upadá, neupadá... Vašek Vlček dělá hardware pořád a dělá ho dobře. Mě záplava desek a čipsetů poněkud zlomila vaz (rozuměj – nebaví mě je pořád montovat sem a tam) a tak se zaměřuji spíš na gadgety, legrácky, hračky – a těch poslední dobou zrovna moc nebylo. Nemůžeme dělat báječně destruktivní a nebo nebezpečné testy ala Tom´s Hardware (miluju operaci „Athlon hoří“ a nebo „přetaktováváme s kapalným dusíkem“), testované věci musíme vracet v jednom kuse a v principu skoro netknuté a to nás opravdu hodně limituje...

[?] Považuješ za normální, zajímavé a potřebné, aby magazín o počítačových hrách informoval o životě "celebrit" ve svých řadách (Draken se ostříhal / oholil / vykakal...)  anebo budoval kult osobnosti (Rybka)?

[!] Bavili jsme se o tom v redakci a absolutně jsme se nedohodli na tom, jestli je lepší budovat kult osobnosti z prvořadých autorů a nebo druhořadých redaktorů :-)

[?] Nemyslíš, že by si recenzenti měli vypracovat nějaký vlastní styl, jako tomu  bylo ve starších číslech Score? Teď jsou recenze jedna od druhé nerozeznatelné...

[!] To je věc jednotlivých autorů, ne? Každý má šanci vypěstovat si svůj vlastní styl ať už je takový a nebo makový. Zastávám naprosto názor, že vývoj každého autora je jen a jenom jeho věc. Nemyslím, že existuje lepší a nebo horší cesta. Jeden chce „informativní recenze“, druhý se „chce hlavně bavit“ – v tom neexistuje jednotný názor. Bavit by se měl i autor – ovšem platí zde pravidlo, že styl recenzí odpovídá hodnotám a nebo stylům, které autor respektuje. Myslím si, že všichni autoři by měli hodně číst, protože to hodně pomůže při psaní – ale to je opravdu každého věc...

[?] Co říkáš na názor, že prodejnost jednotlivých herních časopisů je v současné době přímým odrazem toho, jaká je k časopisu přiložená plná hra. Jestliže ano, při jakých titulech máte největší prodejnost? A je toto hlavní důvod, proč jste zavedli mini LEVEL?

[!] Možná ano – ale jako autorovi je mi zhola jedno, jaká hra u časopisu zrovna je (nepamatuju se, že bych kdy dostal přidáno, protože u časopisu byla lepší hra a vše se lépe prodávalo). Svého času Slavomír Pavlíček konstatoval, že by nám (jako autorům) nemělo být jedno, jestli časopis lidi kupují kvůli genialitě našich výplodů a nebo bundlované hře - - ale mně to vážně BYLO a JE zcela jedno.

Jsem rád, že si lidi kupují časopis kvůli originálkám (i když víme, že existují dokonce experti, kteří si i tyhle bundlované hry přepalují, což je dle mého mínění opravdu FAKT DOST DĚSNĚ SOCIÁLNÍ). Myslím si, že je bezvadné, že se hry bundlují a snad to přispěje k tomu, že lidi začnou rozlišovat mezi „stříbrnými disky“ a „zlatými disky“. Pokud jde o strategii Levelu, je to otázka pro redakci Levelu (a v ní já nejsem, jsem jen bloodyfuckig autor :-)

[?] Můžeš nalousknout tvůj osobní vztah k určitým herním webům (nemám na mysli obecně, ale konkrétně - bonusweb, games.tiscali, gamecenter, doupě, gamezone)? Jak se ti webové magazíny líbí?

