NAOSTRO: Odpovědi Slavomíra Pavlíčka z CENEGY

Co si myslí jedna z nejvlivnějších osobností české herní scény o pirátství? O českých vývojářích? O překladu her? Jakou prodejnost očekává od her UFO: Aftermath a Korea: Forgotten Conflict? Hraje ještě vůbec hry? Kdy si v životě připadal nejvíce šťastný? To a mnoho dalšího se dozvíte v našem dalším čtenářském rozhovoru.

Z domova

[?] Jak se stavíte k prodeji anglických originálek současně s lokalizovanou verzí hry?

[!] Já sám dávám přednost českým verzím, ale je spousta zákazníků, kteří z různých důvodů preferují anglickou verzi. Ve většině případů je anglická verze na trhu dřív a za vyšší cenu než česká. Je na zákazníkovi čemu dá přednost. Z jiného pohledu - anglické verze od naší firmy najdete pouze ve specializovaných obchodech, do hypermarketů se snažíme dodávat pouze české verze.

[?] Proč jste upustili od používání jasných značení krabic her český manuál/české titulky/český dabing a začali jste používat matoucí označení "Kompletně v češtině" v kombinaci s malou poznámkou "originální verze v anglickem jazyce a soubory přidávající do hry české titulky"? Nepřipadá vám to jako mírně řečeno matení zákazníka?

[!] Označení "Kompletně v češtině" používáme u verzí s českými titulky nebo s českými titulky a českým dabingem. Kompletní rozpis obsahu lokalizace je vždy na zadní straně obalu. Nevidím v tom nic matoucího.

[?] Proč trpíte v lokalizačním středisku Jana Herodese? Jeho překlad Praetorians byl děs a hrůza.

[!] Já osobně jsem Praetorians hrál v české verzi a našel jsem tam pouze pár drobných chyb. A vzhledem k tomu, ze čeština byla připravena za 3 dny, tak si tým, který hru překládal, zaslouží pochvalu.

[?] Není Vám divné, že Váš zaměstnanec Jan Herodes recenzuje hry, které vydáváte v Levelu? Myslím, že se jedná o mírný střet zájmů. Kdyby dostal hru od konkurenční firmy, mohl by ji poškodit....

[!] Tuto otázku byste měli dát spíše šéfredaktorovi časopisu Level, odpovědět na ní není ani v mé ani Honzově kompetenci. Pokud mám napsat svůj názor, tak si Honzy cením hlavně za jeho zásadový a objektivní přístup k práci.

[?] Neuvažujete o vydáváni japonských adventur ve stylu anime? V USA mají podobné hry docela úspěch...

[!] Zatím se nám do rukou nedostal titul, který by byl pro český trh zajímavý.

[?] Budete někdy pořádně podporovat hry, jak to dělá např. CD Projekt? (zejména se jedná o české patche a další technickou podporu) Jak vysvětlíte kupříkladu nefunkční češtinu u GAME4U hry Deus Ex 2 či chybějící patche k hrám?

[!] Lokalizované patche vydáváme u projektů, u kterých vznikají anglické verze. V poslední době to byl patch ke hře Praetorians, Chome, Warcraft III nebo UFO:Aftermath. Oddělení technické podpory v naší společnosti funguje. Kontakty na technickou podporu jsou uvedené v každé oficiálně prodávané verzi hry od nás a samozřejmě na našich internetových stránkách. V GAME4U hra Deus Ex 2 vůbec nevyšla. V čísle 24 vyšla hra Deus Ex a čeština byla funkční.

[?] Co chcete zlepšit na marketingové podpoře pokračování hry Operace Flashpoint, která byla na serveru www.gamespy.com oceněná jako jedna z 25 nejvíce nedoceněných her historie. Jakkoliv byla komplexní a nápaditá neměla prostě takový celosvětový úspěch jaký by si zasloužila - byť úspěch poměřovaný českými měřítky bezesporu měla, ale její potenciál byl mnohem větší.

[!] Operace Flashpoint byla a je ve světě neuvěřitelně úspěšná a dostala spoustu ocenění a prodané množství také mluví za vše. OF se i po dvou letech od vydání úspěšně prodává po celém světě. Fan stránky jsou stále živé a vznikají neoficiální mapy do hry.

