NAOSTRO: Mikoláš Tuček, šéfredaktor Score, odpovídá

Co si myslí o „pubertálnosti“ současného Score? Jak vznikla jeho přezdívka? Jaké jsou jeho vztahy s konkurencí? Co si myslí o webových magazínech? Jak vypadá běžný den v redakci? Proč se stal šéfredaktorem? Vysvětlení problémů s vycházením. Jak dlouho trvá natáčení Volejte šéfredaktorovi? To vše a mnoho dalšího se dozvíte v odpovědích na vaše otázky v dalším díle NAOSTRO.
NAOSTRO: Mikoláš Tuček, šéfredaktor Score, odpovídá

Ačkoliv původně jsme vám slibovali odpovědi na vaše otázky Mikoláši Tučkovi na den, kdy vyjde jubilejní 120. Score (tedy minulou středu), nakonec se díky Mikolášovým osobním problémům, setkáváte s kompletní verzí rozhovoru až dnes. Připojujeme se tak Mikolášově omluvě za nepříjemné zdržení a jako náplast na čekání využíváme Tukanem poskytnuté šokující odhalení vzniku  jeho přezdívky. 

Herní scéna

[?] Milión a jedna otázka napsaná jinak, ale cíl je jasný – Co si myslíš o tolikrát omílané pubertálnosti (trapnosti, baseballovosti) SCORE, na kterou si stěžuje spousta ex-čtenářů? Vadí ti takové pomluvy?

[!] O spoustě bych nemluvil, jen bývají výše zmiňovaní jedinci na fórech o fous „hlučnější“. Ne že by mi to nevadilo, ale když už jsem na něco podobného reagoval, v 90% bylo poslední číslo SCORE, které dotyčný četl, cca dva roky staré. Jestli vůbec nějaké četl. SCORE má jednu ne/výhodu už od prvního čísla. Buď ho milujete, nebo nenávidíte. Málokomu je lhostejné.

Baseballovost je zajímavý termín, mrknu se co znamená, ale házíme, odpalujeme a běháme po metách 100% rychleji než konkurence.

Trapnost a pubertálnost? Pokud to znamená, že se netváříme jako mistři světa nebo univerzitní profesoři, pak asi budeme. Děláme časopis o hrách, které mají bavit. Proto chceme dělat časopis, který bude bavit, to je všechna ta věda. Neříkám, že musí každý náš vtip sednout všem, já osobně jenom neuznávám vývojovou linku Stonehenge – Sedm divů světa – Vynález knihtisku – Porobení atomu – Quake III: Arena. Hry jsou hry a jen malému procentu z nich (a poslední dobou je to čím dál horší) můžeme připisovat jakési „umělecké“ či „vyšší“ ambice. Hry by měly bavit, stejně jako časopis jim věnovaný.

[?] Jaký je Tvůj vztah s konkurencí?

[!] Přísnější v pracovních záležitostech, přátelský mimo ně. Můžu si sednout na pivo s kýmkoliv ať už od konkurence či s herního byznysu a nebudeme mít problém. Teda pokud nebude chtít jít striktně jenom „na jedno“, to by problém mohl být. Trochu mě překvapuje, že takových je nás poměrně málo. Myslím, že bychom na sebe na tom našem malém písečku mohli být příjemnější, ale to neplatí jen pro herní branži. Opravdu mě nemá rád jedině Mondy, ale to chápu, protože jsem si dovolil chodit celý gympl s nejhezčí holkou z jeho třídy (potažmo celé školy), přestože jsem byl o ročník níž.

[?] Co ty různé narážky mezi SCORE a Levelem?

[!] Real vs. Barca, Sever proti Jihu… I Sparta se Slavií se škorpí, ale na rozdíl od fotbalu se v tomto případě nenajde žádný třetí (Baník), který by nám vyfoukl rybník. Myslím, že čtenářům jedině prospívá, když proti sobě stojí „dvě věže“. Navzájem se hecujeme k lepším výkonům a nesměje se třetí vzadu, ale naši čtenáři.