[!] Nečtu je. Jsem (anglicky) gramotný a věnuji se zahraničním stránkám, které jsou nejen mnohem rozsáhlejší, ale taky mnohem lepší, než ty naše. Pokud chcete dělat opravdu dobré věci, je dobré se učit od opravdových mistrů, hádky mezi jednotlivými weby mi připadají opravdu komické. „My máme tuhle novinku a vy nic“... hm... „vy od nás opisujete“... hm... „vy spolupracujete s tím a tím, což není fér“... hm... co nám je, k čertu, po tom?! Pravidelně čtu třeba Space.Com – není to sice herní stránka, ale je absolutně profesionální. Pokud se chcete propracovat k mistrovství, nemá se smysl ohlížet na lidi na stejné úrovni, je třeba studovat ty o jednu až o N úrovní výše.

Hry

[?] Zkoušel jsi MMORPG? Chytla tě nějaká z těchto masivních multiplayer her?

[!] Zkoušel, nechytila mě. Je to naprosto extrémní požírač času, kterému buď propadnete a nebo ho odmítnete. Nemám přehršle času. Nechci žít v alternativním světě. Ne v takovém.

[?] Nezdá se ti, že čekání na to, až se z her stane uznávané odvětví zábavního průmyslu je nekonečné?  Všichni sice mluví o děsné komerci apod. ale když bych řekněme v metru nahodil řeč o Counter-Striku, 90% lidi mě bude povazovat za blázna.

[!] Herní průmysl JE uznávané zábavní odvětví. To, že to u nás 90% lidí neuznává, je místní problém, ne problém odvětví. Když pojedete do vesnice uprostřed amazonského pralesa a začnete se bavit o grafických kartách, budou vás taky považovat za blázna. Je to snad problém grafických karet? Možná by trochu pomohlo, kdyby se hráči přestali tvářit, že oni jsou tou špatnou menšinou, káranou našimi „špičkovými“ publicisty. Vždyť ti chudáci, co u nás „odborně“ píší o hrách, většinou ani neví, o čem to vlastně mluví. Ne nadarmo (a to není moc známo) pobyt v Čechách považoval Albert Einstein za poněkud promrhaný, protože ho tu skoro nikdo nechápal. To, že vás tupci poučují, že jste divní, není váš problém. Je to jen a jenom jejich problém... Možná to chce jiný přístup. Vy nevíte, co to je Counter Strike? Hm, pane, nežijete v sedmnáctém století..? Pardon, v osmnáctém..?

[?] Která hra je tvá osudová a proč? Kdy jsi na ni narazil?

[!] Steel Panthers. Byla to první legální hra na CD, kterou jsem si koupil. Můj první článek byl návod, který jsem na ni napsal – a hraju ji dodnes. Dnes mají SPWaW 8.0 sice giga, ale pořád se na mém disku pro ně najde místo... je to kombinace jednoduchých pravidel, stovek unikátních jednotek a nekonečných možností pro designéry, kteří tvoří mise. Je snad něco blíže designérskému Svatému Grálu?

Vývoj her vs. novinařina

[?] Kolik času ti zabere práce pro Illusion Softworks a kolik práce pro Level? Máš nějakou další práci? Co tě vlastně hlavně živí?

[!] Práce pro Illusion Softworks mi bere absolutní většinu času a Level je svého druhu (velmi dobrý) komplement. Hlavně mě živí taky IS.

[?] Jak dlouho a jakou formou se podílíš na vývoji her? Jsi v roli "nahazovače nápadů" nebo naopak vyvíjíš herní mechanismy a tvoříš "přímo jádro"? Jsi spíše architektem, který má představu o výsledku a předloží "návrh a skicu", nebo inženýrem, který zpracovává projekt technicky a podílí se na řešení konkrétních problémů? Která z těchto pozic ti případně více vyhovuje a proč?

[!] Mám spíš roli „nadhazovače nápadů“ a kolem je spousta lidí, která je musí chytat :-) Můžu říct, že předtím, než jsem začal hry dělat, jsem měl jen velice vágní představu o tom, jak je to obtížné. Jedna věc je ve volném čase dělat malý projekt a úplně jiná věc je projekt velký. Absolutně se to nedá srovnat...