[?] Jak spolupracujete s českými papírovými magazíny jako Score, Level, Gamestar a s weby jako např. TG, Bonusweb, Doupě, Gamez či GameCenter? Půjčujete jim hry nebo je musí shánět jinde? Podnikáte ještě patřičné kroky, když jsou hry recenzovány z nehotových verzí, což se poslední dobou opět rozmáhá?

[!] Spolupracujeme se všemi herními a spoustou neherních medií. Snažíme se, aby časopisy dostávaly hry na recenze co nejdříve. Proto se pokoušíme od vydavatelů získávat jak preview tak review verze, které jsou k dispozici ještě před vydáním hry a umožňují tak zejména tištěným časopisům stihnout s recenzí uzávěrky. Novináři nemají žádný důvod shánět si hry na recenze jinde než od nás. Systém zápůjček funguje a není problém od nás získat jakoukoliv z her, které distribuujeme. To, že jsou recenze psány na základě nehotových verzí je věc, která se nám samozřejmě nelíbí a snažíme se tomu předejít právě tím, že získáváme verze s předstihem.

Cenega Publishing

[?] Jak hodnotíte dosavadní působení Cenegy Publishing?

[!] Velice dobře. UFO: Aftermath slaví úspěchy na všech trzích - podívejte se na oficiální stránky www.ufo-aftermath.com. Korea: Forgotten Conflict je gold a vyjde v 9 jazykových mutacích 7.11.2003. Jako příklad uvádím recenzi na UK na serveru http://www.gamer-nation.co.uk/games/reviews/pc/Korea_FC/index.shtml , kde titul KOREA získal hodnocení 86%.

[?] Plánujete expandovat i na americký trh nebo tuto oblast necháte svým partnerům?

[!] CENEGA PUBLISHING s titulem UFO: Aftermath již na americkém trhu je. Datum vydání bude 24.10.2003.

[?] Jak probíhá Vaše spolupráce s vývojovými týmy, jako například Altar interactive, Plastic Reality Technologies, Black Element Software atp. Nakolik rozhodujete o vývoji/termínu vydání/reklamě?

[!] Já si myslím, že probíhá dobře, až na bolest všech vývojářů - termíny. S vývojářem pracujeme od okamžiku podpisu smlouvy. Snažíme se vývojáři přinášet peníze, informace z trhu, pracovní postupy a technologické zázemí. Samozřejmě se snažíme vždy vytvořit tým s cílem vytvořit tu nejlepší hru. Marketing je plně v kompetenci CENEGY, ale k tomu od vývojářů potřebujeme spoustu materiálů. Termín vydání přímo závisí na termínu dokončení hry od developera.

[?] Jaké prodejní výsledky očekáváte od UFa a Korey? Případně jak nákladný byl jejich vývoj?

[!] Jako úspěch bych viděl prodat 300 000 kopií od každé hry během jednoho roku, přece jenom se jedná o hard core hry. Jak nákladný je vývoj by vám řekli spíše vývojáři. U větších titulů se rámcově pohybuje v řádech stovek tisíc EUR.

[?] Jak se vůbec dostala licence na UFO k Ceneze? Myslel jsem, že Altar pověřila firma Virgin, aby hru dokončil, což by znamenalo, že by byla distributorem ne?. A nyní již nikde nefiguruje. Zdá se mi podivné, aby se vzdala potenciálně úspěšného titulu ve prospěch Cenegy. Jak to tedy bylo?

[!] Licence UFO není registrovaná. Registrovaný je název X-COM původně firmou Microprose. To se, ale jedná pouze o název. Altar vykoupil zpět distribuční právo od firmy Virgin (Virgin tento projekt přestal financovat). Na základě smlouvy mezi Altarem a Cenegou přešla práva na Cenegu. Virgin v tuto chvíli nemá s UFO:  Aftermath nic společného.

[?] Jaké další tituly Cenega Publishing chystá uvést na trh? Máte ambice na MMO či online poli?

[!] V příštím roce vydáme hry SHADE: Wrath of Angels od českých Black Element Software, The Roots:Keepers of the Shattered Soul od polských Tannhauser Gate, Animal Planet od maďarských Mithis a mám schovaný jestě jeden tajný bonbónek. Z menších titulů to budou The Fifth Disciple, Gooka 2.
V online hraní zatím provozujeme hru Red Dragon 2 a pro rok 2004 plánujeme spustit nový projekt.