[?] Kdy jsi posledně hrál s Drakenem ping-pong?

[!] Moc nevěřím na předešlé životy, takže pravděpodobně nikdy. A ani po tom netoužím, protože podle kuloárových informací má mizerný bekhend. Pinčes, i když pouze virtuální, jsem hrál pouze s jeho kolegou Radkem F. Předloni jsem ho suverénně smetl a málem i jednoho Korejce, který hru přímo programoval. Loni jsem formu naladil hodně falešně a dostal jsem od Radka pořádný klepec. Takže jestli to čteš, Radku: Za rok na ECTS přijde Judgement Game!

[?] A jak jsi na tom ve vztahu ke třetímu „neutrálnímu“ GameStaru?

[!] Dlouhou dobu jsem ho nepovažoval za herní časopis (tzv. Šilerova kultovní a multikulturní vložka), až do nedávných změn v redakci. Podle mě to ještě není rok, co nastoupil Jirka Sládek (mimochodem velmi kvalitní partner do pivní debaty), takže jsou zatím pro mě v době hájení. Každopádně všem současným i bývalým šéfredaktorům GS závidím, že dělají v pobočce zahraničního vydavatelství. U nás bych s 50% remitendou letěl po jednom čísle. 

[?] Vidíš v internetových magazínech velkou konkurenci? Je sice jasné, ze internetové magazíny mají menší rozpočet, ale určitě jsou informovanější.

[!] Konkurenci v nich pochopitelně vidím, ale ještě to bude pěkných pár let trvat, než nás vyštípou úplně.  Nevím, jaký rozpočet mají, ale kupříkladu na E3 jezdí za BonusWeb solidní tým, takže doby nadšení a živoření jsou (alespoň pro pár vyvolených) dávno pryč.

Informovanější? Stále je ještě dost informací, které se dostanou dříve k papírovým časopisům (z pochopitelných výrobních důvodů), takže bych to s větší informovaností nepřeháněl.

[?] Není ti občas líto, že recenze v papírových časopisech nejsou tolik obsáhlé a člověk se z nich o hře moc nedozví?

[!] V novém designu jsme počet textu zvedli o 30%, ale rozhodně nebylo toho důvodem, že by na webech byly recenze obsáhlejší. Taktéž nemám pocit, že by se z recenzí v papírových časopisech dozvěděl méně než na webu.

[?] Plánujete modernizaci webu?

[!] Samozřejmě je na řadě razantní překopání, ale prioritou bylo SCORE 120 a nový design.

[?] Plánujete sesadit Level z prvního místa, co se prodejnosti týče? Co pro to uděláte?

[!] Děláme pro to něco každý den! Jako první jsme dali k DVD film, jako první jsme začali dělat vlastní pořad. K definitivní zteči bychom potřebovali miniSCORE, které ovšem vedení vydavatelství nemá zájem realizovat. Bez něho budou čísla vždy zavádějící.

Score

[?] Proč jsi se stal šéfredaktorem právě ty? Musel jsi s někým o tuto pozici bojovat? Je to únavná práce? Máš v úmyslu ji v dohledné budoucnosti odložit a věnovat se něčemu jinému?

[!] Tak to se taky často ptám. Proč? Pravděpodobně proto, že vydavatelé usoudili, že jsem pro tuto funkci nejvhodnější a že já ji po pár dnech přemýšlení přijal. Asi jsem s někým „bojoval“, ale ne otevřeném boji. Rozhodně to nebyl konkurz. Jsou chvíle, kdy se cítím velmi unavený, ale to neznamená, že se jedná o únavnou práci. Určitě to pro mě není práce na celý život.

[?] Jak vypadá tvůj (a vůbec redakce) obvyklý pracovní den?