[?] Vzhledem k tomu, ze se aktivně podílíš i na vývoji her, zajímalo by mě, jak se tato skutečnost projevuje vůči "novinařině"? Ovlivňuje nějak zkušenost z náročného vývoje her tvůj pohled na recenzovanou hru? Srovnáváš recenzovanou hru s tím, na čem pracuješ ty sám, případně jak se tomuto podvědomému tlaku bráníš?

[!] Mezi prací pro IS a Level jsou jednoduchá a zcela transparentní pravidla:

1) Nikdy nebudu hodnotit žádnou hru od IS.
2) Nikdy nebudu hodnotit žádnou hru od jiné firmy, která se podobá produktu, který právě vydává IS.

Na tohle není co říci, to jsou opravdu zcela jasná a férová pravidla. Pokud jde o vliv srovnávání – ano, tiše srovnávám, tomu se člověk nevyhne. Ale „tiše“ znamená, že o tom prostě a jednoduše ani nemluvím, ani nepíšu.

Pokud jde o zvýhodňování nebo nezvýhodňování – lidi tady si jednoduše moc myslí, že lokální časopis (opravdu, i v EU je čeština LOKÁLNÍ jazyk, nic proti Levelu!) má vliv na GLOBÁLNÍ prodeje na světových trzích, kam míří všichni naši soudní výrobci her. Moje možnost ovlivnit prodeje jakékoliv hry např. na německém trhu je čiročirá nula. Drtivá většina zisků z prodejů her se týká globálních trhů, takže místní recenzentský vliv bych označil jako prakticky bezvýznamný. Je možné, že si o sobě někteří recenzenti myslí vážně hodně, ale značně, opravdu značně přehánějí.

[?] Lidé mají zažitý názor, že "kritik nemůže být dobrým autorem, a právě proto je kritikem (recenzentem)". Já se s tímto názorem neztotožňuji, ale zajímalo by mě, jak se k tomuto stavíš ty, tvoje okolí a spolupracovnici? Jsi "mezi lidmi" myslím více známý jako recenzent, než jako vývojář. Přestože mají tyto dvě práce společný prvek, kterým jsou hry, jsou dosti odlišné. K čemu ty sám více inklinuješ, co tě více naplňuje a proč?

[!] Myslím si, že recenzent, který se nikdy nepokusil hru udělat, má zcela zkreslené představy o tom, co jde a co nejde. Hlavně pokud se týká vlivu vydavatelů na hry – ten je mnohem větší, než by si čistý recenzent byl kdy ochoten připustit. O vydavatelích se většinou píše jenom málo, ale jejich vliv na podobu trhu je skutečně veliký.

Osobně si myslím, že recenzentství je jednodušší a je méně zodpovědné. Jedna věc je měsíčně napsat tři čtyři recenze – a když se „seknete“, tak to zase až tolik nevadí, hru to světově nepoškodí a lokálně se to „vsákne“. Když se „seknete“ při vývoji hry, nikdy to nelze odpárat. Možná by ti recenzenti, kteří se tváří jako geniální a takto si budují image, nikdy neměli žádné hry dělat. Dělat hry je riskantní, chyby se neztratí a nedají se odpárat. Můj respekt vůči tvůrcům her opravdu v poslední době značně vzrostl...

Ostatní

[?] Na Inzine.cz ti vyšel podařený seriál článků o handheldech. Který v současnosti používáte, po kterém toužíš a co si obecně o tomto segmentu trhu myslíš?