Obchod

[?] Proč jste tak šíleně zlevnili Warcraft III? Pokud je mi dobře známo, tak lokalizované verze mají levnější licence a stojí tedy méně (viz. CD Projekt). Když jste si teď po necelém roce mohli dovolit slevu Warcraftu na 599 Kč, znamená to, že jeho počáteční prodejní cena byla nadhodnocená s cílem vymlátit ze zákazníků co největší zisky? Jak by situace vypadala, kdyby se jednalo o anglickou verzi např. jen s českým manuálem? Podle mě by v prvních fázích prodeje stála stejně jako česká verze, ale na 599 Kč by mohla jít až tak po třech letech...

[!] Ano šíleně jsme zlevnili, protože prodejní předpoklady se nesplnily tak, jak jsme si naplánovali. V současné době prodáváme Warcraft 3 se ztrátou. Zeptejte se vámi zmiňovaného CD Projektu, který Warcraft 3 distribuoval v Polsku za podobných podmínek jako my u nás.

[?] Jak pokračuje chod společnosti Cenega N.V.? O co se vlastně tato skupina stará? Hodlá někam expandovat?

[!] Cenega N.V. je holdingová společnost, které patří distribuční společnosti v CZ, PL, SK, HU a divize Publishing, která má kanceláře v CZ, PL, UK. Počítáme s expanzí k našim sousedům v Německu a chceme se podívat přes moře do Spojených států.

[?] Jak si všechny "Cenegy" finančně vedou?

[!] Někdy dobře někdy spatně. Na všech trzích získáváme stále silnější pozici.

"Intimní" dotazy

[?] Jak v současné době hodnotíte české vývojáře oproti zahraniční konkurenci?

[!] Dobře. Český vývojář má stále ještě nápady. Na západě je to jen průmysl, který se tvrdě točí kolem peněz.

[?] Vzpomenete si občas na staré časy, kdy herní byznys v ČR začínal? Jaké to tenkrát bylo? Dá se to srovnávat s dneškem?

[!] Staré časy byly krásné, dnes už ani nostalgie není to co bývala.

[?] Co vy a hry? Dokážete si ještě v dnešní době na ně udělat čas nebo jsou pro vás jen zboží, které prodáváte?

[!] Hraji pravidelně. Hraju onlinovku Red Dragon 2 a mám rád strategie typu Warcraft. Právě jsem dohrál jeho datadisk.

[?] Co si myslíte o pozici počítačové kultury ve společnosti?

[!] To, že nejsou ještě dnes společností hry nebo právě ani počítače přijímány je dáno jen tím, že je jejich existence příliš mladá. Vše, co je nové je obecně přijímáno jen velice opatrně. Není to nic neobvyklého. Rád bych, aby počítače prorůstaly do běžného života rychleji, ale bohužel to nelze.

[?] Které období ve svém životě byste označil jako nejšťastnější?

[!] To je složitá otázka, snažím se být šťastný stále. Kromě pohody doma a úspěchů CENEGA PUBLSHING mi v poslední době dělají radost mé úspěchy v HC CENEGA. V minulém zápase jsem dal hattrick :-)

[?] Vypalujete, respektive kopírujete si nějaké hry, či programy, které si jednoduše nemáte ochotu koupit, ale rádi byste si je vyzkoušel? :) Jaký je váš názor na pirátství? A co warez?

[!] Já mám vše legálně. Snažím se dodržovat zákony (až na to, že jezdím autem občas rychleji). Považuji za odporné, že jsou mezi námi individua, která si neváží práce ostatních.


Tím dnešní NAOSTRO končí. Další díl populárních čtenářských rozhovorů najdete na stránkách Doupěte již v pondělí. Zatím vám nemůžeme prozradit jméno zpovídané osobnosti, ale věříme, že vybereme správně. Mimochodem do dalších dílů už máme přislíbenou účast hned několika VELICE zajímavých postav české herní scény. Proto zůstaňte naladěni na www.doupe.cz.

P.S.: Pokud máte nějaké speciální přání co se týče výběru osobnosti do dalších NAOSTRO, nebojte se o něj podělit s námi a my vám jej třeba splníme.

Diskuze (11) Další článek: Titánské demo

Témata článku: , , , , , , ,