[!] Vstáváme v šest a jdeme si zaběhat do lesíka za naší redakční chaloupkou, které po vzoru ruských hokejistů říkáme báze. Snídáme jen celozrnné pečivo a müsli, kdo nezlobil, může si dát bílý jogurt. Pak hrajeme povinně nějaký multiplayer a navzájem si říkáme chyby, které jsme udělali. Tak v deset, po povinném 90ti minutovém squashovém turnaji se dva největší looseři odeberou ještě do fitka, aby měli kondici.

Odpoledne intenzivně hrajeme nové tituly, někteří shánějí informace o novinkách. Večer zavoláme Carmackovi, kdy jakosakrahodlávyplivnout DOOM3! Pak jdeme do hospody na džus a přemýšlíme, co bychom na SCORE ještě vylepšili. Od dvanácti do šesti v noci se těšíme na další den. 

Hmm, tady by se asi už pár smajlíků hodilo., ale zůstanu pevný a žádný nepoužiji.

[?] Kolik lidí sedí full-time v redakci? Kolik máte místností, kolik PC?

[!] Záleží jak je daleko do uzávěrky. Střídá se to mezi nulou a čtyřmi, počítačů je pět a místnost stačí jedna. Jenom Bedřich by tam nemusel být tak často.

[?] Plánujete přidávat na DVD filmy?

[!] Zřídka, jsme herní časopis, ne filmový. Máme či dokážeme najít/vymyslet/připravit dostatek herního materiálu, abychom zaplnili obě strany DVD. Čas od času se s něčím určitě vytasíme. Musí to však být film našeho srdce.

[?] Můžete trochu popsat vztah mezi redaktory - kdo si z koho utahuje, kdo koho nenávidí apod. ?

[!] Utahujeme si ze sebe navzájem. Tomáš bývá obvykle nejpichlavější. Kdyby někdo někoho nenáviděl, už by u nás nepracoval. Jsme velice kompaktní tým a myslím, že můžeme být pyšní na to, že z toho ještě žádný z nás nezmagořel, i když nás všichni zrazovali dělat něco s kamarády.

[?] Rád bych zavzpomínal nad starými časy SCORE. Co takhle převést všechna stará čísla SCORE do digitální podoby a umístit na nějakém SCORE DVD?

[!] Under construction.

[?] Jak to bylo s tím Pavlem Poulíčkem, jak jste si z něj dělali nehoráznou srandu a on pak požadoval omluvný dopis. Je to pravda?

[!] Je.

[?] Co se vůbec stalo tehdy, když SCORE asi 3 měsíce nevyšlo, někde kolem čísla 83? Chtělo by to trochu obšírnější vysvětlení. A pak to fiasko s papírem, který jste svedli na tiskárnu, čemuž osobně moc nevěřím a ještě navíc to rozšířený demo Descenta 3. Tohle podle mě srazilo SCORE do kolen a od ty doby se prodává výrazně hůř než Level....

[!] O tom už jsem tak trochu mluvil. Za SCORE prostě nikdy nestál velký zahraniční vydavatelský moloch jako za jinými časopisy. Vždy to bylo větší/menší české vydavatelství, které se potýkalo se stejnými problémy jako větší/menší české firmy.

K tříměsíčnímu výpadku velmi stručně: najednou se zjistilo, že ve financích vydavatelství je díra v řádu milionů a to bohužel company v podstatě položilo, přestože v té doby frčelo jak SCORE, tak Oficiální PS magazín. Tak už to prostě v českých firmách občas chodilo a bohužel i chodí. V redakci jsme to zjistili v podstatě tak, že se nám doneslo, že ta výplata, co měla přijít před pár měsíci, už asi nepřijde vůbec. Jednání se táhla a naštěstí se objevilo menší vydavatelství Omega Publishing Group, které převzalo závazky tehdejšího vydavatele Art Consulting.

Jen málokdo byl ochoten investovat dále energii do firmy, která tak dlouho neplatila, takže SCORE 83 jsme prakticky dělali s Tomášem ve dvou na 300 MHz počítačích a s jedním modemem v nějaké zapadlé místnosti nového vydavatelství. Pokud by se nestihlo během pár dní, tak by nevyšlo na vánoční trh a čert ví, jestli by další číslo vyšlo vůbec. S papírem jsme si tudíž kvůli termínu nemohli moc vymýšlet.