[!] Poslední „Packard“, kterého jsem vlastnil, byl HP720, ale posbíral jsem většinu těchto geniálních produktů. Sbírám mimo jiné i jejich kalkulačky a opravdu mě oslnila jejich nová HP49G+, která umí pokročilou matiku mnohem lépe než já :-) Jediná věc, která mi (mimo ne zcela dokonalé klávesnice) vadí, je vážně špatný místní marketing. Kdysi se daly vědecké kalkulačky od Packardů koupit v každém lepším obchodu s elektronikou - - a kde jsou teď?! Dneska aby jejich místní prodejce hledal člověk Googlem! Myslím si, že je škoda, že kapesní PC a pokročilé kalkulačky mizí a nahrazují je věci typu „jsem tvoje kalkulačka na mobilu a umím „+,-,*,/“. Mě malinké věci, které umí brilantně řešit i velice složité problémy, na které jsou jinak potřeba komplexní softwary, neustále oslňují. Až HP pustí do světa další vědeckou kalkulačku, hned si ji koupím!

[?] Když sbíráš ty počítače, máš je někde vystavené a zapojené, nebo je máš někde v krabicích naházené pod postelí a za záchodem?

[!] Mám je všude možně, myslím tím absolutně všude možně. I když sbírám jenom „ty domácí“, je toho obrovská hromada. Mám je ale hrozně rád, obdivuji genialitu jejich designu. Rád si čtu staré knížky o jejich konstrukci – je to neuvěřitelné, ale v dobách, kdy byl hardware mnohařádově pomalejší než dnes, bylo možné tvořit překvapivě efektivně fungující počítače – jenom s pár integrovanými obvody, jen se 16 KB ROM, jen se 4 KB RAM... a stejně v tom mohly běhat překvapivě složité a zábavné hry. Vyzkoušejte si emulátory a pár starých her (například Highway Encounter, Driller nebo Sentinel) a jednoduše nepochopíte, jak něco tak složitého mohlo jakž-takž fungovat na nekonečně pomalých procesorech a malých pamětech. Vezměte si například jen procesorovou cache Pentia 4 – do jeho 512 KB cache by se dalo naskládat více než 11 pamětí ZX Specter a ani jednou by procesor nemusel sáhnout do hlavní paměti..!

[?] Kdysi jsem četl Kwarungský labyrint. Sympatická věc. Napsal jsi ještě něco? Kde se to dá sehnat?

[!] Píšu 1000+1 pohádek. Zatím jich mám 180 vymyšlených a cca 100 napsaných. Strašně mi chybí čas, na každou potřebuji 5 hodin a je to hrozně vyčerpávající. Kwarungský labyrint do toho nepatří, ale je ve stejném světě, kde se odehrává řada jiných pohádek. S příběhy je to těžké, jeden vydavatel to vydat chtěl, pak mi umřel, jiní další si myslí, že se na tom nedá nic vydělat a nezajímá je to. Ale já je stejně napíšu :-)
 

Osobní

[?] Jak jsi mohl zvládnout dvě školy a ještě pracovat? To se mi zda nemožný. Poradíš (a není to tím, že bych seděl pořád po hospodách)?

[!] Je to jednoduché: Dvě školy si naplánuješ tak, aby se jejich přednášky nepřekrývaly, na ty bezvýznamné nechodíš vůbec a pracuješ o víkendu. Je to 12-13 hodin denně, žádné volno. Myslím ABSOLUTNĚ žádné volno. Není to legrace, ale zvládnout se to dá. Znám víc lidí, kteří tímhle způsobem (ne)žili :-)

[?] Mohl bys nás obeznámit s tvým žebříčkem hodnot? Tedy ber v úvahu věci jako nej hra, film, muzika, doutníky, alkohol, kniha, jídlo atp.

[!] To je ale otázka... co takhle Maslowova hierarchie potřeb? Je nepochybné, že uprostřed pitky v hospodě, kdy dojde na potřebu vylučovat, v žebříčku tato potřeba přímo raketově stoupá vzhůru. Pokud se ptáš na můj principiální systém hodnot, nejdůležitější je svoboda myšlení a vyjadřování. To je věc, která se i v tak zvaně svobodné společnosti dá praktikovat jenom nesmírně těžce.

Jakmile se staneš oddaným členem jakéhokoliv spolku s „vizí“, je se svobodou myšlení a vyjadřování utrum! Pak u mě stojí velmi vysoko to, co považuji za svoje poslání (psát příběhy), co mě hrozně baví (psát recenze), co mě hodně baví, ale uštvává mě to k smrti (dělat hry) a pak další věci. Na penězích mi nikdy nezáleželo (pro člověka s mojí specializací to vážně není absolutně žádný problém), ale prostě mě nebaví svazovat se stupidními pravidly a nebo dělat něco, co považuji za odporné.

[?] Myslíš, že tě budou bavit počítačový hry až do smrti (tvojí)? Mě totiž asi jo, ale občas mám pocit, že je to zvláštní druh závislosti - už mi to nedává tu radost jako před lety, ale nemůžu se odtrhnout...

[!] Obávám se, že ano. Moudří lidé mi tvrdili, že z tohohle vyrostu, z onoho vyrostu a zatím jsem fatálně vyrůstal jenom ze šatů. Hry hraju cca od roku 1982 a vážně nechápu, proč bych s tím měl přestat...

[?] Nemyslíš si, že tvoje řídká kozí bradka ala Lenin a zpocené vlasy už vyšly dávno z módy?

[!] Móda? Co je to móda? Občas kolem mě chodí divní lidé, co tvrdí, že je cool mít blikající tričko, blikající mobil, blikající spodky, blikající přítelkyni a tak dále. Já jsem v tomto směru zcela dezorientovaný, zoufalý, když si jdu něco na sebe koupit, nechávám vybrat kamarádky, když jdu k holiči, svěřím se náruči lazebníkově atd., atd. Nevadí mi to, až kamarádky přijdou s tím, co teď frčí v počítačovém hardware, jejich odborné konzultace jim opětuji :-)

[?] Nepohráváš si někdy s myšlenkou, že bys začal dělat nějaký ten sport a zkusil s jeho pomocí zhubnout?

[!] Pohrávám. Obvykle přitom sedím v křesle, piju pivo a žeru křupky. Něco mi napovídá, že toto není dobrá cesta :-)

[?] Jaký je tvůj guru, Michale:-)?

[!] Nemám gurua. Guruové jsou lidé, kteří se bavili se svými bohy a teď si myslí, že to jim dává právo o nich tvrdit něco víc, než jim sami řekli. Nejlepší je bavit se přímo s bohy, ti přežvykovače nepotřebují a nadto ti řeknou přesně to, co ti říct chtějí :-)

[?] Co si myslíš o čtenářských rozhovorech?

[!] V Levelu spravuji listárnu a to je takový každoměsíční čtenářský rozhovor. Tak jako tak, kdyby se mi do nich nechtělo, nejdu do toho (ten masitý chlapík v řeznické zástěře z Doupěte pořád nemá dost slušnou páku na to, aby mě zlomil).

[?] Jak se teď (po zodpovězení otázek) cítíš?

[!] Cítím se přesně jako na konci rozhovoru, nicméně mi to nedá a vylovím si z otázek ještě pár vypečeností...

Rybkovy výběrové vypečenosti aneb ukuchtěno z vlastních ingrediencí

[?] Říká ti něco „Gazdovská" ?

[!] Gazdovská je vedle Mečiara a Smädného Mnícha jeden ze tří důvodů, proč bylo rozumné rozdělit Česko-Slovensko. (I když jsem slyšel teorie o tom, že se dělilo hlavně proto, abychom mohli hrát finále mistrovství světa v hokeji proti sobě :-)

[?] Nevadí ti vychvalování v úvodu tohoto článku? I kdyby to nakrásně byla všechno pravda (a o tom se musí rozhodnout každý sám), mně osobně by takováto adorace lezla na nervy.