Co se Descentu týče, tak se jednalo hned o další číslo, a tak se díky všem provozním problémům (v podstatě jsme všichni fungovali z domova) nepodařilo zajistit včas master plné hry. Ten přišel až pár dní po termínu, takže nebylo možné kopii projet křížem krážem, jak to jinak běžně děláváme. Byl to velký podraz od jednoho zahraničního partnera, kterému jsme jen těžko mohli předejít, protože zaplatit plné hry dopředu jako jindy, bylo v tu chvíli naprosto vyloučené.

Je jasné, že výše zmíněné kauzy nás stály tisíce čtenářů, ale buď jsme se na to mohli tenkrát vybodnout, nebo zatnout zuby a zkusit si znovu pracně a kousek po kousíčku získávat důvěru čtenářů. Pevně věřím, že i SCORE 120 ukázalo, že jsme zvolili správnou variantu.

Na druhou stranu nelitujeme. Pevná pracovní doba a pravidelná výplata – to není nic pro nás.

Video

[?] Proč ve Volejte šéfredaktorovi nepoužíváte mikrofon? Ten zvuk je slyšet strašně "zezadu" a místy vůbec není slyšet.

[!] VŠ měl být syrový undergroundový pořad a to se promítlo i na jeho technickém provedení. Nebyl by problém sehnat pořádné kulisy a techniku, ale neměli jsme v plánu hrát si na filmaře, všechno mělo být co nejvíce live, co nejvíce ze života, co nejblíže hráčům a čtenářům. Nicméně nikde není psáno, že to tak musí být navěky.

[?] Jak dlouho asi píšete k jednomu dílu pořadu scénář? Kde berete inspiraci? Kolik má scénář stránek, obsahuje podrobné dialogy?

[!] Kromě prvního dílu v podstatě žádný scénář neexistoval. Přestože si vždycky naplánuji, jak to půjdeme někam napsat dopředu, nakonec to zůstane na mé osnově, kterou pak obalíme s Tomášem přímo při natáčení. Čili asi hodinu před natáčením víme, že uděláme jakoby soud kvůli Pařbexu a že tam jeden náš kamarád přijde jako Max Payne. Když se nad tím tak zamyslím, dopadlo to vlastně vždycky dost dobře. Samozřejmě se budím hrůzou při představě, že nás na místě nic nenapadne.

[?] Kolik vás při natáčení celkem spolupracuje? Nemohu se ubránit dojmu, že to jsou tři lidé - kameraman, Ty a Zvelebil.

[!] Až do pátého dílu tomu tak skutečně bylo.

[?] Kolik zkažených minut přijde na 15 minut výsledného pořadu?

[!] Asi dalších 45.

[?] Uveřejníte někdy také outtaky, nepovedené záběry? Alespoň pár při titulcích, jako ve velkých filmech...

[!] Pevně věřím, že se k jejich sestříhání dostaneme.

[?] Co si myslíte o novém Doupě Videu?

[!] Bohužel, díky nechodící sádře, co mi zdobí pravačku, jsem ještě nestihl zajít do redakce, abych si ho pustil.

[?] Kde doopravdy berete hudbu pro váš pořad?

Kdekoliv.

Osobní

[?] Setkal jste se někdy s Andrejem Anastasovem? Pokud ano, jaký dojem na Tebe zanechal?

[!] Samozřejmě setkal, ale nikdy ne pracovně. Poprvé to bylo někde na Letné v kvazi klubu/diskotéce, který se tou dobou podle měho jmenoval MišMaš. O hrách nepadlo ani slovo, shodli jsme se, že Depeche Mode jsou nejlepší kapela a Tori Amos nejlepší zpěvačka, takže první dojem byl 100% pozitivní.