[!] OK. Kdybych věděl, jak mě hodlají adorovat (a beztak to dělají jenom kvůli kontroverznosti a tím pádem čtenosti), chtěl bych po nich prachy :-) (po nás?! Po chudém webovém magazínu bude chtít taková celebrita peníze? :-O – pozn. redakce) S tím vychvalováním si trochu zapřeháněli, s Ústím nad Labem taktéž (vím, je problém vysvětlovat, že existuje i Ústí nad Orlicí). Představa, že by mě měl někdo za modlu, mě děsí, naposledy se něco takového stalo jistému Ježíšovi a nadmíru drastická sado maso rekonstrukce této události v produkci Mela Gibsona nyní okupuje naše kina. Na to musím jenom říct: Tak prrr, přátelé, fakt – tudy ne!

[?] Pamatuješ si na člověka s nickem "Genagen", který psal do Excaliburu? To byla osobnost, myslím že ty ještě nejsi osobnost, u tvých recenzí se bohužel nepobavím.

[!] Ano, jistě, Genagen alias Petr Chlumský, skvostný to bard, jehož polovinou francky psané recenze mi sice působily jisté lingvistické obtíže, nicméně je to vynikající a zábavný společník! To, že tě nebavím, je mi sice líto, ale jak říká novinářské přísloví, „čtenář může být rozzuřený, může nesouhlasit, může se i nudit, ale hlavně že za výtisk zaplatil“.

[?] Ty sbíráš konzole? Není to náhodou jinak? Různé PC a podobně?

[!] Ano, je to jinak, sbírám hlavně domácí počítače „ne-PC“. Kdybych sbíral konzole, sbíral bych i hry pro ně a pokud uvážíme (ne)dostupnost některých ultrarare her např. pro Atari 2600 (jsou lidi, kteří mají prototypy her na prototypových modulech!), asi bych se zbláznil. Sbírám i „přechodové formy“ mezi počítačem a konzolí, jako Atari XEGS a hrozně bych chtěl Segu Teradrive. Je to famózní hybrid mezi PC a konzolí (Segou Megadrive), ale vzhledem k tomu, že byl k mání jenom v Japonsku (a tam se věci rychle vyhazují), asi je to totálně bez šancí...

[?] Před recenzí hry, ehm teda pokud nestihneš hru dohrát - časový tlak, termín... – čteš i konkurenční recenze? Jestli ano, který zdroj nejvíc koresponduje s tým názorem? Jestli ne, tak proč? S kým se  sa pak radíš či koriguješ svůj názor?

[!] Ano, pokud jiné recenze existují, tak si je přečtu. Někdy souhlasím, jindy ne – ale hodnotím jen a jedině podle svého vlastního názoru. „Korigovat názor“ prostě nemá smysl, maximálně si hru znovu zahraju a hledám na ní to, co jiní oslavují – někdy najdu, jindy ne. Nemá smysl opisovat názory jiných, ať si čtenář vybere co chce a rozmyslí si to jak chce. Občas se stává, že všichni unisono pějí chválu, jindy zase synchronizovaně plijí, ale dost často se názory diametrálně rozcházejí plus mínus autobus. Ano, existují tituly, které někoho nadchnou a jiného příšerně naštvou.

[?] Jestli ti to, člověče dobrý, nějak uniklo, ve Score dělají magazín pro čtenáře pod 13 let, takže se tě ptám: Fakt si myslíš, že by tito trotlové  pochopili alespoň jednu myšlenku z Rybkových komentářů nebo témat? Pochybuju.

[!] Score má jinou strategii v přístupu ke čtenářům. Vždycky to tak bylo, tam je idol upocený sportovec a honba za loptou po hřišti, pro mě zase Discovery. Takové to bylo s jejich novou redakcí od začátku, navrhl jsem Tomíkovi článek o AI, on ho nechtěl (neboť dle jeho mínění nebyl pro čtenáře stravitelný), takže jsem ho věnoval Levelu. (Pak jsem byl bryskně označován za zrádce a kdesi cosi.) Mně Level vyhovuje, mám rád kolem sebe inteligentní lidi, kteří mají podobné vidění světa. Proto jsem měl rád původní redakci Score (Chlumského, Mrkvičku, Papíka, Malého, Dobrovského) a proto mám rád lidi kolem dnešního Levelu (Malého, Dobrovského – hubba hubba, nějak se to podobá, ne?!) Neberu čtenářům Score jejich oblíbený časopis a naopak, nepochybně si se svými čtenáři rozumí a s námi by si asi nerozuměli.

[?] Vzpomínáš na tvoření hry Přítmí a bude se něco takového opakovat?

[!] Vzpomínám si, že jsem hrál (prý dost autentického) magora a to jest vše, neboť mimo focení o tomto projektu zhola nic nevím, neviděl jsem ho a nehrál :-)

[?] Kdyby se do Score vrátil Ice a Mamoulian rozhodnutí vydobýt ztracenou slávu a dávat dohromady opět magazín na úrovni, přijal bys jejich nabídku?

[!] Čas od času se objevují sentimentální vzdechy čtenářů po podobných rekonstrukcích, ale považuji je za absolutně nereálné. Doba se pohnula a situaci před lety a dnes nelze srovnávat. Byla to tehdy úžasná zábava, bylo to hodně divoké, ale nebylo to vůbec profesionální :-)

[?] Neláká tě někdy dělat magazín pro skutečné intelektuály - jak tomu chtěl jedmou i Eisler - tedy s žargonem probleskujícím živým stylem, takový magazín pro pár vyvolených?

[!] To je nápad, se kterým tě každý vydavatel s nadšením vyrazí. Takové věci se jednoduše neprodávají, to je prostě teorie. Snažíme se dělat věci dobře a myslím si, že se nám v Levelu práce s náročnějšími tématy daří. Velice se mi líbilo například téma o Dickovi, to je paráda! Myslím si, že tohle je velmi blízké optimu...

[?] Je vůbec možné k počítačovým hrám přilákat ženy, které mají z hlediska fantazie a hravosti za muži značnou propast? Přece jen, i přes některé pochybné průzkumy, které berou jako hraní i Miny, tvoří ženy stale 2% objemu.

[!] OPICE NEZVEDENÁ!!!! VIDĚL JSI NĚKDY HRÁT ŽENY? NEBO – VIDĚL JSI NĚKDY ŽENY?! Ženy jsou samozřejmě velmi fantazijní a hravé bytosti! Ženy samozřejmě paří o 106 a to lautr úplně všechno, co jim přijde pod ruku! Vím o slečně, které je 11 a s nadšením hraje SimCity 4, což je hra, kterou bych pro její věkovou kategorii vůbec netipoval... Mimochodem, překvapilo mě, že slečny mají tendenci dost drsně ulítávat na jedné hře, kterou hrají urputně pořád dokola, zatímco kluci hrají možná objemově víc, ale různé (i když třeba podobné) hry.

[?] Jednou v dopisech jste zmínil sebevraždu Vašeho spolužáka (btw moje sestra, vaše velká odpůrkyně, zmínila, že se nediví, proč se zabil, prý mu stačil pohled na vás ), nemáte ještě nějaké historky ze školních let?

[!] Bahaha, a co tvůj pohled na sestru, nepřipadá ti to jako důvod k vraždě? Spoustě bratrů ano. Ale dívám se na to s buddhistickou rozšafností: Tvoje sestra je nerozumná, nevlídná, zlá a nepřející a to všechno se jí karmicky vrátí. Takže v příštím životě bude ona nehezkým mužem a já, coby čerstvá Miss Universe, se o ní taktéž podobně nelibě vyjádřím...