[?] Jak jsi přišel k přezdívce Tukan? Snad zvuková shoda mezi Tuček a Tukan či nějaká nepříjemná příhoda s tukanem v zadku?

[!] Nevím, kolikrát jste měl Vy tukana v zadku, ale já jsem byl naštěstí o tento požitek ušetřen.

Jak je to s přezdívkou? Občas se sice před děvčaty snažím navodit dojem, že vznikla dle paralelních rovnic tukan = pták velkým zobákem a Tukan = zobák s … , je to ale trochu jinak.

Přestože se zde nabízí podoba se jménem a přestože můj nos nepatří mezi nejmenší a mohl by tedy také být vodítkem k pravdě, věci se mají takto: Oslovení tukan bylo v době, kdy jsem nastupoval jako malý catcher mezi dospělé baseballisty, v podstatě pejorativně zabarvené označení někoho s podobnou prestiží jako lama/lamer mezi hráči CS. Díky podobnosti s mým příjmením a několika neobratným zákrokům se to dost rychle ujalo a občas mi tak říkali i profesoři na gymnáziu.

[?] Kdy jste publikoval svůj první herní článek a kde?

[!] Tuším že to bylo zhruba SCORE 63, 64 – byly to nějaký ujetý horoskopy. Prvním opravdovým byla podle mě dvoustránka tipů a triků na Heroes III, která byla neskutečně nablblá a na to, jak jsem tu hru předtím hrál dlouho, i nesmírně povrchní. Před rokem jsem si to náhodou přečet a dost jsem se pobavil. Holt žádný učený z nebe nespadl.

Tak to bylo pro dnešek vše. V příštím díle se pro změnu podíváme za legendou české herní scény, vývojářem, překladatelem a recenzentem Františkem Fukou. Položit libovolnou otázku mu budete moci už příští pondělí.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zah…

Občas to vyjde tak, že na hry po vánočních nákupech už prostě nezbude žádný zlaťák. Jak tedy trávit dlouhé zimní večery, když už máte všechno dohrané? Vybrali jsme pár kousků, za které nemusíte dát ani korunu, a i tak se budete královsky bavit.

13.  12.  2017 | | 19 N/A
Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a World in Conflict zcela zdarma

Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a Wo…

Nadílka od Ubisoftu bude v podobě her, které určitě moc dobře znáte. Těšíte se?

5.  12.  2017 | | 2 N/A
Nejlepší hry pro Xbox One: 7 tipů na skvělé nové pařby

Nejlepší hry pro Xbox One: 7 tipů na s…

Vánoce jsou za rohem a náš seriál speciálů je u konce. Pro majitele herní konzole Xbox One tady máme několik letošních tipů na dárek.

14.  12.  2017 | | 5 N/A
Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

dnes | | 21 N/A
7 tipů na nejbrutálnější hry historie, co vám zaručeně spraví chuť

7 tipů na nejbrutálnější hry historie,…

Je libo násilí a hektolitry krve? I to se občas šikne. Pojďte se tedy s námi podívat na ty nejbrutálnější hry, které spatřily světlo světa.

4.  12.  2017 | | 3 N/A
Nejlepší hry pro Playstation 4: deset tipů, které zaručeně dobře zabaví

Nejlepší hry pro Playstation 4: deset …

Letos se pro Playstation urodila spousta herních pecek, v našem vánočním rádci proto z většiny najdete exkluzivní tituly. Nezapomněli jsme ale ani na multiplatformní hry.

15.  12.  2017 |
Vybrali jsme nejlepší herní notebooky pod stromeček, zahraje si každý

Vybrali jsme nejlepší herní notebooky …

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

9.  12.  2017 | | 11 N/A
Harry Potter: Hogwarts Mystery je nová mobilní hra

Harry Potter: Hogwarts Mystery je nová…

Jam City chystá mobilní hru Harry Potter: Hogwarts Mystery. Vyrovná se však verzi od Niantic?

14.  12.  2017 | | 6 N/A