[?] Po zhlédnutí několika recenzí od některých externistů, či jiných neznámých redaktorů, mi vyplynulo několik závěrů. Zmíním jen pár. Někdy mi přijde, že autor článek odflákl stylem "ať už to mám za sebou, já chci ten honorář", někdy zase mi přijde, že to udělá style m "krucinál, co na tom Rybkovi vidí, já chci bejt taky slavnej, holt to zkusím napsat jako von". Ano, oni to tak opravdu někdy ty "neznámý redaktoři" napíší a pak to tak dopadne, že copy-styl Rybka vypadá absolutně trapně a je to jen snůška trapných a ohraných vtipů, narážek apod. a ční z toho jen touha po nějaké perverzní slávě. Co si o těchto lidech myslíte?

[!] Když dostanou vyplacen honorář, bylo nepochybně primárního cíle dosaženo, nebo ne? ;-)

[?] Občas působíš "trochu nafoukaně". Sice podle tvých článků jste spíše militantní intelektuál, který pyšný býti nemusí, protože mu to nepřináší žádné ovoce. Ale přeci jen, jsi na sebe pyšný, nebo hodláš ještě něco tomu světu dát?

[!] Na opravdu militantního intelektuála jsem v branži počítačových her narazil jenom jednou – a přiměl mě k velkému přehodnocení názoru na lidi, kteří odmítají intelekualismus jako herezi proti Víře, proti Impériu, proti Imperátorovi a zaslouží si proto býti Inkvizitory smeteni a spáleni až do totálně posledního brka. Jinak doufám, že něco světu ještě dám (a pokud on bude tak hodný, tak snad dá něco on i mě).

[?] Myslíš si, že se vstup do EU nějakým výraznějším způsobem zapíše do propagace a prodeje českých her v členských zemích? Ovlivní to třeba spolupráci mezi vývojáři z cizích zemí? Dokázal by sis představit např. festivaly či jiné podobné akce, kde se bude každá země prezentovat po herní stránce a co si o tom myslíš?

[!] Ne, nemyslím si, že by došlo k nějakému radikálnímu růstu propagace, ale pokud dojde ke zvyšování platů, lidi začnou mít konečně na hry (myslím tím průměrné české občany) a tím poklesne míra pirátství. Rovněž kdyby Vladimir Iljič Špidlov přestal tolik kolektovati peněz pro svoje sociální experimenty (jak poznamenal jiný čtenář – švédský socialismus zde nelze pěstovat, neboť Švédsko je mnohem více na severu), možná by lidem v jejich portmoneau zbylo více peněz na originální hry. Chápu, že pro něj, jako pro archeologa, začnou být hry zajímavé až za několik set let, ale to by od něj bylo vážně hrozně hezký.

[?] Jistě jsi za své dlouhé kariéry recenzenta zkoušel různé legrácky typu cyber-helmet, data-glove apod. Které HW zařízení podle tebe nejvíce ovlivní hraní v blízké budoucnosti?

[!] Doufám, že zažijeme návrat mnoha technologií, které byly odvrženy jenom proto, že přišly moc brzy! S dnešními LCD displeji, výkonem grafických čipů a bezdrátovými technologiemi by třeba takové helmy mohly být něco zcela famózního!


A to je pro dnešek vše. Dalšího dílu Čtenářů NAOSTRO se dočkáte příští týden. Svými otázkami v něm budete moci potrápit nového kormidelníka Doupěte, Kamila Grice.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si letos můžete zahrát

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si let…

Mobilní hry se v dnešní době vyrovnají mnoha počítačovým i konzolovým kouskům. Jaký si ale vybrat? Tady jsou naše tipy na nejlepší hry pro mobily.

25.  11.  2020 | |17 N/A
Ladislav Novák
Nejlepší hryTémaMobily
Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahrát. Playstation, Xbox i Switch

Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahr…

12 her, které vám nesmí uniknout, pokud hrajete na herních konzolích. Našli jsme nejzajímavější pecky pro Playstation, Xbox i Switch.

19.  11.  2020 | |5 N/A
Martin Nahodil
Konzole
Hry zadarmo nebo se slevou: Black Friday a Elite Dangerous zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: Black Friday a Elite D…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

21.  11.  2020 |
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce